Welke lengte bij welk paard (stokmaat?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Welke lengte bij welk paard (stokmaat?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 10:38

Ik ben bv 1.68, op welk pony / paard mag ik dan wel rijden, voor welke pony ben ik dan te groot?

Karnat is er eindelijk!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:41

Ik weet niet of je erg lange benen hebt, want anders is een kleinere pony niet zo'n mooi gezicht. Ik denk dat je in principe op veel pony's nog wel kan rijden, als je dus niet te zwaar bent of te lange benen hebt dat ze over de grond slepen Knipoog .
Ik denk dat je op een pony van rond de 1.45m nog wel kan rijden hoor, maar voor het mooie zou ik een wat grotere nemen.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:47

het mooiste staat het op een paard van 1,65 +

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:02

ik ben 1.73 en mijn pony is 1.54 hoog, stevig model.. van iedereen krijg ik te horen dat we goed bij elkaar passen qua maat... Haha!

Ik heb eens op het grootste paard van stal gezeten bij ons (1.82) en toen zeiden ze "Je moet nooit een groot paard kopen... dat ziet er niet uit..."

Moraal: Sch**t aan iedereen hebben... waar je jezelf het prettigst opvoelt.....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:11

Je moet gewoon kijken welke maat het netst bij jou staat. Ik rij met mijn 1.66 op een paardje van 1.59 en dat gaat prima. Ik zou ook niet groter willen trouwens, ben meer een ponymens.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:16

Het is moeilijk om te zeggen welke maat het beste bij je zal staan. Het gaat om het totale plaatje. En waar je van houd natuurlijk. Houd je van kleine paarden of juist van grote. Stoor je je eraan als je benen onder de buik uitkomen, of vind je juist dat dat hoort.
Mijn paard is groot en ik ben kleiner dan zijn stokmaat, maar toch vind ik het niet misstaan. Ik ben 1.69m en Laiser is 1.77m. Als je wilt weten hoe dat dat staat, moet je maar eens in mijn profiel kijken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:18

Heb net gekeken Mickey, en ik moet zeggen dat je heel mooi op je paard past Haha! echt waar

*sorry voor het off-topic*

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 14:53

Ja vind ik ook Mickey Haha!

Karnat is er eindelijk!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:29

Ik denk dat heel belangrijk is hoe een paard gebouwd is. Is een paard breed gebouwd kun je op een kleinere maat ook goed staan, is het een smaller gebouwd dier zou ik toch wel rond de 1.65 m gaan kijken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:35

Samsam schreef:
het mooiste staat het op een paard van 1,65 +


uhhhhm, wat moet ik dan wel niet hebben Verward

Ik ben 1.85! En heb nu toch echt een bijna 3 jarige van nu 1.60... sorry, maar als je 1.68 bent, kun je best op een beessie van 1.45/1.50 mee uit de voeten...

1.65+ vind ik wat overdreven...

dan moet ik minsten een shire hebben!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:42

machie"]
[quote="Samsam schreef:
het mooiste staat het op een paard van 1,65 +


uhhhhm, wat moet ik dan wel niet hebben Verward
[/quote]

Dat wilde ik net zeggen. Ook ik ben lang (1.82) en dat zou betekenen dat ik alleen op uitzonderlijk grote paarden zou kunnen rijden. Dat is natuurlijk onzin.
Het ligt ook aan de bouw van je paard en aan je eigen gewicht. Aangezien ik niet bij de allerslanksten hoor zul je mij niet op een pony zien. Ik heb een tinker van 1.60 ong. en daarmee kan ik goed uit de voeten.

* To Belg, or not to Belg *

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:51

en zo is t maar net!!!
Ik ben dan niet vreselijk zwaar! Ik heb een nrps die zou moeten uitgroeien tot 1.65 ongeveer, nou dat vind ik zelf groot zat! Voor mij geen reus...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:53

Ik ben iets van 1.77 en heb een E-tje van 1.54m. Max was 1.57, maar omdat Eldientje wat forser gebouwd is pas ik daar toch nog beter op.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:45

Ik ben 1,73 m en Dikke heeft een stokmaat van ca. 1.58 - 1,60 m. Ik vind dat wij prima bij elkaar passen Lachen !

Het ligt eerder aan het paard dan aan de maat hoe het er uit ziet ! (okay, een Shet van 1.10m is misschien écht te klein voor je Knipoog !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:52

Ik ben ca 1.70, mijn pony is 1.46.
Van de zijkant ziet het er naar mijn mening netjes uit (ik ben dan ook van mening dat je geen meters buik onder de beugels moet zien Lachen )
Afbeelding

Van voren is alleen duidelijk te zien dat er 'te veel ruiter, te weinig paard' Knipoog is..
Afbeelding

Smaken verschillen.. zolang je niet te zwaar bent zou ik gewoon een paardje uitzoeken waar je je fijn op voelt en waar je ook nog wat in te brengen hebt.. Maar neem als je wat steviger gebouwd bent niet zo'n smal ding als ik, en kies niet voor een 10tonner als je zelf heel iel bent Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 08:37

Ik heb vroeger altijd geleerd dat je schouder minimaal tot de schoft van je paard moet komen voor een mooie vehouding. Maar dat zegt natuurlijk ook nog niet alles, want als je zelf wat fors gebouwd bent en je hebt een beetje smal paardje dan is dat geen mooi gezicht. Andersom als jezelf heel erg slank bent en je zit op een heel fors paard (vind ik wel beter dan andersom Knipoog ) is dat ook niet het perfecte plaatje.

Maar hoe belangrijk is dat "perfecte" plaatje voor jou?! Je kan er nog zo mooi uitzien op je paard, maar het belangrijkste is dat het klikt

Ik rij overigens op een grote fjord (1.48) die slank gebouwd is, ikzelf ben 1.64 en ook slank gebouwd. Ik vind dat we prima bij elkaar passen Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 08:48

Zoals hierboven al gezegd is, je moet naar de combinatie kijken. Ik had eerst een paard van 1.70 m, zelf ben ik ook 1.70 m en fors. Mijn paard was niet fors gebouwd. Nu heb ik een paard van 1.63 m maar wel wat forser en dat lijkt een stuk beter. Ook mijn collega van 1.80+ lijkt er goed op terwijl zij zelf een paard heeft van 1.78 waar ze ook goed op lijkt.

Sprakeloos


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:00

Een wat forser paard hoeft niet zo groot te zijn, als je een wat ieler paard wilt moet je toch al denken aan eentje die iets groter is.
Ik ben zelf ong 1.63 en rijd op Den van 94 cm maar ook op Dien van 166. Kan allebei, al ben ik voor het mooie te lang voor Den en lijkt ik op Dien echt een kleintje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 09:07

Bedankt voor alle reacties! Ik ben 55 kilo dus niet aan de zware kant. Wil nou niet als ik op een pony of klein paardje rij dat hij door zijn rug gaat ofzo Haha!

Karnat is er eindelijk!

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:10

Ik ben zelf 1.70m en rijd nu op een pony van ongeveer 1.43m...mijn eigen pony groeit denk ik uit tot ongeveer 1.45m.

Ik vind dat prima maatjes...ben zelf slank gebouwd en alles behalve zwaar dus wat dat betreft hoef ik mij niet zo'n zorgen te maken Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:17

Ik sluit mij aan bij Batje. Verder gaat vooral om je gewicht en niet zozeer of het er 'mooi' uit ziet. Voel jij je goed op je paard en andersom? Dan is het prima, nietwaar?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:51

Dat ligt eraan wat je doel is Franca. Bij dressuur gaat het er zeker wel om of het een beetje nette combinatie is.
Bv. als je benen onder zijn buik uit komen kun je toch veel minder goed inwerken en dan praat ik er nog niet eens over hoe 'lelijk' ik het plaatje dan vind. Maar ik geloof dat ik daar redelijk alleen in sta hier op Bokt. Ik vind een heleboel combinaties echt geen gezicht, terwijl iedereen reageert met: 'het kan makkelijk'. Ja voor recreatie misschien, maar voor het plaatje bij de dressuur, nou nee.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:06

Ja, en dus worden omdat de mensen steeds langer worden steeds hogere paarden gevraagd en daarbij menig rasstandaard aangepast die ooit juist bedacht is om rastypische kenmerken vast te leggen ten einde deze te bewaren...
Oh, enneh ander probleempje; paarden worden er van dat groter fokken en voeren ook niet sterker in de zin van gezonder op.
Maar ja, mooi heh..?!

www.homocaballus.net

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:27

Ik ben 1.68 als ik op mijn tenen sta en Meagan is 1.53 incl. ijzers. Wouter is 1.90 zonder smokkelen en Limonero is 1.55 zonder ijzers... Gaat uitstekend en ziet er ook niet echt vreemd uit allemaal. Vaak zie ik trouwens ook het omgekeerde: kastelen van paarden met daarop heel kleine vrouwtjes of mannetjes (maar vaker vrouwtjes) en als je het dan toch over een mooi dressuurplaatje hebt, dan vind ik persoonlijk dat ook dat niet mooi is en volgens mij kun je even zo goed niet inwerken als je benen maar net onder het zweetblad uitkomen... Gelukkig ieder zijn smaak!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:42

Dat ligt er helemaal aan wat voor een paard je zoekt en wat je gewicht is.
Ik heb zelf een heel groot paard en toen ik de vorige eigenaresse ontmoette bleek ze heel klein te zijn. Ik vond het in eerste instantie geen mooie combinatie toen ik haar zag rijden. Maar toen ze hem goed aan het werk had leken ze helemaal naar elkaar toe te komen en bleek de combinatie perfect!!!! Het blijft dus een kwestie van aftasten en uit proberen. Zelf vind ik het wel een belachelijk gezicht als iemand op een te klein paard/pony rijdt en de benen er veel te ruim onder vandaan komen. Succes met je zoektocht!! Nique.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, SentiBot en 38 bezoekers