paard mee naar Duitsland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

paard mee naar Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 10:49

wie weet hoe het precies zit als je je paardje mee wilt nemen naar duitsland op vakantie?moet je daar toestemming voor hebben?en speciale papieren? Verward

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:24

Nee hoor, hooguit een "Equiden-pass" ! Dit is een document, wat aangeeft dat je paard geregistreerd is. Ik zal het i-net adres van de FN (=Deutsche Reiteliche Vereinigung) wel even voor je opzoeken, dan kan je bij hun informeren !

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 15:30

is goed.........heb ik daar ook tolk voor nodig? Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:01

Vast niet Haha! Knipoog !!

Ik heb net de FN gebeld en zij zeiden het volgende:

Je hebt idd ook als "buitenlander" een Equiden-pas nodig!
Je kan de pas óf bij het stamboek waar je paard/pony staat ingeschreven, óf bij de FN zelf aanvragen.
Wil je de pas bij de FN laten maken, moet je ze even bellen en vragen naar een "Antrag Formular für den Equiden-paas" Ze sturen je dan alles op. Bepaalde dingen moet je eigen DA invullen (zoals die aftekeningen enz.). Dan stuur je dit allemaal weer naar de FN, samen met het bedrag wat het kost. Je krijgt dan binnen een paar weken de pas toegestuurd!
Volgens de FN heb je verder géén andere papieren nodig Knipoog !

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:57

volgens mij moet je als je met je paard de grens overgaat altijd een gezondheidsverklaring hebben. Je kan hierover met het RVV bellen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:35

thx!!.. heb alles genoteerd.....morgen weer naar een paardje kijken...hoop dat dat "hem" is Lovers
weet nu hoe het zit......

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:46

Heb die van mij gewoon in de trailer gezet en ben naar Duitsland gereden. (Had wel zijn paspoort en inentingspapieren bij.) Lekker een weekje ruiterkamp gedraaid en daarna gewoon weer mee naar huis genomen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:42

hoi,
officieel heb je een paardenpaspoort nodig. Met de enting nog geldig. bovendien heb je een gezondheidsverklaring nodig van niet ouder dan 24 uur.

Wij rijden onze paarden met grote regelmaat heen en weer over de grens. Die gezondheidsverklaring laten we dus zitten (das een dure grap 1x per week). Wij hebben een deal met de veearts dat we hem kunnen bellen als we worden aangehouden op de grens. Tot nog toe is dat nog nooit gebeurd overigens....Ze hebben bij de grens wel wat anders te doen als het lokale paardenverkeer controleren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:14

ja dat klopt
het nederlandse paardenpaspoort wordt in Duitsland gewoon geaccepteerd hoor!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:18

iemand bij ons op stal is met haar merrie op training geweest bij Chris Knol en die heeft gewoon haar paardje opgeladen en is gereden.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:46

Ik wist niet dat ze het in Nederland paardenpaspoort noemen Knipoog ! (Wel logisch natuurlijk Schijnheilig !!). Maar dat is natuurlijk net zo geldig!!

SmithsGirl schreef:
iemand bij ons op stal is met haar merrie op training geweest bij Chris Knol en die heeft gewoon haar paardje opgeladen en is gereden.....


Dat is allemaal geen probleem als alles goed gaat Knipoog ! Mocht er wat aan de hand zijn (ongeluk, lekke band met de trailer zijn typisch van die dingen waar de politie altijd even graag bij komt kijken!!), ben je dus wel de klos ! (iig boete en evtl. wordt het paard in beslag genomen totdat het 100 % zeker is, of dit wel het paard is wat jij dat het is !!) Het is geheel aan jezelf of je dat risico wilt lopen of niet Lachen !

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:18

Sterre zolang je een paardenpaspoort bij je hebt wordt je paard niet in beslag genomen, hooguit krijg je een boete omdat je geen geldige gezondheidsverklaring hebt, maar die kun je dus ter plekke bij een veearts vragen. Dan kun je doorrijden. Daarom riskeren wij de boete i.p.v. iedere week een nieuwe gezondheidsverklaring op te halen (dat kost nl. ook best veel).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:52

Anya, ik bedoelde hiemee niet de gezondheidsverklaring Knipoog , maar meer het paardenpaspoort ! Daar controleren ze bij ons in de omgeving dus wel eens op Scheve mond ! Een gezondheidsverklaring hoeven wij niet te hebben Verward !!
In jouw geval kan je dan misschien beter een Duitse pas aanvragen, kost je 1 keer € 30,- en dan ben je overal van af Tong uitsteken !!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:08

Sterre schreef:
Anya, ik bedoelde hiemee niet de gezondheidsverklaring Knipoog , maar meer het paardenpaspoort ! Daar controleren ze bij ons in de omgeving dus wel eens op Scheve mond ! Een gezondheidsverklaring hoeven wij niet te hebben Verward !!
In jouw geval kan je dan misschien beter een Duitse pas aanvragen, kost je 1 keer € 30,- en dan ben je overal van af Tong uitsteken !!


Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd...ik heb een paardenpaspoort (een Nederlands) maar de naam zegt het al.Dat paspoort wordt gebruikt om je paard in Europa te kunnen vervoeren. De belangrijkste zaken staan ook in meerdere talen vermeld. Net als bij een mensenpaspoort. Jij woont in Duitsland en hebt de Duitse variant van dat paspoort. Met hetzelfde doel, je paard te kunnen vervoeren binnen Europa. Dus iedere keer dat ik de grens over ga, heb ik het paspoort wel bij me (dan kunnen ze je paard niet vorderen). Wel loop ik het risico van een boete wegens ontbreken van een gezondheidsverklaring (Ook een Europese eis). Het risico van die boete neem ik gewoon.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:20

Anya schreef:
...Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd...


Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar zeggen het anders Knipoog !

Citaat:
Wel loop ik het risico van een boete wegens ontbreken van een gezondheidsverklaring (Ook een Europese eis). Het risico van die boete neem ik gewoon.


Ik las in je profiel, dat jouw paard in Duitsland staat. Voor zover ik weet, hoeven wij -hier in Dld- géén gezondheidsverklaring mee te hebben!!
Omdat jouw paard toch al in Dld staat, dacht ik dat het misschien handiger zou zijn als je een Duitse pas aanvraagt, dan hoef je geen gezondheidsverklaring bij je te hebben. Nu heb je een Nederlandse pas mee en als "buitenlander" moet je dan blijkbaar wél die gezondheids verklaring mee hebben ?!!
(Je hebt trouwens groot gelijk dat je geen gezondheidsverklaring haalt Knipoog , dat is toch gewoon geld-uit-de-zak-kopperij Boos! !! Kom op hé, we wonen in een verenigd Europa!!! Dát risico zou ik dus ook gwoon nemen Lachen !)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 20-03-03 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:22

oh nou snap ik het....Ja vanuit jouw situatie klopt dat wel. Maar omdat ik nog steeds in Nederland woon en mijn paard Duitser is...terwijl ik in Nederland in de dressuur en westernsport start, moet ik een Nederlands paspoort aanhouden.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:29

ik ga binnenkort met mijn paard vanuit duitsland terug naar Den Haag verhuizen. Mijn paard heb ik hier gekocht en te heeft duitse papieren en een duits paardenpaspoort. Ik heb hierover met de RVV en met de 'duitse RVV' gebeld en de regels zijn als volgt. maximaal 48 uur voor vertrek moet een dierenarts goedgekeurd door het RVV (mag dus niet elke dierenarts zijn) een gezondheidsverklaring van je paard opstellen. Dit niet alleen om te kijken of je paard gezond is, maar ook of het hetzelfde paard is als wat in het paardenpaspoort staat. Het paardenpaspoort en de gezondheidsverklaring moet je bij je hebben tijdens het transport. In duitsland ben je altijd verplicht je paspoort bij je te hebben als je met je paard reist, ongeacht of je de grens overgaat of niet. Ik ben daar ook wel eens op gecontroleerd. Ik weet ook dat ik mijn paard aan moet melden bij het RVV in Nederland, omdat ze in Nederland blijft (en ik ook). Maar voor een weekje vakantie is dat niet nodig. Ik ken een hoop mensen die wel eens zonder gezondheidsverklaring de grens overgegaan zijn en dat zonder problemen, omdat ik uit Zuid-Duitsland moet komen heb ik echter geen zin aan de grens teruggestuurd te worden dus zorg ik gewoon dat alles in orde is. Maar ik zou in ieder geval zorgen dat je een equidenpas hebt en volgens mij maakt het geen bal uit of het een nederlandse of duitse is... Succes verder

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:41

Patsy schreef:
... omdat ik uit Zuid-Duitsland moet komen...


Sorry, even off-topic: wáár in Z-Dld. woon je precies??
Ik woon ca. 15 km ten z/w van Nürnberg Lachen !