schimmel met zwarte "wratten"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

schimmel met zwarte "wratten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 22:39

Kan iemand mij iets vertellen over die hele zwarte soort van wratten die vaak bij schimmels voorkomen? Ik geloof dat ze die dingen melanomen noemen ofzo.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:17

melanomen zijn dat. mijn eerste pony is hier aan overleden. in het begin zijn ze meestal goedaardig , maar op den duur kunnen ze kwaadaardig worden en zaaien ze ook binnen in het paard uit. Het komt het meest voor bij schimmels is mij verteld die op oudere leeftijd zijn.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:14

Melanomen zie je idd voornamelijk bij schimmels (op leeftijd) donkere paarden kunnen ze ook krijgen maar die worden daar vaak niet zo oud mee, ze schijnen vaker kwaadaardig te zijn, las ik in een duits medisch paardenblad. Melanomen komen vaak het eerste op onder de staart, maar ook bijvoorbeeld in de mond en rond de koker als het een ruin is. Ze kunnen verwijderd worden maar komen dan vaak terug, bovendien komen ze ook inwendig voor. Een paard met melanomen rond de koker kan natuurlijk problemen krjigen met plassen (infecties, blokkades etc). Toch ken ik 2 schimmeltjes die er al behoorlijk oud mee zijn geworden: een ruin van 31jaar met melanomen (grote!) rond de koker en staart en een merrie van 26jaar met melanomen onder de staart en in de mond-deze zijn trouwens niet zo groot, voelen aan als harde bulten ongeveer zo groot als een knikker. Het is een afschuwelijk gezicht (bij de ruin dan) maar ze hebben er weinig last van. Bij de merrie zie je het niet tenzij je de staart optilt of in de mond voelt.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 21:26

yak. Ik weet niet of ik deze info wel leuk vind. Maar iig heel erg bedankt.