septische hoefgewrichtsontsteking...na 6 maanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

septische hoefgewrichtsontsteking...na 6 maanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:56

Kent iemand het verloop van een septische gewrichtsontsteking?
Dit is dus een ontsteking in het gewricht, door een trauma van buitenaf.
Het voorwerp wat het gewricht raakt draagt bacterieen bij zich die een ontsteking veroorzaken. Mijn hengst had dit in zijn hoefgewricht en zoals sommigen zich misschien herinneren is hij op wonderbaarlijke wijze geheel genezen verklaard, terwijl hij maar 10% kans had om te overleven.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en is het aldoor goed gegaan. Toch is hij een paar weken onregelmatig geweest. Hij liet zich vallen op linksvoor, een teken dat het rechtsvoor niet lekker zit. Het been van de onsteking dus. Inmiddels is hij alweer een paar dagen rad, maar ik ben voorzichtig.
De buigpees is iets dik en warm geweest, dus dat is het waarschijnlijk geweest, maar toch heb ik een vaag onrustig gevoel....kan zo'n ontsteking niet op den duur artrose in het gewricht veroorzaken?
Kent iemand dit verloop?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:23

Volgens mij kan dat idd arthrose veroorzaken, ongeveer 3 mnd geleden heeft daar een heel artikel over ingestaan in "Zangersheide magazine" Ik heb vanavond geen tijd maar ik zal dit weekend eens kijken voor je. Wat zei de DA ?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:10

Ja het kan idd artrose veroorzaken. Door de ontsteking wordt het kraakbeen aangetast. Kraakbeen kan namelijk heel erg slecht tegen bloed en ontstekingscellen. Helaas is het aangetaste kraakbeen niet te zien op een foto, maar pas op het moment dat het bot aangetast is.
Is zijn buigpees nu wel normaal? Misschien zit daar het probleem wel. (of natuurlijk nog ergens anders...)

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 13:06

Zijn buigpees is weer goed en hij loopt nu ook weer rad. Maar ik zit er nog niet op. stap hem nog steeds aan de hand.
Ik wacht even met de DA raadplegen tot ik weer aan het rijden ben en hij dan weer onzuiver gaat lopen.

Ik ben wel geinteresseerd in dat stukje uit het Zangersheide Magazine trouwens.