[NH]Hoe beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[NH]Hoe beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:28

Hej

Ik ben nu met Mexx bezig met NH maar ben zelf geen ervaren persoon hierin.. Hij zoekt niet echt toenadering tot mij, ik moet echt naar hem toe gaan, kijk dan kan ik hem wel gaan omkopen met snoep maar dat wil ik absoluut niet want dan krijg ik weer zeoeen happert.. Hoe kan ik hem naar me toe krijgen zonder geweld of snoep? en hoe krijg ik het dan voor elkaar zijn "leider" maar ook zijn vriend te zijn? Ik merk al dat ie me uit probeerd, beetje happen in mijn knieen en bokken als ik m om wil duuwen, hij wil dus duidelijk de baas zijn over mij..

Hoe moet ik beginnen??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:45

met goede informatie opdoen...Lees een paar boeken, de video's van Parelli zijn heel leerzaam. Er is redelijk veel te vinden op het net! Omkopen met snoep hoort in ieder geval niet bij NH-methode.

Kies een methode die bij je past, of als je het moeilijk vindt om te kiezen haal dan het beste uit de verschillende methodieken (ik gebruik bijvoorbeeld voor 80% parelli, maar absoluut niet in zijn volgorde, en ik gebruik er veel stemhulpen bij). Voor mij werkt het...voor een ander misschien weer net niet. Wat je ook doet, als je onzeker bent, vraag dan hulp van een meer ervaren iemand, anders raak je van de regen in de drup. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:33

hoi...

Nou kijk ervaring met paarden heb ik genoeg dat is het probleem niet.. video's en boeken over NH heb ik ook gelezen en gezien. Ik zit gewoon met een nogal verlegen shetlandertje Haha! Ik wil gewoon weten wat ik als eerste moet doen, zoals jij al zei ik doe het niet in zijn volgorde.. waar zal ik mee beginnen.. Ik ben er al bij gaan zitten een paar uur lang maar helaas geen effect hij komt niet even kijken...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:42

geduld, je hebt hem pas een paar dagen!
Het komt nog wel, zoals je zelf zegt is hij nog een beetje verlegen, het komt echt nog wel als hij langer bij je is en meer aan je gewent is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:44

begin gewoon met de 7 games van parelli, touwhalster en leadrope is daarbij wel essentieel. friendly games, afgewisseld met bijvoorbeeld yoyo game. Iedere dag 10 minuutjes heeft meer effect dan twee uur op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:47

Lieke schreef:
geduld, je hebt hem pas een paar dagen!
Het komt nog wel, zoals je zelf zegt is hij nog een beetje verlegen, het komt echt nog wel als hij langer bij je is en meer aan je gewent is.



ja oke maar het valt me op dat ie totaal niet nieuwschierig is ik kan hoog en laag springen maar geen effect.. hij lijkt wel een beetje autistisch.. ja klikt raar maar dan weet je wat ik ongeveer bedoel.. Hij heeft zijn eigen wereldje.. ik kan wel vanalles met hem doen.. maar ik zou hem graag wat nieuwschieriger maken.. dat ie ook zoiest heeft van JA leuk! ipv ach ik hobbel wel mee kan mij t schelen.. Haha! ... En NH is een leuke manier om je paard te leren kennen toch?

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:34

Ja, radetsky had dat dus ook. Hij duwde mij weg en keek niet eens als ik met een zak stond te zwaaien. Ik zal ff helemaal uitleggen wat ik toen heb gedaan.

Ja zet hem midden in de bak en dan als hij niet oplet ren je heel hard naar hem toe (STAMPEN!!!), doet hij niets en rent hij niet van je weg dan pak je het halstertouw en zwaai je ermeee rond (ABSOLUUT NIET SLAAN!). Dan doen ze het dus wel, als hij lekker aan het rennen is dan laat je hem lekker lopen, hij moet met zijn oren naar jou toe zijn gericht. Doet hij dat niet dan stamp je ff of sla met het halstertouw op de grond. Dan kan je hem laten omdraaien door ineens voor hem de staan en dan zit hij op de andere hand (maak hem allert, hij moet op jou letten).

Als je hem een tijdje hebt laten galopperen dan ga je hem laten draven, en als hij dan zijn hoofd naar beneden doen en een beetje kouwt, dan doe je NIETS meer, je gaat stilstaan en draai je om.
Als je een beetje "voelt" dat hij stilstaat, draai je je half om en dan kijk je hem niet aan en doe met je handen net of je een touw binnen haalt, komt hij niet naar je toe dan ga je naar hem toe, maar kijk hem niet aan (dat doen roofdieren ook, je kijkt naar zijn schouder, en lachen! dat heeft ook veel inpact). Ben je bij hem dan raak je hem OVERAL aan op zijn rug en voetje pakken als hij dat al kan.
Dan pak je hem bij zijn manen en neem hem mee (of halstertje kan ook) dan laat je los en kijk of hij achter je aanloopt. Doet hij dat niet dan is dat de eerste keer helemala niet erg. Dan houd je hem gewoon vast met een halster touwtje.

