Puberteit verzonnen levensfase?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Puberteit verzonnen levensfase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 17:45

Weer eens een andere discussie, maar mijn antwoord op die vraag is dus volmondig JA. De term puber heeft een negatieve bijklank gekregen simpelweg door wat er van ze gemaakt wordt. Het wordt tegenwoordig verwacht dat pubers zich opstandig gedragen richting ouders, toch ben ik van mening dat ouders dit op één of andere manier toch over zichzelf afroepen.

Iedereen weet dat pubers mensen zijn die naar volwassenheid groeien, hiervoor moet je ze wel de kans geven. Ik ken mensen die volgens allerlei regels moeten leven, dat is niet erg en opzich logisch, maar niets gaat in overleg. Op een gegeven moment zijn kinderen toch oud en wijs genoeg om zelf wat verantwoordelijkheid over hun leven te krijgen, anders leren ze nooit op eigen benen staan.

Regels zijn er om gebroken te worden, wordt weleens gezegd. Onzin natuurlijk, maargoed...dat is wel wat er gebeurt bij kinderen die regels opkrijgen waardoor ze zich, volgens zichzelf, niet goed in kunnen ontplooien.

Mijn moeder is ook van mening dat de puberteit een door de mens gecreëerde levensfase is. Ik ben nooit een moeilijke puber geweest, simpelweg omdat mijn moeder mij op een gegeven moment oud en wijs genoeg vond om zelf bepaalde beslissingen te laten maken. Uiteraard ging dit onder toezicht, maar fouten moet je kunnen maken, daar leer je van, vinden zowel ik als mijn moeder. Mijn vader zal er wel hetzelfde over denken Haha!

Nu hier mijn vraag: worden pubers (inclusief negatieve bijklank) gecreëerd of zit het opstandige gedrag in hun aard?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:03

Het is idd de aard van het beestje
Ik kan het weten, ik was een ERG opstandige puber Haha! Het is een logisch gevolg van de verandering in hormoonhuishouding van een kind wat volwassen aan het worden is. Ik denk dus niet dat het een verzonnen levensfase is.
Niet alle 'pubers' zijn lastig, maar goed, ook niet iedere puber krijgt puistjes terwijl dit ook dezelfde oorzaak heeft. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

זכור

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:10

XoNo schreef:
Nu hier mijn vraag: worden pubers (inclusief negatieve bijklank) gecreëerd of zit het opstandige gedrag in hun aard?

Het opstandige gedrag hoort bij de leeftijd. Dat klinkt heel ouwe wijferig, maar is wel zo. Het betekent niet dat het bij iedereen in die leeftijdscategorie voorvalt, maar over het algemeen is opstandig gedrag dan te 'wijten' aan de puberteit.
Over die regels: dat je je eigen regels wil bepalen hoort bij het volwassen worden. Op een gegeven moment heb je de regels van je ouders niet meer zo nodig, of denk je die niet meer nodig te hebben. Je weet zelf wel wat het beste is. Ik ben het met je eens dat hele strenge regels opleggen dan niet zo handig is. Je kan een puber toch wel meer vrij laten. Hij zal ongetwijfeld een keer op zijn bek gaan, maar goed daar wordtie volwassen van. Haha!

Ben zelf een doorsnee puber geweest. Af en toe ruzie, maar niet met vechtpartijen, weglopen, drugs en weet ik veel wat.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:15

Ben het niet helemaal met je eens Xono.
Sommige kinderen krijgen wel degelijk een fase van 'overal tegenaan trappen' en het niet (willen) begrijpen van ouderen.
Dat hoeft zeker niet altijd aan de ouders te liggen.
Wel baalde ik er altijd van dat als ik het niet eens was met mijn moeder dat ze bijna een aai over mijn bol gaf en zei : "da's de puberteit".
Zo'n dooddoener!!
Maar achteraf gezien had ze soms best gelijk, het is een fase waarin je jezelf ontwikkelt en je grenzen en verantwoordelijkheden opzoekt.
En dat botst wel eens inderdaad.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:22

