Hoe goed moet je zijn om een jong paard te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Hoe goed moet je zijn om een jong paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 16:49

Naar aanleiding van het verslag van de dag van Zep:
Ik heb een jong paard wat ik nog niet zadelmak is, maar dat doe ik niet zelf. Maar de rest wel. Ik heb de pony's en paard wat ik heb gehad altijd jong gekregen en rijd nu 16 jaar. Ik heb 2 keer per week les en lees veel theorie over dit onderwerp en ben niet te beroerd om iets te vragen als ik iets wil weten.
En toch vraag ik me af of ik goed genoeg om een paard in te rijden. Frusty
Persoonlijk denk ik dat ik nooit goed genoeg zal worden om dit goed te kunnen omdat ik daarvoor te weinig paarden rijdt, maar aan de andere kant denk ik:
Je moet ergens beginnen en als je voorzichtig te werk gaat en je gezonde verstand gebruikt kun je in ieder geval niet te veel verpesten.

Wat vinden jullie?


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:54

Ik denk dat er naderhand nog een hele hoop te corrigeren is, als je gaat denken dat je het allemaal verkeerd doet kun je net zo goed meteen stoppen met rijden en het aan de profs overlaten die ook wel eens een foutje maken. Als je fijn les hebt kom je altijd nog wel een heel eindje en van fouten moet je leren!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 17:06

Ik denk ook niet dat ik niets goed doe, maar wil het graag beter kunnen.
En je moet ergens beginnen. De paarden die ik heb ingereden waren met hun achtste levensjaar Z1 dus toch niet verkeerd.
Het had sneller gekund met een beter iemand maar dat vind ik niet nodig.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:11

Snap dan eigenlijk niet helemaal waar je je dan druk om maakt. Knipoog

Beter willen we het allemaal kunnen, en dat is maar goed ook, want stilstand is achteruitgang!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 17:16

Nou werd eigenlijk door Zep met mijn neus op de feiten gedrukt.
Zij zit ook te miepen en als ik het zo inschat heeft zij betere paarden en betere begeleiding.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:22

Hoe verder je doel hoe eerder je tekort LIJKT tekomen,
als je je eigen beperkingen maar kent kan het geen kwaad om het zelf te doen, je kan dan namelijk snel genoeg (h)erkennen dat je hulp moet inschakelen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 17:22

Maar vinden jullie jezelf goed genoeg om dat te doen en waarom?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:37

Ik zeg altijd dat elke mongool een paard kan zadelmak maken, de vraag is hoe je het doet.
En of ik goed genoeg ben? Kan veel en veel beter maar ze lopen wel braaf hun rondjes en dat is dan al weer wat makkelijker verkoopbaar dan zo'n groen ding.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:50

Ik heb het nog nooit geprobeerd maar ben wel even bezig geweest om een baan in die sektor te vinden. Nu heb ik rugplroblemen en lijkt het me niet erg verstandig... Ik zit nu maar te hopen dat het niet erger wordt, zodat ik niet naar de dokter hoef en geen rijverbod krijg.
Ik denkdat als je goede begeleiding hebt, je het best zelf zou kunnen doen...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:57

Het ligt al heel erg veel aan je begeleiding.
Heb je er iemand bij die er al veel ervaring in heeft, gaat het al meteen een stuk makkelijker.

En je weet als je krietisch naar jezelf kijkt ook wel wat je kunt.

Dus heb je een onafhankelijke zit of hang je meteen in de mond als een paard onverwacht opzij springt.

Heb je het lef als een paard dus in het begin bokt, of wat dan ook om brutaal door te rijden.
Zodat het paard niet meteen vanaf dag 1 door krijgt, oh, ff wat kl*ten en ze stapt af.

Ben je consequent,
dat vind ik wel het belangrijkste bij (jonge) paarden.
Beloon veel, maar wees niet bang om streng te zijn als het nodig is.

en neem dingen aan van iemand langs de kant, die er ervaring in heeft.


