Wanneer doe je mee aan een Clinic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Wanneer doe je mee aan een Clinic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 09:26

Wanneer mee doen aan een Clinic

In de loop van de jaren hebben wij aardig wat ervaring opgedaan op het
gebied van reining rijden. Meer dan aardig is het niet, want reining rijden
leer je niet zo maar even.

Door wat omstandigheden dachten wij er goed aan te doen om onze grenzen eens
te verleggen en we schreven onze dochter in voor een clinic. Ze is 15 jaar
en had ongeveer 6 jaar ervaring met haar paard, waar ze van huis uit mee in
de westernsport begonnen is.

Ik had het besproken met iemand die haar op dat moment les gaf, en die gaf
aan dat ze daar nog helemaal niet klaar voor was. Niet in de zin van het
rijden, maar in de zin van het begrijpen en aanvoelen wat er met je paard
gebeurd als je een andere stijl van rijden gaat proberen. Het kwam er
eigelijk op neer dat je eerst moet snappen wat er dan anders is.

Achter af hebben wij er vreselijk spijt van dat we het toch gedaan hebben.
Het was een clinic die twee dagen achter elkaar georganiseerd was met alles
er op en er aan. De tweede helft van de eerste dag wou ze al naar huis.
Helemaal in de stress, zowel mijn dochter als het paard, verlieten wij de
manege. Waar het overigens allemaal perfect geregeld was.
De manier van aanpak, rijden, zitten en teugelhandeling was zo anders dan
hoe wij het geleerd hebben, dat ze volledig de weg was kwijt geraakt. Ze
ging twijfelen aan haar eigen kunnen. Terwijl ze haar eigen normaliter best
kan redden, en een paard leuk in de ronde kan sturen.

Wat ik mij dus afvraag, wanneer is nou een clinic goed voor een ruiter? Welk
niveau moet je hebben om te begrijpen wat er dan anders is en of het ook
goed is voor jou en je paard? Welke leeftijd moet je hebben om dat dan
allemaal te snappen? Wat is de meerwaarde als je zelf nog geen keus hebt
kunnen maken wat goed of fout is?

Moet je niet eerst zelf goed begrijpen waar je mee bezig bent, vóór je
een clinic bij een andere trainer gaat volgen? Een trainer met een andere
filosofie op het paardrijden, enz enz.


We zijn nu al weer twee jaar verder en proberen een soort van rode draad
vast te houden van iemand waar wij van denken dat we er wel zullen komen. Ik
zie dat mijn dochter steeds meer het spelletje door krijgt.

Toch zie ik steeds weer ruiters aan een clinic mee doen, waarbij ik dan het
gevoel krijg dat ze denken 'het liefst stap ik af', 'oh, ik stop er mee',
'oh, wat zullen de andere niet van me denken'. Ten koste van hunzelf en van
het paard, die er ook helemaal niks van begrijpt, gaan ze door. Als wij
Nederlanders ergens voor betalen dan maken we het af ook.

Dus als je regelmatig een clinic volgt gaat het dan niet uiteindelijk te
koste van jezelf en je paard? Iedere keer weer een andere stijl toepassen.
Kan dat wel goed zijn voor je eigen ontwikkeling, als je zelf nog niet
weet wat je op dat moment al kan?


Het zijn gewoon wat vragen die mij bezig houden, wanneer is het verstandig
om mee te doen?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:41

Ik denk dat als je een clinic volgt, dat je dan niet domweg hoeft te doen wat je aangeboden wordt. Ik zie het meer als een handreiking, waarover je na kunt denken wat je er mee wilt. Bevalt het goed, dan kun je er mee doorgaan, bevalt het niet, jammer (van het geld) dan, maar dan heb je eigenlijk OOK veel geleerd.
Maar misschien heb ik wel makkelijk praten, heb nog nooit aan een clinic mee gedaan.
Maar idd, als je zelf nog niet weet wat je kunt... misschien beter om niet te veel te doen?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:59

ik denk dat het voor jongeren (en ook voor volwassenen), zoals jouw dochter en roel inderdaad moeilijk is om over te schakelen naar een andere manier van rijden.

wat wel handig is om eerst bij een clinic van die persoon te gaan kijken, zodat je weet wat er een beetje van je verwacht wordt en of het wel aansluit bij jou manier.
anders word het veel te verwarrend.