Volgens mij verschilt dat van persoon tot persoon. Als ik dan alleen al kijk naar mijn pubertijd (niks aan het handje) en die van mijn zusje (één doffe ellende met grote bekken en al....) waar ze volgens mij met haar 20 jaar nog niet uit is . Hoewel ik wel stiller was en ook niet te straffen was. Als ik iets had gedaan wat niet mocht en mijn ouders (moeder vnl.) wilden mij hiervoor straffen door mij iets niet meer te laten doen dan haalde ik alleen mijn schouders op en zei dan vaak: "nou en, ik vond het toch al niet leuk meer". Waarop mijn moeder zo iets had van: "nou, dan trek ik mijn handen je af, en zie je maar wat je doet".
Maar dat had ik al dat ik klein was en nu nog steeds hoor, schijnt koppigheid te heten.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:40

Ik denk dat het zowel persoonsgebonden als CULTUURgebonden is!


Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:46

Ik denk dat voor een groot deel wel de houding van de ouders hierbij van belang is.

Pubertijd is een levensfase, dat is waar, een fase waarin een mens wordt klaargestoomd om op eigen benen te staan en zelf voor nageslacht kan zorgen (biologisch gezien).

Daarbij moet je ook zaken aan de puber overlaten, alleen bij onze 'diersoort' is het allemaal heel ingewikkeld geworden.
Een kind/puber moet van alles extra bijleren om zich staande te houden in de maatschappij, de talloze regels, normen en waarden en variaties daarop.
Daarbij hebben de ouders ook nog eens andere taken gekregen en is de taak van het opvoeden verdeeld geraakt of soms zelfs voor een deel verdwenen.
Allemaal factoren, complicaties e.d. waardoor het dus lastig kan worden.

Hoe een ideale opvoeding eruit ziet weet ik ook niet, ik hoop dat ik het er zelf ooit goed vanaf breng als ik moeder word.
Wel ben ik van mening dat je ieder mens, ieder dier moet behandelen naar zijn waarde, gewoon een eerlijke oprechte behandeling waar het recht op heeft.

En sommige mensen blijven gewoon eeuwig lastig, dat heb weinig met pubertijd te maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:50

De puberteit is zeker geen creatie van de maatschappij, maar puberteit is wel zeker een fase van verandering als persoon, puberteit heeft ook een hele duidelijke functie voor de ontwikkeling van de volwassen persoonlijkheid. Een verstoring van de puberteit (door omstandigheden) kan ook zeker een probleem opleveren voor de (inmiddels) als volwassen betitelde persoon.
Dingen als meerderjarig en handelingsbekwaam zijn wel gecreeerd door de maatschappij en zijn een mijlpaal die niks te maken heeft met de daadwerkelijke bekwaamheid van de persoon.


Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:57

Ik ben zelf nog puber en heb aan mijn ouders gevraagd of ik een "lastige en opstandige" puber ben. Nou zeiden mijn ouders dat ik dat niet was. Ik kan ook heel goed met ze opschieten. En ik denk idd dat dat komt door dat ik best wel veel mag en ze graag helpen. Ze laten me best wel vrij en eigen beslissingen nemen!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:09

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Je wordt vrijwel meteen ingesnoerd als je in de leeftijdscategorie 'puber' komt en wordt je dus wat opstandiger denk ik. Ik zelf ben altijd heel lief geweest èn nog steeds uiteraard Schijnheilig Pling . Maar mn broertje en mn zus zijn ietsje opstandiger. Maar dat valt eigenlijk ook nog wel mee. We worden best vrij gelaten in wat we willen doen.

Ik denk ook wel dat het de aard van het beestje is ja Lachen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:10

Pubertijd heeft ook een hoop met hormonen te maken, dus lichamelijk. Dat is bij mij iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:44

het zal vast bestaan, maar het ligt er ook aan hoeveel je ouders er aan mee doen.
Mij moeder zei simpel weg, het kan de puberteit dan wel wezen, maar je gedraagd je toch maar en anders kreeg je toch op je kop.

En ik kan zeggen dat mijn 2 broers en ik dus weinig ergens tegen geschopt hebben omdat dat gewoon niet getollereerd werd, ipv als smoesje en dan als ouder je er wel makkelijk van af te maken.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:30

Tja doordat je ouder wordt wil je natuurlijk veel meer dingen zelf doen.
Als je dan ouders hebt die je erg "klein" houden ja dan wordt je opstandig.

