Vast op rechts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Vast op rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 14:34

Kasmier zit makkelijk vast op rechts. Nu heb ik nog niet superveel gevoelservaring en ik vraag me af hoe je dat het makkelijkst door kan hebben? Ik wil hem natuurlijk lekker los hebben op beide handen.

Als Merilyn hem helemaal losgereden heeft voel ik wel duidelijk verschil, maar ikzelf heb het gewoon nog niet goed door, wat ik wel graag wil.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan voelen en hoe dit op te lossen zodra ik het door heb?

Alvast bedankt!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:47

Allereerst: zoek een goede trainer. Alleen kan je bepaalde problemen niet oplossen.
Ik kan je wel een tip geven: Als ie vast zit, ga dan niet hangen. Ga op een kleinere volte draven en druk hem voor je binnenbeen naar buiten (beetje wijken), tijdens het naar buiten drukken vraag (en niet EIS) je dmv kneden aan je teugel wat stelling. HEEL BELANGRIJK: let erop dat hij goed door de nek is, niet naar buiten valt tijdens het wijken, zijn binnenachterbeen onder de massa blijft en je zelf niet gaat trekken. Dan blokker je nml zijn mogelijkheid om in te buigen.

Maar zoek alsjeblieft een goede trainer en ga niet zelf teveel lopen "rommelen". No offence, maar dit is gewoon het beste.

Succes ermee!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 14:53

Nou de goede trainer heb ik zeker al wel. We werken er ook goed aan. Maar voor de dagelijkse training wilde ik ook even de opvatting weten van de Bokkers Knipoog

Maar bedankt voor je advies, ik ga het eens proberen, dit heb ik al vaker gedaan, dus ik ga er nu gewoon eens lekker verder mee aan de slag. Kijken of ik wat meer resultaat kan boeken nu.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:06

wat je kunt proberen op de rechter hand, is LINKS het contact opnemen. Gewoon doen. Het paard zal dan naar links gaan buigen, maar dat is niet erg. Je zult na een tijdje merken dat je paard vervolgens gaat nageven. Als hij dat uiteindelijk doet, ga je voorzichtig naar rechts buigen, heel klein beetje, zo veel als het af kan (zodra er te veel spanning op de rechterteugel komt, kan het paard het niet meer af en ga je te ver). Je paard zit in lengtebuiging LINKS vast; zijn spieren daar willen niet meerekken waardoor hij niet goed naar rechts kan buigen. Jij hebt geprobeerd met je rechterhand dat toch af te dwingen maar dan kunnen er 2 dingen gebeuren: het paard zit zich vast op jouw rechterhand en trekt terug naar links; en hij blijft recht in een bocht of wending naar rechts; waardoor het overgrote gedeelte van zijn voorhand qua gewicht op het binnenvoorbeen komt. Hierdoor kan overbelasting ontstaan en dat is niet goed.

De spieren aan de linker kant moeten dus soepeler worden. En dat gaat maar per halve cm, en je kunt dus niet in een paar dagen tijd veel lengtebuiging krijgen. Dat zou bij jezelf ook niet lukken immers. Probeer dus lengtebuiging te vragen vanuit een goed vertrekpunt: een paard dat nageeft. En dat doet hij als jij je buitenteugel op pakt en hem naar buiten stelt. Het klinkt raar wat ik zeg maar als je het probeert zie je dat het werkt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:43

Hallo Desiree, ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Buitenteugel mag inderdaad niet vergeten worden (denk maar aan buitenteugel/binnenbeen), maar er moet wel een bepaalde druk op de binnenteugel blijven. Ik zou anders nml niet zien hoe je het inbuig/lengtebuiging probleem oplost.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:02

Tyrza schreef:
Hallo Desiree, ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Buitenteugel mag inderdaad niet vergeten worden (denk maar aan buitenteugel/binnenbeen), maar er moet wel een bepaalde druk op de binnenteugel blijven. Ik zou anders nml niet zien hoe je het inbuig/lengtebuiging probleem oplost.

