Bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 16:36

Heb net horen gekregen dat een paard waar ik nu regelmatig mee rij bloedwormen heeft. De dierenarts zei ook iets dat haar lever erdoor aangetast was?

Wat ik niet begrijp, ze is regematig ontwormd, geen een keer overgeslagen ofzo, en toch bloedwormen? Gebeurt dat vaker?

Ze krijgt nu medicatie, en binnen een maand wil de dierenarts een nieuw bloedonderzoek doen.
Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten... iemand van jullie er al mee te maken gehad?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:53

Ik denk dat er met bloedwormen de cyathostominae genoemd wordt. Ze zijn klein en rood. Als het paard vroeger niet/slecht ontwormd is, kunnen deze wormen vaak jaren blijven zitten. Eigenlijk zijn het de wormen niet die het probleem veroorzaken, maar de larven. Die zitten namelijk op elkaar gepakt in de mucosa van de dikke darm. Een leraar vertelde laatst: je moet het zo zien, je gaat er met een maaimachine overheen (wormenkuur) maar daaronder zit nog genoeg! Helaas zijn er maar weinig antiwormmiddelen die deze larven kunnen doden. Moxidectine is er 1 van.
Mijn vorige paard heeft het ook gehad (eigenlijk heeft elk paard ze), maar die had er zo te merken geen last van.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:01

Ook het geven van te weinig pasta kan er voor zorgen dat ze wormen houden. Ze worden dan resistent voor de werkzame stof. Dan moet je een andere pasta proberen met een andere werkzame stof, en gelijk een flinke spuit geven.