Kunnen westernpaarden ook "vast" zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 21:28

Hey,
Ik zeg het maar meteen, ik weet niet veel van western af, maar ben er wel heel erg in geintereseerd, ik lees dit forum ook altijd en nu heb ik een vraagje: als je gewoon op de engelse manier rijd en een paard dus aan de teugel rijd en zo dan kan een paard links of rechts vastzitten, dus het niet kunnen inbuigen op de ene hand, hoe zit dat met western en hoe verhelp je dat dan? Ik bedoel omdat je dus met minimaal teugelcontact werkt. En rijd je je paard eigenlijk ook op de een of andere manier aan de teugel of zo? worden ze daar op wedstrijden dan ook naar beoordeelt? Ik hoop dat julie het me een beetje uit kunnen leggen!
Groetjes Danielle

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:47

Hoi, elk paard blijft gewoon een paard, ongeacht de discipline. Dus ook in het western heb je paarden die meer moeite hebben met de ene kant dan met de andere kant. Ook ik rijd zeker met aanleuning en oprichting. Ik heb zelfs 1 x in de week 'engelse mutsenles' Clown Dat bevalt prima moet ik zeggen maar ik heb toevallig een instructrice die vind dat ongeacht de discipline die het paard loopt, je het met de buitenteugel en binnenbeen moet kunnen sturen en met je gewicht natuurlijk. En mijn paard wordt vanzelf lichter van voren als hij van achteren beter loopt. Snap je het nog een beetje Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:12

Het aan de teugel rijden werkt volgens mij bij western niet veel anders als bij Engels, met dat verschil dat het de bedoeling is dat een westernpaard zijn/haar hoofd zelf in de juiste houding houdt, dus zonder constante aanleuning. Dit gaat alleen niet vanzelf, dus tot je dat hebt bereikt, zul je toch met druk op de teugels en het geven van been je paard duidelijk moeten maken wat de bedoeling is. Het wegnemen van teugel- en beendruk zodra het paard in de gewenste houding loopt geldt daarbij als "beloning". Westernruiters besteden over het algemeen veel aandacht aan het soepel maken/houden van hun paard. Elk paard heeft zijn "mindere" kant, dus wat je vaak ziet is dat de "moeilijke" kant extra aandacht krijgt, zodat het paard de juiste "balans" in zijn lichaam krijgt/houdt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mac op 2001-07-24 13:31 ]</font>