Schreeuwen helpt.. of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Schreeuwen helpt.. of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 23:00

Ik heb een merrie die nogal eens raar doet - bokken, steigeren, echt vervelend. Ik word dan een beetje bang, maar door flink te schreeuwen help ik me zelf over m'n angst heen en ik heb ook het idee dat m'n paard er op reageert en het ook voelt als bestraffing.

Nu is dit me ook een aantal keren in de les overkomen en dan doe ik dus hetzelfde - potje vloeken en tieren (want daar komt het wel op neer) en dan weer vrolijk verder. Mijn instructrice zegt dat ik dit niet mag doen - niet om de inhoud van m'n geschreeuw, maar omdat het absoluut niets oplost en m'n paard van slag raakt. En natuurlijk los ik het ook rijtechnisch op, maar dat laat onverlet dat goed schreeuwen in mijn ogen ook gewoon helpt.

Wat vinden jullie?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:04

mmm.... ff over nadenken... wat is de oorzaak van dat bokken en steigeren etc. meestal is dat namelijk verzet. ik weet niet of dit het geval is nu maar zo ja, kun je dan niet beter het verzet voorkomen dan oplossen? of haar 'erdoorheen duwen' dus als je het voelt aankomen goed voorwaarts maar wel op jou tempo en voor jou hulpen eraan houden. zodat ze zich moet concentreren op jou.
succes

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:17

als het voor jou helpt, is het toch goed, je zegt het zelf, "daarna weer vrolijk verder" dus blijkbaar word je pony er niet van slag van. Ik doe het ook hoor, lucht op, en mijn pony heeft er ook geen problemen van.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:13

Er zijn paarden die meer onder de indruk zijn als je een keer boos op ze bent (en dat dus ook duidelijk laat merken). Bij mij heeft het ook altijd goed geholpen, ik doe dat nu nog steeds. Alleen, mij zul je echt niet snel horen vloeken, dat zit niet in me. Ik denk dat je beter op deze manier kunt laten merken aan je paard dat hij echt te ver gaat, als hij daar gevoelig voor is.
Plus ook nog dat je soms voor jezelf even een knop moet omdraaien en daar helpt zoiets ook vaak goed bij...... (spreek ook uit ervaring).

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:28

Ik wil ook wel eens stevig op Mileen vloeken onder het rijden, maar alleen als ze me echt in de maling loopt te nemen. Ik ben er van overtuigd dat het werkt, maar mijn trainer bestrijdt dat ook Haha! Eén ding is zeker, het lucht wel op..... *LOL*

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:06

Sommige paarden worden er opgefokt van, die jaag je alleen over de rooie met geschreeuw. Ik kan wel een brul geven, maar als ik blijf schreeuwen wordt Bill alleen maar gekker.

Goedgekeurd onderschrift :)

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:36

Als er bij mij eentje echt maf doet geef ik meestal wel even een brul. Iets in de trant van: ...ben je helemaal gek geworden! Of: denk erom hè!

Meestal heeft het wel effect, maar als ze dan weer met vier benen op de grond zijn beloon ik ze ook altijd weer, even door de manenkam en met mijn stem...Misschien dat dat scheelt. Ik geef zelf liever een keer een brul dan dat ik er een keer met mijn hakken inzit, daar worden ze veel heter van *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:42

bij de paarden die ik mag rijden helpt het wel.
Kan niet helemaal uitleggen wat het is, maar een goede brul op een moment dat het paard willens en wetens ongehoorzaam is, helpt.
Geschreeuw met slechte timing helpt niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:04

Een keer een schreeuw kan wel nutig zijn om een ondeugend paard net even voor te zijn, zo laat je merken dat je hem in de smiezen hebt. Om dan fysiek in te grijpen (dmv een schop oid) zou niet eerlijk wezen aangezien hij in principe nog niets flikte.
Maar om nou een hele kannonade op hem af te vuren... Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:08

Ik waarschuuw geloof ik ook eerst met een brul. idd in de trant van Heej ben jij niet goed? ofzoiets. ook wil ik nog al eens zeggen als ik iets onverwachts voor het paard doe "let op"bijvoorbeeld als ik vanuit stilstand aangalloppeer.... tja ik doe best veel verbaal geloof ik

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:20

Schreeuwen doe ik niet. Een keer een "eh", wat harder dan normaal komt er nog wel eens uit.

