Een nieuw bijrijdpaard en bijrijdkosten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 08:47

Laatste kreeg ik een mailtje van iemand die op zoek was naar een bijrijdster voor één van haar paarden. Vandaag heb ik contact met ze opgenomen en ben ik wezen kijken. Het zou gaan om een merrie die M-dressuur heeft gelopen en de kosten zouden 150,- per maand zijn (excl. vereniging en wedstrijden). Frusty Tegenwoordig gebruikte ze het paard om andere mensen les op te geven, maar ze had liever een vaste ruiter. Vanavond was er dus zo'n les en ik besloot om maar eens een kijkje te gaan nemen. Het ging dus om een 20 jarige merrie met enorm veel tuigpaard bloed en wat gelders bloed. Ik heb die les bekeken en het zag er niet uit! Verward Ik verwachtte er dus al niets meer van en helemaal toen me verteld werd dat de eigenaresse de enige was die het paard aan de teugel kon krijgen en goed kon laten lopen. Het was een zeer moeilijk paard om te rijden vertelde ze me. Scheve mond\ Na anderhalf uur werd me gevraagd of ik er nog even op wou. Nou, het paard was enorm bezweet en ik besloot om haar maar wat uit te stappen. Op een gegeven moment zei de eigenaresse dat ik wel het een en ander mocht proberen. En omdat ze wist dat mijn rijden de laatste tijd op een laag pitje had gestaan zei ze al dat ze niet zou kijken zodat ik me niet zo opgelaten zou voelen. Bloos Eigenlijk best wel prettig vond ikzelf. Nou, ik kan je vertellen het was in eerste instantie net alsof je op een zoutzak zat, die alle pit kwijt was. Maar ja hoor, na tien minuten had ik haar goed voorwaarts en kreeg haar met gemak naar beneden en ontspannen. Party!! Weer tien minuten later (ik was erg geconcentreerd bezig) viel het me op dat het ineens vrij druk was geworden rond de bak, want iedereen stond te kijken. Ik ben maar gestopt en ben maar uit gaan stappen. Zelf had ik niet zo'n hoge dunk van het rijden en van mezelf. Maar toen we later bij zaten te praten kreeg ik allemaal complimenten om mijn oren. En ik moet heel eerlijk bekennen...... ik vond het erg prettig!!!!! Pling Party!! Het lijkt me dan ook wel een geschikt paard om wat mee door te gaan, alleen vind ik de bijdrage nogal wat. Ik heb nog nooit betaald voor het rijden. Wel dat er afspraken werden gemaakt zoals: ik betaal de hoefsmid, rijvereniging en de wedstrijden. Maar niet dat ik dit alles moet betalen en dan ook nog eens die 150,- erover heen. Verward Dat wordt dus mijn vriend (hij is anti paard) heel lief aankijken of hij dit misschien voor me wil financieren, maar ik ben bang van niet. Verdrietig Maar kortom... ik ben best wel trots op mezelf dat het zo goed is gegaan! Party!!
Wat is jullie ervaring met bijrijdkosten?


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 09:07

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=15&1
mmh staat ook ongeveer hier.

Wat heb je allemaal voor die fl. 150,00 (qua bakken en rijden enz..) en gebuirk je spullen van haar of van jezelf??
En voor hoeveel dagen ga je hem precies rijden??

Om het ongeveer te berekenen is de stallingskosten en dat delen door het aantal dagen dat je hem gaat rijden. Dat zou ongeveer moeten kloppen met het bedrag wat jijgaat betalen. Pling

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 09:08

Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Ik kan bijrijdster worden van een Haflinger, rijden komt dan neer op 2 keer gewoon en 1 keer les en dit kost me dan ook F 150,-. Ik wil niet hoger gaan maar ben bang dat ze meer geld willen zien voordat ze akkoord gaan. De andere berijdster wil namelijk graag alle kosten delen omdat we beide evenveel rijden, maar dan kom ik totaal op 225,- piek!!
Ik zit nu erg te twijfelen, heb het er eigenlijk niet voor over... Klinkt stom, maar ik heb het idee dat er ook wel paarden in de buurt staan waar ik voor een klein prijsje of zelfs gratis wel op zou mogen rijden. Dus ben benieuwd naar alle reacties.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 09:39

f
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 09:54

Het paard staat bij haar aan huis. De boel is daar nogal vervallen. De stallen lekken en zijn kapot. Er is een ruime buitenbak en iets van 500 meter wat ooit een renbaan is geweest. Kortom het ziet er niet echt fraai uit. Het tuigage is oud en versleten (dus ik zal voor mijn eigen veiligheid mijn eigen spullen moeten gebruiken), beugelriemen kunnen ieder moment knappen. Het paard is dus al 20 en een echte tuiger. Ik zou twee keer in de week een uurtje mogen rijden en nog een keertje les van de eigenaresse zelf. Die lessen stellen dus helemaal niets voor. Ik moet dus 150,- betalen daarvoor. Ook moet ik zelf de hoefsmid, rijvereniging en evt. wedstrijden betalen. Dat komt er dus nog bovenop. Ik vind het best wel veel eigenlijk. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit betaald voor bijrijden. Ik werd soms zelf betaald. Tegenstrijdig vind ik dit dus. En ik vind het erg duur.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:00

Kan je dan niet beter een eigen paard kopen en die op een stal/weiland zetten waar je het voer zelf moet betalen? Ben je ook rond die prijs klaar!

Ik vind fl 150,- best prijzig hoor! Ik zou je aanraden om nog eventjes verder te kijken voordat je besluit,je hebt altijd goedkopere!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:01

Ik heb voorheen ook een bijrijdpaard gehad waar ik 150 gulden voor moest betalen en zelf de hoefsmid Scheve mond\ , maar dit was dan ook echt voor mijn gevoel mijn paard.........ik was dus ook de enige die erop reed en het liefst zagen ze me iedere dag Knipoog
Moet er wel bijzeggen dat die mensen dat paard voor mij hebben gekocht........het waren zelf oudere mensen en wisten dat ik een verzorgpaard zocht........misschien is het stom dat ik 150 moest betalen.....maar ik had het er graag voor over.......omdat het dus mijn paardje was.......maar had ik niet zelf mogen weten wannneer ik ging rijden en had ik het paard met iemand moeten delen dan had ik het denk ik NIET gedaan Scheve mond\

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:44

Hoi!
Ik kan me voorstellen dat in het westen van Nederland, wanneer de stalling errug duur is, dat er wel bijrijdkosten worden gevraagd.
Maar ik weet niet of het in jouw omgeving ook zo is? Ik dacht van niet. Mijn ervaring (ik woon in Zevenaar, tussen Arnhem en Doetinchem) is dat in deze omgeving zelden bijrijdkosten worden gevraagd, tenzij het voor de hoefsmid is, of aanschaf van extra spullen, de lessen die je wil nemen etc.
Ik vind 150,- voor in jouw omgeving errug veel. Ikzelf had bij mijn vorige verzorgpaard (waar de eigenaresse alleen buitenritten mee reed) dat ik niets hoefde te betalen, maar wel 3 a 4 x per week de stallen uitmestte, voerde, en andere dingen deed voor onderhoud.
Ken je mensen in jouw omgeving die ook een bijrijdpaard/verzorgpaard hebben, en hoeveel betalen zij? Wat krijgen zij er voor terug?
Ik denk dat als je zoveel complimentjes krijgt voor je rijkunst (van die mensen die toen keken), dat de eigenaresse jou graag zal willen hebben als bijrijdster. Misschien als je verteld over je financiele situatie dat ze wat minder vraagt.
Zou je niet eventueel ook kunnen helpen in de verzorging zodat je niet zoveel hoeft te betalen, of zou je dat sowieso al doen?
Veel succes! Dorine.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:46

Ik heb ook nog nooit betaald om een paard te mogen rijden. Eerlijk gezegd heb ik zelfs zoiets van: ik rijd hun paard waardoor deze meer waard wordt, waarom zou ik er dan ook nog voor betalen?
Op internet zag ik ook een advertentie staan waarin een bijrijder gezocht werd om een paard te beleren. Er wordt wel een kleine bijdrage in de kosten gevraagd. Dat vind ik dus helemaal belachelijk!

Maar goed, ik denk dat er best wel paarden zijn waar je op zou mogen rijden waarvoor je niet hoeft te betalen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 12:00

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat je wat betaald voor het paard om erop te rijden. Dat moet je bij een manege ook gewoon. Ik vind 150 gulden dat wel wat overdreven als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. Zeg anders tegen de eigenaresse dat je het wel wilt doen, maar voor bijv. de helft van het geld. Het is dan aan haar.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 12:12

Ik betaal niets om te mogen rijden. De eigenaar rijdt zelf alleen aangespannen met ze, zijn schoondochter reed ze altijd alleen. Maar omdat het nu binnenkort drie paarden zijn om te rijden mag ik er een alleen rijden, de andere is voor de schoondochter en tzt gaan we het derde paardje samen rijden.
Ik moet lessen, verenigingen en wedstrijden enz. wel zelf betalen.
De hoefsmid word altijd voor me betaald, ook stalling en voer betaald de eigenaar.
Verder mag ik komen en gaan wanneer ik wil. Met Manouk mag ik dus in principe doen en laten wat ik wil. Ik moet het alleen even zeggen als ik haar meeneem.
Ik vind dus zelf 150 gulden alleen voor het mogen rijden wel veel. Als nou de hoefsmid betaalt werd dan zou ik er nog een keer over nadenken. Dan is de prijs nog enigzins redelijk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Patricia op 2001-07-24 13:14 ]</font>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 13:05

Inderdaad Kitty, ik ben het helemaal met je eens, ik heb er zelf ook nog nooit voor betaald (ik werd er soms zelfs voor betaald) en je rijdt om hun paarden beter te laten lopen of om ze meer te leren enz.
Verder vergelijk ik het absoluut niet met een manege of wat dan ook, want dat vind ik persoonlijk helemaal niets.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:16

hoi
Ik heb dus ook nooit betaald om te rijden. Ik deed daar dan wel alle stallen uit, paarden helemaal verzorgen enz. enz.
En ik zou al helemaal geen hoefsmid of zo betalen het is toch hun paard. Dadelijk word ie ziek en kun je zeker ook nog mee betalen Frusty
En die mensen zijn zelf opzoek naar een bijrijder dan moeten ze blij zijn dat jij zo goed met dat paard overweg kunt.
En voor een paard dat zadelmak gemaakt moet worden nog geld vragen is helemaal niet meer normaal.
Ik zou vragen dat als je meehelpt met de verzorging of dat dan al niet genoeg is.

Ineke2

Berichten: 33034
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:33

Ik verzorg 2 pony's en betaal helemaal niks! De ene pony doe ik als de eigenaresse zelf niet kan (dan belt ze of zegt het tegen mij als ik op de manege ben, als ik ook niet kan zoekt zij zelf een andere oplossing) dat zijn dus wisselende dagen en soms een paar weken niet. Dit is een 24 jaar oude pony (kruising Fjord x Arabier)

De andere pony mag ik elke dag naar toe en helemaal zelf weten wat ik er mee doe.
Dit is een 4 jarige Welsh A ruin en hier zijn wij (eigenaresse en ik) mee bezig om hem te beleren. Zowel verder inrijden als voor de kar te zetten.
Als ik wat spullen nodig heb en tegen de eigenaresse zeg waarvoor ik het nodig heb en het een beetje uitleg, krijg ik zo geld mee en mag ik naar de winkel om het te halen (zelf heeft ze een winkel dus kan ze niet altijd zomaar even weggaan om spulletjes te kopen) erg handig al zeg ik het zelf! *LOL*

En dit is in Rotterdam een van de duurdere regio's! Ik heb trouwens ook nooit betaalt voor een verzorgpaard. Wel mest ik de stal uit en vet het tuig ect...maar das logisch vind ik.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:54

Ik ga vandaag aan de eigenaar van een arabische merrie vragen of ik die mag bijrijden,ze ment alleen maar met het dier omdat ze zichzelf ervoor te zwaar vind en omdat het dier een zwak been heeft als zij te zwaar ervoor is kan het misschien erger worden.Leuk beest hoor en ik wil er helemaal nix voor betalen!

Ik vind eigelijk dat als je een paard van een ander beweging geeft omdat diegene daarvoor bijna geen tijd heeft dat je daarvoor juist NIET moet betalen toch?

Ben het met Kitty & Sandra eens.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:22

Sommige mensen zoeken ook gewoon een bijrijder omdat ze zelf de kosten van het paard niet helemaal kunnen opbrengen. Ik vind gewoon dat als een paard ziek wordt en er moet een dierenarts bijkomen, dat de kosten voor de eigenaar zijn, hetzelfde met de hoefsmid. Wedstrijden e.d moet je zelf betalen als je dat wilt en een kleine bijdrage per maand vind ik wel netjes. Je mag er toch maar zomaar op rijden. Dat het paard er beter van wordt, vind ik persoonlijk een beetje vergezocht. Als de eigenaar er zelf op gaat rijden wordt het paard toch ook beter en die moet er toch ook gewoon voor betalen?!?

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:42

Citaat:
Dat het paard er beter van wordt, vind ik persoonlijk een beetje vergezocht. Als de eigenaar er zelf op gaat rijden wordt het paard toch ook beter en die moet er toch ook gewoon voor betalen?!?

Het is inderdaad zo dat de eigenaar er zelf ook voor moet betalen. Alleen... als dat paard verkocht wordt, krijgt de eigenaar er meer geld voor. Jij als bijrijder ziet hier waarschijnlijk geen cent voor terug, terwijl jij dat paard misschien wel tot de Z-dressuur hebt gereden. Ik vind het logisch dat je zelf wedstrijdkosten betaalt (al is dat ook wel eens voor mij betaald) omdat dat iets is wat je er extra bij doet.

Ik vind dat ze wel geld voor het onderhoud kunnen vragen (bijv. die 150,=) als er ook meteen afgesproken wordt dat je bij verkoop bijvoorbeeld 10% van de winst krijgt. Dus de verkoopprijs min de aanschafprijs en daar een percentage van. Dat zou eerlijk zijn.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:46

Bovendien: ik vind dat als je de kosten voor je paard niet zelf op kunt brengen, dan moet je geen paard nemen. Je hebt verantwoordelijkheid naar zo'n dier toe en daarbij kun je niet afhankelijk zijn van iemand anders die je toevallig tegenkomt.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 14:46

Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Ben het er helemaal mee eens! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:24

daar ben ik het ook voor 300% mee eens kitty

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:56

En wat als je nou opeens je goedbetalende baan kwijtraakt, dan doe je toch ook je paard niet ineens weg?

Ik vind die 150 gulden die Honeybee dan moet betalen echt te veel, maar dat heb ik al eens gezegd geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:09

werk genoeg in NL.
Dus dat hoeft geen rede te zijn.
En zoals ik uit dit verhaal begrijp is de vraag om vergoeding niet tijdelijk. Dus niet ff een noodoplossing omdat je zonder geld zit.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:19

Ik snap het wel hoor, geef alleen maar een voorbeeld. Wat zij zou moeten betalen vindt ik echt te veel hoor, maar dat begreep je geloof ik wel.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 17:40

Nou, zoals het nu staat gaat het dus niet door.. Mijn anti paarden vriend ziet het niet zitten om dit te gaan financieren.... vind het ook veel te veel. Ik wil best wel de kosten van de lessen, rijvereniging en evt. wedstrijden op me nemen. Maar dan houdt het wel op.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:55

Ik vind dit bedrag ook teveel. Als de accomodatie nou echt geweldig zou zijn kan ik het wel begrijpen, maar zo als jij het beschrijft, daar zou ik nog niet eens mijn eigen paard neerzetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hanne2001, mooney en 31 bezoekers