"Rillerig" op been, wat te doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

"Rillerig" op been, wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 18:14

Onze jonge pony is is wat rillerig op het been, zodra je je been wat verlegd en eens stevig aandrukt rilt ze een beetje met de flank en krijg jevaak een reactie van het achterbeen.
Natuurlijk is dit een vorm van protest en het niet goed accepteren van het been maar hoe los ik het op.
Ze heeft dezelfde reactie op de zweep en dat is best lastig want op die manier komen de aanwijzingen niet altijd goed door. Ze is voorwaarts genoeg van zichzelf Knipoog .


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:36

Heeft ze misschien een gevoelige huid????? Dat ze dat daarom doet? Zou kunnen. Dan jeuken jouw hulpen en de zweep, zelfde reactie als wanneer er een vlieg op d'r zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:47

Mikkie schreef:
Heeft ze misschien een gevoelige huid????? Dat ze dat daarom doet? Zou kunnen. Dan jeuken jouw hulpen en de zweep, zelfde reactie als wanneer er een vlieg op d'r zit.

precies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:00

Als ze van zichzelf veel looplust heeft zou ik juist zorgen dat die gevoeligheid behouden blijft. Probeer je hulpen beter te doseren en kleiner te maken. Waarom rij je eigenlijk met een zweep? Als die niet nodig is zou ik die meteen aan de kant leggen.


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:11

Raar misschien maar is ze geschoren? Ik ken dit probleem namelijk van een vroegere verzorgpony van me: Ik had het nooit met rijden, totdat ze geschoren was. Ik denk dat ze toen last had van het directere contact met haar huis: dat het ahw gevoeliger was geworden..
Ik had toen geen idee dat het door het scheren kon komen, maar mijn dierenarts gaf dat als enige voor de hand liggende oorzaak

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 20:15

Ik zie het echt als een acceptatieprobleem, verzet dus, meer van "opzouten met die kuit of je krijgt er een".
In dit geval dus een reactie van haar achterbeen, varierend van een hupje of het optrekken ervan tot een lichte bok.
Ze laat zich goed met twee linten longeren en ook het volledige tuig plus achterbroek en staartriem wordt probleemloos aanvaard dus overgevoeligheid sluit ik uit.

Wat niet is kan nog komen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:22

hmmm moeilijk, ik weet ook niet echt hoe dit op te lossen, probeerje beenhulpen zo gericht en gedoseerd mogelijk te geven, het zal idd wel verzet zijn dan. Ik ga erover nadenken en kom er straks wel weer op terug. Voorlopig is dit het enige wat ik kan zeggen maar daar los je het probleem van verzet niet mee op....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:56

normaal hebben ze dan last ervan..pijn of irritatie.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:10

Ik zou dit koesteren, lekker van die buik afblijven zolang het niet nodig is, ze zal vanzelf wel merken dat het neit eng is en minder rillerig worden, maar dan is ze nog wel lekker gevoelig en hoef je niet met sporen etc te gaan werken....

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 11 bezoekers