Al zeker 2 weken dikke achterbenen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Al zeker 2 weken dikke achterbenen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 17:00

Een paard bij ons op stal heeft al zeker 2 weken dikke achterbenen. het is begonnen sinds hij een keer met een ander paard samen heeft gestaan en ze elkaar zowat kapot sloegen... Maar het vreemde is dat de benen pas 2 dagen daarna zo dik werden dus of het nou daarvan kwam dat weten we niet zeker...
Maar in ieder geval, het zijn geen stalbenen, dat is zeker. Hij loop stram, maar niet kreupel..Hij is zo stijf als een hark..
Er zijn al een aantal dingen geprobeerd, van benen koel afspuiten tot bandageren en natuurlijk erg veel stappen. Rijden doet ze al 2 weken niet meer.Maar er zit gewoon geen verbetering in. Telkens als je gestapt hebt is het wel iets dunner, maar na een kwartier alweer dik.
Ik vind het wel eens tijd om een dierenarts erbij te halen. Maar ja, het is niet mijn paard......
Wat zou je nog meer kunnen doen?


Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:22

dierenarts er bij halen, meer kun je niet doen, omdat je niet weet wat er aan de hand is. Succes ermee

een paard is een hemel op aarde, ware liefde die je ontvangt en zelf geeft

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:32

Wanneer iets al 2 weken duurt en nog niet over is, is het tijd om een DA te halen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 18:46

Ja dat hoef je mij niet wijs te maken Haha! Haha! Maar zoals ik al zei, het is mijn paard niet. En als zei het gewoon niet doet, wat moet je anders dan? Ik vind het zielig.....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:53

Ik denk dat je hier zelf weinig aan kan doen, ook al vind je het zielig.
Het enige dat dan overblijft is misschien de eigenaar ervan te overtuigen dat er iemand naar moet kijken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

lady_xxx

Berichten: 37
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:45

wij hadden om onze manege ook zo'n paard alleen daar kon de DA niets aan doen en hij wist ook niet wat het was na een paar weken is er besloten dat het paard weg moest hoe het er nu mee is weet ik helaas niet

My Sweet Horsie...El Rashit.
>Foto's in mijn PRO<
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=1831136#1831136


FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:10

Manda schreef:
Een paard bij ons op stal heeft al zeker 2 weken dikke achterbenen. het is begonnen sinds hij een keer met een ander paard samen heeft gestaan en ze elkaar zowat kapot sloegen... Maar het vreemde is dat de benen pas 2 dagen daarna zo dik werden dus of het nou daarvan kwam dat weten we niet zeker...
Maar in ieder geval, het zijn geen stalbenen, dat is zeker. Hij loop stram, maar niet kreupel..Hij is zo stijf als een hark..
Er zijn al een aantal dingen geprobeerd, van benen koel afspuiten tot bandageren en natuurlijk erg veel stappen. Rijden doet ze al 2 weken niet meer.Maar er zit gewoon geen verbetering in. Telkens als je gestapt hebt is het wel iets dunner, maar na een kwartier alweer dik.
Ik vind het wel eens tijd om een dierenarts erbij te halen. Maar ja, het is niet mijn paard......
Wat zou je nog meer kunnen doen?


Je spreekt over dikke benen in combinatie met stijfheid. Dit kan heel goed een voedingsoorzaak zijn. Ik krijg de indruk dat de lever van je paard een beetje overbelast is en dat die daarom zijn afvalstoffen, waaronder melkzuur niet (snel genoeg) afbreekt.
Als dit daadwerkelijk de oorzaak is, kunt hier wel iets in gaan sturen door bijvoorbeeld voeding met miner koolhydraten te gaan verstrekken.
Dat betekent in het ruwvoer verhaal dat hooi de voorkeur heeft boven kuil. In het krachtvoerverhaal; geen granen, geen zemelen, liefst een brok of muesli met een laag koolhydraten gehalten en inherent daaraan met een iets hoger vetgehalte.
Vergelijk de verbranding van koolhydraten in het lichaam met hout; er blijft as (melkzuur) als restproduct over.
Vergelijk de verbranding van opneembaar vet in het lichaam met olie; er blijft geen restproduct over. Bij een voer met een laag koolhydraten gehalte krijg je dus minder afvalstoffen en ontlast je o.a. de lever.