Dit zijn ff vlug, de dingen waaraan ik denk Lachen

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:08

Ik denk eigenlijk dat iedereen die rustig is, met lef, en een gezondverstand een paard wel kan inrijden. Natuurlijk moet er wel ervaring zijn, zodoende dat de hulpen goed worden beheerst...

Ik denk wel dat het beter is om de eerste paar keren het samen met iemand te doen die er ervaring mee heeft....

Zeg maar een doorgeef patroon, de ervaren leren de groentjes, die dan weer ervaren worden en het de nieuwe groentjes leren... Een paardinrijden gaat toch altijd het beste met zijn tweeen....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:21

Ik denk dat het zowiezo wel handig is om iemand op de grond te hebben, hoeveel ervaring je toch hebt. Soms sluipen fouten er heel geleidelijk in, zonder dat je het zelf doorhebt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:48

Eigenlijk ben je nooit goed genoeg.......
Hoe verder je komt in de africhting des te vaker ben je je paard aan het corrigeren op zaken die je ook vanaf les 1 goed had kunnen aanpakken. Zo lang je nog niet uitgeleerd bent kan het altijd beter.
De vraag is waar jij genoegen mee neemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:53

helemaal mee eens jippie

Maar ik denk dat als er daarna iemand op je paard stapt en er zo mee wegrijd, dat je het redelijk gedaan hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:17

Dat ligt er maar net aan hoe goed die 'iemand' rijdt natuurlijk Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:22

Haha, dat is waar.
Ik heb dan kunnen meten met "iemanden" op (inter)nationaal springnivo of min. zz nivo.
En die vonden ze dan lekker aan de hulpen.
Voor mij goed genoeg dus. Haha!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:29

Tja, lastig. Wanneer ben je goed genoeg? Ik heb toen ik 10 was heel lang gedaan over het inrijden van m'n verzorgpony. Dat dier liep alleen als de eigenaar erbij was, was ik alleen dan stond ze alleen maar stil.
Wie was nu de baas over wie? Haha! Haha!
Na 3 maanden heb ik haar een paar tikken met de zweep gegeven en was het ineens over.
Elk ander paard daarna inrijden ging makkelijker, van elk paard leer je bij. Niet dat elk paard steeds sneller klaar is, maar je leert beteri nschatten en aanvoelen waarom en wanneer een paard zus en zo reageert. Perfect hoef je neit te kunnen rijden, het paard vertrouwen geven en toch de baas zijn is het belangrijkste. Het paard sturen vanuit vertrouwen moet je kunnen. Met goed les en een ervaren en VERSTANDIG iemand erbij moet je zelf een heel eind komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:45

Het zadelmak maken op zich is niet zo moeilijk, daarna begint de ellende pas. En het ligt eraan waar je einddoel ligt. Hoe hoger je schiet, hoe moeilijker het is om het allemaal goed te doen. Als ik mijn paard dagelijks alleen zou trainen zou ik veel minder problemen tegenkomen dan ik nu doe. Mijn einddoel zou dan ook een stuk lager liggen.

Hoe verder je komt hoe moeilijker paardrijden wordt. Je bent met steeds minder tevreden namelijk.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 20:45

Jippie schreef:
Eigenlijk ben je nooit goed genoeg.......
Hoe verder je komt in de africhting des te vaker ben je je paard aan het corrigeren op zaken die je ook vanaf les 1 goed had kunnen aanpakken. Zo lang je nog niet uitgeleerd bent kan het altijd beter.
De vraag is waar jij genoegen mee neemt?


Nou mijn einddoel is Z met winstpunten. En nu Z2 ipv Z1.
Dat had ik ook en nu ik weer aan het begin sta, zou ik dat beter willen doen. Alleen vind ik dat zo moeilijk omdat het paard zich aan jou aanpas en jij aan het paard. Daar loop je wel tegenaan als je elke dag op hetzelfde paard rijdt. Hoewel je daar ook weer van leert.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:05

ik heb mij paard niet zelf ingereden maar als 5-jarige gekregen en hij kon toen dus nog echt niks. ja braaf een rondje stap draf maar daar had je het ook me egehad. ik heb er al aardig wat uit gehaald, maar nu ik prive les met hem heb merk ik dus dat ik het best verkeerd heb gedaan terwijl ik dacht dat ik het goed deed. een paard zadelmak maken zal me wel lukken maar correct inrijden dus niet blijkt nu wel weer. maar ik denk dat zodra je er les bij neemt van een goede instructeur en er echt keihard voor gaat het goed gaat komen. je hebt immers al aardig wat ervaring zoals ik dat las net.

Love the life that you live, live the life that you love

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:57

runningkawa schreef:
Dus heb je een onafhankelijke zit of hang je meteen in de mond als een paard onverwacht opzij springt.

Heb je het lef als een paard dus in het begin bokt, of wat dan ook om brutaal door te rijden.
Zodat het paard niet meteen vanaf dag 1 door krijgt, oh, ff wat kl*ten en ze stapt af.

Ben je consequent,
dat vind ik wel het belangrijkste bij (jonge) paarden.
Beloon veel, maar wees niet bang om streng te zijn als het nodig is.


Hier ben ik het wel mee eens. Toen ik mijn eigen pony inreed, deed ik het niet goed. Ik lag er veel naast, maar stapte wel altijd op.
Ondertussen heb ik al meerdere pony's ingereden en het gaat me makkelijk af. Nu heb ik mijn doel nog niet hoog liggen. Als ze eenmaal B/L lopen is het voldoende. Aangezien de ene merrie nu mee gefokt wordt, dus veel meer stil staat, en daarbij cronisch kortademig is en dus niet meer kan. De andere moest in een paar weken van helemaal groene pony naar een beleerde pony voor de verkoop.
Mijn eigen pony is een moeilijke pony, maar ik kom er wel.
Volgend jaar rijd ik als het goed is weer een pony in, ook die om gewoon te laten zien wat hij kan, maar ik zal niet met hem gaan starten.
Ik rijd dus wel in en beleer, maar start geen van de pony's, omdat ik daar de mogelijkheden niet voor heb. Ik wil dus gewoon dat ze goed beleerd worden en leuk kunnen lopen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:46

ik denk dat het er niet altijd omgaat of je goed genoeg bent om een paard op te leiden, ik denk ik eerder dat je moet weten waar je aan begint en risico's moet nemen, en vooral dat je jezelf en je paard er iets mee wilt leren met plezier. Je komt bij het opleiden van een jong paard vaak voor dingen te staan waar je mee moet weten om te gaan en elke keer weer het geduld en het doorzettings vermogen moet kunnen op brengen als je dat niet kunt kun je in mij ogen ook geen jong paard opleiden. als je goed beseft waar je mee bezig bent en weet wat je er mee wilt bereiken op langer termijn hoef je nog niet eens rijtechnisch goed te zijn, met goede begeiling en iemand die een oogje in het zeil houdt en je op je fouten maar ook op je goede punten wijst zal het heus wel goed komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:48

In mijn ogen hoef je niet zozeer goed te zijn danwel handig, niet snel bang of opgeven.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:10

essie79 schreef:
Het had sneller gekund met een beter iemand maar dat vind ik niet nodig.


snel is niet altijd goed, een paard moet ook alles kunnen verwerken. zie een paard als een opgroeiend kind. alles stapje voor stapje als je een of meer stapjes overslaat kan het vreselijk fout gaan. je kan een kind ook niet laten lopen voordat hij/zij kan staan. als je een rustige hand, zit en consequent bent. het paard vertrouwen kan geven. dan ben je al een heel eind. verder denk ik niet dat je dat over internet kan bepalen
groetjes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:35

Zolang jij jouw paard zadelmak laat maken en hem dan onder begeleiding verder rijdt, vind ik dat je niets fout doet. Ik kon niet paardrijden (1 jaar manege en 1 jaar verzorgpony) en heb mijn paard onder begeleiding uiteindelijk ook naar de Z1 dressuur gereden. Vooral als je al op zo'n niveau hebt gereden vind ik dat je na het zadelmak maken het best zelf kan doen!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers