Joepie, Lotje is drachtig!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 17:14

Joepie, mijn merrie krijgt een kindje, nou ja veulentje dan. Vandaag is ze na 18 dagen na de inseminatie gescand en......ik zag een heel schattig klein vlekje op het scherm. Ik had het totaal niet verwacht want ik dacht wat hengstig gedrag te bespeuren vorige week maar gelukkig had ik het mis!! Nu moet ze over 3 weken weer terug en dan is er volgens de dierenarts al een hartje te zien. Nou ja, te kloppen dan. Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan want dan heb ik volgend jaar een schattig klein kriebeltje in de achtertuin drentelen. Het wordt een Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor. Ik hoop dat het een zwart merrieveulentje wordt maar het belangrijkste is dat het gezond is he?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:24

Wat spannend zeg! Hopen dat alles goed gaat nu. Wat is de kleur van je merrie trouwens?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 17:28

Zwart! Dus wat zou er uit komen? Toch geen bonte hoop ik, of een schimmel?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:30

pion en amor *zucht* wat gaat dat een leuk veulen worden met zulke voorouders Lachen
ken allen de vader niet *ahum* maar das KWPN?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:32

Kans is behoorlijk groot dat er dan ook een zwart veulen uitkomt. Zal het eens nazoeken, ik heb nog een boek over genetica uit m'n dierkunde tijd (vroeger... Sigaar )
Hooguit bruin, in elk geval niet bont of schimmel of zo. Ga het even opzoeken!
(Ik ben wel geintereseerd in m'n naamgenote Lachen )

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 17:36

Balzflug is een zwarte Trakehnerhengst, Nimber. Het is een Habicht x Insterfeuer. Helaas een aantal jaren overleden aan een hartinfarct. Ook was hij inderdaad goedgekeurd bij het KWPN.
Ik ben wel benieuwd naar de verervingsleer van Zep (die btw ook Lotje heet, leuk he?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:39

Volgens mij is het zo dat bruin en zwart op 1 gen vererven. Zwart is dominant over bruin.
Zowel Gribaldi als je merrie kunnen dus een bruinfactor dragen, je hebt dan

Zz x Zz

25% ZZ (=zwart)
50% Zz (=zwart)
25% zz (=bruin)

dus 25% kans op een bruine.

Als Gribaldi of je merrie homozygoot zwart is (ZZ) krijg je sowieso een zwarte.

Zal voor die andere kleuren mijn boek erbij moeten pakken. Bont is een apart en recessief gen, dus dat zit wel goed.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 17:44

Klinkt wel positief! Dus ik heb 75% kans op een zwarte en 25% kans op een bruine. Ik heb dit ook ooit een keer gehad op mijn eindexamen HAVO, heel lang geleden.
Maar Zep....hoeveel kans heb ik als ik volgend jaar met een schimmel dek op een schimmel? Er zit namelijk Pion achter mijn merrie. De moeder van de merrie is trouwens bruin. Dus Lotje is zwart, de vader van Lotje is zwart, de moeder van Lotje is bruin. De vader van de moeder is wit.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:21

Gefeliciteerd Suzanne.. Ik denk ook namens Merilyn!!

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:40

Gaaf hee Suzanne! Wanneer is de merrie uitgerekend?

Wij krijgen rond 29 mei een veulen van onze eigen (ggk) hengst, de merrie is dinsdag gescand!!!
Onze Awelsh merrie wordt gedekt zodra ze weer hengstig is...denk volgende week!
Hebben we volgend jaar misschien twee veulentjes!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 08:23

Leuk he! Volgens mij is ze 1 juni uitgeteld, maar ja....met die paarden weet je het maar nooit he? Het kan zomaar te vroeg of veel te laat komen. Wel leuk een veulen van je eigen hengst. Dan ken je zowel de vader als de moeder goed. Ik vond Stravinsky niet echt bij Lotje passen en Mataro dekt dit jaar niet dus ......en Gribaldi vond ik wel passen. Toch maar afwachten wat er uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:15

Wat schattig, zo'n kleine pluizebol volgend jaar in je stal!! En wat een fantastische bloedlijn gaat dat worden zeg Kwijl , echt op en top prestatie dressuur bloed.
Dit worden echt spannende tijden voor je, hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 20:53

Ik hoop ook dat het veulen in het echt net zo mooi wordt als op papier. Nou, ik ken zowel de vader als de moeder heel goed en als het veulen daar een mengelmoesje van wordt....... Kwijl
Toch heb je ook wel veulens die heel veel op de moeder of op de vader lijken. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ligt dat dan aan? Gewoon toeval?
Ik zie haar?? al helemaal voor me: zwart, 2 witte sokjes achter, 1 wit sokje voor en een klein kolletje. En dat kleine pluizebolletje huppelt vrolijk achter mama aan. Lovers


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:15

Ok, ik heb het "grote boek" er eens bijgepakt. (An introduction to genetic analyses van Griffiths e.a., zijn er nog biologen in de house??)

