Waar op letten bij 'uitkiezen' bijrijder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Waar op letten bij 'uitkiezen' bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 16:58

Ik ben dus bezig met een bijrijder/ verzorger voor Cheyenne te zoeken. Nu heb ik mailcontact met een meisje van 22 jaar en die is heel enthousiast. Ze heeft ook eigen paarden gehad en redelijk wat rij-ervaring. Ze komt waarschijnlijk zondag kijken bij Yen. Maar het is best moeilijk om een goeie eerste indruk van iemand te krijgen! Waar zou ik op kunnen letten als ze komt kijken, zodat ik erachter kan komen of ze geschikt is voor Yen (en mij Knipoog ) ?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:04

Of ze op dezelfde manier als jij met het paard omgaat en ze er goed voor kan zorgen. Ik weet niet wat ze op rijgebied moet kunnen, maar zolang ze het paard maar een beetje fatsoenlijk kan rijden en het niet achteruit gaat heb je niets te klagen. Het belangrijkst is dat je haar met een gerust hart in de weer kunt laten gaan met het paard, zonder dat je je ergens druk over hoeft te maken.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:14

Ik ben zelf een bijrijdster/verzorgster. Ik zag je advertentie staan op marktplaats!
Ik vind het zelf altijd belangrijk dat je dezelfde ideeen hebt over de omgang en het rijden. Ook bijvoorbeeld jullie meningen over hulpmiddelen, zoals sporen, hulpteugels ed.

Ook bekend als Kim20!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:23

kim20 schreef:
Ik ben zelf een bijrijdster/verzorgster. Ik zag je advertentie staan op marktplaats!
Ik vind het zelf altijd belangrijk dat je dezelfde ideeen hebt over de omgang en het rijden. Ook bijvoorbeeld jullie meningen over hulpmiddelen, zoals sporen, hulpteugels ed.


Ben ik het mee eens... Ik heb die problemen dus gehad met mijn bijrijdster... Ze was er heel erg op tegen dat ik ben gaan longeren met bijzetteugels e.d. en dat ik een tijdje met sporen heb gereden. Van mij hoefde zij dit niet te doen (liever niet zelfs) maar ze kon er niet mee leven Schijnheilig Het is inderdaad belangrijk dat je op 1 lijn zit met je bijrijdster. Mijn bijrijdster wilde alleen maar recreatief rijden en ik was druk bezig met het trainen van Omar en dressuren en dat vond zij maar niets en brak in de 2 dagen af wat ik net had opgebouwd. Ik denk dat je daar ook goed op moet letten als je een bijrijdster zoekt.

Ik ben zelf ook een beetje zoekende maar zet het nu even 'on hold' omdat Omar sinds gisteravond spierbevangen is en dat gaat een aantal weken duren.

Franca je kent mij problemen met mijn ex-bijrijdster dus daar kun je wat van leren Haha! Schrijf voor jezelf op wat je van een bijrijdster verwacht en wees ook eerlijk tegen haar en duidelijk. Mag ze in de toekomst buitenrijden... wil je dat ze gaat lessen met Yen e.d. Western of dressuur Verward Bijzetteugels of niet Verward Het is inderdaad erg moeilijk om een 1e indruk van iemand te krijgen en te kijken of iemand echt serieus is of even voor de zomer nog een paardje wil en in het najaar geen zin meer heeft Verward

Succes Franca!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:33

Ja, dat probleem heb ik dus ook gehad, maar dan van de andere kant.
Ik zou een paardje gaan rijden voor iemand. Heel leuk beestje, maar zij reed met elastieken. Dat paard liep echt met zijn kin op zijn borst. Ik heb dus gezegd dat ik dit niet wilde.
Mijn interesse is echt puur reacreatief en dat zeg ik altijd meteen.

Ook bekend als Kim20!


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 18:06

Wat ik het belangrijkste voor nu vind, is dat ze verantwoordelijkheidsgevoel heeft en geen gekke dingen doet met Yen. Aangezien Yen nog niet is ingereden, kan ik van haar rijkunsten nog niet veel zien en zeggen. Maar goed, dat komt op den duur wel.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit welke richting ik op wil met Yen; ik ben vooral recreatief ruiter geweest tot nu toe.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:08

Ik weet niet of ze op een manege rijdt, maar dan kun je natuurlijk altijd eens gaan kijken bij haar les. Dan heb je een indruk van haar rijstijl en zie je ook meteen hoe ze met paarden omgaat.