Ik vind het trouwens wel erg vervelend als ik in de bak rijd en iemand anders begint tegen zijn paard te schreeuwen (ook trouwens als ze zitten te klikken met hun tong).
Mijn paard reageert daar nogal op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:24

Ja, mijn paard kruipt daar ook van in elkaar...
Net als mensen welke hun paard afranselen met zweep en schoppen terwijl ik in dezelfde bak rijdt, vooral op het losrijterrein na een slecht optreden gebeurt dat regelmatig.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:24

ik heb er een hekel aan als ik mensen soms te keer hoor gaan op hun paard. Het enige wat er bij mij soms uit komt is Uh! Denk erom!
En heel vaak braaf.
Een keer een stem verheffen werkt wel goed. Maar om een hele scheld kannonade erop af te gooien, dat gaat mij een beetje te ver. Ook heel slecht vor de concentratie. Als mijn lessers dat zouden doen, zou ik erook wat van zeggen. Vind het best als je met de stem even laat weten dat ie niet zo goed bezig is, maar overdrijven is ook een vak.
Daarbij zie je vaak dat het een gewoonte wordt van mensen, om ieder klein ding wordt gescholden, ik denk dat het paard het op den duur dan niet eens meer hoort.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:27

Ik doe het nog weleens op buitenrit. Als ik merk dat ze wat wil uithalen dan geef ik een brul (Heej! of gewoon Uhuh!). Dan weet ze dat ik haar door heb en laat ze verdere rare ideeen wel achterwege.
Net wat Sjuim zegt: op dat moment een schop geven (of ander fysiek ingrijpen) is niet eerlijk.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:00

Ik zeg af en toe wel een HE als hij niet oplet of zo maar als ik zou gaan schreeuwen dan gaat hij alleen maar harder en harder.

Ik rij op veel paarden die ook dagelijks voor de kar staan en dan rij ik wel heel veel op stem maar dan gewoon echt Voorwaarts en zo maar echt schreeuwen doe ik niet. Staat ook zo raar vind ik.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:15

Sjuimpje schreef:
Ja, mijn paard kruipt daar ook van in elkaar...
Net als mensen welke hun paard afranselen met zweep en schoppen terwijl ik in dezelfde bak rijdt, vooral op het losrijterrein na een slecht optreden gebeurt dat regelmatig.


Verschrikkelijk, veel anders kan ik er niet op zeggen. Een hele grote ergernis

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:42

Kyra"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ja, mijn paard kruipt daar ook van in elkaar...
Net als mensen welke hun paard afranselen met zweep en schoppen terwijl ik in dezelfde bak rijdt, vooral op het losrijterrein na een slecht optreden gebeurt dat regelmatig.


[/quote]

Mocht ik aan het einde van de proef een gevoel hebben dat ze dat van plan zijn, houdt ik ze nog even in de gaten (ook al is de proef afgelopen) om er eventueel, als ze hier aan toegeven, er een flinke opmerking over te maken op de coupon.... Haha!
Liever zelf aanspreken, maar dat gaat helaas uit een juryhokje niet altijd

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:54

zo erg als hierboven doe ik het niet hoor. maar een he of een braaf komt er gewoon wel uit. Ik praat zowizo al heel veel met de paarden (krijg er ook wel eens een opmerking over )Ik zal nooit een paard uitschelden of vreselijk tegen te keer gaan maar wel eerst verbaal "aanpakken"met Ben jij niet goed ? ofzo of Kom zeg ik nog wel eens en idd Klikken (sorrie) doe ik ook nog wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:57

Tussen schreeuwen en schreeuwn zit zo'n verschil.

Als Kawa flink aan het klieren is en ik zeg een keer Kawa! nou is het zat geweest!
Of net voor dat hij wil gaan klieren, pas op! zeg
dan werkt dat ontzettend goed.
Net zo goed dat als ik onder het rijden ook vaak genoeg zeg, goed zo, braaf.

