overkruiste?? galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

overkruiste?? galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 23:54

mijn Fries van 4,5 heeft altijd al moeite gehad met de galop. verder geen probleem van gemaakt, rustig afgewacht. Nu is hij zover dat hij op stem aangallopeerd, alleen op de linkerhand doet hij het altijd verkeerd.
Rechtsom doet hij zowel onder het rijden als aan de longeerlijn 9 van de 10x goed. hij galoppeerd dan ook lekker door. met kracht.
Linksom gaat hij altijd verkeerd. Z'n voorbenen zet hij op de goede manier neer, z'n achterbenen zeg maar in de tegenovergestelde manier.
Volgens m'n instructrice moet hij als z'n rechtervoorbeen naar voren grijpt, z'n rechterachterbeen dit zelfde huppeltje ook op een gegeven moment maken. hij doet dit dus net andersom. rechtervoorbeen en linkerachterbeen.
Waardoor kan dit komen??? wat moet ik doen???
Van m'n instructrice moet ik hem altijd belonen als hij uberhoud al aanspringt, ook al is het verkeerd, want dat komt later wel zegt ze. maar nu beloon je hem toch voor de verkeerde galop??

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:55

bLIJVEN TRAINEN, KOMT VANZELF GOED, ECHT WAR, 9 VAN DE 10X IS HET SLAPTE, TREKT VAN ZELF BIJ

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:56

Wat verschrikkelijk, grote letter en mijn nl is ook weer fantastisch!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:45

heb eigenlijk ook nooit van de uitdrukking "slapte" gehoord... Haha! Haha! Haha!

Inderdaad, veel galop oefenen. waarschijnlijk is die ene kant van de rugspieren nog niet zo goed ontwikkeld als de andere kant. Let ook zelf eens op je eigen houding: hang je niet teveel aan 1 kant? Hou je de teugel aan de moeilijke kant niet te vast?

Probeer eens op de volte aan te galopperen (maar let erop dat je daardoor niet je binnenhand vastzet!). Wederom gewoon veel overgangen draf/galop oefenen....

Succes ermee!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:14

Door goed met je buitenbeen te begrenzen, maak je het hem moeilijker overkruisd aan te springen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:56

Veel oefenen en vooral niet opgeven. In ieder geval als je merkt dat hij in de verkeerde galop zit, weer terug naar draf, en opnieuw proberen. Net zolang totdat hij goed in galop zit. Succes ermee!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:40

Je moet hem inderdaad gewoon belonen voor het aanspringen dat is al heel wat. Negeren kan natuurlijk ook, maar ik zou hem niet steeds gelijk terugnemen naar draf. Dan heb je het risico, dat ie straks niet graag meer aanspringt. Dus aanspringen. Half rondje maken en netjes terugnemen.

Verder kan je het beste op een volte je paard voorbereiden op de galop. Zorg dat ie er lekker door is en zakt in de hals. Ga als je het makkelijker vind lichtrijden, maar dan wel op het binnenbeen. Begrens de buitenkant met je buitenteugel en je buitenbeen. Vraag extra stelling naar binnen (denk aan de begrenzing vd buitenkant) en galoppeer aan. Een andere mogelijkheid is om hem over een balkje aan te latengalopperen. Dan is de kans groter dat ie goed aanspringt.

Lucien kon toen ik met hem begon nog helemaal geen linkergalop. Hij was toen al 8 jaar oud. Uiteindelijk hebben we het hem geleerd door hem al lichtrijdend op het binnenbeen in de galop te laten vallen.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:07

Toen ik Kristal net kreeg kon ze ook alleen maar overkruist galloperen, ze deed dit ook aan de longeerlijn. Maar het is echt zo, als ze sterker worden verdwijnt dit vanzelf!
Linksom gallopeerd ze bijna nooit meer overkruist en rechtsom gaat het ook steeds beter. Idd veel op een volte galloperen met stelling (dan kunnen ze moeilijk in overkruist komen, die van mij sprong wel goed aan, maar als het te moeilijk werd 'changeerde' ze zelf naar overkruist). Het paardje is nog jong, ik zou gewoon rustig dooroefenen, het komt vast vanzelf wel goed als hij meer spieren en balans krijgt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:41

goed het buitenbeen eraan houden, de goede stelling en een beetje overdreven om het binnenbeen laten lopen. aanvoelen wanneer hij/zij klaar is om aan te springen en dan de hulpen geven. niet vasthouden bij het aanspringen zodat je het hem/haar makkelijker maakt om aan te springen. je handen de bewegingen van het paard laten volgen. succes.