hoe aandacht pony bij mij???????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

hoe aandacht pony bij mij???????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 11:13

ik zit met een probleem: onder het rijden is mijn pony met alles behalve met mij bezig. als ik met haar in het land rijd (heb geen bak tot mijn beschikking) is ze steeds met andere dingen bezig. ik zit met haar op les maar wegens omstandigheden lukt he me op dit moment niet om met haar naar de manege te gaan. heeft iemand tips voor mij hoe ik mijn pony zover krijg dat ze haar aandacht bij mij heeft?

*\o/* *\o/*


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:27

hem geen tijd geven met andere dingen bezig te zijn. Constant vanalles aan hem vragen. Dus niet een half uur op een volte, maar even op de volte dan weer verkleinen, vergroten dmv zijwaarts (extra werken, maak het hem niet te makkelijk) een keertje schouderbinnenwaart, alle oefeningen steeds snel op elkaar laten volgen. Dan weer schakelen met overgangen.
Steeds weer van hem verlangen dat ie aan het werk gaat zodat hij zich op jouw hulpen moet concentreren.
Succes!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:28

Probeer je pony vanaf het moment dat je er op zit goed bezig te houden; gaat ze in het rond lopen kijken, draai dan een volte in; als je iets langer aan het rijden bent en hij let weer niet op, laat hem dan een oefening doen, zoals wijken of schouderbinnenwaarts. Ook veel tempowisselingen maken zodat ie zijn koppie er bij houdt. Dus, voornamelijk aan het werk houden en als zijn aandacht weer afzwakt een oefening inzetten. Als je eenmaal klaar bent en aan een los teugeltje uitstapt heeft ze weer tijd om de omgeving in zich op te nemen.
Hoe doe je dat trouwens; moet je elke keer stiften indraaien als je op het land rijdt; lijkt me ook een gedoe.
Succes!

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:31

oh, Kyra, volgens mij werd ons antwoord tegelijkertijd geplaatst; het is toevallig dat we bijna hetzelfde antwoord geven (dat van jou had ik namelijk nog niet gezien)

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:42

haha, ja ik dacht al, hee ze schrijft hetzelfde als ik.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 12:47

hartstikke bedankt voor jullie tips!! het lastige is dat ik in het weiland moet rijden omdat ik geen bak bij de hand heb en de manege op dit moment "dicht" is. het land is heel groot, er lopen twee andere pony's in en overal ligt mest. maar goed, ik zal vandaag eens even goed aan het werk zetten }>
Ingrid2 schreef:
Hoe doe je dat trouwens; moet je elke keer stiften indraaien als je op het land rijdt; lijkt me ook een gedoe.
Succes!

uhm.. stom vraagje misschien, maar wat bedoel je met stiften?

*\o/* *\o/*

LoVaLiCiOuS
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Wirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:55

Ik denk dat ze Proppen bedoeld.

Liefs Sandra..!!

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:25

oh, wij noemen die schroeven die je in de ijzers draait stiften (zeker iets zuid-hollands?) Of kalkoenen, zo wordt het ook weleens genoemd. Proppen,van dat woord heb ik nog nooit gehoord.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 14:33

ooooo, nu snap ik het. je bedoelt kalkoenen ofzo? die dingen die je in de ijzers doet zodat de paarden met nat weer niet uitglijden? nou, ze heeft geen ijzers om dus ik hoef er ook niks in te stiften Haha!

*\o/* *\o/*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:50

Bij ons (limburg) heten ze stollen Verward
Veel uscces met het rijden dan maar!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:32

Jep, wij hebben stollen he Feetje
En verder weer even on-topic. Zet 'm inderdaad flink aan het werk. Als ie ergens naar kijkt meteen een tempowisseling, extra stelling, zijgang, ander figuur. Noem maar op.
Ik heb dat met Dex ook gehad. Als ie ergens naar kijkt, rijd ik een paar passen middendraf en weer terug. Of ik rijd hem onder zijn tempo, maar wel een nette draf. Dat maakt het voor jezelf ook veel leuker. Je bent veel intensiever bezig.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:06

een halve ophouding en goed het been eraan. niet straffen maar vooral veel overgangen rijden enzo. dat hij met jou bezig moet zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:06

Feetje schreef:
Bij ons (limburg) heten ze stollen Verward
Veel uscces met het rijden dan maar!


ook kalkoenen *LOL*

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 13:52

jullie tips helpen super tijdens het rijden IN een bak.. hebben jullie misschien ook nog tips hoe ik haar buiten bij me hou? natuurlijk mag ze wel wat zien buiten, maar soms is ze zo met andere dingen bezig dat ik de controle over haar verlies.... tips, tips tipssssssssssssssssss Haha!

*\o/* *\o/*

Nimmy

Berichten: 3939
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:43

gewoon als ze te snel wil overgangen maken, liefst terug dus vanuit draf naar stap enz. weer verder en zorg dat je een ontspannen teugeltje hebt en niet in de mond hangt desnoods ff naar beneden vragen aan de teugel en dan weer gewoon ontspannen rijden

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:50

Je moet zorgen dat ze wel op MOET letten. Draai bijvoorbeeld veel bochtjes, rij veel overgangen, ook naar halthouden, voltes, gebroken lijnen, pasje wijken, middendraf, pasje middengalop, zorg dat je zo min mogelijk klakkeloos rondjes gaat rijden. Als je veel figuren rijdt, moet ze wel op blijven letten, anders valt ze op. Als ze bijvoorbeeld iets interressants ziet, meteen middendraf of een volte ingaan, of laten halthouden of om en om linker en rechterstelling vragen. Als ze echt niet oplet, kan je haar een activerend tikje met de zweep geven. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes yvette

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:56

Ik kan me alleen maar met de vorige schrijfsters aansluiten. Hou je paard bezig en geef het niet de mogelijkheid om met zijn aandacht af te dwalen.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 10:04

bedankt allemaal voor de tips. ze helpen absoluut als ik met haar in de bak rijdt!! gisteren heb ik ook weer in een bak gereden van iemand anders. ze was er nog nooit geweest. ik heb haar eerst even gelongeerd om haar te laten wennen. daarna ben ik erop gegaan, eerst aan de longe en daarna los. ze was toen ik reed ook weer vrij kijkerig... op de volte heb ik telkens stelling gevraagd en haar weggedreven. ook los ben ik veel figuren gaan rijden. het hielp absoluut. nogmaals hartstikke bedankt!!

*\o/* *\o/*

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:07

Gelukkig maar!! Veel succes verder!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers