Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 14:02

Hoi,
De eigenaar van Replika wil dr laten dekken en nu ben ik benieuwd tot welke leeftijd het geen risico's heeft zeg maar. Ze is nu 17, maar verder wel in hele goede conditie. Ze heeft ooit (lang geleden) wel een veulen gehad, maar toch, kan het geen kwaad? Ben Rep toch liever niet kwijt voor een veulen. Weet iemand tot welke leeftijd dit ongeveer kan, of hangt dat van het paard af?

Groetjes Marleen

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers



Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:14

Hoi,
Dat hangt inderdaad wel van de merrie af. Laat haar controleren door de DA en overleg met hem/haar wat je het beste kunt doen. Ik ken meerdere merrie's die zelfs na de 20ste nog veulens gehad hebben of krijgen. Daar zitten ook een merrie bij die als 6 jarige een veulen gehad heeft en waar ze daarna op 15 jarige leeftijd weer mee gefokt hebben en dat is tot nu toe (3 veulens verder) steeds goed gegaan. Gewoon even overleggen dat lijkt me het beste en een afspraak maken met de hengstenhouder niet drachtig geen geld, omdat het natuurlijk bij een wat oudere merrie die al even geen veulen gehad heeft, de vraag is of het zal pakken. Succes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:24

Mijn zus heeft een fokmerrie, die reeds op leeftijd is. Ik geloof dat ze nu 23 zal zijn, en ook dit jaar heeft ze weer een veulen. Als ze het aankan, maar zoals het er nu naar uitziet is dat zo, laat ze haar dit jaar voor de laatste keer dekken. Ze heeft nu haar 17e veulen rondlopen......
Dus het kan best, mits de conditie goed is.
Maar wat beppies zegt, klopt ook, als ze al lang geen veulen heeft gehad, is het afwachten of ze inderdaad drachtig wil worden...

succes!

voor een foto van dit veulen: bezoek de kraamstal...
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 17-03-03 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:35

Mijn merrie was 18 toen ze voor het eerst gedekt werd en 19 toen ze haar eerste veulen kreeg. Ze heeft er daarna nog 2 gehad. Was totaal geen probleem.

Stralend de dag door.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:39

Donja is nu 20 en heeft nu haar 5de veulen, ook nog eens van een hengst die 30cm groter is dan zij. Als de merrie maar in een goede conditie is, is het niet zo'n probleem.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 23:02

Oke, bedankt voor jullie reacties, voel me nu toch wel iets geruster Haha!

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:46

mijn merrie is 21 en keijgt haar 10e veulen en we gaan gewoon door tot ze aangeeft dat het genoeg is of ze verkocht word.

Z1+4

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 22:49

maar ze zeggen toch altijd dat het risicovoller is, als de merrie ouder wordt? Wat zijn dan de grootste risico'c (op sterven merrie na)?

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:01

Ik zie weinig meer risico's. Kans wordt kleiner dat ze drachtig wordt. Hier vliegt er elke dag nog een drachtige merrie van 25 door de wei, en zo fris als een hoentje hoor Lachen

.

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:53

replika schreef:
maar ze zeggen toch altijd dat het risicovoller is, als de merrie ouder wordt? Wat zijn dan de grootste risico'c (op sterven merrie na)?

Hoi daar,
Ik ken onze Replica erg goed (al vanaf veulen) en heb haar ook gedekt hier. Het is eeen flinke degelijke merrie , en ze heeft geen enkel probleem gehad in het verleden met veulenen.
Het is dus geen enkel probleem om nog een veulentje bij haar te fokken, als ze gewoon goed uitziet en gezond is.
Wij hebben nog merries van 26 die een veulen krijgen, en daar echt voor leven: die zijn diep ongelukkig als ze geen veulen krijgen. Dat is ook de reden waarom die nog gedekt worden hoor. Als ze nooit geen veulen gehad zou hebben, zou je er een groot vraagteken bij kunnen plaatsen, maar gezien haar eerdere ervaring zeg ik, absoluut geen probleem, en het is bij een oudere merrie echt niet risico voller als bij een jonge merrie.
Groetjes, *LOL*
Jacqueline

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:10

Wow, dat klinkt allemaal goed. Ik heb sinds een half jaar een 12 jarige merrie waar ik heel graag nog een keer een veulentje bij zou willen! Maar voorlopig wil ik eerst nog even een jaartje 'gewoon' van haar genieten. Fijn idee dat het risico in dat jaar niet ineens heel erg vergroot ofzo!

Dus Marleen: lekker genieten van Rep (met veulen strx)!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:22

Ik heb voor ik mijn merries heb laten dekken even geinformeerd hier over.

Shetjes kunnen het erg lang aan, ook al hebben ze niet veel veulens gehad.

Mijn merrie van 23 jaar, in topconditie en al 7 veulens gehad (draver) wil ik het alleen niet meer aan doen, de merrie is mij meer waard dan het veulen... en ik heb toch het gevoel dat er risico is, ook al lees ik hierboven dat het dus gemakkelijk zou kunnen.

De shetjes worden hier tot hun 15e (eerste maal) gedekt, mochten ze meerdere veulens gehad hebben dan gaan we nog een poosje langer door.

Wel merk ik (2 jonge merries dit jaar drachtig die helemaal geen moeite hebben, eentje voor de eerste keer en eentje voor de 2e keer) dat mijn 2 andere merries ('89 en '88) ondanks meerdere veulens gehad te hebben het moeilijker hebben.

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers