cremello Andalusiër? + brandmerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

cremello Andalusiër? + brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 19:01

Sinds vandaag staat er een heel apart paardje bij ons op stal:
een cremello ruintje van ongeveer 1.60 m. groot. Nu zijn we
heel nieuwsgierig wat voor paard dit nou is. Er is verteld dat
hij uit spanje komt waarschijnlijk een andalusiër, en dat de
papieren nog in Spanje liggen. Op zijn linkerbil staat een
(heel groot) brandmerk wat heel erg aan een andalusiër doet
denken nl. een rondje met daarin HS met een kringeltje
eronder en daaronder het cijfer 13 of 17.
Op de www.andalusier.de/braende/main.html staat dit brandmerk
er niet bij. Ik weet niet of hij nog op de hals of ergens anders aanvullende brandmerken heeft.

Bij deze advertentie http://www.paardenexpert.nl/catalog/pro ... 3a56d18945 hebben ze het
over het feit dat er geen papieren erbij zitten vanwege zijn kleur,
en volgens mij hebben ze het hier over een andalusiër
(Jl logo kan ik wel vinden op die eerder genoemde site.
Na dit lange verhaal is mijn vraag: wat voor ras is dit , en kan
de nieuwe eigenaar nog aan de papieren komen? En hoe moet ze daar dan aan komen?

Alvast bedankt!

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha


Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:29

Ik vind 'm een beetje zwaar gebouwd voor een andalusier, maar hij is wel gaaaaaaaaaaaaaaf Lovers !

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:51

pb eens naar enkele andalusierfans op bokt?
lijkt me toch wel een andalusier? maar die kleur, misschien dat een overgrootvader ofzo géén andalusier was, maar wel de cremello kleur die er nu doorkomt? weet niet of dat kan, van kleurenvererving weet ik niet zo veel namelijk


Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:03

Nog even een toevoeging. Op het paard zijn linkerschouder aan zijn voorbeen staat ook een kruis. Wat heeft dat voor betekenis?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:19

nieuwste rage, ipv een tattoo een brandmerk?
zou het echt niet weten!
tip:
debo , ieris en youko (en nog vele anderen) zijn gek van andalusiers. pb hen eens?

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 15:06

oh.jee ik ben niet helemaal duidelijk geweest !
Het paard op de foto is (waarschijnlijk) niet dezelfde (zou wel heel toevallig zijn) het paard in kwestie is veel ieler gebouwd (niet echt barok) en heeft geen sokken.

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:23

schaapjuh schreef:
Ik vind 'm een beetje zwaar gebouwd voor een andalusier, maar hij is wel gaaaaaaaaaaaaaaf Lovers !


Dan heb je Piropo nog niet gezien Haha! maar ik vind em trouwens wel erg mooi hoor, Maar wat het nou precies is kan ik zo ook niet zeggen. vind em wel vrij barok gebouwd, maar het is dus niet dit paard... heb je niet een foto van hem? ik ben nu toch wel razend benieuwd...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:27

Metellica schreef:
Nog even een toevoeging. Op het paard zijn linkerschouder aan zijn voorbeen staat ook een kruis. Wat heeft dat voor betekenis?


Ik ken een andalusier met een kruis op zijn schouder iets boven het voorbeen. Ze heeft me ooit uitgelegd waar het voor stond, overigens was dit een ruin.

Misschien even pb'tje naar suzanne (suzanne op bokt) die heeft zelf een andalusische hengst. Die weet vast meer Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:33

Goed plan Orri. Ik zal haar even een pb sturen.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 16:10

Zal we even kijken of ik een fototje kan regelen....

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:31

Een brandmerk zegt op zich niets. Een PRE heeft geen stamboekbrandmerk, maar krijgt een brandmerk van de fokker. Dit betekent dus niet per definitie dat hij is goedgekeurd voor het stamboek.
Ik heb begrepen dat een kruis op de schouder betekent dat hij niet is goedgekeurd.
Dat moet ook haast wel, want het stamboek laat deze kleur niet toe.
Misschien is een van de ouders niet goedgekeurd en heeft het paard een Cruzado papier.
Kijk eens in de binnenkant van de bovenlip of er een nummer in getatoueerd staat?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:31

Zoals Suzanne al heeft verteld: Iedere fokker in spanje heeft een eigen brandmerk ze mogen er alles op drukken wat ze willen. Dus brendmerken zegt niet zo veel. Hij kan best spaans gefokt zijn, maar als 1 van de ouders nkiet is goedgekeurd of van een ander ras is dan PRE (andalusier) nemen de spanjaarden er vaak niet eens een papier bij hij is toch niets waard voor hun fokkerij. De kleur wordt overigens ook niet toe gestaan. alleen bruin, zwart en schimmel en ze zijn bezig vos toe te voegen maar of dat lukt vraag ik mij af. Veel plezier met het nieuwe paardje.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:14

Het PRE kent dus geen brandmerk zoals bij ons bv het KWPN.
Ik heb nog even nagevraagd aan mijn man die in het bestuur van het nl stamboek zit, een kruis betekent inderdaad dat hij afgekeurd is.
Cremello wordt niet toegestaan binnen het stamboek.
En gezien het feit dat je paard ruin is, is nog een teken dat hij niet is goedgekeurd. Tenzij het paard al lang in NL is en hier geruind is. In Spanje komt het maar heel sporadisch voor dat ze een hengst castreren en meestal heeft het een reden als ze het wel doen.
Binnen het Cruzado stamboek worden wel cremello's toegelaten. In dit stamboek kan een paard ingeschreven staan wanneer een van de beide ouders is goedgekeurd bij het stamboek.
Tatoeage is in principe in boven en soms onderlip, maar het hangt van de leeftijd van je paard af of dit nog gebeurd is. Anders zou hij gechipt moeten zijn.