Succes!

Met vriendelijke groeten,
Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:10

Manda schreef:
Een paard bij ons op stal heeft al zeker 2 weken dikke achterbenen. het is begonnen sinds hij een keer met een ander paard samen heeft gestaan en ze elkaar zowat kapot sloegen... Maar het vreemde is dat de benen pas 2 dagen daarna zo dik werden dus of het nou daarvan kwam dat weten we niet zeker...
Maar in ieder geval, het zijn geen stalbenen, dat is zeker. Hij loop stram, maar niet kreupel..Hij is zo stijf als een hark..
Er zijn al een aantal dingen geprobeerd, van benen koel afspuiten tot bandageren en natuurlijk erg veel stappen. Rijden doet ze al 2 weken niet meer.Maar er zit gewoon geen verbetering in. Telkens als je gestapt hebt is het wel iets dunner, maar na een kwartier alweer dik.
Ik vind het wel eens tijd om een dierenarts erbij te halen. Maar ja, het is niet mijn paard......
Wat zou je nog meer kunnen doen?


ik heb de reacties niet gelezen... maar dit lijkt erg op wat mijn paard heeft gehad na een rhinospuit... zij was/is dan blijkbaar allergisch voor de stof waarin het rhinovirus gekweekt is. Bij haar was dat ook na 2 dagen... ik had haar voordat ze die rhino spuit kreeg nog gereden... bij haar bleven ook zo'n 2 weken de benen redelijk dik en bleef daarna nog een tijd kreupel lopen...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:31

Ha Manda,

Toevallig heb ik een maand geleden hetzelfde met mijn paard meegemaakt. Alleen haar achterbenen waren dik, ze liep een beetje stijf, maar niet onregelmatig of kreupel. Ik heb ook de dierenarts geraadpleegd, en deze dacht dat het kwam van het jonge gras op de wei of het kuilgras dat ze kreeg... Dus vanaf toen was de wei verboden terrein en kreeg ze ook geen kuilgras meer. Maar na 2 weken was er eigenlijk nog steeds geen verbetering Huilen . Na het rijden waren haar achterbenen weer slank, maar net wat jij zei, als ze weer eventjes stilstond kreeg ze weer dikke achterbenen.
Toen ben ik na 2 weken met een andere methode begonnen, en dat is mijn trainingsschema aanpassen. Heb haar een aantal dagen stilgezet (geloof 2 dagen), toen heb ik haar gelongeerd een half uurtje, de dag erna weer stilgezet, de dag daarna gereden, maar een half uurtje en alleen maar gestapt. De dag daarna ook gereden en 5 minuutjes gedraafd, en dag daarna 10 minuten gedraafd. Hierna ben ik de galop weer op gaan pakken 2 grote voltes linksom en 2 rechtsom en de dag erna langzaam opbouwen. Ben veel blijven stappen echt 10 minuten losstappen en min. 10 minuten uitstappen.We zijn nu 3 weken verder, en Mursey heeft helemaal nergens geen last meer van. Lachen Train nu weer gewoon op mijn oude niveau, en d'r dikke achterbenen zijn verdwenen. Ze krijgt nogsteeds geen kuilgras overigens, en ik zet haar zo af een toe een half uurtje op de wei... als het gras wat ouder wordt dan mag ze weer wat langer buiten..
Ik was ook de wanhoop nabij, maar alles is gelukkig weer goed. Hoop dat dit voor "jouw" paardje ook helpt. Laat je me weten hoe het ermee gaat??
En als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!


Groetjes Mignon & Mursey

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:48

zou hij geen mok hebben?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:51

wij hebben het ook gehad een hele stal vol paarden met dikke pootjes achter...........KL Kuil.....!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Andrea1978, Babootje, Googlebot, Ianrowan2009, Marus en 25 bezoekers