Kleur bij paarden wordt bepaald door 2 genen. Het ene gen bepaald welk pigment gemaakt kan worden(B), het tweede gen bepaald of het ook tot uitdrukking komt. (D)

B bepaald dus of je een vos of een zwarte (bruine) zult krijgen. D bepaald hoever dat pigment zichtbaar wordt.

Beide genen vertonen incomplete dominantie. Het heterozygote genotype (Aa) laat dus geen volledige expressie van het dominante fenotype. (geno = wat in de genen zit, feno = wat tot uitdrukking komt)

Dus B bepaalt of je een vos of een zwarte krijgt. BB (homozygoot dominant) is zwart, Bb (heterozygoot) is bruin (donker) en bb (homozygoot recessief) is een vos.

D bepaalt de donkerheid van het pigment. Bij een homozygoot recessief (dd) komt het pigment niet tot uitdrukking en krijg je dus een schimmel.
Een zwarte is dus altijd BBDD. Een bruine is BbDD (donker) of BbDd (lichter)

Een vos is bbDD, een paard met genotype bbDd wordt palomino.

Volgens deze uitleg kun je met Lotje dus geen schimmel krijgen. Als ze bruin was zou het wel kunnen, want dan zou ze nog dat recessieve d gen hebben, maar dan kan ze het alleen van een schimmel krijgen die bbdd is. (Dat is aan de buitenkant moeilijk te zien)

Tis een beetje ingewikkeld, ik hoop dat je het snapt.
O ja, bont zit op een apart gen, (S) dominant geeft geen vlekken, recessief wel, maar hoe het met aftekeningen zit wordt verder niet uitgelegd en weet ik dus niet.
_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-24 22:16 ]</font>

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 10:33

Ja, ik snap het. Ik heb Biologie op mijn eindexamen gehad. Dus op een zwarte heb ik veel kans, maar ik kan geen schimmel uit Lotje krijgen. Ze zeggen dat Uniform een bijna 100% witverever is. Maar ja, ik laat Lotje toch niet door Uniform dekken.
Ik wil toch graag een zwarte, vind ik gewoon het mooist. Misschien over een aantal jaartjes met: Polansky, Osmium, OO seven, Krack C (is een bruine, dan krijg ik ook een bruine toch??)
Nou ja, eerst maar deze. Moet ik naast merriebrok de laatste 3 maanden nog wat bijvoeren of niet?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:48

Leuk dat je Lotje toch hebt gehouden. Ik dacht dat ze naar Franssen ging? Nou ja gefeliciteerd echt heel erg gaaf. Ik wil wel op baby bezoek komen hoor. Wij laten Sya en Kim ook dekken. We komen met onze Kim misschien wel naar jou Strausje toe. Dan kan je ook nog naar een baby-Straus kijken. Dan noemen we em Beethoven. hihi geintje.

Greetz Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:55

gribaldi fokt ook veel voskleur door.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:09

hee Zep wist je dat Ferro nooit vossen fokt. meestal bruin of zwart en een enkele schimmel.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:56

Ja, die is dus BBDD en geeft dus altijd een dominant allel door, je krijgt dan op z'n minst een bruine. Grappig dat daar toch een schimmel van kan komen, want dat zou volgens dezelfde theorie niet kunnen. Nu geeft mijn boek alleen de basis van kleurvererving, en niet bijvoorbeeld crossing-over toegespitst op kleur of zo. Wel heel interessant, ik wilde hier mijn vak van maken, maar helaas ben ik daar niet genoeg bèta voor, en ik wil ook nog tijd hebben om fanatiek te rijden.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-01 10:55

Het lijkt me wel superinterressant dit soort dingen. Maar zo super was ik nou ook niet in Biologie. He Zep, maar als Gribaldi ook vossen geeft is hij dus niet homozygoot zwart. Waarschijnlijk Lotje ook niet. Dus ik blijf wel kans houden op een bruine. Heb ik ook een kleine kans op een vos of niet?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ComscoreBot, Dayna, denisesilver, Igniss, mosimonster, Soprano en 110 bezoekers