Oorlog in Irak

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Oorlog in Irak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 19:19

Vanacht houdt bushy z'n toespraak aan zijn eigen volk en de internationale gemeenschap. Geen nieuwe resolutie, diplomatike venster wordt gesloten, alle troepen hebben hun scherpe munitie inmiddels uitegereikt gekregen, Saddam moet nu z'n biezen pakken en het land verlaten.
Volgens mij is een oorlog in Irak niet meer te voorkomen. Triest maar Bush dramt toch zijn eigen zin door en heeft schijt aan alles Boos! Boos!


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:26

Het is heel erg als er een oorlog komt!!!
Maar is het te voorkomen???Wat gebeurt er als er geen oorlog komt, komt er dan nog meer terorisme of juist niet???Het is moeilijk maar Sadam hoesein is geen lieverdje en er moet toch wat gebeuren, hopelijk loopt het goed af voor de wereld!!!?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:30

Ik denk niet dat een oorlog nog te voorkomen is, zat net het nieuws te volgen en het lijkt mij niet dat Bush nog zal bijdraaien (is toch al weken bezig met zijn zin doordrijven).
Het geen me het meest verontrust aan de hele zaak is dat Hoessein ermee dreigt dat als Amerika oorlog begint, hij het zal uitbreiden tot een oorlog over lucht, aarde en water over de hele wereld...
Ben benieuwd wat er te gebeuren staat.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:33

Echt heel beangstigend allemaal, maar wat moet Bush doen???
Het wordt een moeilijke tijd en het enige wat we kunnen doen is hopen dat het goed afloopt!!!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:35

Als Bush al eens zou luisteren naar de argumenten e.d. van de vn en de andere landen, komen we al een eindje verder denk ik...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:36

ach bush is al tijden op oorlogspad uit, die denkt echt dat ie wereldleider is en ff kan uitmaken wat irak wel en niet mag..bush WIL die olie en zn territorium vergroten...sadam is nog zon gek die een bom meer of minder niks uitmaakt, als ze aan de moslims komen, komen ze aan hem en bijt dus van zich af, wie weet wat die gek kan doen.....

de Vn blijft verstandig (mn frankrijk en belgie etc., nl is tegen maar balkenende durft helaas de rest(blair, bush) niet tegen te spreken en stemt in met de oorlog, ik ben toch blij dat we bij de vn zitten....

Bush houden we toch niet tegen, Sadam ook niet dus we moeten maar zien wie de sterkste is en of sadam bluft....ben bang van niet.....

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:39

Las net op teletekst dat Saddam liever geen oorlog wou, maar als er oorlog zou komen, dat dan Amerika zeker eraan zou gaan volgens hem. Die Sadam deinst dus echt niet terug voor een nucleair bommetje meer of minder. Hoop dat er geen oorlog komt. Gevolgen zullen hier ook te merken zijn.... Scheve mond

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:40

Dat eigenlijk 1 man (Bush) zomaar kan bepalen of er oorlog komt ofniet. Is toch verschrikkelijk. Niet dat wij zo snel met terroristische aanvallen worden belaagd, maar goed...
Wat dacht je van de olieprijzen enzo ? Die zullen sowiezo stijgen, denk ik.
Ik heb er echt helemaal geen zin in, in die oorlog, BAH dan hoor je al die dingen weer, van ze gaan dat doen en dat doen....

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:44

Eigenlijk is het erg ja nikkiemisty dat het zomaar door één man bepaald kan worden...
Je zou ze verdorie bij de oren moeten kunnen trekken, in de hoek zetten en zoals ze het bij kleine kinderen doen : handje geven en terug vriendjes worden... (ze gedragen zich als kleine kinderen dus zouden ze ook eens zo behandeld mogen worden vind ik),spijtig dat het zo simpel niet is...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:44

ja idd dat vind ik ook zo gek, hij is leider van amerika en bepaalt dat er oorlog met irak komt, ook al is de meerderheid van amerika ertegen.....

en het is maar te hopen dat wij niet met terroristische aanslagen worden belaagd, sadam riep iets anders maar als ze een atoombom op engeland gooien hebben wij ook een probleem.....

die olieprijzen vind ik het grootste probleem nog niet.....wel die onschuldige mensen die allemaal vermoord gaan worden

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:49

Eigenlijk zou je criteria moeten stellen op basis waarvan een oorlog beginnen te rechtvaardigen is. Ik vind persoonlijk, dat een aanvalsoorlog verkeerd is. Wat Amerika nu doet is zelf beginnen met het wapengekletter. Dat maakt ook dat deze op handen zijnde aanval op Irak niet vergelijkbaar is met de interventies in het voormalige Joegoslavië. Waar het mee vergelijkbaar is, is de aanval op Afghanistan, die gezien de nog altijd daar heersende anarchie zinloos is geweest.
Wanneer Amerika echte bewijzen heeft van Irakese opslagplaatsen met massavernietigingswapens en ze die ook klaarblijkelijk kunnen zien op de satelliet, dan snap ik niet waarom ze niet even die opslagplaatsen platgooien en het daarbij laten. Immers, een land binnenvallen en vervolgens opbouwen brengt zo veel neveneffecten met zich mee. Hoe maak je Irak straks democratisch ? Hoe ga je om met de Turken als ze in Noord-Irak gaan klieren ? Wat doe je met de nieuwe terroristen die je kweekt in de islamitische wereld, doordat je in hun ogen alweer en met opzet een moslimland aanvalt ?
Op deze lastige vragen heb ik nooit een antwoord gehoord van de VS. Integendeel, het blijft allemaal stil aan de andere kant van de oceaan. Zij kennen alleen hun oorlogslogica, waarbinnen alles goed gaat en daarmee leven ze in hun typische Amerikaanse droomwereldje waarin het geloof in vooruitgang nog een rol speelt. Er wordt een veronderstelling op een veronderstelling gebouwd die zich eerst nog maar eens moet bewijzen in de toekomst.
Als de oorlog snel is afgelopen
Als Saddam geen massavernietigingswapens inzet
Als vervolgens de Turken niet gaan dwarsliggen
Als terroristen intussen geen nieuwe WTC-aanslag hebben gepleegd
Als de regimes in het Midden-Oosten de controle over hun bevolking weten te houden
Als democratie gerealiseerd wordt in Irak

Denken de voorstanders van oorlog nu werkelijk, dat over twee jaar dit lijstje, dat door de Amerikanen maar even lekker a priori wordt aangenomen, nog ongeschonden overeind staat ?

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:54

Het was toch al begonnen had ik gehoord?


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:56


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:15

De eerste mensen hebben hun centjes al verdiend aan de hele poespas. De beurzen gingen weer lekker omhoog vandaag, met name de Europese aandelen.

Laten we hopen dat de CIA het bij het rechte eind heeft en dat deze Bush het werk van zijn vader afmaakt voordat hij de eerste bommen gooit. Op zijn minst gaat nu het verhaal dat Saddam niet meer zo stabiel zit en er nog een staatsgreep inzit. Arme Irakezen, moeten kiezen tussen doodgeschoten worden door de paleisgarde van Saddam of de bommen van Bush.

Als er dan toch oorlog uitbreekt, laten we hopen dat dit allemaal snel afloopt, zodat na 12 jaar die rotte golfoorlog eindelijk eens over is.

Maar goed, deze keer zou het goed kunnen zijn dat de Amerikanen en de Britten het kindje van de rekening worden.

Er zijn feitelijk maar twee opties:

1) Bush en Blair hebben blufpoker gespeeld, en moeten nu hun kaarten laten zien. Ze kunnen niet meer terug zonder teveel ellende achter te laten. De schade die ze al hebben aangericht is al groter dan ze in een oorlog kunnen aanrichten (in hun ogen).

2) Bush en Blair weten dingen die niemand anders weet. Lijkt me sterk, want anders hadden ze dat ook wel tegen Chirac verteld. Chirac is trouwens wel een heel vreemd mannetje, maar goed.. Het is wel zo, als B&B geen resultaat behalen met de oorlog en alleen maar veel ellende aanrichten, ze zo goed als zeker levend worden opgevreten door de wereldgemeenschap.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:19

was er maar eens een amerikaanse volkert v/d G

en sadam had toch kanker? (en 6 dubbelgangers....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:22

Volgens mij heb ik even iets gemist in het hele verhaal. B&B willen dat Saddam zijn land verlaat zodat de troepen vredig het land binnen kunnen vallen Verward Verward. Waarom is dat?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:24

Lovely schreef:
Volgens mij heb ik even iets gemist in het hele verhaal. B&B willen dat Saddam zijn land verlaat zodat de troepen vredig het land binnen kunnen vallen Verward Verward. Waarom is dat?


Ze willen gewoon een machtswisseling, oftewel geen Saddam of een afgeleide aan het hoofd, maar iemand die de weg naar democratie in wil slaan. Dan hoeft niemand niks aan te vallen. Hooguit kunnen ze dan om een vredesmacht vragen die beschermt tegen eventuele aanhangers van Saddam..

Je bedoelde toch een Iraakse Volkert? Cheney is een beetje erger dan Bush, dus daar help je echt niemand mee.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:27

15 jaar geleden (was ik nog maar 1 jaar op deze wereld en snapt er waarschijnlijk nog weinig van...) hebben ze Hoessein of Bush? (raak ineens in de war!!!), al bijna opgepakt, ze hebben toen alleen niet doorgezet!!!GRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!

