Op beide kanten in de verkeerde galop aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Op beide kanten in de verkeerde galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 19:49

Ik ging samen met een vriendin gisteren naar haar haflinger en ik heb hem ook even gereden. Het ging prima op een ding na: Hij springt op beide kanten in de verkeerde galop aan, op de linkerhand springt hij rechts aan en op de rechterhand springt hij links aan. Toen het niet lukte ben ik eerst goed op mijn eigen hulpen gaan letten en deed het gewoon zoals ik het geleerd heb (buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel). In de bochten en op volte's loopt hij wel goed met stelling.
Als hij een keer in de goede galop zit, springt hij na een paar sprongen over
Heeft iemand tips of ervaring daarmee?? Alvast bedankt
-x-ies Tha_Niekje

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:02

Hij springt dus precies de verkeerde kant aan als jij bedoeld?
Hoe weet je dan zo zeker dat jou hulpen goed zijn? Bespreek het eens met je instructrice.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:04

Nouja, niet 100% zeker natuurlijk, maar ik heb er zo veel mogelijk op gelet zoals ik dat op de manege heb geleerd

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:15

Wanneer je een paard te veel stelt bij het aanspringen loopt hij weg over de butienschouder en spring aan in de verkeerde galop. Probeer maar eens aan te springen op de rechte lijn.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:21

Dat hebben we ook geprobeerd en hij blijft verkeerd aan springen en zoals ik ook al in het eerste stukje gezegd had springt hij weer over als hij een keer in de goede galop zit

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:22

waarschijnlijk zit jij niet stil en in balans

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:27

Maar bij die vriendin, waar de pony ook van is, springt hij ook niet goed aan en net zo bij haar instructrice

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:31

Wat wil je nu horen? Dat het aan die pony ligt?
Doet ie dat in de wei en aan de longe ook? Springt ie dan ook steeds om?? Als dat zo is meteen verkopen. Kun je vast goed geld voor krijgen voor een haf die vliegende wissels achter elkaar maakt........

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 20:33

Nee, dat hoef ik niet te horen, ik vraag gewoon of iemand ervaring ermee en/of tips heeft, ik weet niet hoe hij het doet aan de longeerlijn, want het is niet mijn eigen pony en het is dus ook totaal niet aan mij om hem te verkopen.

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:49

denk aan stelling, buiging, zit, balans, been ligging enz enz leg het kje instructeur eens voor dit kan verschillende oorzaken hebben namelijk.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:07

beweeg je misschien teveel met je benen als ie eens wel in de goede galop aanspringt?? ik weet niet op welk niveau deze pony is, maar het zou kunnen dat je als hij eens in de goede galop aanspringt eigenlijk per ongeluk de hulp geeft om over te springen en reageert hij hier heel goed op en springt dus ook over....ik zie je natuurlijk niet rijden en weet ook niet of het dit is, maar het zou een van de mogelijkheden kunnen zijn...en idd wat marloezzke zegt...en verder: veel geduld (ik weet dat het niet jouw pony is, maar dit geld dat voor de eigenaar) De longe is ook een goed idee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:11

weet je...Gallopeer door!!! gewoon doorgalloperen ook wanneer het hem niet meer uitkomt door laten galloperen. Is voor hun dan vervelender dan voor jou en uiteindelijk geven ze deze vorm van ongehoorzaamheid wel op. Ik heb vernomen dat hij het bij iedereen doet dus het ligt niet aan jou.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:51

je moet eerst het probleem vinden voor je de oplossing kan vinden.
heb je een correcte zit?
ga je mee met je handen (dus niet vasthouden)?
heb je een goede beenligging?
loopt de pony op jou tempo?
blijft hij ook in dat tempo lopen wanneer jij dat wilt?
is de pony nageeflijk?
kent hij de juiste hulpen?
is hij voor het been?
is hij soepel?
is hij rechtgericht?
als dat allemaal in orde is, niet alleen volgens jou maar ook volgens je instructrice.

succes en laat je horen of het is gelukt?

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:33

gallopeert hij ook verkeerd aan als hij los loopt? En is het nog een jong paardje? Mijn fjord heeft een tijdlang linksom in de verkeerde galop aangesprongen. Ik heb toen regelmatig geoefend met een drafbalk in een hoek (op de hoefslag) en net voor de balk de galop hulp geven en al van te voren op het verkeerde been lichtrijden. Goed opsluiten aan de buitenkant. Bij mij heeft het gewerkt en na een tijdje deed ie het ook zonder balk. Rustig de tijd voor nemen, zodat het geen stress-toestand wordt.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:25

gijsenkim schreef:
weet je...Gallopeer door!!! gewoon doorgalloperen ook wanneer het hem niet meer uitkomt door laten galloperen. Is voor hun dan vervelender dan voor jou en uiteindelijk geven ze deze vorm van ongehoorzaamheid wel op. Ik heb vernomen dat hij het bij iedereen doet dus het ligt niet aan jou.


Nou dat lijkt me niet de juiste oplossing. Ik denk dat het voor het paard niet vervelend is om in de verkeerde galop te zitten, anders zou die het niet doen. Als je doorgalopeerd dan leer je het hem alleen maar aan. Zodra hij aanspringt in de verkeerde galop, juist meteen terug nemen en meteen opnieuw aanspringen. Zodra hij goed zit ver de buitenbeen naar achter en bv. op een kleine volte stelling nemen (maar zorg niet dat ie over zijn buitenschiouder wegloopt, dan springt ie namelijk alsnog om). Je sluit hem als het ware op tussen je benen en je handen. Verder speelt uiteraard ook dingen als je zit en balans mee.
Ik weet niet of dit DE oplossing is, maar ik ken ook een paardje die op de rechterhand dit altijd doet en ik krijg dit advies. Ik zeg niet dat het meteen werkt, het is iets waar je aan moet werken!
Veel succes.

p.s. galoperen is met 1 l.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:22

Eenvoudige uitleg: hoofd / hals naar binnen, schouders en ribben van het paard naar buiten, heup van paard naar binnen. Goed opsluiten op buitenteugel zodat hij niet over buitenschouder valt.
Als hij nog maar pas onder het zadel loopt kan hij best nog wat moeite hebben met galopperen hoor.
Heb in elk geval geduld, neem de tijd en wordt niet boos op je paard als het niet 1,2,3 lukt, dan krijgen jullie het vast voor elkaar.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:51

Doorgalloperen heeft bij mij gewoon geholpen, ik bedoel door laten galoperen he, niet terugvallen niet changeren. nagevelijk blijven en gewoon doorrijden zo...wedden dat het snel afgelopen is

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:14

Verplaats je gewicht eens naar buitenipv. naar binnen, hierdoor komt het gewicht op de buitenkant, waardoor hij makkelijker in de goede galop aan kan springen. houd je gewicht ook even aan de buitenkant, zodat hij niet overspringt..
succes!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:23

Tha_Niekje schreef:
Maar bij die vriendin, waar de pony ook van is, springt hij ook niet goed aan en net zo bij haar instructrice


Het is niet een probleem van alleen haar het is een probleem van de pony. Alles wat nu gezegd word is een rijtechnische oplossing. Ik kan me alleen niet voorstellen dat drie mensen waaronder een instructeur niet kunnen aangalopperen. Het is duidelijk een probleem van de pony zelf en problemen met pony's zelf kan je alleen oplossen door ze op hun eigen gedrag te "pakken"

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 23:03

Bedankt voor alle tips, het zijn er wel heel veel om allemaal uit te proberen (aangezien ik niet zo vaak op die pony rijdt) maar ik ga zeker een paar uitproberen

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers