Wat geven voor een mooie betere vacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Wat geven voor een mooie betere vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 15:46

Hallo!

Jullie hebben vast wel ergens gelezen dat ik een bijna 3 jarige Quarter merrie heb. Ze heeft 8 maanden op de wei gestaan en is daar goed verzorgd en bijgevoerd. Maar toch vind ik dat ze een beetje een doffe vacht heeft rond haar middel. Het zal dan misschien wel eraan liggen dat ze gaat ruien. Ik geef haar iig iedere dag lijnzaadolie. Zijn er nog andere dingen waarvan de vacht beter in conditie komt? Ze heeft iig geval geen wormen want ze is geregeld ontwormd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:35

nou ja die lijnzaad olie is erg goed
zonnebloem olie word door vrienden van me aan hun paarden gevoerd in plaats van lijnzaadolie, werkt ook goed

flink aan de poets om al de winterharen eruit te werken
gewoon zorgen dat ze goed! ruwvoer krijgt en eventueel krachtvoer

eventueel zeewier bijvoeren,dat is een natuurlijk product en daar zitten namelijk ontzettend veel vitaminen en mineralen in , dat kregen de hengsten op mijn oude stage bedrijf er altijd bij door hun eten

zemelen bijvoeren , voor extra ruwe celstof , dat stimuleert de darmen en een goede darmfunctie is nodig voor de andere lichaamsfunctie

en alsnog een wormspuit geven, het kan geen kwaad om het zekere voor het onsekere te nemen

veel succes
groetjes sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:06

heamolitan,
verkrijgbaar bij je DA.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:51

Je kunt de lijnzaad ook koken ! Minimaal 5 minuten met genoeg water!
Is ook goed voor de vacht, stofwisseling, darmen schoonmaken (vooral door het slijm als je de lijnzaad kookt) enz. Wel mengen met zemelen/slobber anders eten ze het niet... Vork

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:25

En als je geen zin heb op de lijnzaad je koken...
Bij de Paardendrogist (daar haal ik het altijd, maar je hebt natuurlijk nog veel meer winkels waar ze lijnzaad hebben) hebben ze ook vloeibare lijnzaad, erg handig en werkt perfect!!

Zonnebloemolie kan ook werken, maar ik vind zelf dan lijnzaad olie een beter effect heeft!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:01

gewoon goed poetsen, iedere dag met roskam, dan borstel met lange haren en eventueel nog met zachte glansborstel. Als finishing touch nog met schapenwol of handdoek nadoen. Erg belangrijk is de doorbloeding van de huid dmv het poetsen. Je kunt nog zonnebloemolie geven als extra ondersteuning, lekker goedkoop, en mijn ervaring heeft me geleerd dat niets beter helpt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:05

chantal_cs schreef:
En als je geen zin heb op de lijnzaad je koken...
Bij de Paardendrogist (daar haal ik het altijd, maar je hebt natuurlijk nog veel meer winkels waar ze lijnzaad hebben) hebben ze ook vloeibare lijnzaad, erg handig en werkt perfect!!

Zonnebloemolie kan ook werken, maar ik vind zelf dan lijnzaad olie een beter effect heeft!


Lezen, chantal, ze voert al lijnzaadolie....Lips are sealed

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:06

Olie is olie het maakt niet zoveel uit welke olie je geeft. Lijnolie is gewoon een duurdere olie. Als je lijnzaad gaat koken komen er slijmstoffen vrij die gunstig zijn voor de darmwerking.

Maar als je een goed gezond paard hebt behoortie van zichzelf zeer behoorlijk te glanzen en zijn 'trucjes' niet nodig.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:25

Ik geef zelf geen lijnzaadolie, maar echinacea druppels. Dat werkt weerstandverhogend en een hogere weerstand zorgt weer voor een betere vacht. Ik ben ermee begonnen ivm het rhinovirus. Na een paar weekjes kwam ik tot de conclusie dat het ook heel goed is voor zijn vacht en voor het verharen. Echt heel fijn. Probeer het maar eens uit. Je kunt het gwoon bij de drogist kopen (Echinafors van Dr. Vogel)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 14:40

Ja, lijnzaadolie van de paardendrogist gebruik ik al Lachen en ze krijgt veel hooi, veel verschillende brokken; natuurlijke weg, pavo basisbrok, muesli, geweekte bietenpulp en slobber. en dan geef ik haar nog van die kruiden van de paardendrogist... die ruiken naar bolognese chips... Verward ja ik kan niet op de naam komen. het enige wat ik niet veel doe is haar echt rossen. Dat vindt ze niet fijijijijijn. (zei ze tegen mij Tong uitsteken nou ja je begrijpt het wel) Misschien moet ik me er niet zo snel zorgen over maken Lachen Ze heeft tenslotte ook heel de winter op de wei gestaan... wel goed bijgevoerd maar toch... en goed ontwormd is ze ook. Iig bedankt voor de tips Cool

Ik zal haar dadelijk is goed gaan rossen... zal ik vanavond goed slapen... Dromen

die echinafors kan ik trouwens wel kopen... kan ik het meteen zelf ook nemen.