* grote bulten plots op buik*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mauve
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 15:56

mijn paard staat sinds 2 weken op een nieuwe stal.
Vanmorgen zag ik hele dikke bulten onder op de buik.
Tot aan de plek van de singel. Hele ronde of langgerekte, langs de bloedbanen.
Zeker een 1 of 0.5 cm dik. En varierend van vorm. Ook onder zijn kin (ter hoogte van de neusriem 2 hele grote verdikkingen).
Paard had geen koorts en kwam zeker niet ziek over. De koker zag er normaal uit.
Bij de nieuwe stal is een bos waar erg veel vliegen zijn.
Kan dit door insectenbeten veroorzaakt worden? Of verandering van voer?
gr. mauve.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:27

Klinkt als dazenbeten.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:01

idem odi

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:36

Daisy heeft dat ook gehad, ging vanzelf over. Was ongeveer zo groot als een pingpong bal. ( Alleen lag het dan iets meer in de huid. ) Het lijkt er inderdaad op zoals je het beschrijft dat het insectensteken zijn. Misschien van een horzel? Als het dazen waren, zit ie toch wel helemaal onder? Aangezien die de hele dag om onze lieve paardjes heen zwermen.................

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:41

die langgerekte plekken onder de buik, dat soort verschijnsel heeft opala ook gehad van de winter, alleen waren deze ook gevoelig bij aanraking, dierenarts erbij gehaald, geen verhoging enz., die had het over dat ze zich bezeerd had, maar daar had ik mijn twijfels over omdat de plekken aan weerskanten lagen, ik ben wel geen arts, maar denk meer in de richting van een soort allergie, maar waar van? dat weet ik nog niet, in ieder geval hebben we haar een paar dagen niet gezadeld omdat die plekken zich ook bevonden waar de singel zit en kreeg ze quadrisol voorgeschreven, het is overgegaan, ja je schrikt je rot als je zoiets voor het eerst ziet, zo ineens zulke plekken, maar haal er voor de zekerheid toch maar de dierenarts erbij, beter 1x te veel, sterkte

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:09

of het hetzelfde is weet ik niet, maar die van mij had ook ineens hele grote bulten over zijn buik, arts dacht aan allergie. het is ook vanzelf over gegaan. (we hebben hem op het land gezet, hij stond op stal) groet Belinda

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:27

Misschien is je paard allergisch voor steken van bepaalde soorten insekten. Misschien is zo'n hele goede vliegendeken een uitkomst.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:52

Mijn paard had dat vorige week ook, dat was een allergische reactie op insectenbeten. Zijn buik leek wel een omgekeerde poffertjespan echt heel vreselijk! Hij was ook verder niet ziek, maar had wel 4 dikke kogels...daarom heb ik de veearts laten komen.
Het was dus puur een overreactie en hij heeft een injectie tegen allergie gehad. Binnen 2 uur waren zijn benen weer normaal van omvang en de volgende ochtend waren alle bulten weg.

Mauve
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 17:20

bedankt voor jullie reacties!
heb inmiddels contact opgenomen met dierenarts. Inderdaad, een heftige reactie op insectenbeten. De volgende dag waren de bulten in omvang gehalveerd. Het aangrenzende bos stikt van de dazen (slik). De avond ervoor was is hij een uurtje het bos ingeweest.
Gelukkig geen dikke benen. Heb meteen op de bulten groene leem gesmeerd en dat heeft goed geholpen. Ik had hem goed ingespoten met Veerust. Maar de buik schijnt stuk gevoeliger te zijn. Dat wordt xtra smeren en spuiten vooraleer naar bos te gaan.
rotbeesten!
groetjes sil

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 19:59

Yep. precies hetzelfde dus als bij die van mij. Ik was ook het bos in geweest en had hem ook goed ingespoten.
Voorlopig ga ik dus het bos niet meer in! Het was echt sneu!
Gelukkig gaat het alweer beter met je paardje!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 21:21

Ik geef mijn paard elke dag 4 teentjes verse knoflook. Ze wordt nog wel steeds gestoken door dazen, alleen merk ik wel dat de platen sneller weg trekken. Als ze 's-avonds eruit ziet als een grote wandelende bult, is de volgende ochtend bijna alles weggetrokken. Mijn paard spuit ik soms ook met veerust, helaas is tegen dazen niets bestand.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 23:25

Knoflook werkt inderdaad heel goed tegen van alles!
Zo hebben ze een stuk minder last van vliegen en ander naar zoemend en stekend gevleugelte maar het helpt ook nog eens als een constante wormenkuur! Niet stoppen met de normale kuren natuurlijk maar het is een extra bescherming, reinigt het bloed en noem maar op.
Ik geef mijn paard en pony's s'morgens en s'avonds altijd knoflook snippers door het voer en ze worden bijna niet gestoken, worden ze toch gestoken hebben ze er een stuk minder last van en zijn de bulten de volgende dag weer weg !!
Ik geef gedroogde knoflook snippers, bijna overal te koop maar verse knoflook tenen lijkt mij zelfs nog beter!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:20

Kunnen insecten beten zijn maar ook vochtbulten.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 16:25

hoi, mijn paard heeft soms ook wel eens van die bulten, waarschijnlijk van de eiwitten.
ze kan dus niet zo goed tegen eiwitten, kan ze niet goed afvoeren en dan krijgt ze dus van die bulten, ze kunnen er ook van gaan schuren en dan vooral de staart, dat doet ie van mij dus ook, alleen de staart, als het ook de manen zou zijn, zou ik denken aan zomerexceem, maar ze heeft alleen de staart kapot geschuurd.

wat voor eten krijgen de paarden?
jong gras? kuilvoer? zelfs in brokken ed zit eiwitten.
eiwitten zijn niet slecht, het zit bijna overal in, maar het teveel eraan is niet goed.
dus let met voeren hoe eiwitrijk het voer is.

als je je paard een nieuw stukje wei geeft, doe het dan in kleine stukjes wei er steeds bij, vooral bij jong nieuw gras van de eerste snede.
kuilvoer is ook erg eiwitrijk etc etc.

als het door de vliegen komt, knoflook voeren!!!
helpt goed en is niet alleen tegen de vliegen maar heeft zoveel andere nuttige functies.
elke dag minimaal 2 schepjes als ie er erg last van heeft.
vliegendeken op de wei en veel spuiten met anti insecten spul als je gaat rijden door het bos ed.
in de tijd dat er veel vliegen/mugjes zijn op stal zetten.

mauve, ik denk wel dat het door de vliegen komt want je schreef dat je de avond ervoor door het bos was geweest en dat de bulten tot aan de plek waar de singel normaal zit zat.
dat betekent dus dat toen je reed die vliegen hebben gestoken want anders zaten die bulten ook wel op de plek van de singel.

diegene die het over een allergie hadden, denk eens aan een eiwit allergie