Mijn paard is bang voor de zweep, hoe maak ik hem vertrouwd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-01 13:12

Ik denk dat hij een keer iets meegemaakt heeft waardoor hij bang is geworden voor de zweep. Ik weet niet wat de beste mogelijkheid is om hem die bangheid weg te nemen. Wie weet een oplossing?


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 13:43

Door hem zeg maar te poetsen met de zweep, dus gewoon rustig langs hem lopen met de zweep, laten ruiken en daarna zachtjes over zijn rug benen etc heen gaan met de zweep.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 18:13

Neem eerst een normale tak ofzo en ga hem daarmee 'poetsen'. Later kun je die tak vervangen door een echte zweep en als dat heel goed gaat kun je ook nog de longeerzweep proberen. Je moet dan wel zeker weten dat je paard het aankan, anders verpest je het bereikte resultaat weer. Succes ermee. *LOL*

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 00:09

'k Denk dat het goed is om je paard te pas en te onpas op een leuke manier met de zweep te confronteren.
Ik heb zelf ook een paard gehad dat er doodsbang voor was, maar na heel veel geduld en oefening is het allemaal toch nog goedgekomen.
Als je paard erg bang is, dan lijkt het me een beetje te snel gaan om meteen met de zweep te "poetsen", omdat íe waarschijnlijk geen idee heeft dat 'ie daar niet bang van hoeft te zijn.
Bij Passe-Partout ben ik begonnen met de zweep voor z'n neus op de grond te leggen tijdens het poetsen, verder niks mee doen.
Later heb ik de zweep in z'n voerbak gelegd.
Klinkt misschien een beetje vreemd Verward , maar doordat hij dol was op lekker eten, ging hij er uiteindelijk toch naar toe.
Dat heb ik een paar weken volgehouden, en daarna ben ik begonnen met hem zachtjes te strelen met de zweep.
Ondanks al m'n voorbereiding was íe nog steeds een beetje schuchter, maar het hielp als ik hem maar met een kort stukje van de zweep streelde i.p.v. met de hele lengte van de zweep.
Kortom: het heeft wat tijd nodig, maar het kan allemaal best nog goedkomen hoor Lachen

cash
Berichten: 104
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:37

hallo!! zijn wij nu paardenliefhebbers!! je paard laten wennen aan een zweep om hem er vervolgens een klap mee op zijn reet te geven. wanneer komen mensen er achter dat je ook zonder zweep kan rijden. laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin staat dat een paard vooral reageerd op belonen en niet op straffen, daar maak je hem alleen maar onzeker mee. ik had een pony die bang was voor alle hulpen, been, zweep, sporen alles. die heb ik volledig op mijn stem ingereden.
dus mensen, laat de zweep eens wat vaker in de kist liggen en heb wat meer geduld, met je stem kan je veel bereiken.
groetjes een paardenliefhebber

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:58

Een zweep is zeker niet alleen om mee te straffen hoor!!!
Met een zweep kun je je paard allerlei aanwijzingen geven op plaatsen waar je met je been niet bij kunt. Om bijvoorbeeld de achterhand er beter onder te krijgen of om van voren wat meer 'tegen' te houden. Een zweep kan juist een heel handig hulpmiddel zijn.

cash
Berichten: 104
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:07

ben ik het mee eens maar meestal wordt de zweep toch voor andere dingen gebruikt en het paard is er niet voor niets bang voor. je kan bij een paard wel de zweep als hulpmiddel gebruiken maar niet als ie al bang is dat bedoel ik. dan heeft het geen zin om hem er aan te laten wennen. kan je beter een andere oplossing zoeken.

ps heet je trouwens cody burksen??

