onvoorzichtig paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-01 00:27

Even een vraagje: hebben jullie paarden vaak wondjes e.d. of zijn ze voorzichtig? Soms wordt ik helemaal niet goed van Lamanda. Zo heeft ze in de afgelopen twee maanden drie keer wat met de benen gehad. En dan heb ik het nog niet over kleine schaafwondjes en andere plekjes, die vaak ergens zitten.

De eerste keer trapte ze in de bak naar een ander paard en kwam met de achterbenen over de omheining heen. Meerdere grote schaafwonden en een week een dik been.
De tweede keer speelde ze met een ruin, steigeren, naar elkaar bijten, etc. en heeft ze met haar rechterbeen de binnenkant van haar linkerbeen opengehaald. En ze heeft ijzers onder, dus dat ging behoorlijk diep.
En vandaag was ze zo hard aan het galopperen dat ze in bocht helemaal moest gaan 'zitten' om erdoor te komen. Gevolg: met de achterhoef de achterkant van de voorhoef tot bloedens toe kapot getrapt.

Kennelijk is ze een echte bikkel, want ze heeft er nooit een pas kreupel of onregelmatig om gelopen. Maar ik heb de ene wond nog niet heel of ze heeft alweer een andere. Dit is toch niet normaal? Of zijn er meer 'bokt'paarden die altijd wel ergens een wond(je) hebben?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 07:43

Pablo kan er ook wat van. Zeker in de zomer zit hij altijd onder de wondjes, hij speelt graag met andere paarden en hij kijkt niet uit. Ramt gewoon door. Hij stoot ook regelmatig zijn hoofd waar bij ik plaatsvervangend "au" roep van schrk want hij geeft geen kik. Toen hij twee was heeft hij het voor elkaar gekregen om met zijn achterbeen met een bok tussen de omheining te komen. Dat kan je niet nadoen maar hem lukte het. Ook ging hij een keer zo hard in galop door de bak dat hij onderuit ging...met zijn achterbenen naar achteren.
En behalve dat hij nu dus een kloteonsteking in zijn hoef heeft, heeft hij nooit ergens last van. Alleen van die omheining heeft hij een litteken overgehouden. Door al die wondjes heeft hij misschien ook wel meer weerstand gekregen denk ik dan maar.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 07:57

De mijne is ook superonvoorzichtig en zit ook altijd onder de wondjes. Soms lijkt het wel alsof ik hem mishandel, maar daar is ie veel te lief voor Knipoog
Van het weekend liep ie nog met z'n kop tegen een verkeersbord op tijdens een buitenrit en loopt vervolgens gewoon door alsof er nix aan de hand is. Als ie de kans krijgt loopt ie ook DOOR een hindernis heen ipv dat ie erover heen gaat en hij is ook al eens dwars door het bos heen gestruind toen ie perse snel terug wilde naar de stal. Hij vindt nix te gek, maar loopt vervolgens wel te mutsen als ik al z'n wondjes kom verzorgen. Auw, dat doet pijn, die creme van jou! Zo'n aansteller is het dan ook wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:18

Mirjam, wt ik me eigenlijk afvraag, doe jij je paard geen beenbescherming om en springschoenen. In de westernshop kun je hele mooie pijpkousen kopen die het been heel goed beschermen en ook nog een soort van aangenaaide springschoen hebben.
Mijn paard kan ook superonbenullig tekeer gaan in de wei en daarom gaat hij alleen de wei op nadat ik hem heb gewerkt. Hij is de meeste energie dan al kwijt en doet dan nietmeer zo gevaarlijk. Ik zet hem ook niet samen met paarden waarmee hij gaat klieren.
Tot nu toe is alles goed gegaan met je paard maar misschien gaat het straks een keer echt mis.
Succes er mee

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:39

Mijn paard heeft ook altijd wat, je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurt haar. En ze is ook nog heel erg kleinzerig, ideale combinatie dus Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:44

Die van mij is redelijk zuinig op zichzelf, alleen had hij zich dinsdag op zijn eigen voorvoet getrapt. Resultaat: zeer venijnige winkelhaak in zijn voet die eigenlijk gehecht had moeten worden maar daar was de wond waarschijnlijk toch al weer te oud voor. Moet binnen 6 uur en ik denk dat het 's morgens al gebeurd moet zijn en ik kwam er pas begin van de avond achter. Mijn les ging die avond dus niet door.

Verder heeft hij nooit wat, behalve mok en wondjes op zijn achtervoeten die veroorzaakt worden doordat een ander paard op zijn voeten gaat staan! Een vriendje van hem is namelijk niet bij hem weg te slaan en dan krijg je dat. Bijtwondjes heeft hij wel altijd in zijn hals, maar dat doen dus ook andere paarden.

Mijn vorige paarden waren ook altijd en eeuwig gewond en zo. Ik heb echt aandelen bij Betadine!!

Groetjes Mieke

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 13:18

Isolda heeft nooit iets, maar dan ook echt nooit, die is heel voorzichtig.
Maar een halfzusje van haar... Dat wil je niet weten hoe dom die is. Rolt zich vast in de stal, haalt zich aan echt alles wat maar mogelijk is open. Er is niet iets waar ze zich niet aan verwond of in vast blijft zitten!!
Gelukkig heeft Is. dit soort fratsen nooit!!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:08

Met die van mij heb ik weinig last, gelukkig. Wel ligt ze in de stal op een betonnen vloer (omdat ze al het stro opeet) en heeft daardoor achter op de hakken wat kale plekken, maar die trekken wel weer bij. Als we haar bij huis hebben willen we graag rubber matten opde vloer, is''swinters warmer, en bovendien wat zachter voor haar velletje. Het andere paard dat bij haar staat is erger. Die breekt vaak uit het land (ondanks stroom) en heeft dan her en der schaafplekken. Ook heeft die vaak haast om het land in te komen en trapt zichzelf aan. Op stal heeft ze eens een poging gedaan om over de onderdeur te springen, met diverse wonden aan de achterbenen als gevolg. Ze geeft echter geen krinp, en loopt lang normaal door. Pas als het echt niet anders kan zal ze wat manken. Je moet haar dus best in de gaten houden....

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:27

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 23:25

Bolivia heeft niet van die erge wonden, maar wel altijd wat. Haar hakken liggen altijd open van de kleine snijwondjes omdat ze tegen de stalwand aantrapt (die dus gaat splinteren). OP haar hoofd (vraag me niet hoe) heeft ze regelmatig kleine plekjes. Sowieso is ze bijna kaal naast haar neusbeen aan beide kanten.
Ze heeft geen ernstige dingen, maar van Bolivia-bloed schrik ik echt niet meer!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 00:31

Thanx voor jullie reacties!

Gelukkig is Lamanda niet de enige (wel bij ons op stal). Vorig jaar had ze vrijwel niets ernstigs, maar dit jaar is het regelmatig raak.

Ik heb gedacht aan beenbescherming zoals pijpkousen, maar voor de schaafwonden op het achterbeen en trappen op de voorhoef helpt dat niets. En daarbij wordt ze door de anderen die daar ook een paard hebben staan (ze staat op een kleine privestal) vaak buiten gezet. Ik werk nl. overdag en vind het fijn als ze zoveel mogelijk buiten loopt. Dan zit je bij alle paarden al met dekens op en af, als je dan ook nog met beenbescherming bezig moet zullen haar laten staan, ben ik bang. Daar komt nog bij dat ze vanaf mei weer dag en nacht op de wei staat en dan kan ik toch moeilijk continu beenbescherming erom laten zitten?
Als ze nu vaak dezelfde soort wond heeft, dan houd je er wel rekening mee. Maar bij haar is het elke keer weer wat anders.

Trouwens Natascha, hoe krijg je het voor elkaar dat je paard zijn kop stoot tegen een verkeersbord? Lijkt me echt zo'n slapstick situatie. Ik zie het al helemaal voor me, dat die recht tegen zo'n bord oploopt, sterretjes om zijn hoofd, etc.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:13

Mirjam,

Lang leve de lol. Mijn paard ligt ook regelmatig open, zo erg zelfs dat ik soms wondjes pas ontdek als het korstje er bij het poetsen vanaf komt. Ze stort regelmatig van de vrachtwagen, ze heeft een vriendje die alles met haar doet wat wilde paarden ook doen, knoopt zichzelf regelmatig op en kijkt mij dan schaapachtig aan zo van help, en nu? Maar ze is 27 jaar en gaat als de brandweer, en dat mogen jullie haar allemaal na proberen te doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 12:18

Misschien een tip? Ik heb wel eens gehoord van mensen die ook een pechpaard hadden en die zijn benen elke dag met een soort vet insmeerden (speciaal vet voor sgw-paarden, makkelijk weer te verwijderen namelijk), zodat de huid spekglad wordt en er niet zo makkelijk wondjes onstaan.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar wie weet?

Groetjes Mieke


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 17:52

Dat doen ze met gewone vaseline. Military paarden hebben ook vaak hun benen er borst helemaal onder het vet gesmeerd zitten zodat ze makkelijker langs de obstakels zouden glijden bij een eventuele val.
Het lijkt me alleen niet zo handig wanneer je je paard 24 uur per dag op de wei hebt lopen want ik denk dat het een vieze kliedderzooi gaat worden.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:13

Werkt volgens mij alleen tussen de oren van de mensen. Ik lig regelmatig onder mijn auto voor onderhoud, is toch ook een vette bedoening, maar haal toch soms mijn handen open aan een randje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora, ImkeTarek, Natascha, Pellelilly, Ubermetrics en 40 bezoekers