Zomereczeem: nieuws

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Zomereczeem: nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 06:52

Met toestemming van de schrijfster (geen bokker) geef ik onderstaande info. graag aan jullie door:

------------------------------------------------------------------------------------



Zomereczeem ????

Hierbij een verslagje over het onderzoek naar staart en manen eczeem bij mijn fjordje Ulmar.

Ulmar vertoont het klassieke beeld van zomer eczeem. Hij schuurt zijn staart en manen en verder heeft hij over zijn hele lichaam wondjes, soms wel een plek van 5x5 cm tot bloedens toe opengekrabd! We zijn al 3 jaar bezig ( hij is nu 4 en een half jaar oud) met allerlei smeerseltjes, supplementen etc maar niets hielp.

In het voorjaarsnummer van het boekje van het stamboek stond een oproep om mee te werken aan een onderzoek naar staart en manen eczeem. In samenwerking met een biochemicus en een dierenarts zou het stamboek onderzoeken wat de oorzaken zouden zijn en in hoeverre het erfelijk is etc. Daar zijn wij afgelopen zomer aan mee gaan doen. We moesten ten eerste bloed laten prikken en dat opsturen naar het stamboek. Dat werd daar onderzocht door de biochemicus. Na ongeveer 3 weken kregen wij bericht dat we mee konden doen aan het onderzoek en dat ze, omdat Ulmar zulke erge symptomen had, direct medicijnen zouden opsturen. We kregen 6 potjes met capsules die hij 3 keer daags moest innemen. Dat was gelukkig helemaal geen probleem want hij eet alles! Na een dag of 3 medicijngebruik werd hij veel rustiger en zat beter in zijn vel. Het schuren nam af maar hij was er nog niet vrij van. Na de kuur, ongeveer 3 weken moest er weer bloed worden opgestuurd en dit werd wederom onderzocht. Aan de hand van die uitslagen werd besloten om hem toch nog maar een kuurtje te geven. Deze medicijnen hebben hem de zomer erg goed doorgekregen. Maar nu wisten we nog niet wat die medicijnen deden, waar ze precies voor waren en wat ze nu in zijn bloed hadden gevonden..

Het blijkt dat alle paarden die de symptomen hebben van zomereczeem vol zitten met gifstoffen (homotoxides) die ze niet goed kunnen verwerken.

Oorzaken hiervan zijn uiteenlopend, het kan zelfs zo zijn dat de merrie in het laatste kwart van de dracht een stressvolle periode (kan van alles zijn, zonder dat je het merkt) heeft gehad en dat daardoor het veulen een "achterstand" heeft opgelopen. Ook "verkeerde" voeding, te veel zonlicht, verwaarloosde worminfecties etc zijn grote boosdoeners. Van de onderzochte paarden heeft 90% problemen in het maagdarmkanaal.

De stofwisseling is dus bij al deze paarden slecht, de organen werken niet goed en het paard kan de afvalstoffen niet aan. Deze worden in de huid opgeslagen en in erge gevallen ook rond de organen waardoor deze niet goed kunnen functioneren of zelfs helemaal niet meer werken!! Vooral in de nieren, lever en de huid ontstaan de grootste problemen. Je kunt je voorstellen dat als deze organen niet goed werken er steeds meer gifstoffen worden opgeslagen in de huid..de lymfeklieren die normaal zorgen voor de afvoer van die stoffen kunnen dat ook niet meer aan en het paard gaat schuren om deze te stimuleren.

De medicijnen zijn ervoor om ten eerste de gifstoffen te binden aan gal waardoor ze het lichaam kunnen verlaten. Het paard moet helemaal schoon worden en daarna begint de 2e fase.het verbeteren van de organen, de maagdarm werking etc. zodat de gifstoffen (die ieder paard binnenkrijgt!!) beter verwerkt kunnen worden. (Omdat ze nu zo vol zitten kan het lichaam het niet aan.als ze eenmaal schoon zijn kunnen de organen hun werk weer gaan doen en blijft het paard schoon.)

Het was een hele openbaring voor ons, die eigenlijk ontzettend logisch is!! Ulmar heeft grote problemen met zijn maagdarm functie en zijn pancreas (alvleesklier) werkt bijna niet, hij heeft last van maagzuur (waardoor hij later zou kunnen gaan luchtzuigen) en zijn nieren en lever zijn er beroerd aan toe(waardoor hij een groot risico loopt op hoefkatrol ontsteking en artrose!!)

Het zal je maar gezegd worden..wij dachten wel dat het allemaal van binnen zat maar dat hij zo ziek is..hij loopt een groot risico, als er nog meer gifstoffen bijkomen, om gewoon dood te gaan!!!

En dat verhaal gaat dus ook op voor paarden waar je helemaal niets aan ziet!! Meestal hebben ze wel symptomen zoals jeuk etc. maar er was dus ook een paardje in het onderzoek waar zo op het oog niets aan mankeerde..dat beestje is dus heel erg ziek en loopt op dit moment het risico om een hartaanval te krijgen!!! ..ik dacht direct aan mijn andere paarden, die er zo gezond uitzien!

Wat de erfelijkheid betreft..het is dus niet erfelijk!!!..er zijn zoveel oorzaken waardoor het kan ontstaan.(zie boven) En het verhaal van de mugjes gaat dus ook niet op!! Er zijn ook paarden uit de woestijn die meedoen aan het onderzoek, die dezelfde symptomen hebben en ook dezelfde afwijking in het bloed vertonen! In de woestijn heb je geen bosjes, water etc en dus ook geen mugjes!! Ze verergeren de klachten wel.de paarden schuren zich, krijgen wondjes en die mugjes komen daar op af.dat irriteert.het paard associeert die mugjes al snel met jeuk en zal al kriebelig worden als hij ze ziet!!

Ulmar krijgt, omdat hij er zo erg aan toe is, nu weer medicijnen om hem de winter door te helpen. In de winter zijn ze vatbaarder voor allerlei dingen en omdat hij al zo ziek is, is het beter om hem nog even te ondersteunen. In het voorjaar krijgt hij dan weer een kuur zodat zijn lichaam helemaal schoon is voor de zomer en dat hij hopelijk alles zelf weer kan verwerken en zijn organen weer gezond zijn!! Ik heb er goede hoop op.hij heeft er deze zomer al zo goed op gereageerd!! Afwachten dus!! Het is zeker aan te bevelen.maar het is niet goedkoop!! Je bent zo 200 euro kwijt voor een kuurtje van 30 dagen! Als het maar werkt denk ik dan!!!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. In het volgende boekje van het stamboek zal hoogstwaarschijnlijk een en ander worden uitgelegd door die biochemicus en worden er tips gegeven omtrent de fokkerij, voeding en leefomstandigheden!

Ik houd jullie op de hoogte als we weer wat wijzer zijn!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:45

BV... is er bij die biochemicus ook iets bekend over verbetering van dat maag/darmkanaal? Dit i.v.m. mijn luchtzuigende draakje?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 09:55

Heb je ge-pb'd.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:03

In Duitsland zijn de meningen iets anders.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:11

Ik zie de logica hier wel van in, maar zouden er dan meerdere soorten staart en manenexceem zijn? Dus een soort die hier mee te maken heeft en de andere echt met de vliegjes? Dus eigenlijk 2 totaal verschillende dingen die qua symptomen zo op elkaar lijken dat ze onder dezelfde naam bekend staan?
Want er zijn een hoop paarden die met een Boett deken geholpen zijn, en die doet toch echt niks aan het innerlijk van het paard. Hetzelfde geld voor paarden die als ze aan zee gaan wonen nergens meer last van hebben.

Mijn pony heeft ook licht exceem, maar ik denk bij haar dat zij dan de versie heeft die jij hierboven omschrijft. Ze heeft het namelijk ook buiten de zomer (ook zoiets, als een paard dat wat jij omschrijft heeft, waarom dan alleen in de zomer?) dat zij niet goed in haar vel zit is voor mij heel erg duidelijk. Ik wil dus ook graag weten hoe je je paard van binnen uit kan reinigen? Wat geef je dan precies, waar kan je het krijgen, en wat kost het?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:39

Gaat dit echt over schuren nav zomerexceem of nav overmatige talgproduktie? Beide kunnen er uiterlijk hetzelfde uitzien.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:10

Tja mijn haf heeft ook zomereczeem dat komt in de zomer omdat de temperatuur stijgt en het schijnt dat in de buurt van eiken bomen van die vliegjes zitten die steken. Nou we hebben een fijn adres in de Ardennen waar een vrouw spul tegen zomereczeem maakt. Daar gaan we ieder jaar een aantal flessen halen die we in de manen en staartwortel aanbrengen en hij heeft nergens last meer van. Ik behandel het liever op zo'n manier dan hem vol te douwen met medicijnen, maar ik weet tegen zomereczeem is heeeeeeeel moeilijk wat te vinden. We hadden ook alles geprobeerd zoals een spuit van de DA ertegen, smeerseltjes etc. Maar gelukkig helpt dit.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 06:04

Inmiddels heb ik ook een reactie van een natuur-DA.
Wacht nog op toestemming om die te mogen plaatsen.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 06:27

Mijn pony heeft er ook erg last van en ik heb na veel proberen een homeopatisch middel (eigenlijk 2) die perfect bij hem werken.
Het ene moet door zijn voer en de andere moet met water in de mond gegeven worden. Afgelopen zomer voor het eerst geprobeerd en hij heeft in totaal 3x geschuurd. En dat vind ik zelf ook een prestatie. Nu maar kijken hoe hij er volgend jaar op reageerd.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:02

Ik heb met Saar afgelopen zomer ook meegedaan aan ditzelfde onderzoek. De jeuk is nog niet helemaal over, maar er is echt een enorme verbetering te zien.

Na een paar dagen tijdens de eerste kuur, veranderde Saar voor mijn ogen, in een ontspannen en tevreden paard. Ik niet precies uitleggen wat er veranderde, maar ze zat gewoon beter in haar vel.

De medicijnen zijn gemaakt op natuurlijke basis, dus met allerlei kruiden en dergelijke....wat er precies inzit weet ik ook niet. Die mensen zijn ook niet gek natuurlijk, ze zijn nog met het patent bezig, dus ze zullen nu nog niet vertellen wat erin zit.

Ik vind het een hoopgevend onderzoek

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:09

Esme_27 schreef:
Ik zie de logica hier wel van in, maar zouden er dan meerdere soorten staart en manenexceem zijn? Dus een soort die hier mee te maken heeft en de andere echt met de vliegjes? Dus eigenlijk 2 totaal verschillende dingen die qua symptomen zo op elkaar lijken dat ze onder dezelfde naam bekend staan?

Volgens dit onderzoek hebben die vliegjes er in de eerste instantie niks mee te maken. Paarden met staart en manenexceem hebben een verhoogde hematoxine opslag in het vetweefsel (wat zich in vooral in de buurt van de staartwortel en de manen bevind). Door die verhoogde hematoxine opslag krijgen ze al jeuk, maar op de een of andere manier worden ze daardoor ook weer extra aantrekkelijk voor de mugjes. Dat betekent weer extra jeuk.

Veel paarden zijn gebaat bij een boettdeken, maar dat lost het probleem dus niet op. Bovendien had ik bij Saar ook een boettdeken op en ze bleef jeuk houden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:16

Ok, maar waarom hebben ze dan vooral last in de zomer en vaak in de winter helemaal niet?

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:24

weet je eigenlijk welke medicatie je hebt gegeven? Heb je een naam daarvan? Kan je die kopen bij apotheker of dierenarts??
Verder nog veel succes
groetjes A.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:02

Esme_27 schreef:
Ok, maar waarom hebben ze dan vooral last in de zomer en vaak in de winter helemaal niet?

Omdat de mugjes de jeuk wel verergeren. Het heeft ook iets te maken met de lichtintensiteit, de hoeveelheid zonlicht waar het paard aan blootgesteld wordt. Hoe meer zon, hoe erger de jeuk. In de winter heeft de zon minder intensiteit en dus is er minder (of geen) jeuk.

Hoe het precies allemaal zit weet ik ook niet meer, maar als het goed is komt er een samenvatting in het volgende fjordenboekje te staan. Die zal ik dan wel hier op bokt neerzetten

Oh en Amargith, de medicatie waar we het nu over hebben is nog in de testfase, en is dus nog niet verkrijgbaar bij de dierenarts. De resultaten van het onderzoek zijn erg positief, dus zodra het is afgerond zal het wel snel verkrijgbaar zijn.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:29

amargith schreef:
weet je eigenlijk welke medicatie je hebt gegeven? Heb je een naam daarvan? Kan je die kopen bij apotheker of dierenarts??

DIe is er nog niet omdat ze nog in de onderzoeksfase zitten.
Dit is een groot onderzoek dat ook bij een paar andere stamboeken wordt uitgevoerd. Tevens worden de medicijnen 'op maat gemaakt', dmv een bloedmonster wordt er in een lab gekeken naar de waardes en adhd wordt een medicijn samengesteld.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:13

ik zit ff met open mond te lezen. mijn paard heeft ook eczeem, dit wist ik redelijk onder controle te houden met zwavel-teer shampoo en (veeeeeel) babyolie Haha! . ik heb nooit gemerkt dat hij niet goed in zijn vel zou zitten, maar ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten. kunnen jullie mij op de hoogte houden OK dan! ? toen ik mijn paard kocht wist ik dat hij het had, bij de klinische keuring kwam een hele lichte hartruis aan het licht, maar de DA vond dit geen reden om het paard af te keuren, zo licht was de ruis. ik heb hem gedurende de hele periode dat ik hem heb knoflookpoeder gevoerd en heb de DA laatst opnieuw laten luisteren: geen ruis te vinden.
zou dit dan toch in relatie staan met de zomereczeem? Verward

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:01

Waarom gaat zo'n fjordenstamboek nou weer op eigen houtje allerlei onderzoeken doen ?
Dat vraag ik me nou altijd af....daar gaan we weer met allerlei fantastische oplossingen en weet men weer es dé oorzaak....
En uiteindelijk blijkt het weer een storm in een glas water te zijn.

Alles is ook niet zomereczeem en ook alles is niet geen zomereczeem zoals hier beweert wordt.
Dus het paard wordt kriebelig omdat ie mugjes associeert met jeuk ???
pffffffff........
Wat een slimme paarden dan dat ze met een boettdeken op geen jeuk meer hebben.
Een beetje meer genuanceerde uitspraken maken minder mensen onnodig hoopvol.

Wanneer bundelt men nou eens de krachten en pakt het eens grondig aan Verward
En maakt men gebruik van kennis van mensen zoals er bijv. volop is bij een ijslanderstamboek ?

Sorry hoor....
Dit is tegen niemand persoonlijk gericht maar van dit soort berichten word ik altijd net zo kriebelig als mijn paard Knipoog Haha!

Mooi dat er een paard mee geholpen is maar dat maakt nog geen medicijn tegen alle soorten jeuk.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:29

Gaitkeeper schreef:
Waarom gaat zo'n fjordenstamboek nou weer op eigen houtje allerlei onderzoeken doen ?
Dat vraag ik me nou altijd af....daar gaan we weer met allerlei fantastische oplossingen en weet men weer es dé oorzaak....
En uiteindelijk blijkt het weer een storm in een glas water te zijn.

Sceptisch zijn is heel gezond Haha!

Het onderzoek is niet alleen van het fjordenstamboek. Het word onderzocht bij meer rassen en ook in het buitenland. Het is ook geen storm in een glas water, er zijn al paarden die in het onderzoek zitten die helemaal (!) van het eczeem af zijn.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:43

Saar"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Waarom gaat zo'n fjordenstamboek nou weer op eigen houtje allerlei onderzoeken doen ?
Dat vraag ik me nou altijd af....daar gaan we weer met allerlei fantastische oplossingen en weet men weer es dé oorzaak....
En uiteindelijk blijkt het weer een storm in een glas water te zijn.

Sceptisch zijn is heel gezond Haha!

Het onderzoek is niet alleen van het fjordenstamboek. Het word onderzocht bij meer rassen en ook in het buitenland. Het is ook geen storm in een glas water, er zijn al paarden die in het onderzoek zitten die helemaal (!) van het eczeem af zijn.
[/quote]

Dan ben ik overgezond vrees ik Knipoog .

Maar...met alle middelen die inmiddels op de markt verschenen zijn zijn er paarden die ermee geholpen zijn.
Maar dat is wat anders dan een conclusie dat hét middel gevonden is en dan ook nog eens stellen dat een allergie voor mugjes flauwekul is. Dat is niet genuanceerd.
Als ik het stukje van Botervlieg vlot doorlees zie ik ook niets nieuws onder de zon.
Het is namelijk al langer bekend dat factoren als eiwitten (gifstoffen?) en andere stoffen invloed hebben.
En dat er meer van binnen aan de hand is dan de zichtbare jeuk aan de buitenkant. (oorzaak of gevolg van .... ?)

Maar goed....ook ík hoop voor al die paarden dat het fjordenstamboek hét middel heeft gevonden !
Kunnen ze dan trouwens ook nog eens stinkend rijk van worden ! Schijnheilig Haha!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:47

Gaitkeeper schreef:
Maar goed....ook ík hoop voor al die paarden dat het fjordenstamboek hét middel heeft gevonden !
Kunnen ze dan trouwens ook nog eens stinkend rijk van worden ! Schijnheilig Haha!

Het is geen onderzoek van het fjordenstamboek. Het stamboek doet mee aan een onderzoek van een groep wetenschappers. Dat onderzoek word gedaan bij veel meer rassen dan alleen de fjord. Dus al het middel werkt, worden die wetenschappers heel rijk en niet het fjordenpaardenstamboek.

prinzi
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Zomereczeem: nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:06

Tja, ik zit hier blijkbaar op een Forum van 2003.... ??? Ik kan het niet laten toch iets te posten, want er stond heel wat nuttige, doch tegenstrijdige info in over zomerexceem. Leo, mijn geliefde paard, Belgisch Trekpaard, lijkt een beetje op een Vlaams, maar groter, heeft huidexceem. Voor alle duidelijkheid:

- hij voelt zich goed in zijn vel. Als vis in het water.
- Maar hij begint zich te schuren, ik vermoed door die vervelende muggen, CULICOIDES MUG.
- Hij krijgt dezelfde voeding en loopt in dezelfde wei en krijgt evenveel liefde als zijn compagnion merrie pony en die heeft het niét.
- DUs ik ga uit ervan uit dat Leo een individuele allergie heeft tegen de mug.

Kan iemand mij zeggen wat ik best doe om dat probleem op te lossen? Liefst niet met experimentele toestanden, want dat duurt jaaaren voor het op de markt komt, trouwens, ik herhaal, Leo is inwendig zeer gezond . (regelmatige controle veearts, etc...)

Dus hoe moet ik mijn oorlog tegen die stomme mug aanpakken?
Graag praktisch tips. Ik wil al het nodige doen om dat probleem te minimaliseren of nog beter: op te lossen.

Het is een schat van een paard, met zijn mooie witte manen, als je hem zou zien, zou je er alles voor doen, haha,

Dus bedankt bij voorbaat, vanwege mij en Leo en Sarah (zijn vriendinnetje wil ook dat hij gezond en mooi blijft)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:04

viewtopic.php?f=3&t=513314

Er is nu een heel sticky over, daar kun je denk ik beter terecht

Verder is het niet gewenst op bokt om een hele tekst in kleur te schrijven.