Mijn ouders hebben mij nooit klein gehouden, ze weten dat dat alleen averechts werkt.
Als ik ook iets bijvb. perse wilde dan zij mijn moeder eerst nee...dan bleef ik door zeuren en zij ze volmondig ja..Met als gevolg dat het dan voor mij al niet meer hoefde.. *LOL*

Heb ook nooit echt problemen of ruzie met mijn ouders, ze laten me vrij en laten me de dingen doen op mijn eigen mannier...
Waardoor ik regelmatig op me bek ga en dan zijn mijn ouders er wel voor me.

Een goede vriendin van me heeft daarentegen elke dag ruzie met haar ouders, haar ouders laten haar ook alles behalve vrij.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:33

ook een puber heeft richtlijnen nodig. Hoe duidelijker is wat wel en niet kan hoe beter het ook voor de puber is. Ik ben van mening dat als je een stabiele thuissituatie hebt en ouders die op een lijn liggen met hele duidelijke grenzen dan kom je beter door de pubertijd heen dan dat ik dat toendertijd heb gedaan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:00

Volgensmij heb je helemaal gelijk.
Ik heb er nooit zo diepzinnig over gedacht maar volgensmij kan dit best een kloppen!

Ik ben ook een vrij makkelijke 'puber' geweest. Ik heb echt wel eens ruzie gehad (meestal met mijn moeder) en inderdaad vooral omdat ik dingen niet mocht.

met mijn vader heb ik amper ooit ruzie gehad en inderdaad, van hem mocht ik veel meer en werd ik vrij gelaten met het idee dat ik moest leren om op mijn eigen beentjes te staan.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 22:51

Het ligt er inderdaad maar net aan in hoeverre je tegen een "nee" ingaat. Omdat ik al erg veel mag, zou ik het zomaar accepteren, maar mensen die wat minder mogen kunnen zich op een gegeven moment gaan verzetten, omdat ze 'zelf wel weten wat goed voor hen is'.

Dus het zou inderdaad ook erg per kind kunnen verschillen. Toch denk ik dat de invloed van ouders wel een behoorlijke impact heeft. Je hebt ouders die de puberteit van te voren al een moeilijke periode vinden, terwijl ik van mening ben dat je jezelf het zo moeilijk maakt als je wilt.

Het is net als dat je aan het wandelen bent met je hond en je een andere hond tegenkomt, en onbewust het lijntje al strakker trekt. Misschien werkt dit bij ouders en kinderen ongeveer hetzelfde? Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:07

In sommige andere culturen (bv Papoea's) hebben ze helemaal geen puberteit, dus het zal ook wel met de omgeving te maken hebben.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:39

Ik ben naar mijn idee erg makkelijk geweest, maar begin nu toch wel af en toe om me heen te trappen *figuurlijk* om meer vrijheid van doen te krijgen. Ik denk dat ik met 19 toch wel een beetje zelf kan beslissen waar ik heen wil met mijn leven en wat ik wel en niet ga doen...
Nou heb ik het geluk dat ik een erg moeilijke (grote) broer heb, ik was altijd het makkelijke kind en ben dus ook veel vrijer gelaten...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 00:15

Llewella, ik ben het helemaal met je eens Lachen !!

Ik heb niet de indruk dat "de pubertijd" door de maatschappij gecreeerd wordt ! Was het maar zo, dan kon ik er tenminste wat aan veranderen Scheve mond !
Ik heb hier op het moment een erg dwarse puber, die op de gekste ideen komt! Met "zelfstandig worden" heb ik echt geen problemen, maar er zijn wel grenzen }> !! Mijn dochter accepteerd ook geen grenzen, dus dan wordt het wel heel moeilijk allemaal Scheve mond ... Ik hoop iig dat deze fase niet al te lang duurt, maar ik ben bang dat we voorlopig nog een lange adem moeten hebben Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:40

Ik ben het er niet mee eens.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is; hormonen, opvoeding, vrienden, enz.
In mijn pubertijd heb ik dingen gedaan, die ik nu niet meer in mijn hoofd zou halen. Je wilt graag volwassen en zelfstandig zijn.... wat voor domme dingen je dan wel niet doet! Ik had ook wel last van hormonen die je stemming beïnvloeden. Verder vind ik mezelf als puber nog wel meevallen, m'n broer was een stuk erger (die heeft nog steeds wel eens een terugslag op z'n 26ste).