zelf doe ik wel aan clinics mee. en probeer er uit te halen wat ik prettig vind.
doordat ik meerdere western onderdelen rijdt , en dat nog wil gaan uitbreiden, is het makkelijker.
je gaat dan naar een clinic waar er 1 onderdeel wordt behandeld.
trail, pleasure enz..... en ik hoop binnen kort dat er een showmanship at halter clinic komt, want dat is weer helmaal nieuw voor me.
die western riding clinic van chris knol had ik ook graag mee willen doen, maar dat was een dag voor de wedstrijd Huilen

roel gaat dan mee om te kijken, en als het me bevalt gaan we nog een keer en kan hij ook mee doen.

er komen gelukkig steeds meer clinincs, want je kan niet altijd op de geplande datum.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:16

Als ik naar een clinic ga verdiep ik mij vooraf wel in die persoon. Wat zijn de trainingsmethodes en filosofiën etc etc. Ik zoek namelijk wel naar een clinic die in de lijn van mijn eigen gedachtes ligt. Als de clinic weinig tot niks kost om te kijken ga ik dat eerst nog eens doen van te voren. Als ik daar ook al bv 40 euro voor moet betalen vind ik het jammer van het geld. Dan neem ik net zo lief mijn paard meteen mee. Als ik dingen leer die ik zeker nuttig vind neem ik dat wel mee in de training maar dan vorm ik het wel om naar hulpen die mijn paard kent of die maar 1 stapje verder liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:10

Ik denk dat je niet met het idee naar een clinic moet gaan dat je daar nou eens de wijsheid in pacht zult krijgen.
Voorop staat dat je ALTIJD een blind vertrouwen in je eigen trainer moet hebben. Dit wil zeker niet zeggen dat je dus niet open moet staan voor andere methodes en meningen (dan zou een clinic geen zin hebben), maar wel dat je vertrouwen moet hebben dat je op de juiste weg zit. Dat je basis goed is, en dat je weet waar jij en je trainer mee bezig zijn.

Op een clinic kom je voor frisse ideeen, voor nieuwe oefeningen, omdat ook jouw eigen trainer toch z'n eigen patronen heeft, die je best eens mag doorbreken. Niet "in plaats van", "maar in aanvulling op".

Dus wanneer ben je klaar voor een clinic? Als je zelf het vertrouwen hebt in waar je mee bezig bent. En een kind/puber kan ontzettend onzeker worden van ineens andere methodes.
Oftewel: je trainer had gelijk, ze was er nog niet aan toe. Toch weer dat vertrouwen in je eigen trainer dus. Niet alleen qua paard, maar ook qua ruiter.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:30

Sonja schreef:
Voorop staat dat je ALTIJD een blind vertrouwen in je eigen trainer moet hebben.



Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt, ik mag aannemen iets ongenuanceerder dan het hier staat, maar een blind vertrouwen in je trainer (of in wat dan ook) is niet gezond hoor! Dan krijg je van die enge volgelingen die niet meer objectief kunnen waarnemen...

Om ene mr. Springsteen te quoten ten tijde van de vietnamoorlog..
"Blind faith in your leaders or in anything will get you killed"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:32

Als je ook de regel erachter leest, dan weet je wat ik bedoel.
Geen domme, niet meer zelf denkende volgelingen, maar er voor durven staan dat wat je nu doet goed is (en dat wil niet zeggen dat dit je eindpunt is)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:36

Ik sta altijd achter hetgeen ik 'nu' doe. Als ik daar geen blind vertrouwen in zou hebben zou ik het nu ook niet doen. Dat neemt niet weg dat ik wel altijd geinteresseerd ben in anderen, ik leer altijd graag bij.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:49

Nou ja het klinkt misschien wat muggezifterig, maar blind iemand volgen of achter jezelf staan vind ik een verschil. Veel mensen verliezen zichzelf als ze een ander gaan volgen... Knipoog

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:50

Sonja schreef:
Geen domme, niet meer zelf denkende volgelingen, maar er voor durven staan dat wat je nu doet goed is

Die domme niet meer zelf denkende volgelingen, durfen ook te staan voor dat het goed is wat zij nu doen.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:11

wat een heerlijk voorbeeld,die pleit voor het houden van de gezamelijke trainingen,met elkaar rijden aan elkaar vragen!!!!!!! wat de meeste niet durven omdat een ander wel eens zou kunnen lachen of huilen,en ik bedoel de trainingen in de oorspronkelijke vorm,met minimaal twee trainers/instructeurs,die begeleiden,en niet hun manier van rijden zalig verklaren,maar open staan voor andere ideeen,want ook zij komen problemen tegen,waar ze niet direct een antwoord op hebben.