Het paard neemt te veel druk op de binnenteugel. Dus moet je daar effe loslaten zodat de druk wegvalt; het paard zal dan niets meer hebben om vast te houden. Als je dan de buitenteugel aanneemt en het paard geeft na, DAN moet je uiteraard zacht je binnenteugel erbij pakken om die stelling te vragen. Maar niet trekken, echt vragen. zodra het paard weer begint vast te houden of te hangen moet je weer loslaten. Eigenlijk moet het niet zover komen dat het paard dat doet, want dan ga je over zijn grens. je moet tegen de grens gaan en zo de grenzen verleggen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:08

Hmmmm, ben het er nog niet mee eens, maar wie ben ik? Ieder mag een mening hebben. Ik hoop in ieder geval dat het probleemopgelost wordt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:45

Nou hij zit dus juist op rechts vast. De rechterlengebuiging is niet soepel genoeg. Z'n linkerlengtebuiging is soepel zat. Ik ben ook al erg bezig dat als hij vastpakt ik even loslaat en dan weer rustig verder vraag. Maar Desiree ik zal het eens proberen, thanx Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:50

Mayo schreef:
Nou hij zit dus juist op rechts vast. De rechterlengebuiging is niet soepel genoeg. Z'n linkerlengtebuiging is soepel zat. Ik ben ook al erg bezig dat als hij vastpakt ik even loslaat en dan weer rustig verder vraag. Maar Desiree ik zal het eens proberen, thanx Knipoog


neenee, hij zit rechts vast, dus dan concludeer ik dat het paard moeite heeft om lengtebuiging naar rechts te nemen. Dus dan zit hij LINKS vast, want dat is de zijde die langer moet worden, opgerekt. Jij hebt een linksgebogen paard dus. en die buigen moeilijk naar rechts en dan gaan ze zich vast zetten op de ruiterhand zodat die ze niet meer naar rechts kan laten buigen. Trap er niet in: pak hem niet rechts in de mond maar juist links!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:53

Nee echt andersom. Rechtsom kan hij heel lekker buigen en flink ook, als ik linksom rij heeft hij de neiging om te recht te blijven en niet soepel door de bocht te gaan zeg maar. Dit zijn deels mijn bevindingen, maar dat hij op rechts vast zit is door m'n instructrice bevonden. Het is precies wat je zegt alleen dan voor z'n andere kant zeg maar. Maar ik ga je tips gewoon uitproberen alleen dan voor de andere hand. Als ik zeg op rechts vast bedoel ik dus dat hij links niet genoeg mee wil buigen op de lengtebuiging.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:00

dan heb ik je verkeerd begrepen en ik dacht dat je bedoelde rechts in de mond. En jij bedoelde zeker rechter lengtespieren, zodat hij niet goed naar links kan buigen?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 17:06

Juistem Haha! Misschien had ik 't idd iets duidelijker neer moeten zetten. Tsja de combinatie leek zijn in voelen en minder leek zijn in omschrijven is misschien wat lastig te snappen door anderen Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:15

oooooooooooooooooooooooo! hehe. nu snap ik het grinnik. Nou, dan moet je dus inderdaad die dingen opvolgen maar dan andersom. Dus linksom rijden, buigen naar rechts, laten nageven dus op de buitenteugel en dan vanuit dat punt beetje proberen om hem naar links te stellen. Dan heb jij een rechtsgebogen paard dus.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:27

Bij Mabel helpt het als ik mijn schouders ontspan, mijn handen "laag"en stil (dus niet op en neer met lichtrijden) en dan drijven naar mijn handen. Dan krijg ik druk op 2 teugels en dan ga ik voorzichtig stelling vragen naar buiten, dan weer recht en dan stelling naar binnen dan weer recht enz enz. Weet niet of dit allemaal rijtechnisch verantwoord is maar bij Mabel helpt het al ik haar flink voorwaarts hou dat wordt ze als was in mijn handen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:47

Probeer anders ook eens licht schoudervoor te rijden, op de hand waar hij niet wil buigen. Dmv je beenhulp, moet je paard meer lengtebuiging creëren. Het probleem zal hem in eerste instantie in zijn totale lengtebuiging zitten.
Voltes rijden en dmv wijken openen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:56

Tyrza schreef:
Probeer anders ook eens licht schoudervoor te rijden, op de hand waar hij niet wil buigen. Dmv je beenhulp, moet je paard meer lengtebuiging creëren. Het probleem zal hem in eerste instantie in zijn totale lengtebuiging zitten.
Voltes rijden en dmv wijken openen.