Als je voor hem loopt met het touw in je handen en hij loopt achter je aan dan stop jij INEENS met lopen. Stopt hij niet dan laat je hem heel hard een paar passen achter lopen (dit kan hij waarschijnlijk nog niet maar je kan je wel groot maken en boos kijken en naar hem toe lopen snappie? dat hij ff zijn plaats weet). Dan doe je dit 3 keer ofzo en dan is het goed.

Als je het niet lukt of als je het niet snapt wil ik best een keer langskomen om het te proberen, maar je zult merken dat deze methode misschien niet bij mexx werkt, maar zo doe ik het bij radetsky en nog een paar andere paarden. Die reageren er wel 'goed' op.

Als ik langs moet komen, ik kan bijna altijd dus gewoon ff PB'en.

groetjes
celinde

PS: Ik verzin dit niet hoor, ik heb hierin les gehad van jose jansen (nederlands western kampioen )

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:44

Geldt dit verhaal ook voor veulens? Verward

Het gaat hier om een 10 maanden oud shetlandveulen wat net verhuisd is.
Ik snap dat je er graag mee aan de slag wilt, maar het lijkt mij verstandiger om het beestje nog lekker een jaartje veulen te laten zijn en helemaal niets met hem te doen behalve af en toe stukje lopen en voetjes geven.
Meer hoeft een jaarling in mijn ogen niet te kunnen.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:15

Da's wel waar, maar dit was ook zomaar 'iets' om d'r op weg te helpen. Maar ik denk ook dat het meer om het eigenwijs en nieuwsgierig maken gaat... die paardjes leren nml het meeste, ik denk echt wel dat deborah zo verstandig genoeg is om hem niet meteen te leren zitten en liggen hoor, gewoon een beetje spelen... dat kan toch geen kwaad?

PS: Ik de kdde doen ze dit ook bij veulens, alleen dan misschien wat minder "extreem"

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:32

celinde schreef:
Ja zet hem midden in de bak en dan als hij niet oplet ren je heel hard naar hem toe (STAMPEN!!!), doet hij niets en rent hij niet van je weg dan pak je het halstertouw en zwaai je ermeee rond (ABSOLUUT NIET SLAAN!). Dan doen ze het dus wel, als hij lekker aan het rennen is dan laat je hem lekker lopen, hij moet met zijn oren naar jou toe zijn gericht. Doet hij dat niet dan stamp je ff of sla met het halstertouw op de grond. Dan kan je hem laten omdraaien door ineens voor hem de staan en dan zit hij op de andere hand (maak hem allert, hij moet op jou letten).

Lijkt me een beetje heftig om dat te doen met een pony die je pas een paar dagen hebt Verward

Ik heb iemand dit tijdens een demonstratie eens zien doen met een pony. Die pony raakte helemaal overstuur en is er nu nog niet over heen.

Volgens mij moet je Mexx gewoon nog een paar dagen de tijd geven om aan je te wennen. Je hebt hem pas, je bent (hoe vervelend het ook is) gewoon nog een vreemde voor hem.

Ik zou lekker met hem knuffelen, poetsen en wandelen. Ga vervolgens grondwerk met hem doen, volgen, stoppen enzovoort. Ik denk dat als hij je eenmaal kent....hij echt wel naar je toe komt.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:06

Saar schreef:
Lijkt me een beetje heftig om dat te doen met een pony die je pas een paar dagen hebt Verward

Ik heb iemand dit tijdens een demonstratie eens zien doen met een pony. Die pony raakte helemaal overstuur en is er nu nog niet over heen.

Volgens mij moet je Mexx gewoon nog een paar dagen de tijd geven om aan je te wennen. Je hebt hem pas, je bent (hoe vervelend het ook is) gewoon nog een vreemde voor hem.


Ja precies, laat dat veulen even lekker veulen zijn.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:11

En je moet je verder "gewoon"als leider presenteren. Dus loopoefeningen doen waarin jij richting en tempo aan geeft.
Is leuke oefening. Ga maar stappen met hem aan de hand.
Dat is genoeg voor veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:15

Mensen mensen... Als ik nou lekker wil bezig zijn met mijn "veulen" dan is dat toch mijn zaak.. Hij mag veulen zijn tuurlijk, maar ook vind ik het leuk om er lekker mee te tutten.. Hij hoeft niet meteen de piaffe en de piroette Knipoog te doen maar ik wil gewoon een beetje contact..

