aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-01 17:19

Soms heeft Rocky echt geen zin om wat ronder te komen (meestal als het al een tijdje geleden is dat je hebt dressuur gereden Knipoog ). Je vraagt het, met de juiste hulpen, en meneer steekt vrolijk zijn neus in de lucht! Je vraagt het nog eens... je vraag het wat meer door, maar hij weigert toe te geven...

Wat doe je dan? Blijven vragen tot hij eventueel van gedachten verandert? Verward
Hij is dan al goed losgereden (een half uur buiten gereden + een kwartier echt losgereden in de piste), dus dat zou het niet kunnen zijn.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 17:29

Als je hem nou is iets meer teugel geeft maar dat je toch contact blijft houden met zijn mond,dan heeft hij de ruimte om aan de teugel te gaan lopen en te ontspannen...Heb geduld,hij zal vanzelf wel gaan merken dat hij zich beter kan ontspannen Haha!

baaaaaaj

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 17:30

Je houdt je buitenteugel dan goed in contact en met je binnenteugel probeer je door kleine bewegingen met je hand te maken om hem van het bit af te schudden. Ook op de binnenteugel houdt je wat overdreven contact, zodat het voor het paard onaangenaam wordt om zo te lopen. Als hij een knikje geeft ontspan je de binnenteugel en probeer je even op de buitenteugel verder te rijden, daarna herhaal je het vorige totdat hij weer een knikje verder geeft en ontspan je weer.
Als hij dan op de bit gaat duwen, zoals mijn paard altijd doet, drijf je bij zodat je hem daarna weer kan opvangen en terug opnieuw kan inwerken en soepel maken.
Ik hoop dat het je duidelijk is?!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 19:23

Je handen rustig ontspannen houden en blijven spelen. Hij zal dan vanzelf wat ronder gaan komen. Als hij aan de teugel gaat, dan wel goed belonen.

Oja, je zegt dat als je een tijdje geen dressuur hebt gereden, dat ie dan niet aan de teugel wilt. Is wel begrijpelijk eigenlijk. Voor dat je dan 'andere dingen dan dressuur' gaat doen, zou ik toch even een kwartiertje ofzo aan je dressuur werken. Dat je wel dat goede gevoel blijft houden. Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:33

Citaat:
Op 2001-07-23 17:19, schreef visje:
Soms heeft Rocky echt geen zin om wat ronder te komen (meestal als het al een tijdje geleden is dat je hebt dressuur gereden Knipoog ).


Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met dat je pony en geen zin in heeft hoor. Als jij maar af en toe dressuur rijdt dan zal hij natuurlijk nooit lekker los in zijn lijf worden en automatisch aan de teugel gaan lopen.
Bij het dressuur rijden werk je aan het verbeteren van de natuurlijke gangen van je paard, dat is iets wat je heel regelmatig moet bijhouden. Het aan de teugel lopen is een logisch gevolg van een goede training en geen kunstje dat je je pony leert, net zoals bijv. voetje geven.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:34

Ik bedoel precies wat Jippie zegt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 18:37

Wel ja, ik onderhoud mijn dressuur wel regelmatig, maar we zijn bevoorbeeld nu drie weken op vakantie geweest met hem en dan hebben wel elke dag buiten gereden. Van dressuur is niet veel terecht gekomen omdat ik geen ruimte ter beschikking had en de wegen het meestal niet toe lieten aan iets anders te denken dan 'hoe kom ik hier nu weer uit'.
Normaal rij ik 2 tot 3 keer in de week dressuur en voor de rest buiten rijden. Dat lijkt me wel goed, niet?

Nu ik de eerste keer terug gaan rijden ben sinds mijn vakantie, vind ik dat het nog heel goed meevalt. Ik kreeg hem vrij gemakkelijk in evenwicht en de stelling is er ook even door gekomen. Ik mag ook niet te veel van hem verwachten, na zijn 'vakantie' Haha! .


Wat ik ook nog wilde weten is: geeft hij gemakkelijker toe de tweede keer, als je zo 'blijft proberen'?? Verward

Bit: van mijn instructeur moet ik mijn binnenteugel juist lossen. Verward (en spelen)

Dat van dat drijven en opvangen om hem lichter te maken helpt inderdaad heel goed. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:15

Oefening baart kunst, dat geldt voor jou maar ook voor je pony. Als de spieren van je pony weer beter gegraind zijn wordt het aan de teugel lopen ook veel makkelijker.
Succes! Party!!