rinus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:16

Vallerina"]
[quote="Sonja schreef:
Geen domme, niet meer zelf denkende volgelingen, maar er voor durven staan dat wat je nu doet goed is

Die domme niet meer zelf denkende volgelingen, durfen ook te staan voor dat het goed is wat zij nu doen.
[/quote]

Goeiedag zeg, gaat het hier nou om taalkundige prestaties of over wanneer je aan een clinic mee gaat doen Verward Volgens mij heb ik duidelijk geschreven dat je wel open moet staan voor andere ideeen, omdat meedoen aan een clinic anders uberhaupt geen zin heeft Verward

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:29

westernworld schreef:
wat een heerlijk voorbeeld,die pleit voor het houden van de gezamelijke trainingen,met elkaar rijden aan elkaar vragen!!!!!!! wat de meeste niet durven omdat een ander wel eens zou kunnen lachen of huilen

Ik denk dat je je voor de gezamelijke trainingen toch ook wel hetzelfde af kan vragen. Ook daar kun je in verwarring gebracht worden door hetgene dat je ziet en hoort.
Het lijkt wel minder officieel, 'gezelliger', misschien wel minder 'serieus' Lips are sealed Maar even goed ben je met hetzelfde bezig. Op een beetje clinic kan je ook vragen stellen over het waarom en dat moet je dan ook vooral doen.

Bijkomend nadeel is misschien zelfs wel dat je weet dat alles naderhand uitgebreid op Bokt besproken wordt Knipoog

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:37

die verwarring begint bij je zelf,zolang je van tevoren weet waar je heen gaat en wat de bedoeling is kan ik niet begrijpen,waar de verwarring van daan komt.
Ja, je moet open staan voor andere manieren van rijden,maar daarbij niet vergeten dat je er bent om jouw manier van rijden te tonen en te onderbouwen,in de gezamelijke training gaat het niet om,jouw manier van rijden op te leggen,maar om te zien hoe andere rijden en waarom,
daarvoor open staan wil niet zeggen klakkeloos overnemen wat een ander doet,maar wel om die dingen van een ander over te nemen wat goed is voor jouw paaard, en je manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:40

Of, ook heel belangrijk, zien waar je dus absoluut NIET naartoe wilt. Ik heb wel eens een clinic gereden bij iemand die het erg goed doet in de sport, maar waarbij ik absoluut nooit (meer) wil lessen, omdat (in dit geval) geen rekening gehouden wordt met mijn paard.
Dus ondanks dat je dan niet veel nieuws en nuttigs mee naar huis neemt, heb je toch wat geleerd, EN weer eens op vreemd terrein gereden, hetgeen ook een nuttige training is voor ruiter en paard.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:40

maar het topic gaat over een clinic. en daar ga je toch meestal naartoe om van degene die dat geeft iets te leren.
dat heeft dus niks te maken met een gezamenlijke training.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:45

Het topic gaat er om wanneer je weet wanneer je ergens aan toe bent, of dat nou een clinic is of een gezamelijk training. Westernworlds tweede antwoord kan op mijn opmerking slaan, maar beantwoord tevens de vraag van GoedVetMan.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:58

o sorry Bloos

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:42

als het ook hier op bokt besproken wordt ?????????vallerina:
dat is juist een goed idee,want dan komen de vragen los toch??????
en als dat opbouwend gebeurd zal dat niet erg zijn,ik meen dat er ook goede dingen uit die trainingen gekomen zijn????????????????????

verder weer on topic sorry goedvetman,
ik vind het nog steeds een goed idee,die gezamelijke trainingen,om te zien en te vragen of je aan een bepaalde manier van rijden toe bent,en of je die moet veranderen

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:15

Waar hebben we het eigenlijk over????
1**een zit clinic bij trainer X (voor velen op bokt een aanrader Cool )
2** een specifieke clinic bv reining ofzo bij een bekende trainer.

goedvetman heeft het over die 2e en daar hebben maar weinig mensen iets te zoeken,om aan deze clinic iets te hebben moet je gewoon voor jezelf weten waar je mee bezig bent en onderscheid kunnen en durven maken in dingen die je toepast of net niet.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:26

