slechte houding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 21:28

heeft er iemand tips om een betere houding te krijgen? ik heb namelijk een slecht houding, vooral op pony's die hoog opgooien in draf.
het zou ook leuk zijn als je foto's zou plaatsen van mensen op een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:34

eigenlijk maar één woord: zitles.
De meeste mensen zweten al peentjes bij de gedachte, maar het is dé manier om fatsoenlijk op je paard te leren zitten.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:37

Hoi,

Ik kan je in elk geval wel vertellen dat je goed naar je instructuur/instructrice moet luisteren ( als je les krijgt, en anders naar iemand anders ) Je kunt ook aan een vriendin vragen of ze je er telkens op wil wijzen. Wat bij mij heel goed helpt is een paar keer in de week zonder beugels of zonder zadel rijden. suc6 ermee!

-xxx- Daphne

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:32

Ben het helemaal met zep eens zitles is echt heel goed voor je ... en wat ook goed is is ballet ofzo...ja klinkt raar maar zo leer je je eigen lichaam beter kennen en je evenwicht enz...en dat is ook altijd goed met paardrijden ... maar het makkelijkst is gewoon zitles lekker aan de longe handen los en zitten maar hahahha...suc6

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 23:50

Probeer ergens een barebackpad te regelen <br>
[img]../upload/363/barebackpad3.gif[/img]<br>[img]../upload/363/barebackpad.jpg[/img]<br> daar zit je heel stevig op maar je leert wel een onafhankelijke zit ontwikkelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:55

Uiteraard is zitles heel goed, gewoon aan de longeerlijn en puur op balans. MAar een goed zadel wil ook wel eens helpen. Sinds ik in een KN rij hoef ik in mijn houding niet meer te worden gecorrigeerd.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:42

Haha! Hihi... zo zie je maar weer.. Desiree.. hier gaat mijn "spreuk" ook weer op: }>

Een goed zadel lost een hoop problemen op! Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 09:50

ja maar die spreuken van smax: die denkt nu dat alle problemen op te lossen zijn met een goed zadel! Maakt niet uit wat voor probleem, kiespijn, verbroken relatie.......

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 10:05

Haha! Hihi.. met het JUISTE zadel.... Haha!

(sorry voor de oneliner.. maar het kon ff niet anders...)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 13:50

En met juiste instructie.......

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 09:29

hey laura je stelt je aan je houding is helemaal niet zo slecht vind ik hoor mijn houding is ook slecht, gaan ze samen op zitles.. een pony die hoog op gooit in draf tjjjaaa wie zal dat dan zijn (EXPENSIVE!!!!).. Haha! hey anders let ik er een keer heel goed op en ga ik alles zeggen enzo
wat je verkeerd doet. moet je oook bij mij doen, dan komen we er zonder zitlessen nog van af Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-01 22:27

hoi,
ik heb niet van dat ik snel uit balans ga of zo, maar ik vind me er gewoon stom uit zien op een pony, terwijl ik met wedstrijden altijd een 7 of 8 krijg voor zit en houding?!
volgens mij ben ik ineens achteruit gegaan

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 15:55

grinnik, dat heb ik nou ook altijd. Ik schaam me dood voor foto's van mezelf. Maar het valt best mee. Probeer je er een ander hoofd bij voor te stellen.. Scheelt de helft Haha!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 16:00

Marco gooide ook altijd hoog op, en toen lukte het me ook niet om netjes te blijven zitten. Toen heb ik die winter een andere pony erbij gereden, waar ik ook les op kreeg van iemand anders, en het ging super! Dus, nu komt het: heb je dat op andere pony's ook?

Ik weet niet of het je eigen pony is of een manegepony ofzo, anders zou ik eens zitlessen gaan nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:07

Goed kunnen zitten is ook een kwestie van loslaten in de bekken zodat je met het paard meedeint. Maar....... als je niet lekker kan zitten is je paard misschien ook nog niet klaar om op door te zitten. Vereiste om goed door te kunnen zitten zodat je niet stoort in de rug van het paard: hij moet los en ontspannen zijn in de rug EN de achterhand goed gebruiken. Mijn paard gooit ook hoog op, maar op een moment dat hij echt goed aan elkaar gereden is, kan ik toch goed doorzitten.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:49

Regelmatig zitles is ook goed. Ik heb het nu met Meis... In draf loopt ze lekker ontspannen, maar zodra ik ga doorzitten, gaat zij spannen, waardoor ik ook weer ga spannen. En eigenlijk niet meer door te ziten valt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:23

ha, dat is mijn probleem ook roel! Daarom moet je daar op oefenen en jij moet de eerste zijn die ontspant, anders zal je paard het niet doen. Heel moeilijk dus.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:05

Bij mij hoor ik nooit dat min houding verkeerd is, maar ik ben niet tevreden met mijn benen.. Ik heb het gevoel alsof die alle kanten op gaan tijdens lichtrijden.. Ik let er nu heel erg op, maar wat kan ik nog meer doen?? Ik heb t trouwens erger als Navy met r kop in de lucht loopt..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:54

Ik heb een tip voor je navy. rij eens (nadat je paard goed los is gereden en ook goed aan elkaar loopt) zonder beugels! dan worden je benen lang en ontspannen. Vergeet niet dat de onderkant van je middenrif (je onderrug en je bekken) niet stijf mogen zijn, maar los mee moeten bewegen met de rug van het paard.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 09:01

Desiree> Ben ik met je eens, maar zodra ik ga zitten. En probeer te ontspannen, komt zij al met haar hoofd in de lucht en dan voel ik die rug spannen. Heb al wel een keer geprobeerd dan door te rijden en niet meer op haar houding te letten, maar met mijzelf bezig zijn en zitten en ontspannen maar gaat nog niet echt.
Zal blij zijn als mijn instructeur weer terug is..

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:15

Ik ben het met de andere eens,
zitles.

Of probeer gewoon jezelf te verbeteren
door 1 les constant op je houding te letten
en je instructrise om hulp te vragen.

Om een zitles te nemen moet je effe in
de bit kijken onder "advertenties" ,daar staan
er altijd wel een stuk of wat tussen!

Het belangrijkste is dat je je ontspant!

Veel succes

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 18:29

Zitles helpt heel erg goed.
Ik heb vorige week een cursus Houding en Zit gedaan. 5 dagen 2x per dag rijden, ook veel zonder beugels. Echt, daar leer je heel veel van!!!

groetjes, irma

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 18:58

ah! we gaan een beetje offtopic boogiegirl stelt de vraag en iedereen begint over zijn problemen te praten start dan een nieuw topic