[AR] shetje voor de kar???hoe beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

[AR] shetje voor de kar???hoe beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 18:48

hallo,

ik heb pas een shetje gekocht ,maar er is niks mee gedaan echt helemaal niets,en is ook nog erg bang.het is de bedoeling dat ze in de toekomst voor een karretje gaat lopen af en toe.hoe kan ik het beste beginnen,als ik haar vertrouwen heb gewonnen en haar verkeersmak heb gekregen?longeren?en is het moeilijk om haar dat te leren ,en mezelf ook want ik heb nog nooit gemend en ook niet de kans voor.moet je een koetsiers bewijs hebben?

wie heeft er tips???

alvast bedankt,
groetjes marlies

_______

Zou je voortaan [AR] voorin je titel willen zetten?
Alvast bedankt. Kim

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:52

Zo te horen heb je absoluut geen ervaring, ik raad je daarom af om je pony zelf te beleren. Zoek iemand die ervaring heeft en je wil helpen.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:05

Je denkt misschien dat een shetje makkelijker is te beleren omdat hij klein is... maar het is net zo gevaarlijk als het mis gaat als een groot paard!

En stel dat je het echt zelf wilt gaan leren is het verstandig dat je eerst zelf je koetsierbewijs gaat halen, het is moeilijker dan je denkt!!
en als je je koetsierbewijs hebt, dan ben je verzekerd tegen schade enzo.

verder moet je natuurlijk eerst je pony kennen en vertrouwen, dan moet je zijn condietie gaan opbouwen en je moet hem gaan laten wennen aan commando's hij moet gaan luisteren naar je stemhulpen, omdat die heel erg belangrijk zijn voor de kar!!

zo te horen ben je er nog lang niet aan toe om dit helemaal zelf te doen, dus schakel asjeblieft hulp in van een prof zodat er geen ongelukken met jou en je shetje gebeuren!!!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 22:35

ik denk absoluut niet zo makkelijk er over als jullie denken hoor!
ik heb geen ervaring met mennen,en denk ook niet dat het met een shetje makkelijker is.ik vroeg me alleen af hoe het in zijn werking gaat.hoe leer je een pony om voor de kar te kunnen lopen.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:23

hmmm ik kan je niet echt helpen daarmee, ik denk dat je er gewoon beter iemand bijhalen die er ecth verstand van heeft...

Ik ben pas bij menles 2, en mijn pony kan al mennen dus hoe je dat precies aanpakt echt geen idee...

maar gewoon een tip en geen aanval, ga niet in je eentje aankloten maar vraag er gewoon iemand bij die er verstand van heeft en doe het nooit alleen...

Je moet natuurlijk eerst je pony leren wennen aan tuig
je moet hem laten wennen als je achter hem loopt
je moet hem laten wennen om te sturen als je achter hem loopt
je moet hem stemcommando's leren

en als dei dat alleeeeemaal heel goed onder de knie heeft, zonder probelemen dan zet je er een klein lichtgewicht karretje erachter die heb je speciaal voor te leren...

nou ja en dan een stukje lopen...
nou ja vul zelf maar in....
stapje voor stapje dus!!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:08

Mijn kennis die beleerd nog weleens. Eerst zorgen dat hij in ieder geval aan het tuig went. Dan erachter lopen en zo zorgen dat hij alles weet van links, rechts en stoppen. Dan leren ze ook gelijk in ieder geval wat stemcommando's. Voor de rest kun je ze het aan de longeerlijn leren.
En dan zetten we ze voor een tweewieler.
Met alles zijn we met zijn tweeen! En die man die vooral het werk doet heeft al jarenlang ervaring. Ik help nu telkens met beleren, maar doe vooral dingen als paardje leiden etc.
Maar voor het beleren zal ik iemand zoeken als ik jou was. Zelf zal ik het nooit willen doen. Mijn pony heb ik ook laten beleren. Alleen men ik nog niet met hem, want ik vind dat ik te weinig ervaring heb.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:16

Ik zou eerst inderdaad haar vertrouwen winnen !! lekker veel wandelen en borstelen !! probeer ook vaak dikngen op haar/hem neertelggen ! om haar aan tuig te laten wennen enzo.. en ik zou als ik jou was eerst een paar andere paarden mennen en inspannen om zelf te oefenen !!!
en dan een tuigje kopen en gowoon net als alktijd, gaan wandelen !! met tuigje aan !
en er na een poosje achter gaan lopen ( eerst leren te sturen !!!) en dan als je dat heel vaak hebt gedaan een karretje aanschaffen !! eerst oefenen met dingen laten alepen !! Humpy( mijn sheetje) heb ik ook zelf beleerd !! de meeste shetjes leren zoiets heel gemakkelijk !! veel succes

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:00

Hai

Ik heb mijn shetlanderhengst ook zelf beleerd voor de kar, terwijl ik er totaal geen ervaring mee heb, nog nooit gemend :d

Maar ik heb het zo gedaan.
(ps: is ze al beleert enz.)

iig , leer je haar alle stemhulpen aan.
Je koopt bijv, een longeer singel, en je doet 2 longeer lijnen aan het bit en door de ringen van de longeer singel, en gaat dus achter het paardje lopen, en leert dan weer alle stemhulpen, als dat allemaal goed gaat, doe je er eens een band achter, als dat goed is, doe je er iets zwaarders achter.
Je meot goed tuig hebben, en dan doe je dat eens op, je longeert je pony eens met tuig op, en dan doeje er weer eens een band achter, en daarna is ze vast wel bereid om voor de kar te staan.

Als ze dit 1st allemaal kan ben je al een heel end.
Ik heb zelf geen koetsier bewijs.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:11

Ik laat de pony's altijd eerst aan het bit wennen en ga daarna pas verder zoals de meesten het hierboven mij beschreven hebben.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:20

Als je het goed wilt doen, ga je eerst een paar maanden lekker met je pony wandelen. Laat hem wennen aan jou, aan het verkeer enzovoort. Je kan tijdens het wandelen je pony ook al leren te reageren op stemhulpen. Zorg dat hij vertrouwen in jou krijgt.

Als je hem daarna wil gaan beleren vraag er dan alsjeblieft iemand bij die er verstand van heeft en die het vaker heeft gedaan. Een pony beleren als je zelf nog nooit gemend hebt is gewoon stom!!!

Je begint dan inderdaad eerst met het laten wennen aan het tuig, wennen aan het bit. Wanneer je pony gewend is aan al dat tuig om zijn lijf dan ga je voorzichtig aan proberen hem te begeleiden met de leidsels als je schauin achter hem loopt (in het begin nooit recht achter je pony gaan lopen!!!). De meeste paarden en pony's vinden dit in het begin heel erg moeilijk.

Als je hem goed kunt sturen en je pony helemaal gewend is aan het feit dat jij nu achter hem bent, dan kun je gaan beginnen met slepen. Voor het slepen gebruiken wij meestal een zware auto- of vrachtwagenband. Zo ga je weer verder totdat je pony helemaal gewend is. Pas daarna ga je hem voor een karretje spannen.

Dan heb je de keus tussen een tweewielig en een vierwielig wagentje. Mijn voorkeur gaat uit naar een vierwielig wagentje. Bij een tweewielig wagentje drukt een gedeelte van het gewicht van het wagentje op de rug van de pony, en dat confronteer je hem dus weer met iets nieuws, bij een vierwielig wagentje heb je dat minder.

Kortom je laat je pony stap voor stap aan nieuwe dingen wennen. Nogmaals, doe dit NIET alleen!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:55

Eerst eens lekker rustig de tijd nemen om je shetje te laten wennen aan jou en zijn nieuwe omgeving.
In het begin lekker poetsen, voetjes geven enz enz.
Daarna aan het halstertje wennen, wandelen enz.
Ik weet niet hoe oud je pony is maar zodra hij dit kan kun je gaan wandelen met hoofdstel en daarna longeren. Eerst enkel en daarna met bijzets of dubbel.
Daarna kun je gaan langteugelen. Dit is ook erg leuk op de weg (uiteraard alleen als je pony goed verkeersmak is en hij kan langteugelen!). Dit is in principe mennen zonder kar. En ik kan je zeggen, als jij er ineens achter loopt, is je pony veeel onzekerder. En liever dat oefenen eerst zonder kar (maar wel met 2e persoon).
Zodra je daarmee klaar bent lijkt het me dat je pony er wel aan toe is om beleerd te worden voor de wagen.
Aangezien je zelf geen ervaring hebt raad ik je aan hulp te zoeken van een ervaren mennen (en liefst met kennis van onbeleerde paarden!).
Uiteraard kun je het zelf proberen (wilde ik ook doen), maar ik ben zo blij dat ik het door een vakundig man heb laten doen, dat was het geld echt dubbel en dwars waard.
Meestal beginnen ze met het wennen aan het tuig (dit kun je overigens makkelijk zelf) en daarna voor de sleep. Dus een band oid erachter, voor het gewicht. Daarna gaan ze voor de kar, meestal eerste keren op het erf, en daarna de weg op.

Succes ermee

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 20:07

oke allemaal bedankt!
ik ga maar eens rond vragen wie er verstand van heeft die me kan en wil helpen met oefenen...