Voor Desiree en JoostvanGestel: E-pony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Voor Desiree en JoostvanGestel: E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 00:27

Ik heb vandaag de nieuwe reglementen binnengekregen en wat staat er bij de omschrijving van E-pony volgens de KNHS:

"Een eenhoevig rij- en/of trekdier met een schofthoogte > 148 cm en < 157 cm. bedraagt (zonder hoefijzers gemeten) en als zodanig omwille van de deelname aan ponywedstrijden als klein paard de status van pony krijgt."

Als ik dit zo lees, vind ik dat Joost wel gelijk heeft.
Vechten jullie samen nog even door Knipoog


[Edit typo op verzoek] 'pony' toegevoegd [/edit]

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:48

Bij het NRPS heet die categorie (van 1.48 tot 1.57) 'rijpaard kleine maat'.

Alles onder de 1.48 is daar 'rijpony' en alles vanaf 1.57 is 'rijpaard grote maat'. De E-maat wordt bij het NRPS dus ook als paard beschouwd en niet als pony.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 01:53

Oh, dan heb ik geen pony maar een echt paard, Ka! Tong uitsteken (1.61m)

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 07:49

Jeetje, dan is mijn bospony nu tot klein paard gepromoveerd. Nou ja, bij de bospony's werd hij toch niet meer in het stamboek opgenomen vanwege zijn stokmaat.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:55

*grinnik*

Goh Belker, heb jij ook al een bospony?? Join the club! Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:04

dank je, dank je .
ik heb zelfs een echte bospony, een NF, bossiger kan niet. *grinnik grinnik*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:27

Het zal best wat Joost en Fitzroy zeggen, en wat het regelement zegt. MAar mensen denken er in het algemeen toch anders over. Een KWPN-er die de 1.60m niet haalt wordt gewoon beschouwt als een pony. Zelfs een paard van 1.63m wordt nog als een pony beschouwt; ze verkopen slechter. Mensen willen namelijk een echt paard. En dit is niet mijn mening die ik nu verkondig, maar gewoon een conclusie over wat ik hoor hoe mensen er over denken. Niet dat ik het met ze eens ben, maar de meeste mensen vinden kleine paarden al snel een pony.

De hond is de betere mens

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 09:31

Het is niet mijn persoonlijke mening, Desiree. Dit is conform het reglement van de KNHS.
Zelf vind ik alles kleiner dan 1.60 E-pony, ook al omdat je bij de ZZGP dan niet mee mag doen.
En een paard van die maat kun je idd alleen goed kwijt op de 'ponymarkt', als klein paard is hij toch een stuk minder waard.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:46

Vroegah was alles boven de 1.47.3 cm. PAARD...!! }>

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:48

woepieeeeee.... Banjer is ook "gepromoveerd" tot (klein) paard.... Haha! (1.54)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:52

Eigenlijk is het toch vreemd dat die limiet van 1.60m gesteld is. Waar is dat op gebaseerd? En hoe zit dat in andere landen? De E-pony is in elk geval een Nederlandse vinding. In mijn jonge jaren noemde je zo'n klein paard een hitje Haha!

Er was een tijd dat een paard van 1.65m al behoorlijk aan de maat was, nu wordt dat vaak al te klein gevonden. En natuurlijk is het zo dat mensen steeds langer worden en daardoor de behoefte aan grotere paarden ontstaat maar er zijn ook nog genoeg kleinere ruiters en amazones. Dat steeds groter fokken heeft, naar mijn idee, een flinke invloed op de gezondheid van de paarden. Steeds vaker hoor je van been- en rugproblemen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:06

Alleen erg jammer dat 'men' een pony dan ook meteen als minderwaardig ziet ten opzichte van een paard. Persoonlijk zie ik liever een goed bewegende/presterende pony dan een slecht bewegend/presterend paard, om over karakter nog maar te zwijgen. Echt jammer dat er vaak zo denigrerend wordt gedaan over 'alles kleiner dan 1.60'.

BTW in de Angelsaksische landen lopen paarden en pony's gewoon door elkaar op wedstrijden en worden ze gereden door mensen van allerlei leeftijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 10:12

Ik vind niet dat er denigrerend gedaan wordt over E-pony's. Het enige is dat je niet ZZGP mag starten.
Maar als ik een lekker los door zijn lijf bewegende pony in de ring heb, scoort die echt veel hoger dan een stijve knol van 1.75 Knipoog
Ik vind wel dat er een hoop verschil is tussen E-pony's. Sommigen zijn echt kleine paarden, ook in de manier van bewegen. Anderen hebben weer een duidelijke 'pony-uitstraling' en manier van bewegen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:14

waarom mag je pas ZZGP starten vanaf 1.60?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:18

Jij misschien niet Fitz, maar als je zo'n 'kleintje' in de ring krijgt, dan gaat het al om pony’s die al worden uitgebracht tussen de paarden, die zich al 'durven te vertonen' op wedstrijden. Maar hoe vaak wordt er niet gezegd dat je met een pony niet tussen de paarden moet gaan starten omdat je daar toch niets bereikt? Zo’n pony heeft nog niet eens de kans gehad om zich te tonen en dan gaat men er al van uit dat het toch niets wordt. Het uitgangspunt is vaak zo negatief, dat is meer wat ik bedoel.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:24

Volgens mij (kan het fout hebben) is Nederland het enige land dat uberhaupt een E pony maat kent, in andere landen is tot 1.47 gewoon een pony en alles daarboven paard. Ik heb in Ierland ook gewoon vowassen op Connemaras springparcourtjes zien springen zonder problemen. De "ideale" maat voor mensen die paarden zoeken in de UK (recreatief/sportief) is 15h2, wat ongeveer 158cm (ook hier kan ik er iets naast zitten).

Mijn paard wordt steevast pony genoemd (koosnaam) met zijn 160 (krap aan, maar mischien groeit hij nog Knipoog ) vooral als hij heel ondeugend is...ideale maat vindt ik zelf.

Overigens was Mark Todd's "Charisma" ook maar zo'n 160 ofzo (nog kleiner volgens mij) en die heeft zijn voetsporen toch wel bewezen...

Helaas is Charisma eerder dit jaar op 30 jarige leeftijd overleden...

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 10:25

Oke, ik ben met je eens dat het niet mijn keuze zou zijn om met een pony tussen de paarden te starten. Je maakt het jezelf wel moeilijker, dat weet ik wel zeker. Als er net 4 grote paarden voor je zijn geweest die allemaal veel schwung en veer hebben en je komt dan binnen met je pony, valt het wel iets tegen, ja. Neemt niet weg dat het wel kan.
Zo werd 2 jaar geleden een Haflinger Z2-kampioen bij de NBVR in ons district. Voor haar, Mariska Krowinkel, is het echt jammer dat zij haar Haffie niet uit mag brengen bij de ZZGP, want het dier kan alles. Daar kunnen een hoop paarden nog veel van leren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:28

waarom mag het in de springsport van wel??? (kleine paarden bedoel ik)...........

Ik meen me te herinneren dat er een Fransman was die ook op een E-pony reed.... alleen de naam weet ik niet meer zeker... Jappeloupe?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:28

En juist die uitzonderingen (die Haf, Fjord Guusje, Charisma, Jappeloup de Luze) vallen zo op, omdat men niet van zo’n kleintje verwacht dat-ie het zo goed doet tussen ‘die groten’. Knipoog

Net zoals dat men het van een 14-jarige niet verwacht dat-ie grote schaaktoppers er uit speelt. Haha!

Wat mij dus opvalt is dat er vooraf al zo negatief wordt gereageerd als je met een kleintje wilt meedoen tussen de grote paarden. En dat bedoel ik met ‘kleintjes worden als minderwaardig gezien’.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:30

Maar bij het KWPN worden merries toch ook niet opgenomen als ze kleiner zijn dan 1.60 m?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:36

Karin schreef:
Bij het NRPS heet die categorie (van 1.48 tot 1.57) 'rijpaard kleine maat'.

Alles onder de 1.48 is daar 'rijpony' en alles vanaf 1.57 is 'rijpaard grote maat'. De E-maat wordt bij het NRPS dus ook als paard beschouwd en niet als pony.


Sinds vorig(?) jaar niet meer Knipoog Nu wordt die categorie E-pony's genoemd *LOL*

Ik heb zelf een klein paard staan(ongeveer 1.57) en die kan lopen als een grote hoor Knipoog Het enige nadeel is dat mijn benen erg lang zijn voor die uk Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:45

SmithsGirl schreef:
waarom mag het in de springsport van wel??? (kleine paarden bedoel ik)...........

Ik meen me te herinneren dat er een Fransman was die ook op een E-pony reed.... alleen de naam weet ik niet meer zeker... Jappeloupe?


Jappeloup, ja... gereden door Pierre Durand... Wauw... naar Jumping en kijken maar... 1.57 en de zoon van een draverhengst (Jappeloup, niet Pierre Durand)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:48

Je hebt gelijk Gomir, ik was die nieuwe indeling helemaal vergeten. Misschien ook juist wel goed dat die categorie nu specifiek "E-pony's" wordt genoemd, misschien draagt het iets bij de acceptatie en waardering van deze categorie. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:54

ik heb laatst ook mee gedaan op een haflinger tussen de paarden! Ik vind het zelf een hele uitdaging, en ik ben echt eerlijk beoordeerld!
Veel mensen zeggen ook dat mijn paardje altijd een ukkie zal blijven Verward
sorry. Maar ik hoef niet zo'n reus met giga benen en rug. Doe mij maar een wat kleiner korter paardje. veel minder kans op rugproblemen. Zo klein in mijn bessie toch ook weer niet. Hij is nu 1.61 hoog, en voorlopig nog geen 3!

En mijn schat beweegt (vind ik dan) beter dan menige reus! Vaak vind ik die reuzen wat lomp en minder sierlijk! Zo'n "uk' is vaak toch wat sielijker!
Ennuh er is toch wel wat mis als je het jezelf moeilijker maakt door met een pony te starten
Men mag alleen maar blij zijn dat er nog mensen zijn die dat doen! Ik vind het geweldig!!! Een keer wat anders tussen al die reuzen!

Oja, eiogenlijk hadden het gewoon E-paarden moeten heten Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:09

Roos schreef:
Maar bij het KWPN worden merries toch ook niet opgenomen als ze kleiner zijn dan 1.60 m?


Merries worden bij het KWPN opgenomen als ze minimaal 1.57m zijn, maar voor het sterpredikaat moeten ze minimaal 1.60m zijn Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, kionasuppie en 3 bezoekers