wat gaat er in dat paardenhoofdje om?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 20:27

wat is er bij een paard over een kronkel in t hoofd te zeggen????
hoe kom je erachter????

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 12:43

Hoe bedoel je dat? Je bedoeld een beetje gestoord paard of niet. Vaak zijn 'gestoorde' paarden gewoon paarden met een moeilijk karakter of verkeerde opvoeding. Toch heb ik weleens een paard gekend wat dus lastig was en die bleek een hersentumor te hebben. Die werd echt gek. Die pakte de verzorgster bij haar sleutelbeen en smeet haar zo tegen de stalmuur. Gelukkig alleen een gebroken sleutelbeen maar wel gevaarlijk! Dan denk je niet meteen aan een hersentumor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 12:51

Het valt me op dat er veel te snel gegooid wordt met de term " kronkel in het hoofd". Net als wat Suzanne zegt gaat het hier in 99 van de 100 gevallen om een rijtechnisch of opvoedkundig probleem.
Hersenafwijkingen bij paarden komen gelukkig niet zo veel voor als wordt verondersteld. Om er zeker van te zijn dat je paard geen hersenafwijking heeft kun je hem laten onderzoeken in een paardenkliniek.
Een paard met een hersenafwijking is ook in de omgang op stal onvoorspelbaar en kan daardoor gevaarlijk zijn.
Een andere goede maatstaf is om te kijken hoe het paard in de groep tussen soortgenoten functioneert. Wanneer hij afwijkend gedrag vertoond zal hij door soortgenoten aangevallen en verstoten worden. Wanneer hij zich gedraagd als een normaal paard, zal hij [op den duur] gewoon geaccepteerd worden door de rest van de groep.
Een paard dat naar soortgenoten zeer sociaal is maar naar mensen gevaarlijk is vaak een getraumatiseerd paard.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:00

Niets aan toe te voegen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:00

Goh Jippie,

Wat leerzaam, daar was ik nou nooit op gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 11:12

Onze [***] hebben enkele jaren geleden gekocht omdat hij anders richting Brabanthallen zou gaan en ik had er al aardig wat bloed, zweet & tranen ingestopt. Het was een shetlandhengst van een jaar of drie (96 cm) en volkomen onbetrouwbaar. Nou ja, ik kon er tenminste altijd op vertrouwen dat hij mij om de minuut te grazen zou nemen. En dan bedoel ik dus tegen je op steigeren, je omver lopen/trekken, trappen en bijten tot hij bloed zag. En niet alleen bij het wandelen en 'werk' maar ook in de stal (extra gevaarlijk want dan kom je niet op tijd weg) en in de wei. Hoeven krabben was bijvoorbeeld een hel want hij beet en trapte van voren en bij de achterhoeven trapte hij achterwaats. Toch moest ik daarbij schuin achter hem staan omdat hij zich anders op me liet vallen. De boerin liep eens zijn weiland in om hem een heel brood te brengen; hij liet het brood mooi liggen en ging achter haar aan. Dat is allemaal leuk en aardig maar dat zijn mensen en hij had een jeugd zonder enige opvoeding/goed voer gehad dus dat verklaart dan nog iets. Tegenover andere beesten was hij echter precies hetzelfde; Hij sloeg de koeien/paarden uit zijn weiland in elkaar, doodde vogels en ving katten. En hij probeerde alles te dekken, tweepoot tot vierpoot. We hebben geprobeerd hem hengst te laten maar uiteindelijk is hij toch gecastreerd en verder zijn we een erg harde weg van heropvoeding ingeslagen. Nu is het nog steeds een hele persoonlijkheid maar met een fantastisch karakter en we kennen elkaar dus ook door en door. Hij staat nu sinds een jaar met [***] (soortgenoot) in de buitenbak en ze gaan heel goed met elkaar om. Rond het middaguur een gezamelijke siesta, daarna een uurtje free-fighting en dan eten. Bovendien is hij bij ons plotseling nog tot boven de meter gegroeid en is hij een heel ander model pony geworden (veel langere rug en hals gekregen). [***] stond vroeger dus model voor een paard met een vierdubbele hersentumor, altijd en overal volledig onberekenbaar en hyperaggressief. Dat heeft echter alles te maken gehad met zijn jeugd (verwaarloosd hoorden we later) en niets met hersenproblemen. Ik heb het gevoel dat mensen veel te snel denken dat iets een medische achtergrond heeft als het karakter van een dier niet snel genoeg verbetert. Dat zal in sommige gevallen zo zijn (of de oorspronkelijke oorzaak was pijn) maar de misdragingen die daardoor ontstonden worden een way of life en het paard blijft daarin hangen ook al verdwijnt de medische oorzaak. En het karakter van een dier veranderen kost gewoon veel meer tijd (en vaardigheden) dan de meeste mensen er voor over hebben. Het kan wel, maar het is drie keer zo makkelijk (en veilig *LOL* om een paard af te doen als gek met een medische oorzaak. Door heel streng doch rechtvaardig te zijn is Black nu een fantastische pony met een sociaal leven, maar dat is zeker niet vanzelf gegaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xyzutu2 op 2001-07-27 11:19 ]</font>