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:07

Hoi Cash,
Eigenlijk ben ik het niet helemaal met je eens......
Er zijn natuurlijk altijd rotte appels in de mand die een paard grof behandelen met een zweep, maar het merendeel van de ruiters gaat er verantwoord mee om.
Ik kan me ook niet voorstellen dat Ontario van plan is om zijn/haar paard met de zweep te gaan afranselen, anders had ze dat toch allang gedaan en had ze er vast geen boodschap aan gehad dat haar paard bang is voor de zweep ?
Uiteraard is belonen heel belangrijk (inderdaad: belangrijker dan straffen !), maar daar gaat het hier niet om.
Ontario probeert zijn/haar paard op een verantwoorde manier aan de zweep te laten wennen.
Het is zijn/haar keuze om met zweep te willen rijden, net zoals het jouw keuze is om niet met een zweep te rijden en je paard te laten reageren op stemhulpen.
Daarbij komt dat de "engelse rijkunst" nu eenmaal voorschrijft dat een paard op beenhulpen reageert, als je deze manier van rijden beoefent kun je nu eenmaal niet alleen met stemhulpen werken.
Een zweep is zo schadelijk als degene die hem hanteert, en naar mijn idee kan een zweep een heel nuttig middel zijn om je paard aanwijzingen te geven, net zoals een stemhulp overigens !
Succes Ontario Party!! !!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 07:42

Cash, ik heet Marije maar heb Cody als nickname omdat ik IJsco vaak zo noemde in het begin.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 11:01

Zeker bij mennen is de zweep een belangrijk hulpmiddel. Goede menners weten hun paard ook gerust te stellen met hun zweep. Vanop de bok kan je minder gemakkelijk je paard een klopje geven als het nodig is, maar ook bij de dressuur is dat zo! Je kan je paard aanmoedigen met een zweep, of laten onderkomen en noem maar op.

Wie verstandig met een zweep rijdt, zak dat wel beamen. Zelf rijd ik bijna nooit met een zweep. Ik heb het geloof ik nog maar 1 keer gedaan bij rocky en ik rij hem nu 1 1/2 jaar.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 11:36

Citaat:
Op 2001-07-22 21:37, schreef cash:
hallo!! zijn wij nu paardenliefhebbers!! je paard laten wennen aan een zweep om hem er vervolgens een klap mee op zijn reet te geven. wanneer komen mensen er achter dat je ook zonder zweep kan rijden. laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin staat dat een paard vooral reageerd op belonen en niet op straffen, daar maak je hem alleen maar onzeker mee. ik had een pony die bang was voor alle hulpen, been, zweep, sporen alles. die heb ik volledig op mijn stem ingereden.
dus mensen, laat de zweep eens wat vaker in de kist liggen en heb wat meer geduld, met je stem kan je veel bereiken.
groetjes een paardenliefhebber


Rustig aan hoor, ik heb de zweep niet nodig om hem te slaan, ook niet met rijden, want ik gebruik geen sporen en geen zweep, maar heb het nodig voor wat oefeningen aan de hand.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 19:17

Hoi Ontario,
Bedoel je eigenlijk meer dat je je paard er aanwijzingen mee geeft ???
Kan ook heel handig zijn, doe ik ook weleens bij mijn paard, vooral met het longeren want dan kom je niet zo ver met beenhulpen Cool
Hebben je pogingen om je paard aan de zweep te laten wennen al een beetje succes, of nog niet ?


angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 20:23

Citaat:
Op 2001-07-22 21:37, schreef cash:
hallo!! zijn wij nu paardenliefhebbers!! je paard laten wennen aan een zweep om hem er vervolgens een klap mee op zijn reet te geven. wanneer komen mensen er achter dat je ook zonder zweep kan rijden. laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin staat dat een paard vooral reageerd op belonen en niet op straffen, daar maak je hem alleen maar onzeker mee. ik had een pony die bang was voor alle hulpen, been, zweep, sporen alles. die heb ik volledig op mijn stem ingereden.
dus mensen, laat de zweep eens wat vaker in de kist liggen en heb wat meer geduld, met je stem kan je veel bereiken.
groetjes een paardenliefhebber


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, boemel, MaanNaam en 94 bezoekers