niet rustig kunnen galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

niet rustig kunnen galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 13:16

Mijn pony is in stap en draf hartstikke braaf en nageeflijk, maar als ik ga galopperen gaat het hoofd omhoog en wordt het tempo opgevoerd.
ik krijg echt niet rustig op zo'n moment. Hebben jullie misschien een idee?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:22

veel overgangen van en naar de galop. Als je aanspringt en je voelt dat hij sneller wil gaan weer een overgang terug. (uiteraard op de zit, met een wakend been)
Op een kleine volte aanspringen en op de kleine volte laten galopperen.
Probeer de achterhand te blijven activeren.
Kleine stukjes galopperen zodat hij niet de kans krijgt er van tussen te gaan.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 13:29

Dat doe ik dus allemaal al, maar als ze eenmaal in galop zit is ze vaak niet meer te houden. Als zij naar links wil en ik naar rechts moet ik soms met twee handen aan teugel trekken in de hoop dat we de kant op gaan die ik wil. Ze is nog wel jong, maar nu toch al weer ruim een half jaar onder het zadel. Ik heb ook gewoon elke week les.
Maar we krijgen het er gewoon niet uit, volgens mij is het ook gewoon dwarsigheid. Ze weet zelf ook heel goed dat ze erg sterk is.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:32

En hoe is ze aan de longe met galopperen? Als dat beter gaat, probeer dan eens iemand haar te longeren als jij erp zit.
Denk eraan dat je zelf zwaar blijft zitten. Als je nml eenmaal weet dat als je gaat galopperen, zij ervandoor gaat, je zelf gaat verkrampen.
Zwaar zitten, benen lang, handen laag en geruststellen met je stem: Hoooooooooooo!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:19

olga"]
Als zij naar links wil en ik naar rechts moet ik soms met twee handen aan teugel trekken in de hoop dat we de kant op gaan die ik wil.
[/quote]
Nooit aan de teugels gaan treken of hangen! Dat werkt averechts. Je paard zal terugtrekken en 2x raden wie dat wint. Je moet vragen met je handen en met je zit en benen ondersteunen. Misschien begrijpt je paaardje je niet helemaal.
Als een onge pony snel galopeerd beteknt dat ook volgens mij dat ze dan haar evenwicht makelijker kan houden. Ik weet alleen niet zeker of dat zo is en of dat inderdaad van toepassing zou kunnen zijn bij jouw pony.

[quote="olga schreef:
Ze is nog wel jong, maar nu toch al weer ruim een half jaar onder het zadel. Ik heb ook gewoon elke week les.
Maar we krijgen het er gewoon niet uit, volgens mij is het ook gewoon dwarsigheid. Ze weet zelf ook heel goed dat ze erg sterk is.


Ik vraag me af of het dwarsigheid is, je paard kan naturlijk wel eigenwijs zijn, maar ik denk dat je gewoon niet duidelijk genoeg bent met je hulpen. Ze is nog jong en niet zo lang onder het zadel en je moet dus heel duidelijk en concequent je hulpen geven!
Misschien is 1x in de week les niet genoeg. Veel succes ermee!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:11

Tyrza schreef:
En hoe is ze aan de longe met galopperen? Als dat beter gaat, probeer dan eens iemand haar te longeren als jij erp zit.
Denk eraan dat je zelf zwaar blijft zitten. Als je nml eenmaal weet dat als je gaat galopperen, zij ervandoor gaat, je zelf gaat verkrampen.
Zwaar zitten, benen lang, handen laag en geruststellen met je stem: Hoooooooooooo!


Mee eens *LOL*

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 08:40

Ik ga het zeker proberen aan de longeerlijn. Ik heb morgen weer les en zal het aan mijn instructrice vragen. Bedankt voor jullie ideeen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:01

Laat je ons weten hoe het gaat?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:41

probeer eens te openen en sluiten met je handen tijdens de galop dus spanning ontspanning, helpt vaak, verder gewoon verder gaan waar je mee bezig bent.

nelvandeb

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:46

ik heb een verzorg pony die ook heel hard kan galoperen maar na flink wat draven doet ze wel rustig.
ik ken ook een pony die echt weggalopeert buiten. maar een tip: buiten niet je pony proberen omtedraaien. soms kan dat verkeerd aflopen....

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:46

mischien is ze daar nog niet sterk genoeg voor... dia van mij heeft er ook heel veel moeite mee... met longeren met bijzet kan je dat goed oefenen...

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:37

weetje zeker dat je pony/paard wel in evenwicht is?zo niet rijd veel overgangen..Is je pony/paard wel in evenwicht ga dan op de volte en verklein die..dan zal ie wel moeten verzamelen anders gaat ie er onder uit Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:49

ik zou persoonlijk even wachten met bijzet als je longeert. Ik neem aan dat ze galopperen sowieso zwaar vind. Als je er ook nog eens een bijzet "bij zet", wordt het helemaal een slijtageslag voor je paard. Je paard zal dan alleen maar vlakker lopen om zijn balans te kunnen houden.
Hou het eerst bij longeren, rijdt wat balkjes om de rug en achterhand te versterken en probeer het dan eens onder het zadel.