Ook bekend als Kim20!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 18:10

Ja, dat is wel een goed idee! Maar ik denk ook dat je al snel genoeg ziet in de omgang hoe ze is met paarden. Cheyenne kan erg brutaal zijn, dus ik ben benieuwd hoe ze dat dan aanpakt. Je ziet al snel of iemand een 'harde' of een 'softie' is. Ik eis in ieder geval wel dat ze zich verdiept in natural horsemanship (parelli), want ik wil echt dat Yen consequent op die manier behandeld wordt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:12

Laat haar de eerste keer dat ze komt een beetje aankeutelen met je paardje, kijken of het een beetje klikt.
En spreek dan nog een keertje samen af om een eindje met je paardje te wandelen ofzo, dan krijg je een betere indruk dan dat je na 1x moet oordelen of ze het is of niet.
En gewoon veel overleggen, vraag eens hoe zij over bepaalde dingen denkt enz dan kun je zien of je een beetje op dezelfde golflengte zit.
Succes!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:20

Ben het helemaal met Cody eens! En wat vooral belangrijk is: je eerste idee of gevoel bij haar is meestal juist! Bij twijfel dus NIET doen!
Succes, ik hoop dat je een goede bijrijdster treft!


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:54

Zorg in ieder geval dat je haar ook ziet rijden, ook al is dat iets van de toekomst, stel dat ze echt verschrikkelijk rijd, dat wil je niet op een jong paardje zetten neem ik aan.
En idd bovenstaande tips. En als ze op een manege rijd, praat ook een met haar instuctrice, misschien rijd ze anders als jij erbij bent.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:46

*amen*
Ik ben zelf iemand die een paardje voor iemand rijd, maar ik heb dan het geluk dat ik haar mag rijden zoals ik wil ...
Maar inderdaad let er een beetje op wat echt je eisen zijn ...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 21:32

Voordat ik Cheyenne kocht was ik zelf ook bijrijdster (van Aron).....dus ik weet wat het is. De eigenaresse van Aron wilde vooral dat ik lief voor hem was en dat ik wat western wilde leren (ik ben namelijk dressuurmatig opgeleid). Zij was er de eerste paar keren bij en de eerste paar keren het bos in met Aron liep zij ook mee met de honden. Zo kon ze langzamerhand zien dat het klikte tussen Aron en mij.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:07

Er rijdt sinds een poosje ook een meisje op mijn ene paard. We hebben eerst een maand op proef afgesproken. Zo konden we elkaar eerst goed leren kennen en na een maand konden we dan allebei nog zeggen of we er wel of niet mee door gingen. Maand is bijna om... Wat mij betreft gaan we vrolijk verder en wat haar betreft ook. Ideaal toch... Haar niveau is niet gelijk aan het mijne maar ze pakt het heel goed op en mijn paard heeft lol. Heb wel met haar heel duidelijk de afspraak gemaakt dat ze ten aller tijde eerlijk tegen me moet zijn. Niet eerlijk is wegwezen!!! Fouten vergeef ik heel makkelijk, liegen niet!!!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:23

Het niveau is ook niet zo heel belangrijk denk ik. Als ze jou paard op een verantwoorde manier beweging kan geven, zonder dingen te verpesten die jij hebt aangeleerd is het toch goed.

Ook bekend als Kim20!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:32

kim20 schreef:
Het niveau is ook niet zo heel belangrijk denk ik. Als ze jou paard op een verantwoorde manier beweging kan geven, zonder dingen te verpesten die jij hebt aangeleerd is het toch goed.


Daar ben ik het helemaal mee eens!

Een tijdje geleden was ik ook op zoek naar een bijrijdpaard. Op een gegeven moment belde ik iemand op, die op zoek was naar een bijrijder. Die bleef maar doorzagen over het niveau (ze wilde iemand op min. L-niveau) wat ik reed. Nou heb ik nooit echt op niveau gedressuurd, maar ik kan wel netjes rijden, zonder een paard te irriteren of bijvoorbeeld constant in zijn bek te zitten trekken. Daar kunnen een hoop dressuurruiters nog wat van leren. Maar goed, wat haar betreft was ik niet goed genoeg en dat kon ze al zien door de telefoon.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:49

Ik weet uit ervaring dat als je iemand voor het eerst meeneemt om iets met je paard te doen zodat jij kan zien of het klikt, dat ze dan meestal erg onzeker en voorzichtig zullen doen om te voorkomen dat je hen te grof vind... Je zou dus ook eerlijk kunnen vertellen hoe jij vind dat er met jouw paard omgegaan moet worden, en dan een paar keer kijken of haar dat lukt en of het haar ook ligt. Iedereen heeft namelijk weer andere gewoontes en wensen wat betreft zijn of haar paard. Een aspirant verzorger is niet helderziend! Een beetje helpen mag dus wel... Kijken bij een les doe ik ook altijd als dat mogelijk is! Dan weet je van te voren al of je diegene wel op je paard kunt of wilt zetten!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:52

Ik weet niet of de bijrijdster nog mee gaat delen in de kosten....maar het is misschien niet onverstandig even te polsen naar werk e.d. Als ze onverwacht met vergaderingen komt te zitten, moet verhuizen of moet bijscholen kan dat ook een probleem zijn. En als je rekent op regelmatige inkomsten van je bijrijder moet je daar gewoon op kunnen vertrouwen.

Je suis Charlie.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 22:55

Bedankt voor de tips......nu maar wachten op zondag!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:51

Ik vind het al knap dat je een bijrijdster kunt vinden. Ik heb jaren gezocht maar kan hier echt niemand vinden . En ik niet alleen, ik ken meerdere mensen die iemand zoeken. Iedereen lijkt hier wel een eigen paard te hebben of zo. Ik heb ook op de manege gevraagd, maar niks hoor. En ik ben echt niet zo veeleisend en wij hebben ook best leuke paarden Haha! .
Dus als er hier iemand in de buurt van Boxmeer woont en zin heeft Schijnheilig
Het is voornamelijk voor Kiri (onze 11 jarige merrie, L niveau gelopen), mag ook concours en les mee gereden worden. Maar af en toe op Jumper (12 jarige ruin, Z niveau gelopen) en Insley (3 jarige d-pony, net ingereden) is ook mogelijk. Kosten: helemaal 0 (alleen als je concours enzo wilt moet je dat wel zelf betalen).

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 10:25

Ik heb gezocht via Marktplaats, daar staan vele aanbiedingen hoor!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:18

Ja, dat klopt, maar geeneen hier in de buurt helaas Boos!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:23

[quote="Tessebes"]Of ze op dezelfde manier als jij met het paard omgaat quote]
nou dat dus niet...
ik zou kijken naar:
of ze een beetje netjes werkt ( geen rommel enzo ervan maakt)
of ze aardig is ( dus of het klikt)
alsof het lijkt dat het paard het een beetje leuk vind
en dat ze goed met het paard omgaat ( niet schoppen, schreeuwen hard slaanetc.)
veel succes!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:39

vamp"]
[quote="Tessebes schreef:
Of ze op dezelfde manier als jij met het paard omgaat

nou dat dus niet...
[/quote]

Verward Wat dus niet?
Het is toch belangrijk dat ze het paard op (ongeveer) dezelfde manier behandelt als jij? Ik vind het belangrijk dat je daarover een beetje dezelfde gedachtengang hebt. Niet dat het paard zomaar alles mag bij de één en bij de ander overal voor op z'n duvel krijgt. Dan snapt het paard het toch niet meer.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:40

Moeilijk moeilijk om een goeie bijrijdster te vinden die bij jou en bij je paard past.
Ik zou het heel belangrijk vinden dat diegene voldoende verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn paardje heeft (dus weet waar ze mee bezig is) en betrouwbaar is.
Dus ook echt komen als ze ze zegt dat ze komt, en bijv. m'n paard niet nat op de koude wind zetten, goed uitstappen, geen gekke dingen doen met rijden etc.
verder moet het gewoon klikken denk ik, met jouzelf en met je paard. Een hoop kun je al gelijk zien, maar wat het rijden betreft moet je iemand ook de kans geven om aan jouw paard te wennen en je paard aan haar. Dat heeft vaak even tijd nodig.
Ik zou liever iemand hebben die wat minder 'niveau' heeft maar m'n paard niet hindert en er leuk mee om gaat, dan iemand die meer kan maar op een heel andere manier rijdt dan ik en daardoor verwarring schept bij het paard (of het paard hindert).

Succes in ieder geval en laat even weten hoe het is afgelopen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: araber, BingBot, joyce83, JudithDario, lovelance, Majestic-12, RoRo44 en 32 bezoekers