Eerste keer naar het strand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Eerste keer naar het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 20:44

ik ga binnenkort voor het eerst naar het strand met dreik, en ik wil graag weten hoe ze zijn voor het eerst op het strand wild of juist rustig in het bos is ze meestal niet te houden..!
en hoe zou ze dan op het strand zijn?
bedankt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:49

Als ze nog nooit op het strand geweest is dan is de kans groot dat ze wat overdonderd raakt van de ruimte. Dan kun je er gewoon mee rijden zoals je altijd doet.
Gewoon wat stappen, draven, galopperen. Eventueel even het gas open trekken Haha!.
Meeste paarden doen niet zo raar het eerst op het strand.

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 20:51

*krijgt wat meer vertouwen in dreik*

moet ik nog een speciaal bit in een watertrensje stang..? ik ben zo bang dat ze er van doorschiet en dat ik haar niet meer houd..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:04

Ik zou gewoon zo gaan rijden als altijd Haha!
Eventueel een martingaaltje eraan.

Ervandoor gaan op het strand is niet zo'n ramp. Ze stopt vanzelf wel weer Knipoog

Mocht je daar bang voor zijn dan proberen in het mulle zand, tegen de duinen aan, te sturen (wordt ze snel moe van). Of voltes rijden.

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard voor het eerst op het strand er vandoor ging. Als ze ervandoor gaan dan was dit meer omdat er een ander paard wegspoot of omdat ze al eerder op het strand waren geweest en hadden geleerd dat strand racen betekende.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:14

Ohhh ik ben vandaag voor het eerst op het strand geweest!!
Was echt onwijs leuk!!! In het begin wel even iets drukker dan normaal maar als jij gewoon rustig doet dan gaat het wel goed hoor... eerst waren ze een beetje kijkerig maar daarna ging alles goed!!
We hebben ze nog niet volop laten gaan, omdat we eerst even wilde wennen!

Het water vonden ze ook nog niet zo geslaagd maar volgende keer gaan we weer een stapje verder, ff laten rennen en kijken of ze het water in willen!!

zie foto's : Op het strand vandaag Lachen bij in the picture!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:26

Zoals ik al eerder tegen je zei zijn ze de eerste keer op het strand eigenlijk nooit gek *LOL* Ze weten dan namelijk nog helemaal niet dat ze daar hard kunnen(en soms mogen) galloperen Haha!
Ze zijn hooguit wat bang voor de golven *LOL*

Ik ken meerdere paarden die in het begin op het strand niet eens in galop durfden Haha!

Een martingaaltje eraan kan wel, maar ik zou er geen ander bit in doen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:31

Het is gewoon een hele grote buitenbak. Zorg anders dat er een rustig en betrouwbaar paard en ruiter meegaan, dan ben je zelf misschien iets zekerder. Ik zou zeker de eerste keer lekker koeteldekoet doen en niet leren dat het strand een racebaan is maar dat ze net zo moeten luisteren als bij een andere rit. Er staan geen bomen en er is geen verkeer, dus niets om bang voor te zijn en als ze een keer wel wegschieten dan is er nog geen man overboord.
Veel plezier.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:34

beetje vertrouwen hebben in je paard hoor.
het wedstrijd terrein is vaak drukker dan het strand.

Mij liepen ze ook altijd gek te maken(iedereen maak elkaar trouwens gek als je voor het eerst het strand opgaat) en de eerste keer met felix liep hij met een lang teugeltje over het strand. Niks aan de hand dus.

Vnadaag ook weer een heerlijke strandrit gemaakt met een los teugeltje in galop over het strand.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:42

DendroFleur schreef:
Zorg anders dat er een rustig en betrouwbaar paard en ruiter meegaan, dan ben je zelf misschien iets zekerder. Ik zou zeker de eerste keer lekker koeteldekoet doen en niet leren dat het strand een racebaan is maar dat ze net zo moeten luisteren als bij een andere rit.


Voor de liefhebbers: mijn paard en ik offeren zich op als vrijwilligers Haha! . Wij zijn heel rustig en tam Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:43

Sommige paarden vinden het doodeng, anderen doen alsof ze er elke dag al geweest zijn. Doe er geen tuigage aan wat je normaal ook niet doet, het dient nergens voor en het maakt je eerder nog onzekerer dan dat het je helpt.
Tip: ik raad je af om de eerste keer te galoperen. Doe alleen stappen en een drafje. Ik heb de fout gemaakt om de eerste keer wel lekker te galoperen en daar heb ik jaren "plezier" van gehad NOT. Mijn paard vond het strand niks bijzonders en had meteen de assosiatie gelegd met strand=galoperen=HARD!!!
Als je onzeker voor jezelf bent ga dan met een groepje ervaren paarden mee. Ik heb het twee jaar terug met het NVVR-strandweekend gezien dat een groepje "nieuwelingen" het doodeng vond, totdat ik dwars door branding en golven aan kwam stappen. Meteen vonden de anderen het minder eng. Sommigen volgen zelfs probleemloos mijn paard tot buikdiep in de zee.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:00

Apple"]
[quote="DendroFleur schreef:
Zorg anders dat er een rustig en betrouwbaar paard en ruiter meegaan, dan ben je zelf misschien iets zekerder. Ik zou zeker de eerste keer lekker koeteldekoet doen en niet leren dat het strand een racebaan is maar dat ze net zo moeten luisteren als bij een andere rit.


Voor de liefhebbers: mijn paard en ik offeren zich op als vrijwilligers Haha! . Wij zijn heel rustig en tam Tong uitsteken
[/quote]
Daar kan ik helemaal mee instemmen. Ik heb er hele goede ervaringen mee. zo goed dat de pony niet meer naar huis wilde Verward
Nog steeds met veel

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 13:44

ik zou met een groepje gaan die niet houde zijn op het strand dus laten we dat niet doen, wie wil ermee?
ik rijd meestal gewoon met een stang
een met gewone ringen net een bustrens maar dan niet gebroken.
en een martingaal
dat is het.
iemand raden me aan om een slof om te doen? dat lijkt me niet zo'n handig idee..?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:55

emy_dreiklange schreef:
ik zou met een groepje gaan die niet houde zijn op het strand dus laten we dat niet doen, wie wil ermee?
ik rijd meestal gewoon met een stang
een met gewone ringen net een bustrens maar dan niet gebroken.
en een martingaal
dat is het.
iemand raden me aan om een slof om te doen? dat lijkt me niet zo'n handig idee..?


Slof? En dan? Martingaal kan ik me iets bij voorstellen, bit zou ik niet anders dan anders doen.
Waar ga je naar het strand? Indien ik tijd heb en het te doen is van hieruit, dan wil ik best wel mee rijden, maar ik heb een oud beestje, waar ik voorzichtig mee moet zijn, ik doe het dus hoe dan ook rustig aan op het strand.

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 13:57

jammer best ver ikke, het is in hargen.
ik weet niet wat er moet gebeuren met die slof maar ik doe gewoon me martingaal

Lottiepottie
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:49

Ik zou zeker niks anders doen dan normaal, dus geen ander bit of slof ofzo! Ik vind een slof eerder gevaarlijk dan veilig! Ja, als ie dan is uit zijn kneiter gaat en weet ik veel wat?!
Maarre, toen ik voor het eerst met mijn pony naar het strand ging, had ik hem nog maar net. Hij was 4 jaar en ik was ook nog very jong. Dus ik ging gewoon. Niks aan de hand. Die paarden weten meestal inderdaad niet eens wat het is. Die van mij werd juist gek in het bos?!
Veel plezier en geniet ervan, want het is echt suuupergaaf!!!!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:10

Ik ben pas ook in Hargen geweest. Ik wil best een keer met je mee gaan. Dan ga ik met Fleur, ook al loopt er een paard naast haar te dollen dan nog blijft ze rustig en haar heb ik altijd in de hand.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:16

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ging een aantal jaren geleden met mijn toenmalige verzorghaf naar het strand en ze werd helemaal gek. we waren met 3 paarden en zij rende er gewoon van weg, de stekelbosjes in. Ik ben er toen uiteindelijk ook afgevallen, omdat ze niet meer te stoppen was en iedere keer opzij sprong voor een bosje.

Het kan ook gewoon goed gaan hoor!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:07

Kom alsjeblieft niet met een slof aanzetten hier in hargen.
er zijn hier zoveel uitstekende takken, smalle paden en weet ik veel wat dat ik een slof onverantwoordt vind hier.

Alhoewel ik ze afgelopen weekend wel tegen kwam.

Ze gaat met ons mee en we zijn met een groepje.
Als je het echt eng vind zou ik thuisblijven en eens een keer met zijn 2en gaan, wij willen wel graag normaal galoperen en draven over het strand.
Nou ja normaal, flix peert hem ook.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:25

emy_dreiklange schreef:
jammer best ver ikke, het is in hargen.
ik weet niet wat er moet gebeuren met die slof maar ik doe gewoon me martingaal


Hhhmm, ik heb daar nog wel wat contacten, en zo ver is dat niet, ik ben ook op Terschelling geweest *LOL* *LOL* Laat maar weten wanneer je gaat, mogelijk valt er iets te regelen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:22

Ik ben met Taran (een heethoofd) vorig jaar voor het eerst op het strand geweest. Met een groep ruiters. Toen had ik gewoon tuig erop wat ik altijd heb. Hij was niet druk, keek even vreemd op. Maar was verder gewoon normaal.
Heb je een beestje wat gaat grote voltes sturen of het zwaardere zand in.
Een paar weken terug ben ik ook op het strand geweest, toen had ik wel een ander bit in. Dit omdat mijn pony zich sterk kan maken, en er menners meegingen, dan moet je toch meer uitkijken.
Over een week of 2 ga ik waarschijnlijk weer, als mijn pony beter is. Dan met alleen ruiters.
Ik ben wel de eerste keer in galop geweest, en had er geen problemen mee, mijn pony bleef prima te rijden, ook de laatste keer. Ondanks dat er paarden aan de kletter vlogen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:56

ik heb loulou op het strand met pessoa-bit gereden. maar dat doe ik ook altijd als we met meerdere paaden gaan buitenrijden, want dan heb ik toch iets meer te vertellen.
loulou was niet echt gek op het strand, ik had erger verwacht Haha!
alleen als ik hem helemaal liet gaan was ze natuulijk wat moeilijk terug te nemen, maar dat is op het strand nie zo erg.
zorg wel dat je niet kei hard door het zware zand gaat galloperen, maar blijf een beetje in de buurt van het water (daar is het zand harder) want anders rijd je heel je paard kapot.
veel plezier!