PROBLEEM: Ik ben electrisch geladen = Yen bang

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

PROBLEEM: Ik ben electrisch geladen = Yen bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 16:55

Ik stond vandaag heerlijk in het zonnetje Cheyenne te poetsen. Flink haar wintervacht eruit borstelen. Toen ik eenmaal met de zachte borstel in de weer ging werd ik (of de borstel of Cheyenne Verward ) statisch en iedere keer als ik Yen aanraakte kregen we een schok. Met als gevolg dat Yen mij als schrikdraad ging beschouwen.... Ze werd helemaal onrustig en ik snapte er helemaal niets van. Hoe kan ik nou zo electrisch geladen zijn? Of ligt het soms aan de borstel? Ik heb het wel eens eerder gehad (vooral met zonneschijn), maar nooit zo erg als vandaag. Wie heeft dit ook wel eens en wat kan je eraan doen?



Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:46

Leren zolen schijnt te helpen. Als je rubberen zolen hebt kan je niet ontladen met de aarden en hou je het vast. Via je paard ontlaad het en knettert het. Paarden worden dan bang ikheb het ook wel eens met Mabel maar dan blijft het bij 1 keer knetteren.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:57

Ik weet niet zeker maar toen Pinky vorig jaar uit zijn wintervacht kwam had ik dat ook vaak. Ik denk dat het aan de haren ligt dus.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:58

Ik heb het ook eens gehad, ook in deze tijd van het jaar. Ik was mijn verzorgpaardje aan het poetsen en het bleef maar knetteren. Ik had ook een fleecetrui aan plus zo'n teddyjas en ook nog eens rubberen zolen. Hte was echt vreselijk. Ook toen ik een hond daar ging aaien (die altijd al bang is voor mensen) gaf ik steeds stroom met als gevolg dat je hond natuurlijk heel hard wegrende.. Ja, ik was echt de favoriet van de dag.
Ik heb nog steeds geen idee waardoor het ineens kwam, normaal had ik het namelijk nooit

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:05

Het komt omdat het droog weer is.Als het regent heb je er geen last van.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:10

Ik heb het heel vaak bij mijn fjord.
Dan is het poetsen dus ook snel gebeurd.
Probeer niet met je handen in contact te komen met de vacht maar alleen met de borstel.

Als het echt erg is zou ik hem wegzetten en lekker laten gaan, morgen weer een dag.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Rocamor

Berichten: 10820
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:18

Ik heb er ook vrij gauw last van. Erg onhandig en vervelend voor je paardje.

Als ik merk dat we er vrij veel last van hebben, probeer ik altijd met 1 hand mijn paard aan te blijven raken, dan schijnt de statische elektriciteit wat geleidelijker weg te stromen. Dus 1 hand rust op mijn paard terwijl ik met de andere borstel. Borstels en andere zaken probeer ik zo dicht mogelijk in de buurt te houden.

Met de auto werkt het namelijk ook. Voor het uitstappen eerst de auto vastpakken, uitstappen en dan pas los laten; geen geknetter meer.

Probeer het eens, baadt het niet, dan schaadt het ook niet.

Rockes <3

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 19:06

Ja, ik zal het eens proberen. Die wrijvende bewegingen van het poetsen zijn ook niet echt bevorderlijk namelijk. Het is het ergste als de zon op ons schijnt. Ik hoop dat het snel over gaat, want Yen beschouwd mij echt als schrikdraad en dat is niet gunstig Boos!

Manenspray is nu helemaal NOT DONE!!!!
Laatst bijgewerkt door Franca op 17-03-03 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:08

op klompen lopen Haha!!
Het komt idd door het droge weer.

:evaw:

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:28

Moet je op je sokken poetsen dan heb je er geen last van Knipoog

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:22

Let ook op je kleding, bij een fleece trui is het veel erger!

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:58

Ik ben nu met PNH bezig en dan moet ik Beauty dus veel aanraken. Nou en dan heb je dat irritante geknetter en dan begint ze heel hard te snuiven en mag ik haar niet meer aanraken, omdat ze bang is voor weer een schok. na veel pogingen laten zien dat er niets aan de hand is laat ze het wel weer toe, maar ik ben dan weer bang dat ze weer een schok krijgt en ik zelf ook Verward
Nou dan maar schoenen aantrekken met leren zolen en kijken of het werkt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 01:13

Haha, ik ken het ja! De friendly game is dan ineens niet zo friendly meer Knipoog

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:11

ik heb er ook vaak last van. Vooral als ik sweety's manen kam. Maar een tijdje terug had ik het eens toen ik Sweety's bit in deed. De stakker kreeg ze een schok in der mond je moest ze zien springen. Gelukkig heeft ze het me allang vergeven en is het niet meet gebeurd. Lachen

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:20

Ik heb het de laatste week ook met Dennis. Echt heel vervelend. Gelukkig is Den niet zo snel bang maar ik was ook niet meer lief. Ik poets als ik de 1e tik gevoelt heb ff heel snel en klaar. De ene keer hebben we d'r wel last van en de andere keer niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:37

Handschoenen aan dat doe ik altijd Haha!

Ben altijd verschrikkelijk geladen, mijn katten geloven er ook aan, maar in huis ga ik toch echt niet met handschoenen lopen Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:54

hahaha,
ik had er vandeweek ook last van, alleen niet dat ik haar een schok gaf maar al haar haren( en dat zijn er nogal veel) bleven plakken aan mij!!
ik had ineens een wintervachtje gekregen......

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:29

kwestie van goede schoenen. Bij de welkoop en de boerenbond kun je schoenen krijgen met anti-statische zolen. Let er wel op dat dat eronder staat. Vaak zitten er dan ook nog eens stalen neuzen/zolen in, handig als je paard niet op z'n benen kan letten *LOL*
Leren zolen werkt ook wel, maar die zijn redelijk glad, niet erg aan te raden bij paarden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:30

hmm, blijkbaar zijn hier niet veel mensen die natuurkunde hebben (gehad).
Door wrijving, zoals borstelen, in combinatie met een droge omgeving (heeft dus niet veel met zon te maken), zorgt het ervoor dat er heel weinig elektriciteit geladen wordt. Als je daarna iets vastpakt wat niet van rubber, hout, steen of bepaalde andere dingen is wordt de elektriciteit die je gemaakt hebt overgedragen naar een ander voorwerp, of dieren en mensen.
Wil je dit voorkomen zorg dan dat je na het poetsen met je handen de grond aanraakt, voor heel even. Zo gaat de elektriciteit naar de grond en kan je je paardje weer veilig aanraken.
Succes!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:22

oei ik heb het nu ook zo erg bij Tina... ik geef haar tijdens poetsen weleens een aii over dr neus.. ze kijkt altijd zo Haha!
Nu dus ook kreeg ze een schok ze sprong met alle 4 dr benen de lucht in, en stond helemaal tee trillen!
Dit gebeurd steeds idd als ik aan het poetsen ben!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:39

Miran schreef:
Let ook op je kleding, bij een fleece trui is het veel erger!


Ja dat merkte ik! Ik had van de week ook mn Fleece trui aan..alleen roos kreeg 2x een schrok..tja en roos schrok zich dood en ging steigeren!
Bij dusty heb ik niet zo heel veel last van! Maar ik vind het echt zwaar irritant!!¡¡

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:56

Wat bij mij goed helpt, even in een plas water gaan staan zodat je zolen goed nat zijn, of met je paard door een plas lopen.
Het helpt echt want de statische elctriciteit bouwt zich dan niet zo erg op.

Wat niet is kan nog komen...

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:29

ik had er van de week ook er veel last van jah,
kan er helemaal niet tegen word er helemaal eng van.

Kiekeboe

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:46

Kusia schreef:
hmm, blijkbaar zijn hier niet veel mensen die natuurkunde hebben (gehad).
Door wrijving, zoals borstelen, in combinatie met een droge omgeving (heeft dus niet veel met zon te maken), zorgt het ervoor dat er heel weinig elektriciteit geladen wordt. Als je daarna iets vastpakt wat niet van rubber, hout, steen of bepaalde andere dingen is wordt de elektriciteit die je gemaakt hebt overgedragen naar een ander voorwerp, of dieren en mensen.
Wil je dit voorkomen zorg dan dat je na het poetsen met je handen de grond aanraakt, voor heel even. Zo gaat de elektriciteit naar de grond en kan je je paardje weer veilig aanraken.
Succes!


Schoenen met anti-statische zolen doen hetzelfde als met je handen op de grond. En voor degene die hier niet genoeg aan hebben zijn er ook speciale hielstukjes te koop. KPN schrijft deze dingen voor als je in de telefooncentrales moet zijn. D'r zijn hier vast wel KPN-medewerkers die weten waar dat spul vandaan komt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Cjuan, daiswees, DemDeempel, ElCid, Fly_high, fnpetter1990, Hjartje, IndianSu, kruimellover, Lenora_C, Lokii, Maanon_, merrylegs, mooney, rien10, rocky_1995, Vagabondo, Vecar, vierspan, Wopkebrok en 132 bezoekers