Wie herkent dit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wie herkent dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 22:23

Mijn paard reageert nogal heftig wanneer we gaan buitenrijden. Hij is dan zo opgelaten dat hij van blijdschap begint te bokken. Op zich maakt het niet zoveel uit wanneer hij eens bokt, maar die van mij bokt heel erg gemeen waardoor ik er elke keer weer vanaf val. Hierdoor ben ik nu zo bang geworden dat ik niet meer durf te gaan buitenrijden. Wie herkent dit probleem en wat hebben jullie ervoor gedaan om de angst te overwinnen?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:34

Ken het probleem, wat je kan proberen is eerts longeren voordat je naar buiten gaat, maak hem maar moe!! En blijven proberen, alleen zo gaat het over, volhouden, anders eerst iemand anders die wat vaster zit als jou, succes ermee want het is wel echt een kloite probleem:)

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:37

Eerst fanatiek in de bak gaan rijden zodat de meeste hetigheid eraf is en als beloning voor het harde werken een klein buitenritje met een superbraaf paard erbij. Zo langzaam uit gaan bouwen... Tenminste zo zou ik het aanpakken. Zou in eerste instantie niet alleen gaan. Poosje aan de longeerlijn kan natuurlijk ook...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:39

mocht dat niet helpen dan moet je er een hulpteugel aanzetten en kijken of je hem daarmee kan imponeren

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:41

zoek eerst waar het probleem ligt dat je paard zo reageert buiten. denk aan vreugde, nare ervaringen etc. etc.

als je de oorzaak van het probleem weer kun je het gaan oplossen.

zowieso van te voren even rijden of longeren totdat je paard helemaal los en ontspannen is. dan proberen een rondje te gaan uitstappen. en zo kun je elke keer een stapje verder gaan.

maar doe dit pas als je er klaar voor bent. ga anders een op een ander paard naar buiten om het vertrouwen terug te winnen. zonder vertrouwen in je paard (buiten) moet je absoluut niet erop gaan rijden. dat werkt alleen averechts.

succes !


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:44

natuurlijk is dat vreugde/spanning en dat kan je alleen oplossen door dit veel te doen. Dit moet uiteindelijk niet ten koste gaan van je eigen lijfelijke gezondheid dus moet je voor je eigen veiligheid een marge inbouwen

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:49

Oh, ja, mijn vrolijke merrie deed/doet het zelfde. Wat bij mij heeft geholpen: ik ging om te beginnen, na de les buiten uitstappen. Rondje bos. Dan was ze goed moe en goed onder appel, dus dat ging goed.
Als ik een buitenrit ging maken, ging ik eerst longeren en dan nog even een minuutje of 10 in de bak rijden. Niet alleen om de eerste frisheid er uit te werken, maar ook voor de gehoorzaamheid. Daarna met een betrouwbaar maatje naar buiten. Eerst alleen stappen en draven en gewoon rond, benen er bij, dressuurmatig rijden. Gehoorzaamheid vragen. Geen stap te hard - dan direct weer terugschakelen. Eventueel doorzitten, wel goed voorwaarts, ontspannen zijn in je hand. En konsekwent zijn!!
Dit heb ik een maand lang twee keer per week gedaan, daarna kon ik ook weer eens een stukje galopperen. Het heeft geholpen. Eerst vond ik het wel een beetje 'zielig', omdat ze ook buiten moest werken, maar ik merkte op een gegeven moment dat dat helemaal niet het geval was, ze werd rustiger en veel normaler. Ze had dat konsekwente blijkbaar nodig.
Enfin, op dit moment is ze 10 maanden drachtig, dus nu bokt ze niet meer, maar van de zomer gaan we weer op precies dezelfde manier de boel oppakken!

Ik weet trouwens ook dat er paarden zijn die 's winters bijna niet buiten komen en nu 'het voorjaar in de kop hebben' - in dat geval zou ik m'n paard vooral veel in de buitenbak laten spelen en ook rijden, zodat ie in ieder geval aan de buitenlucht is gewend.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:01

gijsenkim schreef:
natuurlijk is dat vreugde/spanning en dat kan je alleen oplossen door dit veel te doen.


hoezo 'natuurlijk' heel vaak moet je verder kijken dan je neus lang is !

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:06

Okkie1"]
[quote="gijsenkim schreef:
natuurlijk is dat vreugde/spanning en dat kan je alleen oplossen door dit veel te doen.


hoezo 'natuurlijk' heel vaak moet je verder kijken dan je neus lang is !
[/quote]

Natuurlijk omdat een paard een gewoontedier is. Iets wat een paard niet dagelijks doet zal zorgen voor een stukje spanning eventueel in combinatie met een stukje vreugde. Een paard zal dus altijd reageren op iets wat hij niet dagelijks doet. (dagelijks kan ook gelezen worden als regelmatig)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:46

[quote="gijsenkim]Natuurlijk omdat een paard een gewoontedier is. Iets wat een paard niet dagelijks doet zal zorgen voor een stukje spanning eventueel in combinatie met een stukje vreugde. Een paard zal dus altijd reageren op iets wat hij niet dagelijks doet. (dagelijks kan ook gelezen worden als regelmatig)[/quote]

Ook als je dagelijks/ regelmatig gaat ontsnapt er hier en daar nog wel eens een bokje.
Sjaak doet het ook en ik rijd momenteel weer minimaal 2xpw buiten. Ook hij heeft van die rare bokkesprongen, maar ik ben er zo aan gewend dat ik ze uit kan zitten.

Maar idd longeren, hulpteugeltje of met iemand samenrijden. Of ga een rondje stappen door het bos. Dat geeft vaak minder aanleiding tot bokken en jezelf wat minder spanning

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:35

gijsenkim"]
[quote="Okkie1"][quote="gijsenkim schreef:
natuurlijk is dat vreugde/spanning en dat kan je alleen oplossen door dit veel te doen.


hoezo 'natuurlijk' heel vaak moet je verder kijken dan je neus lang is !
[/quote]

Natuurlijk omdat een paard een gewoontedier is. Iets wat een paard niet dagelijks doet zal zorgen voor een stukje spanning eventueel in combinatie met een stukje vreugde. Een paard zal dus altijd reageren op iets wat hij niet dagelijks doet. (dagelijks kan ook gelezen worden als regelmatig)
[/quote]

even een vraagje dan:'
hoe kan het dan dat elke dag je paard anders loopt? de ene dag wat beter de andere dag wat minder. en de ene dag wat sneller, de andere dag langzamer. een paard is geen robot! het klopt dat een paard een gewoontedier is maar als een paard pijn kan hij ook bokken ondanks dat hij elke dag super braaf wat rondjes sukkelt???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:39

Okee, maar een paard zal niet ineens pijn hebben omdat hij op een buitenrit gaat. Als een paard pijn heeft kan hij gaan bokken maar pijn begint niet bij het hek

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:49

ik noemde een voorbeeld geen conclusie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:52

een paard kan dagelijks anders lopen door een varia van factoren. Een van die factoren kan de ruiter zijn die een dagelijks wisselend humeur heeft en dus dagelijks wisselend reageert op acties van het paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:57

ja precies. en met uitrijden is dat ook. binnen rijd de ruiter ook anders dan buiten. daarom kan het nu ook een probleem zijn die dieper ligt dan het 'logische vreugdebokje' hier zeg je namelijk zelf dat het aan de ruiter ligt en niet aan het paard. je spreekt jezelf tegen óf je kan beter toch verder kijken dan je neus lang is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:59

neeuh een paard gaat anders reageren. Niet bokken.... Een paard kan beter aan het been zijn of niet rechts vasthouden maar een paard gaat niet bokken omdat de ruiter er gemakkelijker of ongemakkelijker opzit.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:39

ik had het niet over gemakkelijk of ongemakkelijk rijden maar over een onbewuste nervositeit ofzo waardoor het paard 'angst' voor de ruiter ontwikkeld. hij voelt de spanning en neemt deze over.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:51

Ik herken dit wel. Ik kan met dit lekkere weer nog niet in de buitenbak rijden omdat mijn paardje dit te leuk vind. Dus ben ik nu aan het oefenen met na het rijden (heel soms ervoor) met hem aan de hand (met hoofdstel in) naar de buitenbak te lopen en daar rondjes te wandelen. Zodat hij weer aan de omgeving kan wennen. Ik probeerde afgelopen vrijdag in de buitenbak te rijden, maar toen begon hij in de eerste paar meter zich al op te blazen (voor mijn eigen veiligheid ben ik maar binnen gaan rijden). Buiten doet hij ook extreem raar, waar ik van het eind van vorige zomer. Ik ga straks eerst aan de hand na het rijden uitstappen op het bospad, daarna uitstappen erop ect. Ik zou zelf niet kiezen voor eerst longeren, je maakt ze daar alleen maar sterker mee. (en die van mij koelt daarna niet meer af in zn hoofd).

Je moet je zelfvertrouwen terug zien te winnen, het is misschien een optie om samen met iemand anders naar buiten te gaan, met een rustig paard. Niet met strakke teugels rijden, dit geeft aan dat er iets kan zijn. Laat anders een ander die niet bang is een stukje met hem buiten rijden en kijk wat hij doet..

heel veel succes, ik weet wat het is, en ik moet er straks zelf ook weer aan geloven, en dan gaat het zo van been, bok, ophouding, stijgeren, been, bok, dribbelen, piaf ect.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:17

BenI schreef:
Ik herken dit wel. Ik kan met dit lekkere weer nog niet in de buitenbak rijden omdat mijn paardje dit te leuk vind.


Om die reden ben ik altijd wel blij dat ik niet de beschiking heb over een binnenbak (met slecht weer ben ik iets minder blij Haha! ). Mijn persoonlijke mening is dat je er nogal zeikerige paarden van krijgt.

Maar ga gewoon veel oefenen met je paardje. Misschien kan er iemand naast je meelopen, zodat niet de totale controle ij jouw ligt en je wellicht wat meer kunt ontspannen.

Veel succes Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ubermetrics en 9 bezoekers