Ik heb niet de bovenstaande punten gelezen maar alleen gedacht: wanneer doe je mee aan een clinic en dit antwoord getyped.
Je doet mee aan een clinic als je beter wilt leren rijden als je op dat moment kunt. Niveau van dat moment vind ik onbelangrijk. Je gaat om te leren en dat moet iedereen op ieder niveau vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:33

Maar Goedvetman geeft aan dat zijn of haar dochter toch serieus met het rijden bezig is, maar tijdens die clinic totaal de weg kwijt raakte. Blijkbaar is alleen het criterium "willen leren" dus toch niet genoeg.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:44

en dat is dan ook de reden dat ik vindt dat mijn idee daarover een uitstekend begin is om te zien of je er klaar voor bent om een clinic te volgen van een bepaalde trainer,en rob niet alleen zitclinics zijn belangrijk ook andere,en het is niet zo,dat het er gezellig aan toegaat,het gaat erom dat het er ontspannen toegaat,niet met de stress van ik moet me bewijzen,nee: ik wil er iets van leren.
en aan de hand van die ervaringen kan je bepalen of je klaar bent voor de meerdaagse clinics van een trainer die een bepaalde methode hanteerd,en die hij zal blijven brengen als zaligmakend,want dat is waar het omgaat,wil je geheel overstappen op die manier of enkel de ,voor jouw paard ,goede dingen kristalliseren.en daar heb je eerst voorkennis van nodig of hoe die persoon traint,en niet zelf rijdt want daar zit ook nog wel eens verschil in.
ik denk dus ik ben,ik ben dus zal ik denken?????

rinus

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:29

Wanneer doe je mee aan een clinic?

Ongeacht combinatie v. niveau & ruiter...

ik vindt het iig belangrijk dat als ik mee wil doen aan een clinic, dat ik wéét dat de trainer in kwestie kijkt naar het kunnen van paard/ruiter combinatie en daarop zijn schema indien aanpast.

Kom je weer op een goede trainer.... dat is dus voor mij belangrijk... en niet iemand die zijn methode presenteert als enige/beste & moet je dan maar doen Lips are sealed
Als iets niet werkt, voor de combinatie, moet je kunnen improviseren (en dat is iets wat maar weinig trainers kunnen) & uiteindelijk toch zo kunnen improviseren dat je via een andere weg er toch ook komt ! Cool

Dus... betekent voor mij dat als ik een clinic mee wil doen, ik eerst eens ga kijken... niet 1x maar meerdere keren...

Het valt idd niet mee zulke trainers te vinden, maar ik ken er echt wel een paar hoor Knipoog

Natuurlijk is het per paard verschillend... zo kan ik allerlei methodes uitproberen met mijn kr.kwpn-er, maar met de quarter merrie en ben hierdoor dus ook erg voorzichtig geworden...
Zo kun je van een 'kouwe' kermis thuiskomen... en het beroerde is, dat je een aantal weken (zo niet, maanden) weer bezig bent met het ''vertrouwen'' te herstellen Knipoog

ik zou zeggen, ga veel kijken, ook daar leer je van & ongetwijfeld zit er iemand bij, waarvan jullie zeggen; kijk... dit bevalt me, dit durven we best aan & sluit goed aan Knipoog

succes

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:08

Ik denk dat je je moet afvragen WAAROM wil ik mee doen?

Als je niet verder komt bij je eigen trainer bv.

Als ik jou verhaal zo lees vind ik het meer een te kort koming van de trainer dat jou dochter overstuur de clinic heeft verlaten. Je geeft anders les aan een kind, beginner, of gevorderde maar er zit ook verschil in mens, de één snapt het beter dan de ander en voor somige moet je met meer voorbeelden komen. Ik heb een aantal clinics gezien waar er een hoop niveau verschil was in de ruiters en waar het toch prima verliep. In mijn ogen heeft een goeie trainer meerdere wegen om een doel te bereiken en dat voor ieders niveau.

Uit de voorbeelden die al genoemd zijn vind ik ook dat er een hoop ruiters zijn die alles maar klakkeloos aannemen van de trainer OF bv niet zeggen als ze iets niet snappen en dus gewoon maar doorgaan met "klooien".

Verder is het leuk om een gezamelijke training te hebben om te kijken wie er toe is aan een clinic van WHO EVER maar wie bepaald dat? Cool