Maar als ik echt zou gaan schreeuwen, nee ik geloof niet dat dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:32

runningkawa schreef:
Als Kawa flink aan het klieren is en ik zeg een keer Kawa! nou is het zat geweest!
Of net voor dat hij wil gaan klieren, pas op! zeg
dan werkt dat ontzettend goed.
Net zo goed dat als ik onder het rijden ook vaak genoeg zeg, goed zo, braaf.


Dat bedoel ik dus idd met schreeuwen. "Mileeeeeen potvrrrrrrrrrrrrr" en dan is het (hopelijk Haha! ) weer effe over met de lollige plannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:42

Schreeuwen heeft eigenlijk nooit een goed effect en het is eigenlijk altijd een uiting van onmacht. Met schreeuwen bedoel ik dan dat waarbij je de emotie goed kunt horen. Een zware stem opzetten of een keer iets wat luider zeggen dan normaal,maar met normale intonatie is heel wat anders. Maar paarden zijn allesbehalve doof en daarom kunnen ze je ook heel goed horen als je op normale toon iets zegt, een simpel "niet doen" of "klaar nu" is meestal voldoende. Soms roep ik wel eens wat, maar ik probeer dat ook weer direct los te laten omdat een teveel aan negatieve gevoelens de rest van je gevoel in de weg zit. Echt boos worden en dat uiten werkt dus vaak averechts omdat de ruiter niet meer voelt zodra het paard wel zijn best wil doen. De ontspanning zit als het goed is niet alleen in je lijf, maar ook in je hoofd, extreme negatieve gevoelens kun je beter niet op je paard uiten. Zelfs wanneer je paard je zogezegd het bloed onder de nagels vandaan haalt, is het beter om rijtechnisch slimmer en handiger te zijn dan om boos te worden; tegen rijtechnische oplossingen heeft het paard weinig in te brengen terwijl negatieve emotie geen goed effect heeft.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:14

Ik geef idd ook wel eens een brul, maar echt schelden en vloeken doe ik niet.
Ik heb hiervoor ook een paard gereden waar het geweldig bij hielp als ik een zware stem op zette en een beetje tegen haar begon te schreeuwen. Dit paard was nog niet zo lang onder het zadel, maar had al een tijd voor de kar gelopen, stem(hulpen) maakte zodoende net ff wat meer indruk.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:28

Ik heb wel eens een EEEEEJ, maar dat is ook alles. Ik klep wel tijdens het rijden (braaf, goed zo, werk eens mee, ik heb ook een BEEEEN eraan, dat soort dingen) en als ik net iets meer impuls wil dan klak in in het ritme, maar dat zijn mijn enige afwijkingen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:08

ik heb een staker, wanneer ik hem net te hard laat werken naar zn zin, of zelfs wanneer ik gewoon simpel wil aandraven kan hij ineens recht omhoog gaan staan, het enige wat dan helpt is flink schreeuwen*schoppen&slaan waar ik hem amar kan raken!

ik heb ook het idee dat schreeuwen helpt!

waneer hij het in de les doet en dan niet meteen op mn beenhulp reageert(ik schreeuw dan meestal niet gelijk)dan roept mn instructeur heel hard :SCHIET OP!NAAR VOREN!! reken amar dat ie dan gaat lopen haha!

dus als jij het idee hebt dat het schreeuwen helpt, of dat dat nou is dat het jezelf helpt, of dat je paard er echt op reageert maakt niet uit, als jij denkt dat het helpt, gewoon lekker blijven schreeuwen!

natuurlijk niet bij alles wat ze doet hysterisch gaan schreeuwen, dat doe ik ook niet, maar als hij echt gemeen gaat staken/steigeren dan schreeuw ik heel hard schiet op stomme %^$* knol, en ik schop/sla een keer en dan loopt ie weer!

als hij een poging doet tot staen dan zeg ik weleens EEJ of UHH of DENK ERAAN! dat is dus niet echt schreeuwen maar mocht hij mij te slim af zijn dan schreeuw/scheld ik vaak wel!

maar ik rijd ook nog op een paard van iemand anders, als ik daar tegen schreeuw raakt ze in paniek, dus dan schreeuw ik dus niet!ligt er dus een beetje aan hoe het paard erop reageert!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:16

niet zozeer het volume maar de asociatie met het volume (een berisping).

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 11 bezoekers