* Castreren,

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 22:44

Mijn hengstje wordt volgende maand één jaar, nu wou ik hem al laten castreren, maar is dit nog niet te vroeg??
Hij heeft echt al chte hengstenkuren, en is soms niet meer te houden. Hij staat ook tussen allemaal merries, dus vertrouw ik het niet om het nog een jaartje uit te stellen. De eigenaar waar Galaxy staat heeft het ook niet zo voor hengsten.
Moest ik laten castreren, is dit dan nog niet te jong, kan dat dan gewoon in eigen omgeving, wat is ongeveer de prijs.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Selena


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 23:20

ik weet dat offereins hier nog wel op zou regaren. Maar een hengst kun je met 1 jaar al wel laten castreren. zeker met merries in de groep is dat wel slim. Er zijn verschillende methodes. Open of dicht laten. thuis of op de kliniek. Complete verdoving of gedeeltelijk.

Je kunt het beste je dierenarts bellen die je uitlegd wat de mogenlijkheden zijn. je kunt je eigen situatie goed uitleggen en zo samen naar de geschikte methode zoeken. De prijs moet niet zoveel uitmaken maar kan je dierenarts je vast vertellen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 19:39

Voltrack is vorig jaar gecastreerd, die is een beetje getikt gebleven, Hercules ook, en Joop is gecastreerd toen hij nog geen of net wel 1 was. Het kan wel, en je merkt het wel in handelbaarheid. En de verschillende methodes, dat ligt er aan wat je met hem doet. Een paard dat gewend is op de wei staat (en die mogelijkheid heeft) kan beter 'open' gelaten worden. Wij hebben helaas neit zoveel mogelijkheden, dus Voltrack is dichtgenaaid, daardoor mocht hij een paar weken nauwelijks gek doen (was een ramp), omdat het anders weer open zou scheuren. Ik geloof dat 'open' castreren een redelijk eenvoudige ingreep is. Bij ons deed Wellink het (je weet wel, de chirurg) en het zag er prima uit. Het nadeel van dichtnaaien is dat er veel vocht komt, grotere kans op ontstekingen ed. We kregen dan ook een lading medicijnen mee. Als ik het zo hoor zou je hem het beste gewoon 'open' kunnen laten. Wel al oppassen met merries, want er zijn hengsten die er al vroeg bij zijn zeg maar!

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 20:10

Om maar even een voorbeeltje te geven. Een boer bij ons in de buurt zit nu met een kudde drachtige merries! Hij had er een anderhalf jarig hengstje tussenlopen. Het eerste veulen was er al op 31 januari!!!!


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 20:21

Ik sluit me volledig aan bij Heike.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers