Help, Bokken, wat te doen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Help, Bokken, wat te doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 16:41

Graag zou ik wat tips ontvangen omtrend bokken...

Mijn verzorgpaard (1,63m v. nooitgedacht, veel volbloed, 13 jaar) loopt meestal wel braaf Schijnheilig . Het is een echte heet hoofd Extreme duivel . Tijdens het rijden kan hij ineens harder gaan lopen, plots stoppen, zn kop tussen zn benen doen en gaan bokken, maar dan echt link bokken, met 4 benen van de grond Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel .

Zondag deed hij dit ook, dit maal omdat ik heb een por gaf met mn sporen omdat meneer voor de zoveelste keer uit de galop viel. Hij was het er niet meer eens en het verzet was erg link gevaarlijk bokken.

Ik ben er verleden keer flink verkeerd afgevallen . Hij wou me eraf hebben en dat is toen gelukt. Als hij nu gaat bokken los ik dit op door goed te gaan zitten en teugels kort, kopie omhoog, wachten tot ie klaar is.

Ik kan hem geen mep met de zweep geven , dan gaat ie net zo lang door totdat ie je eraf heeft (zelfs bij zijn eigenaresse m2 met winstpunt).

Ik heb al veel dingen geprobeert meestal is hij wel lief met rijden. Maar als ie het in zn kop heeft is ie niet te stoppen. Niemand anders van stal wil hem rijden (allemaal dressuur ruiters).

Dit soort verzet is vrij gevaarlijk aangezien hij je er dan gericht af wil gooien. Ik zou graag tips willen.

Hij heeft geen last van zn rug ect. dat is allemaal onderzocht, hij heeft artrosen in zijn nek, en wordt daarom weinig aan de teugel gereden. Als hij last heeft van zn artrose uit zich dit in kreupelheid.

Wie heeft er tips.


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:47

Blijven zitten Haha!
Misschien eens heeel heeeeel heeeeeeel erg boos worden als hij dat doet, dat je hem echt overrompelt ofzo. Soms helpt dat, maareh dan moet je wel blijven zitten, en zo makkelijk is dat niet.. Lips are sealed

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 16:49

Het probleem bij heeeel heeeel erg boos worden is dat meneer flipt, gaat rennen, bokken en absoluut niet meer luistert. Hij probeert dan namelijk zo snel mogelijk van die boze en vervelende ruiter af te komen.

En ik wil juist proberen mezelf heel te houden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:20

Als ik dit probleem zou hebbeb en ik zou er echt niet meer verder mee komen, dan zou ik een heeeellllleeeee goede ruiter erbij halen en kijken of hij/zij met zijn ervaring en kennis wel in staat is om dat eruit te krijgen. Anders zou ik het ook niet meer weten.
Ik zou zeggen niet laten weglopen en voorwaarts rijden op het moment dat hij wil gaan bokken. Maar er wel altijd voor blijven zorgen dat hij niet uit zichzelf kan aftaaien.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:09

Als je voelt dat hij het wil gaan doen, geef dan been en probeer z'n hoofd omhoog te trekken, als hij z'n hoofd omhoog heeft, kan hij niet bokken...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:01

schoentje schreef:
Als je voelt dat hij het wil gaan doen, geef dan been en probeer z'n hoofd omhoog te trekken, als hij z'n hoofd omhoog heeft, kan hij niet bokken...


trekken?!?! je kan ook een ophouding maken en hem iets hoger instellen met normale hulpen dacht ik zow...

verder goed voorwaarts rijden idd. als je het aanvoelt komen maar vooral je geduld en rust bewaren. 2 gulden regels van het paardrijden .

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:07

Als hij begint te bokken kun je idd beter z'n hoofd omhoog trekken je, beter dan dat jij in het zand ligt te koekeloeren. Ik bedoel dan dus allen als hij begint te bokken, vaak ben je dan met een nette ophouding en hoger instellen te laat. Of je moet het leuk vinden om op zo'n rodeo-knol te zitten natuurlijk...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:30

maar of je met trekken het probleem OPLOST.
de vraag is toch hoe los je het bokken op niet hoe blijf ik op mijn paard zitten. dat lukt haar immers. of zie ik dit verkeerd. ik ben een tegenstander van aan de gevoelige mond van een paard trekken..sorry zal wel aan mij liggen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:40

Als je met een lange ontspannen teugel een bokkend paard netjes naar voren gaat rijden, zal hij niet minder gaan bokken, hij zal dan toch echt zijn hoofd omhoog moeten doen, want als ze het hoofd omhoog doen bokken ze niet meer.
En als een paard niet lief is voor jou mag je toch ook wel een keer een klein trekje aan die gevoelige paardenmond geven vind ik.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:44

ten eerste: lange ontspannen teugel heb ik nergens genoemd. zodra je een paard opricht moet je zowieso goede aanleuning en een volgende hand hebben.
ten tweede: ze heeft genoemd van op een harde manier aanpakken word hij nog opgefokter, dan lijkt me een rustige hand beter dan trekken?! maar dat is mijn mening.
ten derde:het paard kan niet zodanig ver doordenken dat hij bokt om niet lief voor de ruiter te zijn. daar is altijd een achterliggende gedachte bij betrokken. je paard gaat toch ook niet in de mest liggen met het idee dat jij dan iets te poetsen hebt!?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:44

Wat ik moet doen als Rocky van die acties krijgt, met bokken en rennen is z'n hoofd omhoog houden (of dat met trekken is of met een flinke ophouding verschilt per paard, bij Rocky zijn een paar flinke ophoudingen meestal genoeg) en terug laten komen op een rustig tempo, is hij eenmaal terug op jouw tempo, meteen weer in z'n vooruit zetten.
Laatst in de les was het van hand veranderen, Rocky spurt er tussenuit, ik moest hem op een volte zetten, tot hij rustiger was, dan weer de lange zijde op en hem dan zelf in z'n vooruit zetten, dus over z'n tempo laten gaan, zodat hij niet de kans krijgt om het tempo over te nemen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:07

Ik vind z'n hoofd omhoog trekken helemaal niet zo'n harde manier. Ik bedoel dan ook niet als een waanzinnige gaan liggen trekken, maar proberen z'n hoofd omhoog te houden met je hand, zodat je niet niks meer voor je hebt.
En ik denk dat bokken idd wel een vorm van ongehoorzammheid is, en daarvoor gestraft mag worden, en niet echt te vergelijken is met in de mest rollen.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 12:26

Het is niet zo dat hij het iedere dag doet, eens in de zoveel tijd, en erg link. Ik los dit momenteel op door goed te zitten, z'n hoofd omhoog te halen, en rust te bewaren. Dan staat ie daarna stil en rijden we verder.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 10:12

In dit verhaal ken ik mijn paard helemaal, alleen doet mijn paard het net ietsje maller *LOL*
Niemand die op je paard wil , ik ken het.
Maar ik heb dus ook een aantal tips gekregen van mensen op de manege en van bokt.
veel voorwaarts rijden, en je er amper op voorbereiden want dat voelen ze gegarandeert.
Laatste keer dat mijn paard het deed, heb ik haar maar de zweep op haar hoofd geslagen, en ze heeft het dat uur niet weer gedaan, ze stond wel even te shaken, maar het is echt gevaarlijk....
Misschien heb je er wat aan.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:31

Als hij altijd van te voren gaat rennen voordat hij gaat bokken kun je kijken of je dat rennen kunt omzetten in werkbare energie door er een oefening tussendoor te gooien en hiermee het patroon van rennen, remmen en bokken te doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:10

Dit is een linke rotgewoonte die je hem zo snel mogelijk moet zien af te leren. Ik ga er even vanuit dat je paard geen lichamelijke ellende heeft.

Er is hierboven al een beetje een discussie over geduldig & netjes paardrijden: je kunt een paard ook corrigeren zonder zelf helemaal door het lint te gaan, maar ik ben het met schoentje eens dat als je zo'n paard netjes aan een lang teugeltje voorwaarts gaat drijven je weinig opschiet. Effectief paardrijden is de boodschap, en als hij niet lief voor jou is hoef je dat ook niet voor hem te zijn. (Of zoals mijn trainer dat dan zegt: "If he wants to be a oliebol, then treat him like one!")

Probeer hem voor te zijn door zodra hij z'n kop tussen z'n knieën wil steken hem idd omhoog te trekken en dan flink naar voor te rijden. Maak een korte, snelle ophouding omhoog en blijf er dan niet aanhangen maar houd een (stevig) contact en rijd hem op naar voor. Let erop dat je hem voor voldoende ruimte geeft om ook echt weg te komen zonder dat je hem helemaal los gooit en blijf alert op dat hoofd. Zodra hij maar een centimeter omlaag wil trekken kom je weer even kort en snel en flink in, evt mopper je eens flink op hem (UUUUH!!) Vaak hebben ze het wel redelijk snel in de gaten.

Zoek eens een handige springruiter die hem kan vertellen dat dit soort gedrag niet gewaardeerd wordt en dat dan ook uit kan blijven zitten.

Nimmy

Berichten: 3915
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:35

bezig houden met rijden zow geef je hem geen tijd om te gaan nadenken over bokken, veel wendingen en overgangen rijden en de tijd nemen voor je oefeningen belonen als ie braaf is, dan hoort ie op een bepaald moment te stoppen met bokken.
Met kwaad worden werk je het in de hand voorkomen is beter dan genezen!
groetjes

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:43

je kan wel eens flink boos worden en als hij dan uit zijn pan gaat hem bijv tegen het schot of de bakrand aanzetten!! als mijn fjord gaat racen zet ze haar nek vast okee ze bokt dan bij mij niet dat is natuurlijk wel wat makkelijker maar op een 1 of andere manier probeer ik haar gewoon om te zetten tegen de rand...bij mij helpt het okee ik weet dat het met bokken enz veel moeilijker is

en anders netzoals wat nimmy zegt gewoon heel goed bezig houden zodat ie niet de kans krijgt om over bokken enz na te denken!!

Tjelle mijn allerliefste fjordje!!

Karley ik zal je nooit vergeten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:49

waaom lief doen als hij niet lief is Verward

Paard lief= ik lief
paard niet lief = ik ook niet lief

Dus als hij wil bokken moet hij er maar wat voor over hebben.
In dit geval een zere mond
Met andere woorden dat hoofd zo hard als je kunt omhoog trekken, is hij helemaal belatafeld om te bokken als hij geen zin heeft.

Ik heb ook zo vaak geen zin in te werken, maar moet het ook.

en Zep heeft het verder goed verwoord, dat is met een bokpaard toch de enige manier die helpt.
En ga er maar vanuit als je niets doet, dat het alleen nog aar erger word ipv beter.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 07:17

Het helpt niet altijd een hoofd omhoog te trekken, bij de meesten wel, maar ik heb er ook wel eens een gereden die zich er niks van aantrok en waardoor het alleen maar erger werd. Die reed ik gewoon met veel buitenteugel en binnenbeen zodat hij niet naar binnen kon vallen en dus geen rare bochten kon maken. Zo kan je hem dan ook in een hoek rijden.
Trixie trek ik dus eigenlijk ook altijd omhoog of ik geef haar een tik van hier tot ginder, maar die bokt niet met alle benen in de lucht, ja ook wel, maar toch anders. *LOL*

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:54

Ik rij een afstammeling van Kimberly en die heeft dit ook een tijd stug vol kunnen houden. De oplossing bleek bij dit paard te zijn: rust in mijn hoofd houden, knieën in het zadel en benen eraan! Trekken hielp bij haar alles behalve en de lol ging eraf omdat je zelf kalm blijft en ze daarna gewoon weer aan het werk zet alsof er niets gebeurt is. Dan zijn ze de controle kwijt over jouw angst om eraf te donderen en dat werkte bij haar super! Hopelijk kom je eruit! Succes en geef het niet op!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:56

als je gaat rijden kan je ook een keer een halster touw om zijn nek binden en dat vast pakken als hij begint met dat bok werk en dan uit laten bokken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:42

Zep schreef:
Er is hierboven al een beetje een discussie over geduldig & netjes paardrijden: je kunt een paard ook corrigeren zonder zelf helemaal door het lint te gaan, maar ik ben het met schoentje eens dat als je zo'n paard netjes aan een lang teugeltje voorwaarts gaat drijven je weinig opschiet.


ik heb al eerder gezegd dat ik helemaal niets over een lange teugel heb gezegd, ik had het over de juiste aanleuning en dat is geen lange teugel!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:11

Okki, wat heeft aanleuning ermee te maken dat hij bokt?

Mijn advies is net zoals bovenstaand, trek zijn kop eraf en schop hem naar voren om het maar even grof te zeggen.
Ik heb een keer een paard gehad waar je aan kon trekken en schoppen wat je wilde maar hij bleef standaard 2,5 rondje bokken op de volte, was rem, stuur en gas kwijt en ik kreeg hem er maar niet uitgereden. Heb toen de scherpste spoor gepakt die ik kon vinden en heb de teugels losgegooid en heb die sporen er 10 x in geramd, klinkt heel lomp en dat was het ook maar anders had ik dit gedrag er nooit uitgekregen. Na die tijd heeft hij het nog maar een paar keer geprobeerd. Probeer hem dus aan je been te houden zodat je hem er meteen uit kunt drijven als hij achter je been dreigt te komen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:20

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed ik zeg maar zo ik zeg maar nix Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers