rijden op gedachtes?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

rijden op gedachtes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 00:42

Ik zat eens na te denken (ja dat kan ik ook nog Clown ) over de hulpen op een volte en ik kwam er achter dat ik eigenlijk niet zou weten hoe ik er eentje rijd. Bij Kendale doe ik het nog wel redelijk bewust, aangezien die naar buiten valt (dan moet ik zorgen dat mijn buitenbeen er op tijd bij is om dat te begrenzen) en ik moet eraan denken dat ik m zowel op been als op teugel die volte inrijd.
Bij Amadeus kon ik puur op gedachten rijden naar mijn idee. Als ik dacht om een volte te rijden zette hij meteen een volte in, terwijl ik iets had van he, ik heb nog geen hulpen gegeven.
De vraag is dus hoe rijden jullie je paarden. Geef je bewust alle hulpen heel zorgvuldig en denk je dus na over alles wat je doet met hand, zit en been, of gaat het meer op gevoel, jij denkt aan iets (en zal dan onbewust iets doen, neem ik aan) en het paard reageert erop.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 00:55

Ik werk heel veel met gewicht. En ik kijk altijd waar ik heen wil (dan verplaats je automatisch je gewicht) Probeer het maar eens. Ik denk dat je dat bij Amadeus ook gedaan hebt, en dat Kendale nog even aan die finesse van hulp moet wennen....

Je suis Charlie.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:22

Den kan ik op 'gedachte' sturen en overgangen terug rijden. Versnellen nog niet, hij is van zich zelf liever lui dan moe maar ik kan het nu wel met 1 stem aanwijzing.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:16

Ik ken dat maar al te goed. Mijn merrie leek af en toe ook op gedachtes te reageren. Ik dacht dan, zometeen op de lange zijde ga ik over naar stap... En ze deed het.. Maar het kan ook zijn dat ze aan je lichaamshouding voelen dat je wil gaan stappen, dat kan je toch nooit weten....

De KWPN ruin die lijkt er ook op de reageren...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:36

Heel vaak hoef ik maar iets te denken en dan dan gebeurt het al. Als ik bijvoorbeeld wil gan galopperen, dan gaan we al en vooral een gang terug hoef ik maar te denken. En als ik denk dat het wel goed geweest is, dat hij genoeg heeft gewerkt, dan staan we bij wijze van spreken al naast de stal.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:29

Ja ik doe alles meer op gevoel dan dat ik er echt over nadenk. In het begin dacht ik juist te veel dat ging niet goed. Bij wijken bijvoorbeeld begint ie al, terwijl ik nog niks doe. Dat wil ik dus niet, dus rijd eerst eens rechtuit en begin later. Of ga toch gewoon rechtuit, gewoon om hem slim af te zijn. Maar het zal wel zo zijn dat je het met je lichaam aan geeft, want ik geloof niet dat ze automatisch voor de grap even gaan wijken...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:28

starlight kan heel goed gedachte lezen, maar dan wel alleen die van sneller. Het werkt echt, maar ik geef toch wel gewone hulpen er bij, das voor haar ook duidelijker (denk ik)

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:59

Als ik een overgang ga rijden, geef ik altijd heel weinig been, en zeg maar voor een versnelling in de stap het zelfde als overgang naar draf, maar Rocco weet altijd precies wat ik bedoel, het kan dat ik dat met mijn zit doe, maar kan ook via gedachten gaan. Ik heb het zelf in elk geval niet door.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:57

Rijden op gedachten werkt bij mij ook echt als ik niet erbij denk van; Oke dat moet je nu doen, wel als ik denk van; laat ik nu maar eens een volte maken.
Meer onbewust dus. Ik denk dat je lichaam dan ook automatiche meer mee doet.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:30

Ik wou dat ik soms iets meer bewust rijd. Ik heb ook weinig idee van mijn hulpen. Maar als er dan iets mis is en het tegengestelde moet doen, is het extra moeilijk.

Verder is op gevoel rijden natuurlijk niet slecht, maar erbij nadenken soms ook niet Lachen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:58

rij heel veel op gevoel dus onbewust/bewust, gaat heel fijn vind ik zelf er zijn natuurlijk ook wel momenten dat ik alles ff op een rijtje moet zetten.
vaak voer ik handelingen uit waar van ik me dus niet bewust ben maar wel gebeuren op de goede manier en op de goede timing.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:59

ik denk het en voordat ik uitgedacht ben heeft zij het gedaan........... heeft ook zo zijn nadelen hoor.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:42

Yorghos lijkt op een buitenrit ook altijd precies te weten of ik links of rechtsaf wil. Waarschijnlijk heeft dat ook iets te maken met meekijken in de richting die je gaat / evenwicht.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:14

ik heb het 1x geprobeerd.. we mosten toen in de les je paard terug denken ( dus van galop naar stap) nou ik had pijn in mijn hoofd van het denken en pijn in m'n kont van t galoperen want stoppen deed ie niet Haha!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:19

Debo schreef:
ik heb het 1x geprobeerd.. we mosten toen in de les je paard terug denken ( dus van galop naar stap) nou ik had pijn in mijn hoofd van het denken en pijn in m'n kont van t galoperen want stoppen deed ie niet Haha!


Je hebt ook een fjord Debo Haha! Haha!
Die van mij is ook niet zo gevoelig voor mijn gedachten Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:18

Bij Mira werkt het heel goed maar het heeft nadelen ze doet het alleen als ze zin heeft verder niet. Met springen is ze er al over voor je het gedacht hebt. Knipoog : Haha! Mira is geloof ik een beetje raar paardje. Knipoog Knipoog Knipoog

springen is passie, dressuur is een kunst

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:38

hier heeft een een tijdje geleden ook een stuk over in de Bit gestaan over een man die op gedachten rijd, vond het wel wat vaag, zou het kunnen dat als jij er aan denkt dat je ongemerkt je gewicht verplaats? en daar je paard weer op reageerd? Clown

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:10

Nic die doet dat alleen als hij voorwaarts mag Haha!
Hij reageert heel snel met ietsie been geven, dus als ik blijkbaar denk aan een middendraf en dat voorbereid is hij al weg.
Met de overgang van draf naar stap lukt dat nog niet. Daar is hij nog te onervaren voor (wil graag rondjes voor je rennen }> )

Op zoek naar de zon!!!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:47

gijsenkim schreef:
ik denk het en voordat ik uitgedacht ben heeft zij het gedaan........... heeft ook zo zijn nadelen hoor.


.. moet dus vooral voor mezelf stiekem aanspringen in de galop! Haha!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:26

Nikita"]
[quote="gijsenkim schreef:
ik denk het en voordat ik uitgedacht ben heeft zij het gedaan........... heeft ook zo zijn nadelen hoor.


.. moet dus vooral voor mezelf stiekem aanspringen in de galop! Haha!
[/quote]

soms dan denk ik ff stappen en PLOF het paard stapt (maar dan niet op de manier dat ik de overgang in gedachten had Haha! )

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:31

Meestal van drag naar galop bij Elise maar dan laat ik haar mischien ook wat losser. Van stap naar galop is nog niet gelukt zonder hulpen Knipoog

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:33

Vooral buiten, ik hoef maar aan de galop te denken......... terug gaat iets moeilijker!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lugea en 141 bezoekers