Knipoog Ben benieuwd hoe het je afgaat,laat wat horen!

nirvanaS
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-08-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:59

mijn paard is ook nog jong en erg snel in galop.Ik probeer haar eerst rustig en ontspannen te laten draven en probeer daarna ontspannen aan te galopperen,inderdaad veel overgangen rijden en veel met je stem werken.En oefenen aan de longeerlijn helpt dus echt.
Jij ook succes ermee!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:49

Jamy galopeerde voorheen ook altijd zo ontiegelijk hard, ik heb toen eerst 2 maanden niet gegalopeerd zodat ze meer spieren zou krijgen om het beter aan te kunne (of hoe zeg je dat Verward) Ik galopeerde daarna alleen buiten op het ruiterpad op rechte stukken, daarna op paadjes met wat bochtjes erin enzo... Misschien helpt dat? Of bv aan de longeerlijn galoperen of hem steeds terugnemen en weer aanzetten in galop zodat hij geen vaart kan maken? Veel succes ermee, maar bij mij ging het langzamerhand steeds beter Lachen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:01

Ik heb geleerd inderdaad NOOIT te gaan trekken! Hierdoor zal je paard alleen maar harder gaan galopperen. Ophoudingen geven zijn beter. Maar na elke ophouding die je geeft wel durven loslaten, zodat je paard kan gaan ontspannen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:16

hier zijn al topics van

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:14

Denk dat dit meer onbalans van een jong en/of een slecht galoperend paard is. Probeer iets te schakelen, keertje heel klein beetje naar voren en ook weer heel iets terug proberen te rijden, maar niet teveel want dan krijg je teveel onbalans. Galopeer wat voltes, maak ze eens wat kleiner en rijd weer rechtuit, de enige manier om iets te verbeteren is om het te oefenen en dat geldt helemaal voor de galop.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:36

Overgangen maken, en gewoon galoperen en van voren tegenhouden.
Zo heb ik het ook gedaan.
Zwaar blijven zitten, op je kont, ietsjes tegenhouden in de mond, en oefenen oefenen en nog eens oefenen.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:25

Ik denk idd ook dat het paard nog onvoldoende balans heeft. GAat ze ook schuin door de bochten? Verder moet een paard voor een rustige galop (en in de hand gesteld) behoorlijk wat kracht leveren uit de achterhand. Als ze die nog niet hebben gaan ze vaak (te) hard. Idd veel (correcte) overgangen rijden.

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:44

ik heb hetzelfde problem met mijn merrie. ga zeker niet an de teugels hangen, want je maakt het alleen maar ergen. Probeer eens om je teugels iets te lossen en heel lichtjes voorover te leunen. Met voorover leunen, bedoel ik gewoon je schouders iets naar voor laten hangen. Ga zwaar in het zadel zitten en ontspan je rug, armen en benen. Allleen je bekken hou je gespannen Hou het paard als het ware tegen met je zit.
veel succes

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:16

Probeer de overgang stap-galop, galop-stap eens. Je paard kan dan geen snelheid maken in de draf om aan te galopperen, wat dan van zelf sprekend ook harder gaat dan gebruikelijk.
Doe alles wel onder begeleiding van iemand anders, en ga niet zelf aanmodderen.

Denk ook eens terug aan het verleden van je paard.
Heb je haar al lang, zo niet, schakel dan de vorige eigenaar in...
Heb je haar al wel langer, denk dan even na, of je haar niet vaak hebt opgejaagd, zodat ze hard moest rennen in galop.
Door het laatste heb je veel kans dat ze denkt, dat ze hard moet gaan rennen, omdat jij dat altijd van haar vroeg.

Kijk altijd naar het verleden van je paard.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 14:37

Eliesje schreef:
Probeer de overgang stap-galop, galop-stap eens. Je paard kan dan geen snelheid maken in de draf om aan te galopperen, wat dan van zelf sprekend ook harder gaat dan gebruikelijk.



Ik vraag me af hoe je dit in godsnaam voor elkaar wilt krijgen? De dieren die te hard gaan in de galop hebben vaak geen balans en dus ook niet de kracht om vanuit stap aan te springen.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:03

nou, ik zou zeggen, probeer jij het maar!
Steef, als je haar niet kan helpen, reageer dan niet op wat IK tegen haar zeg Dankje Haha!

Met hulp van een instructreur/trice moet het lukken, maar wel met geduld.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:52

WAarom mag ik niet op jouw reageren? Slaat nergens op dacht ik zo, voel je je aangevallen ofzo? Plaats alleen wat waarvan ik me afvraag hoe je het voor elkaar wilt krijgen?