Een paard dat geen lengtebuiging KAN op rechts, zal toch recht blijven in zijn lichaam. Kun je met je binnenbeen duwen wat je wil, maar dat heeft geen zin hoor. dat is hetzelfde als duwen tegen het dashboard van je auto om hem vooruit te helpen. De schoudervoor zal uiteindelijk eindigen in het gewicht trekken op het binnenvoorbeen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:59

Hmmm, meningsverschilletje. Interessant! Ach, ik ga eigenlijkervan uit aan wat ik zie, voel een aan les geef. Dat heeft effect bij mij en mijn lesklanten. Het gaat er maar net om hoe het in practijk uitgelegd wordt. Misschien komen dan juist onze meningen juist wel overeen?
Ik ga niet in conclaaf. Ik laat het over aan degene die er wat aan heeft.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:18

Het is ook heel moeilijk om zo via internet advies te geven het mooist is als je ze ziet rijden dan zie je het totaal plaatje.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:23

Precies! In praktijk is het toch het beste om advies te geven...

LoVaLiCiOuS
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Wirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:39

Omdat het paard op 1 kant vast zit, zal je waanschijnlijk ook niet op beide teugels evenveel druk hebben...Ik denk dat het helpt om dan eerst het paard eerst veel recht te stellen, en proberen op beide handen evenveel druk te krijgen eerst. En natuurlijk met je been naar je hand toe rijden totdat hij lekker in je hand ligt en druk moet je altijd houden. Ik denk dat je dan pas kan beginnen met stelling links en rechts te vragen. Mij is toch altijd geleerd om altijd weer bij de basis te beginnen. En beetje bij beetje te vragen. Als je goed voelt en goed naar je paard luisterd, geeft het paard vanzelf aan wanneer het hem even teveel word. En dan neem je gewoon weer even een stapje terug, geef je hem ff lekker lang, ff lekker alles loslaten, en probeer je het daarna gewoon weer. Voor mijn gevoel werkt dat toch het beste.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:08

Ten eerste is het vrij nutteloos om het op bokt te zetten.

Lijkt me handig om wat vaker les te nemen zodat het probleem wat makkelijker opgelost kan worden. En desiree heeft gelijk. Kas wil rechtsom niet buigen wil daarbij de rechterteugel vastpakker bij mij krijgt hij daar de kans niet voor dus ziet dat er makkelijker uit. Kas zit niet alleen vast in zijn hals maar vooral in zijn rug en nek. Die hals gooit hij wel om, maar doet er alles aan om te kantelen in het hoofd.

Zodra ik aan zijn pijnlijke spiertjes zit bokt hij ook alsof zijn leven er vanaf hangt. zodra dat over is geeft ie het op en is ie makkelijk te rijden. Het is ontstaan uit een dominantie probleem. Hij wil niet werken jullie geven er aan toe. Met regelmatig les en goed longeren is dat prima op te lossen.

Om te voorkomen dat ik mensen over mij heen krijg over dat ie bokt zal hij wel pijn hebben. Kas staat onder streng toezicht van veeartsen en fisio therapeuten en hij heeft dus nergens pijn!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:59

Merilyn schreef:
Zodra ik aan zijn pijnlijke spiertjes zit bokt hij ook alsof zijn leven er vanaf hangt. zodra dat over is geeft ie het op en is ie makkelijk te rijden. Het is ontstaan uit een dominantie probleem. Hij wil niet werken jullie geven er aan toe. Met regelmatig les en goed longeren is dat prima op te lossen.


Zo is het dus helemaal. Dat probleem heb ik met Barb ook maar sinds ik hem dus niet meer zijn zin geeft zit hij ook niet meer zo vast. Merilyn, streng zijn is ooit zo moeilijk. Haha! Maar als je doorzet heb je ook wel wat!! Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:04

Nou, ben blij dat er een oplossing is gevonden voor je probllem, Lisette!;)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:08

Tyrza schreef:
Nou, ben blij dat er een oplossing is gevonden voor je probllem, Lisette!;)


Verward Snap niet helemaal wat je bedoelt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:17

Nou, dat sinds je standvastiger bent in je rijden, er geen problemen meer zijn...