sporen=hoort bij uitrusting???!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 20:38

Hey!

Hoorde daarstraks in de paardenwinkel zeggen: 'SPOREN HOREN BIJ DE PAARDRIJ-UITRUSTING'

Wel, ik nam dat direct aan voor onzin, maar wat vinden jullie hiervan?

Dat sporen zijn om kuithulpen te benadrukken en te verfijnen, weet ik wel, maar zijn ze dan zo broodnodig bij sommige paarden?
Als je paard al niet vooruit geraakt lijkt me dat eerder dat hij iets op vlak van gezondheid moet mankeren, niet?

Ik weet ook wel dat bij western de zweep vaak vervangen wordt door sporen maar daar zijn de wieltjes dan ook minder vernijnig en spitser naar het schijnt.

Ok, ja, ik wou graag jullie mening is weten omtrent sporen en of jullie dat gebruiken.

Groetjes,

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:44

ligt eraan voor sommige mensen zou het als een uitrusting zijn maar ik vind het ook onzin bij een handelstal bij mij op de hoek, waar ik zelf met me pony rijd en wat ook goeie vrienden zijn word de zweep vervangen door de sporen. nooit de zweep heb vroeger (2 jaar geleden ofzo Lachen ) gehoord van die mensen: een zweep is alleen als je er goed mee omkan gaan en heel goed kan rijden
en nu als ik erover na denk denk ik en hoe zit et dan met sporen? ja ik geef je gelijk hoor; wat ze zeiden: ONZIN!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:46

Ik rijdt op Marco met sporen, niet dat ie zonder sporen niet loopt, maar met sporen krijgt ik hem net iets actiever erdoor. Mylord loopt ook veel beter met sporen. Dat meisje wat voor mij op hem reedt, reedt m en deed dat dus met spoortjes om de hulpen beter door de laten komen. Ik merk ook aan hem dat ie heel goed reageert op kleine beenhulpen met spoortjes, die hulpen komen een stuk minder goed door zonder spoortjes.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:56

ik rij queen ook met sporen knop sporen maar vaak rijdt ik in de training zonder sporen dan is die op concour lekker aan het been met sporen... verder rijdt ik thuis overigens wel bijna altijd met zweep moet daar nu ook vanaf stappen ivm M1 starten.....maar met springen heb ikwel sporen nodig omdat hij nogal wil stoppen en dan kan ik hem een tik geven met mij spoor en springt die (niet altied) toch nog

maarre vanaf M of Z zijn sporen toch zelfs verplicht????

Love the life that you live, live the life that you love

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:23

Ja, in de M worden sporen verplicht. Vind ik eigenlijk best raar. Als je paard dan nog gewoon schouderbinnenwaarts, travers enz. zonder sporen doet, waarom zou je dan met rijden? Met Grand Prix enzo kan ik het me wel een beetje voorstellen, daar heb je zulke ingewikkelde oefeningen die haast niet zonder kunnen. Toch vind ik het wel een beetje raar. Ik vind persoonlijk een zweep meer bij de paardrijuitrusting horen dan sporen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:24

ik vond het ook al zo gek maar goed dadelijk heb ik dus geen andere keus meer

Z is toch verplicht met wieltjes?

Love the life that you live, live the life that you love

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:25

Moet je in de Z echt met wieltjes? Wat overdreven zeg.

Sandra_H

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:26

Dat ik Sam net had reed ik hem wel met een zweepje (niet dat ik het gebruikte trouwens) omdat hij dat gewend was en dondersgoed doorhad als ik hem niet bij me had. Maar nu ben ik helemaal om naar western, rijd ik zonder zweepje en ook zonder sporen trouwens. Da's helemaal niet nodig, hij reageert prima op m'n been en mocht ik het later wel beter zijn dat ik ze ga gebruiken (idd om verfijndere hulpen te geven ofzo) dan zie ik dat dan wel weer, maar liever niet eigenlijk. Ik vind het sowieso niet standaard bij de uitrusting horen hoor, inderdaad onzin dus.
Oja, ik rij wel met een flinke dressuurzweep als ik naar buiten ga, maar da's om evt. honden en enge mannen van ons af te slaan, en fietsers e.d. op afstand te houden Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 21:29

weet ik niet zeker maar dacht dat z verplicht was met wieltjes

Love the life that you live, live the life that you love

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 21:51

Fieke, hebben je sporen dan grote of kleine 'tandjes'?

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 21:54

Ik vind het ook wel ONZIN dat dat verplicht is die hogere rangen zoals jullie zeggen, je sporen moet je verdienen, zegt men dan, ahum.
Hier in België is dat niet zo voor zover ik weet.
Is dat ook niet voor een deel voor de show? Naast natuurlijk om verfijndere hulpen te kunnen geven?


Groetjes,

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 21:56

Sandra, hoewel ik tegen zwepen wat ben als het niet nodig is, heb ik zelf ook dikwijls één mee, en dat heeft mij inderdaad al een paar keer geholpen voor van die loslopende honden die vervaarlijk op ons afkomen, maar eh... van die enge mannen, dat heb ik nog niet voorgehad Haha!
Ik heb ook je foto's van je dochtertje gezien, echt schattig hoor!!!

Ciao,


AGlaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Sandra_H

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:00

Nou, dat komt zo....het recreatiegebied hier is nogal popi bij potloodventers enzo. Heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik ben nooit zo'n held, dus vandaar die zweep Haha!
Enne...ze is zelf ook helemaal trots op die foto's, maar vooral dat ze dat heeeele grote paard zelf kon sturen en in draf kreeg Knipoog

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 22:03

Potloodventers????!??!
Party!! *LOL* Party!!
Ja, daar zou ik met die grootte ook wel trots op zijn Bloos


groetjes!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Sandra_H

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:09

Ja, zo noemen ze hier die vieze ventjes die ineens uit de bosjes opduiken met hun broek op hun knieen. Enne....die tweede zin van jou slaat op het paard waar m'n dochter op reed natuurlijk, maar ik vond het in dit verband wel errug grappig eronder staan Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:11

ik heb met mijn zweep al menigeen hond weg geslagen
had een keer een hond achter me aan em die is gewend om bij koeien in de ponten te bijten doet die gek dat in een keer bij queen ik meppen met de zweep hij was zo weg (heb hem maar een klein tikje gegeven hoor vindt het anders ook zielig)

Love the life that you live, live the life that you love

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:14

Ik rijd mijn verzorgpaadje ook met sporen. Maar ik gebruik over het algemeen geen zweep. Ik heb vandeweek een keer zonder sporen gereden maar ze loopt dan gewoon dwars door mij hulpen heen. Dus nu rijd ik met een knopspoortje.

Ik gebruik de sporen alleen als ik moeilijke dingen doe. En trouwens, mijn voeten komen onder haar buik dus ik raak haar bijna niet. Die sporen horen er voor mij gewoon bij als ik op haar rijd. Maar op een ander rijd ik gewoon zonder. Het ligt ook aan het paard en het niveau van africhting van je paard en jezelf.

Groetjes Sandra

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:18

Ik rij alleen in de bak dressuurmatig met knopspoortjes. Ze is dan net iets beter op de hulpen, en net iets makkelijker te sturen. Buiten heb ik alleen een kort zweepje. dan heb je in bepaalde gevallen net iets meer te zeggen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:21

ik vind dat nogal cru gezegd eigenlijk in die winkel. ze weten niet eens of de persoon in kwestie wel wedstrijden rijdt of alleen recreatie. Of dat de persoon er rijtechnisch wel klaar voor is om met sporen te rijden. Ik rij zelf altijd met sporen maar deze uitspraak strijkt mij toch een beetje tegen de haren in.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 22:25

Oh jee, Sandra, wat een vieze gedachte!!!! *LOL* *LOL*

Dat was inderdaad wel op je dochtertje bedoeld!!! *LOL* Party!!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 22:26

Wat is een knopspoortje juist?

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 22:30

Desiree, de verkopers zeiden dat niet, een persoon die daar was om er te kopen zei dat...

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:38

Vanaf de M zijn sporen verplicht, maar wat voor sporen mag je zelf weten.
Ook in de Z mag je nog gewoon met knopspoor rijden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:41

ow ik dacht al.....
maar vanaf de z mag je wel wieltjes hebben bij de paarden dan...
vind het wel een domme regel om in M1 met sporen te moeten rijden wat nou als je paard himmel panisch wordt van de sporen Verward Verward

Love the life that you live, live the life that you love


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 22:45

een knopspoor, is dat gewoon met zo'n knobbeltje in plaats van met wieltjes? Ik ken niet veel van sporen (gelukkig dat ik ze niet moet gebruiken bij western Haha! )

daaag

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 78 bezoekers