Verder vind ik dat ouders zich ook tijdens de pubertijd moeten blijven bemoeien met de opvoeding, soms zie je dat ouders de pubers helemaal vrij laten en dan gaat het helemaal fout.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:48

mijn vader en moeder hebben altijd fulltime gewerkt dus voor ons kindjes was niet teveel aandacht. Ik kreeg een pony omdat ik dan in iedergeval bezig was en niet teveel aandacht vroeg. Toen ik 14 werd, werd mijn vader ontslagen en die ging zich ineens met mijn leven bemoeien, qua vrienden en waar ik uithing en wat ik deed. HmHm Natuurlijk accepteerde ik dat! NOT!!! dussuh ik was een vreselijke puber!!! of was ik vreselijk in de war omdat ik ineens een ouder had die het wel wat kon intresseren? of was het een combinatie?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:55

Ik ben ook een vrij makkelijke puber ik heb ook niet echt van die aanvallen ofzo. Meer melige buien enzo.
Ik denk soms dat ik te makkelijk ben, ik mag niet uit okee dan maar wachten. Ik heb het dus gewoon 1 keer zonder hun toesstemming gedaan en heb ik nu straf van (o wat een moeilijke puber *LOL* ) maar verder heb ik nog nooit wat gedaan. Maar nu kom ik wel steeds meer in verzet tegen mij ouders ik wil gewoon uit en tot laat anders doe ik het stiekem denk ik nu. Tja en die straf nu houd ik me ook niet echt aan, waardoor ik weer moet liegen enzo.
Het ligt soms ook wel aan de ouders als ze bijv. (heel liev bedoelt hoor) te voorzichtig met je zijn.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:15

XoNo schreef:
Mijn moeder is ook van mening dat de puberteit een door de mens gecreëerde levensfase is. Ik ben nooit een moeilijke puber geweest, simpelweg omdat mijn moeder mij op een gegeven moment oud en wijs genoeg vond om zelf bepaalde beslissingen te laten maken. Uiteraard ging dit onder toezicht, maar fouten moet je kunnen maken, daar leer je van, vinden zowel ik als mijn moeder. Mijn vader zal er wel hetzelfde over denken Haha!



Jij geeft aan, dat jouw ouders je zelf bepaalde beslissingen lieten maken, maar uiteraard wel onder toezicht.
Wat was er gebeurt als jij dat toezicht niet had geaccepteerd?? Was je dan nog een makkelijke puber geweest?
Want juist dat toezicht is iets waar door (veel) pubers tegen aan geschopt wordt.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:50

Voor mij klink het woord "puber" als een scheldwoord in mn oren omdat iedereen (bijna iedereen) dat woord zo gebruikt. Voornamelijk dus door die negatieve ondertoon.
Ik ben (voor mijn ouders vooral) niet een makkelijk iemand in omgang, dat weet ik maar al te goed, veranderen kan ik het niet. Maar "dat gedrag" word door de meeste mensen (volwassenen) die ik ken als pubergedrag uitgemaakt. Daar geloof ik neit zo in, want zo ben ik altijd al geweest. Ik maak gewoon het liefst mn eigen beslissingen en wil daar geen toezicht op (om met Colin mee te gaan).
Iemand die mij net leert kennen of nog niet zo lang kent zal wel denken "Waar praat jij over, zo ken ik je niet." Maar daar komt iedereen nog wel achter Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:00

Ik was deels een naar kind in mijn pubertijd maar dat hebben mijn ouders zelf zo gecreeërd met hun ruzies en zuiplapperij. Ik snakte naar wat liefde maar kreeg alleen maar gezeik. Wellicht was ik anders geweest als mijn ouders ook normaal deden.
Wel heb ik nog steeds die opstandigheid in me en ben erg onzeker over sommige dingen (eigen kunnen).

Maar om antwoord te geven op je vraag: het is naast de lichamelijke, een emotionele groei die je doormaakt en dat is zeker niet een 'in het leven geroepen' fase. Wacht maar tot je rond je 30e bent, dan kondigd de volgende fase zich alweer aan. }>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BoJessie, ComscoreBot, flooooo, Hannerups, Kloesje, lanouska, larissa96, LisaVH96, LouLi, MarJon, Pasje03, Roquen, Saab99, Telpeva, Urbiezira, zonnebloem18 en 58 bezoekers