Ik heb met Rydar al vanaf dat ie 2 maanden oud was gewandeld en gewandeld en nog meer gewandeld tot zijn 3de jaar... die vond het schitterend! en heeft er echt niest aan overgehouden enkel een goede band met mij...
Ik vind stampen enzo ook iets wat overdreven, aangezien hij nog best angstig is...
Bedankt voor de mensen met goede tips, maar doe t wel op mijn eigen manier aangezien de mensen hier het er weer eens niet mee een zijn...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:06

Parelli zegt: neem de eerste keer een goed boek mee Lachen Neem een stoel mee, zet die in de bak en ga wachten...... Als het echt heel lang duurt, loop je naar hem toen, halster omdoen en lekker overal kriebelen etc. Dan doe je het halster weer af en ga je weer lekker zitten. Misschien komt hij nu vanzelf al wel, misschien ook niet. Als het weer heel lang duurt loop je weer naar hem toe etc etc. Ook kan je eens proberen of je hem dan kan gaan aaien zonder dat je hem vasthebt. Als hij dan wegloopt, lekker laten lopen. Oftewel 'approach en retreat'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:07

ja ik kan hem wel aaien en vast pakken , kriebelen enzo.. maar hij komt niet ff buurten als ik daar zit...

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:04

Debo schreef:
ja ik kan hem wel aaien en vast pakken , kriebelen enzo.. maar hij komt niet ff buurten als ik daar zit...

Geduld is het toverwoord...... Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:07

Debo schreef:
ja ik kan hem wel aaien en vast pakken , kriebelen enzo.. maar hij komt niet ff buurten als ik daar zit...


Inderdaad heel veel geduld. Bij een van mijn veulens die ik kocht toen hij 6 maanden was, heeft het meer dan een maand geduurd voor ik hem uberhaupt kon aanraken en dan nog alleen met uitgestrekte arm.

Inmiddels is hij 10 maanden en kan ik hem overal aanraken en borstelen. Ben nu bezig met voetjes geven en meelopen aan het halster. Dat waren allemaal dingen die hij niet wist.

Kortom, heel veel geduld is vereist. Negeer hem maar gerust een paar uur als je bij hem bent, uiteindelijk zal hij naar je toe komen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:08

Ik wilde het zelfde zeggen als Cornelie...
Neem een goed boek mee Haha!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:46

Debo schreef:
Bedankt voor de mensen met goede tips, maar doe t wel op mijn eigen manier aangezien de mensen hier het er weer eens niet mee een zijn...

Debora, als je niet tegen de kritiek kan (voor zover je het kritiek kan noemen).....waarom vraag je het dan? Zodra het over jou gaat, reageer je altijd gelijk zo aangevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:51

Saar dat komt omdat mensen gaan vertellen wat ik MOET doen. Ik vraag om tips , mij hoeft niet vertelt te worden wat ik MOET.. dat beslis ik allemaal zelf wel..
Ik kan mischien wat fel uit de hoek komen , bedoel t niet zo maar vind het jammer dat er mensen zijn die altijd beter weten..

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:53

Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat je iets "moet" doen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:14

Emiel Voest heeft een leuk boek geschreven over hoe je met jonge paarden kan beginnen. Misschien zou je dat eens aan kunnen schaffen. Verder gewoon lekker mee wandelen aan het touw. Borstelen. Masseren en hem kennis laten maken met nieuwe dingen. Niet gaan staan stampen want dat is gelijk fase 10 qua dominantie van jouw kant. Als je daar gelijk al mee begint heb je later heel wat nodig om hem nog ergens van onder de indruk te krijgen. En ik om hem zeker ook bekijken met de Rydar meeting Haha!

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:35

Hoi Debo, ik ben het met Saar eens, voel je toch niet zo aangevallen! En vraag anders niet om advies. Niemand zegt hier dat je iets MOET, bovendien kun je zelfs dan nog zelf kiezen of je het doet of niet. En als je geen goedbedoelde adviezen wilt.. vraag er dan niet om... Natascha heeft overigens gelijk, het "jonge paarden boek" van Emiel Voest is heel leerzaam, ik heb het ook gekregen voor Belle.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:22

okok, misschien was mijn antwoord iets TE extreem maar zo is het hoe ik ermee ben begonnen, radetsky was ook al 14 en best groot...misschien is een sheltlander veulentje een beetje te klein...

Om niet meer commentaar te krijgen zal ik even zeggen dat ik het ermee eens ben dat je lekker moet (mag) tuttelen, tis JOU veulen en JIJ moet doen wat je ermee wilt doen.
Zoek anders iets op waar hij zich wel interesseert en ga dat lekker doen!

succes!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:26

Je kan best met hem wandelen en borstelen enzo maar als ik jouw was zou ik nog geen NH met hem doen. Hij is pas 10 maanden oud en staat net 5 dagen bij je thuis. Als je hem nu laat wegjagen weer teruglaat komen dan denk ik dat hij er een beetje een trauma aan overhoud, omdat het van zichzelf ook al zo`n verlegen paardje is...maar jah, dat is mijn mening Knipoog