Maar ach, het is natuurlijk leuk om de afstamming te weten, maar verder....als je er een leuk paard aan hebt, daar gaat het om.
Ik heb een Belgisch Warmbloed met een brandmerk, dus hij heeft een papier. Ik zou het er dolgraag bij willen hebben, maar wat ik ook probeer, ik kom nergens bij het stamboek. Zijn papier is gewoon op een louche manier bij een ander paard verkocht. Je kunt ervan wakker liggen, of je geniet van je paard.
Als je een tatoeage vindt kun je wel wat verder, maar met een brandmerk....er zijn zoveel fokkers in Spanje...probeer de juiste maar te vinden, das moeilijk!

Groetjes Suzanne

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 21:28

heel hartelijk dank voor je antwoord ! Ik had inderdaad al zo'n idee dat het zo in elkaar zat. Het gaat trouwens niet om mijn eigen paardje, hoor!
Ik wilde alleen kijken of de eigenaresse misschien toch de papieren kon bemachtigen. In ieder geval bedankt!

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:53

Hoi Sioux en Metallica, jullie hebben het vast over Gringo... Nou, voor alle liefhebbers hierbij wat foto's en een close-up van hem en zijn brandmerk...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 18:28

Dat klopt inderdaad dat is Gringo! Dank voor het plaatsen van de foto's! Komt hij bij jou vandaan?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:43

hier is Andalucía kan iedereen die een paard heeft of fokt daar een brandmerk op zetten. Dat zegt dus níets. Wij hebben ook een 'ijzer' alleen vinden we brandmerken wat cru, dus zetten we het op van alles behálve de paarden Lachen
Een p.r.e. met papieren heeft in de praktijk echter wel altijd een brandmerk omdat alle ganederias daarvan zéker hun product van hun ijzer voorzien.
Ik zeg bewust 'p.r.e. met papieren' omdat hier veel paarden die typisch zijn voor de andalusiër én raszuiver zijn, doch geen stamboompapier hebben.
De x zegt op zich inderdaad wél wat, maar het is voor mij een raadsel waarom dit paard ooit ter keuring aangeboden zou zijn! Dat kost geld en je weet van tevoren dat het niets wordt!!

Overigens; hengsten worden hier ook redelijk veelvuldig gecastreerd hoor. Krijgt ie geen apto, dan zéker, maar zelfs aptos die niet zo heel bruibaar zijn en er wellicht op vooruit zouden gaan wat gedrag betreft gaan onder het mes.
De andalusiërs zonder papieren zijn zelden heel.
Hét grote verschil met veel andere landen is, dat hier hengsten gewoon overal aan meedoen. Ook aan camporitjes en op de ferias en fiëstas, wel of geen hengstige merries.

www.homocaballus.net

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:13

Hoi Sioux, nee hij komt niet bij mij vandaan, ik heb 'm naar z'n nieuwe stal bij jullie gebracht Knipoog

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:19

Tfoe marieke en je hebt niet eens mij gemeet! Heb je toevallig wel mijn superbabe's gezien?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:56

Zat me toch niet lekker en heb het nagevraagd: dat kruis duidt géén afgekeurde PRE, maar op een enting tegen de paardenpest. Het is ook een goede aanwijzing dat zo'n paard minimaal 12/13 jaar oud moet zijn.

www.homocaballus.net

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:47

Is er wat bekend van de afstamming of weet je helemaal niks van de herkomst??
Je zou via de vereniging van vrienden van het andalusische paard misschien wat info kunnen krijgen over het brandmerk. http://www.andalusier-vereniging.nl
Als je mij een pb stuur geef ik je het e-mail adres van de voorzitter hij weet vrij veel van brandmerken of kan je helpen om dat uit te zoeken.
Binnenkort gaat er ook het eea veranderen voor het registeren van afwijkende kleuren, maar weet hier nog niet het fijne van, maar het word in de toekomst mogelijk om ook bij deze paarden een papier te krijgen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:26

Afgelopen maand is hier in Spanje de gereviseerde rasstandaard gepubliceerd enneh.... niets wijziging m.b.t. kleuren. Vergeet dat maar.
Heb het Grote Andalusiërs Boek van de ANCCE en nee, dit ijzer staat er niet in.
Nogmaals, er zijn hier héél veel paarden met een brandmerk zonder papieren. Wij hebben ook een eigen ijzer, alleen merken wij onze paardjes er niet mee. Zouden we zó kunnen doen echter. Kortom: zegt niets.
Laat dit paard maar 'gewoon' een leuk paard zijn.

www.homocaballus.net

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:51

Huertecilla schreef:
Zat me toch niet lekker en heb het nagevraagd: dat kruis duidt géén afgekeurde PRE, maar op een enting tegen de paardenpest. Het is ook een goede aanwijzing dat zo'n paard minimaal 12/13 jaar oud moet zijn.


Dit heb ik me inderdaad ook laten vertellen door een Spanjaard die "in de paarden zit". Alle paarden die destijds tegen de ziekte waren ingeent kregen een kruis op hun schouder als bewijs dat ze ingeent waren.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-03 18:30

Oh, ik heb wat gemist de laatste dagen geloof ik Haha!
Ik vind het nogal vervelend maar dit paard is dus aan een stalgenootje verkocht als zijnde circa 6 jaar!!
Weten jullie zeker dat dat kruis betekend dat hij minstens 12 jaar oud is?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:23

Is er niemand die het zeker weet? Het is belangrijk dat wij dit weten...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Manny, supertammy en 114 bezoekers