Ja, helaas zullen de gevolgen ook hier te merken zijn..
Ik moet nu heel erg vaak denken hoe ik als kind voor mijn slaapkamerraan stond, en dan bedacht hoe al die mensen zich gevoeld moeten hebben toen die Duitse vliegtuigen binnenvielen..Als ik vervolgens een straaljager hoorde werd ik helemaal koud! EN dat is niet bij 1 keer gebleven! De laatste tijd denk ik daar vaak aan terug en vraag me af of dat beeld ooit (helaas) werkelijkheid gaat worden......

Bovendien las ik dat Hoessein idd zegt dat het oorlog gaat worden als hij aangevallen wordt:het woord dat hij daarvoor gebruikte was WERELDOORLOG, waarop hij aanvulde: op ieder stukje aarde/water kan deze oorlog worden uitgevochten-->dus ik ben benieuwd welke wending dit gaat nemen.

Een voorproefje heb ik zelf al kunnen beleven in Enschede, en ,zeker daarna, neemt angst nog steeds een groot deel van mijn leven in beslag!! Jammer, dat ik deze "rustige" jaren niet genoten heb, er zullen vast wel spannendere komen,

hoewel ik eerst ook zoiets had van al die topic's over Irak! Ach, zo hard zal het niet lopen, maar nu komt het wel erg dicht bij en ben ik bang...

Kan nog heel erg lang zo doorgaan, maar ik los er niets mee op, 1 ding is duidelijk: IK BEN ER TEGEN!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:29

Dank Joost, maar ik snap nog steeds niet waarom Irak 'bezet' zou moeten worden Verward. Het ging in deze kwestie toch helemaal niet om landjepik? Maar op deze manier is het dus de bedoeling het (totalitaire) regime van Saddam te breken en in dat land een democratie op te zetten? Zou dat de keuze zijn van de Irakezen vraag ik me dan af, een gedwongen democratie doet er eeuwen over om te groeien (zie Chili).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:32

Even back to the 60's en 70's, wat is er nu werkelijk veranderd in al die tijd? Helemaal niks, hieronder een stukje uit het slotlied uit de musical Hair:

We starve-look
At one another
Short of breath
Walking proudly in our winter coats
Wearing smells from laboratories
Facing a dying nation
Of moving paper fantasy
Listening for the new told lies
With supreme visions of lonely tunes

Somewhere
Inside something there is a rush of
Greatness
Who knows what stands in front of
Our lives
I fashion my future on films in space
Silence
Tells me secretly
Everything
Everything

Het gaat over de mensen die de oorlog ingestuurd worden voor het vaderland, Vietnam, Korea, Afganistan, Koeweit, Irak en nu weer Irak.

In een halve eeuw, nog niks opgestoken?

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:33

Bush is uit op Irak!!!!!
Duzz gaat hij door! Want er moet ruimte komen voor een democratie, als het aan hem ligt volgens mij de zijne!
Idd is het zo dat een gedwongen democratie er lang over doet om te groeien, 't niet makkelijk, een land beheersen..

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:35

Oh ja, bovendien zou Bush volgens de berekenigen morgen neergeknald moeten worden, uitgaande van de statistieken uvm eerder vermoordde leiders..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:38

Ik heb ook niet gezegd dat B&B geheel realistisch zijn. Ik laat het alleen zien vanuit hun oogpunt. Afghanistan is bijvoorbeeld ook nog niet eens op orde. Bush is uitermate dom geweest dat hij de golfoorlog nu wilde afwerken. Saddam zat in een isolement en gaat op een gegeven moment vanzelf dood. Als Saddam ook maar een scheet gelaten had voor zijn dood, was de hele wereldgemeenschap over Saddam heengevallen. Nu moest Saddam "aangepakt" worden en raakte Bush in zijn isolement. Zo erg, dat Bush geen keus meer heeft, want als Bush nu terugtrekt (of teruggetrokken had), trekt niemand zich meer een reet aan van wat een Amerikaanse president zegt. En daar kunnen Amerikaanse presidenten ook slecht tegen. Bush en ook Powell zijn dus zwaar diplomatiek de mist ingegaan..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:42

Zoiets begreep ik ookal uit de uitgebreide aandacht in het nieuws. Het is zeer zeer spijtig dat het nu op deze manier uitgevoerd moet worden, dat ben ik volledig met je eens. Overigens dacht ik in ieder geval niet dat je dacht dat ze realistisch waren, ik had alleen nog wat vragen Haha!.

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:46

Ik heb het idee dat Bush denkt zich te moeten bewijzen.

Oorlog komt er nu toch wel...Als het aan Bush lag was de oorlog al lang bezig. Ik heb een hekel aan oorlog Misselijk

Wij hebben een voordeel: als er oorlog komt hoeft mijn broer niet naar Afghanistan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Googlebot, GrapeshotBot, PLK, Sjokki, Vecar, xPearl en 60 bezoekers