wat voor bit hebben jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

wat voor bit hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 22:33

en waarom?

Zelf heb ik een gewone enkel gebroken bitje. Maar hij is wel hol van binnen.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik bij een jong paard, baloe is bijna 3, liever niet een zwaar bit gebruik. Naar mijn idee worden ze dan "sneller" hard in de mond.

Nou, ik ben heel benieuwd welk bit jullie hebben, en waarom!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:35

een dubbel gebroken K&K bit
omdat ik die het vrindelijkste vind.

En van een zwaarder bit, sneller hard in de mond?

Een zwaarder bit kan ook prettiger zijn omdat het stiller ligt

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:38

Ik heb juist voor mijn pony een enkel gebroken bustrens, die juist wel wat zwaarder is. Dat is op advies van mijn instructrice, omdat hij inderdaad rustiger in de mond ligt, en dat scheelt bij die van mij echt een hoop! En dat ze er harder van in de mond worden lijkt mij echt onzin.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:38

Wil je het echt weten?? Haha!

In mn dressuurhoofstel heb ik een dubbelgebroken bustrensje, in mn 'buitenrijhoofdstel' en dubbelgebroken watertrens, in mn springhoofdstel een enkelgebroken pessoa, en in mn tuighoofstel een met latex omwikkelde liverpoolstang.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:42

Met Fab rijd ik met een dubbelgebroken argentan onderlegtrens en een 'zachte' stang (dik en met kleine boog) van argentaan. Ze loopt hierop erg fijn. Ik heb gemerkt dat ze van het steeds afwisselen met het gewone dubbelgebroken bit onrustiger in de mond werd!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 22:43

Nouvel schreef:
Wil je het echt weten?? Haha!

In mn dressuurhoofstel heb ik een dubbelgebroken bustrensje, in mn 'buitenrijhoofdstel' en dubbelgebroken watertrens, in mn springhoofdstel een enkelgebroken pessoa, en in mn tuighoofstel een met latex omwikkelde liverpoolstang.


hoeveel bitjes kun je hebben Verward

maar het is mij ook alleen maar verteld dat ze harder van worden! Ik heb dit bitje ook maar op advies gekocht.... en baloe wordt toch nog niet bereden!!

prompter

Berichten: 11083
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:44

Geen, ik rij al twee jaar bitloos.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:56

Een enkel gebroken watertrensje

Afbeelding


Daar loopt ze het best op, (beter als op een D trens.. de rest niet geprobeerd hou niet zo van al dat gewissel in die mond )

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 23:03

promptertje schreef:
Geen, ik rij al twee jaar bitloos.


hoe rij jij dan?
wat voor hoofdstel?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:03

Een dubbelgebroken watertrens in mijn rijhoofdstel en in mijn longeerhoodstel een enkel gebroken bustrens.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:07

machie"]
[quote="promptertje schreef:
Geen, ik rij al twee jaar bitloos.


hoe rij jij dan?
wat voor hoofdstel?
[/quote]


Met een hackemore waarschijnlijk? Schijnheilig

prompter

Berichten: 11083
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:15

Jobbeltje"]
[quote="machie"][quote="promptertje schreef:
Geen, ik rij al twee jaar bitloos.


hoe rij jij dan?
wat voor hoofdstel?
[/quote]


Met een hackemore waarschijnlijk? Schijnheilig
[/quote]

Nee, met een (Parelli)touwhalster, een hackamore vind ik niet zo'n heel vriendelijke optoming. Het is een gewoon touwhalster van goede kwaliteit, zonder bijzonderheden (geen "control"halster dat druk geeft op het kopstuk of iets dergelijks).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:20

Ik heb een holle enkelgebroken watertrens met bitschijven. Heb dat bit al een paar jaar, en alle paarden ermee gereden, en ze lopen er eigenlijk allemaal ook wel aardig op, maar ik heb nooit zoveel ge-experimenteerd met bitten, alleen 1 x een pessoa gebruikt met springen.
Natascha rijd alle paarden met een dubbelgebroken watertrens met een plat koperen tussenstukje, en ze zweert bij dat bit. Ik denk dat ik dr ook maar zoeentje bij wil, haar paarden (en dat zij er toch heel wat geweest) lopen er allemaal echt super op.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:46

Soms met touwhalster (zelfgemaakt! Schijnheilig ) maar meestal gewoon met western trainingsbitje (gebroken bustrens, van ijzer met koperstukjes. Met touwhalster is wel leuk om in de bak mee te rijden, maar vertrouw haar niet zo buitenuit zonder bit, je weet maar nooit.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 00:06

Dikke heeft een Kimblewick met D-ringen.

Ik ben begonnen met een "gewone" watertrens (dat wat Jobbeltje liet zien), maar dat leek me zo scherp Scheve mond . Toen heb ik voor hem een dik olijfkop bit gekocht, maar daarmee deed ´ie wat hij wilde (en dat was dus absoluut niet hetgeen ik wilde }> !!) en had ik geen enkele invloed meer op hem !
Ik heb een tijdje een instructrice gehad, die wist dat veel paarden uit Rusland met een stang (in)gereden worden en had zo´n bit liggen wat ik kon proberen.
Hij loopt daar echt heel fijn op, dus heb ik er zelf maar een gekocht Lachen !

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 00:30

Geen Haha! .
Ik rij met touwhalster of met mijn bosal

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:34

Met een enkel gebroken bitje. Dat hebben mijn shet en mijn verzorgpony s allemaal

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:27

In mijn dressuurhoofdstel hangt een dubbelgebroken KK bit, in mijn buitenrijhoofdstel hangt een ongebroken watertrens. Verder heb ik op stal nog hangen: enkelgebroken bustrens, appelbit en correctiestang.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:15

Een simpel enkel rvs bustrensje.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:20

gewoon een huistuin en keuken watertrens van RVS. Enkelgebroken

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:25

Ik heb er op het moment 4.
Ik rij er met 3 Haha!
1. Ik heb een Watertrens van Harry's Horse. lichtgewicht van 19 mm van RGM (Relaxe & gentle mouth, koper +zink aan toegevoegd), deze gebruik ik voor als ik Don dressuurmatig rij.

2. Daarnaast heb ik een westernsnaffle met koperinlage, dia aan mijn westernhoofdstel hangt. Hier rij/reed ik ook altijd mijn buitenritten en endurancewedstrijden mee.

3. Een snafflebit met shanks. Ook voor het westernrijden dus. Met dit bit reed ik altijd de westerndemonstraties die we gaven. Op het moment ligt hij alweer een tijdje ongebruikt thuis in de kast. Gaaaap

4. Net gekocht op de Equitana: een Engelse Hackamore met korte scharen. Gekocht voor de endurance, omdat mijn paardje met bit in (nog) niet wil/kan drinken. Met een rijhalster kan ik hem de 2e helft niet genoeg onder controle houden dus wil ik het met een hackamore gaan proberen. Ik heb er nu 2 keer mee gereden en na de eerste dag een beetje wennen ging het gisteren al een heel stuk beter.

Dj.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:34

Ik rij een dubbelgebroken watertrensje van K&K als ik dressuur rijd. Omdat ik die het vriendelijks vind en daar knabbelt hij lekker op

Als ik buitenrijd met andere paarden heb ik soms mijn liverpoolstang met latex eromheen, want anders word het soms een trekgevecht en hiermee kan ik hem beter houden omdat hij wat scherper is.
Maar als het kan met een dubbelgebroken watertrensje.

En als ik springwedstrijden heb en springtraining rijd ik met een Pessoabitje. Want hij springt graag en met dit bit kan ik hem beter houden zodat hij niet te snel gaat. Maar dan wel altijd op het eerste ringetje omdat ik hem anders te scherp vind.

Verder heb ik nog twee andere bitjes die ik soms gebruikt:
- dubbelgebroken bustrens
- enkelgebroken watertrens

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:44

Ik rij met een appelbitje, en dat gaat super moet ik zeggen. Hij loopt nu beter dan toen ik met een enkelgebroken trensje reed.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:52

heb een gebroken watertrens en een ongebroken watertrens.
Ik blijf van mening dat met een correcte hand het bit niet uitmaakt of het paard hard in de mond is. Mijn paard heb ik nadat ik met een scherper bit heb gereden, veel makkelijker met een zachter bit op kunnen pakken.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:58

Ik reed eerst mijn jonge paardje met een dubbelgebroken watertrens ala KK maar dan van RVS. Op aanraden van mijn instrcteur heb ik toen eens een gewone holle bustrens van een stalgenootje geprobeerd en die lag echt stukken stiller in zijn mond. Daar heb ik een tijdje mee gereden en die mocht ik uiteindelijk gewoon hebben. Rij ik dus nog steeds mee Lachen