Flinke boetes bij overtreding vervoersverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Flinke boetes bij overtreding vervoersverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 23:05

www.paardenkrant.nl
Paardenkrant 14/03/2003

DOETINCHEM - De vogelpest grijpt om zich heen in Nederland en België. Een toenemend aantal pluimveebedrijven krijgt te maken met deze besmettelijke ziekte. Het gaat de kant op van de MKZ-crisis. En dat kan grote gevolgen hebben voor de paardenhouderij. In de Paardenkrant van vrijdag 14 maart j.l. wordt antwoord gegeven op de meest gestelde vragen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-03-03 23:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 23:12

Het meest in het oog springend zijn de sancties die er staan op overtreding van het vervoersverbod in de diverse 10 km-zones. Zo betalen agrariërs en mensen die bedrijfsmatig paarden houden 4.950 euro per overtreding en particulieren 2.450 euro, ook als er een veterinaire noodzaak voor het transport is.

Pensionstallen met pluimvee binnen de 10 km-zones mogen geen bezoek ontvangen, tenzij er een acute reden voor is (dierenarts e.d.). Dit betekent dus dat pensionklanten hun paarden niet mogen bezoeken. Overtreding van dit verbod komt de pensionklant op 440 euro per keer te staan en de pensionhouder op 880 euro per keer voor het illegaal toelaten van bezoek op zijn bedrijf. Als de pensionhouder een particulier met een extra stalletje is, betaalt hij 220 euro per overtreding, terwijl de boete voor de pensionklant 440 euro blijft.

Letterlijk overgenomen uit het artikel:

"Let op: naar de letter van de wet mag een particulier met één kip en één pony sowieso geen bezoek ontvangen indien hij of zij binnen de 10 kilometerzone woont. Zelfs oma mag niet meer op bezoek komen."

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:31

Nou daar ben je dan maar mooi klaar mee! Al die mensen die ineens al de paarden van hun pensionklanten moeten doen! En dan natuurlijk de gedupeerde die niet meer naar hun paarden kunnen.. Het wordt allemaal wel een beetje te gek zow...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:37

Wij mogen niet meer met de paarden over ond erf lopen omdat we wel geteld DRIE kippen hebben lopen! Extreme duivel dus nu zitten ze als het ware opgesloten in hun eigen stal! Echt Kl*te!! Ik baal er echt van! Als we het wel doen en betrapt worden staat er een boete van 950 euro op Echt balen, er staan ook een paar paarden in de wei en die kunnen er dus niet uit... pfff hopen dat het heeel snel voor bij is Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 00:45

Karin"]
Zo betalen agrariërs en mensen die bedrijfsmatig paarden houden 4.950 euro per overtreding en particulieren 2.450 euro, ook als er een veterinaire noodzaak voor het transport is"
[/quote]

Jemig .... 4.950 Euro !?, pff jemig hoop ik ff dat uit de 2e test blijkt dat het geen klassieke vogelpest in Breskens is.

[quote="Karin schreef:

Letterlijk overgenomen uit het artikel:


"Let op: naar de letter van de wet mag een particulier met één kip en één pony sowieso geen bezoek ontvangen indien hij of zij binnen de 10 kilometerzone woont. Zelfs oma mag niet meer op bezoek komen."


Aha, dan hebben wij dus al heel veel keer de wet overtreden, en de post dan? Die komt ook als we het niet willen op het erf, tjemig ik hoop nu echt dat het geen klassieke vogelpest is, pff, heb er echt geen woorden voor.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 09:38

poeh poeh! Das heel wat. Dat geld toch niet voor iedereen? Want wij hebben ook kippen (denk 14 ofzo) en 2 pony's. Zitten niet in besmet gebied.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:14

haike schreef:
poeh poeh! Das heel wat. Dat geld toch niet voor iedereen? Want wij hebben ook kippen (denk 14 ofzo) en 2 pony's. Zitten niet in besmet gebied.


Wij hebben ook maar drie kippen! het ligt er denk ik aan in welk gebied je dan zit, ik zelf woon in gelderland dus dat zal het wel zijn dan! Huilen

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:42

Paarden
Alle vervoer van paarden van of naar een bedrijf waar (ook) pluimvee wordt gehouden, is verboden. Paarden afkomstig van bedrijven met pluimvee, mogen ook niet voor paardrijden van het bedrijf af.

Paarden
Voor het vervoer van paarden gelden alleen in de 10 km-gebieden beperkingen, in de rest van het land niet.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:01

Informatie over klassieke vogelpest voor de paardenhouderij
12-3-2003




Vanwege uitbraken van Aviaire Influenza (Klassieke Vogelpest) in de Gelderse Vallei, Laren en Breskens mogen paarden en pony’s niet van en naar bedrijven met pluimvee vervoerd worden in de ingesloten gebieden. Mest van paarden op bedrijven met pluimvee mag in heel Nederland niet vervoerd worden.



Wat wel en niet mag in ingesloten gebieden en de rest van Nederland met paarden en pony’s kunt u vinden op de website van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren, kies voor bedrijfsnet en vervolgens voor het dossier "Aviaire Influenza" (klassieke vogelpest). Deze informatie kunt u ook vinden op Teletekst, pagina 460.



Voor overige vragen over de klassieke vogelpest kunt u terecht op het informatienummer: 0800-2233322.



Gevolgen voor deelname aan wedstrijden

Komt u uit een ingesloten gebied of kunt u door de beperkingen niet deelnemen aan wedstrijden, waarvoor u zich al heeft ingeschreven? Dan adviseert de KNHS u om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de betreffende wedstrijdorganisatie. In onderling overleg kan de organisatie eventueel bepalen om het reeds betaalde inschrijfgeld aan u terug te betalen of om u niet aan betaling te houden.



Bron: Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:32

Goh dat is echt sh*t!!
Ik woon in Zeeland, niet in een besmet gebied ('s-Gravenpolder, vlakbij Goes woon ik) Maar het zal hier ook wel komen, het wordt zo snel verspreid Scheve mond

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:19

Als ik drie kippen had en daardoor niet van het erf af zou kunnen met mijn paard dan aten we heel snel kippesoep. Dat is een ding wat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:34

En ik wil mijn pony verhuizen, dus ik hoop zo verschrikkelijk dat het geen klassieke vogelpest in Bresjes is, de 1e test was gelukkig negatief, maar he is nog wachten op de 2e test, maar ik zit zo in spanning nu ...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:48

nou die keus zou idd voor mij ook makkelijk zijn: kipjes!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:22

eveline_B schreef:
Als ik drie kippen had en daardoor niet van het erf af zou kunnen met mijn paard dan aten we heel snel kippesoep. Dat is een ding wat zeker is.


ja die kippen zijn nu al geslacht maar het verbod geld nog steeds! gewoon zoo belachelijk! hebben we geen kippen mogen we nog niet op het erf komen Huilen 20 maart komen ze opnieuw kijken dus tot die tijd is het ff behelpen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:30

Ik kan me daar een hoop bij voorstellen. Niet bij iedereen is het zo. Onze kippen hebben minstens evenveel prijzen gehaald als onze ponies (we houden zelfs de afstamming bij), dus bij ons zou die keuze erg moeilijk worden..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:40

He Waterkippie, hoe weet je dat.
Als er geen kippen meer op je erf zijn, mag je je paard toch vervoeren?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:50

essie79 schreef:
He Waterkippie, hoe weet je dat.
Als er geen kippen meer op je erf zijn, mag je je paard toch vervoeren?

nee want als ze besmet zouden zijn dan zouden de paarden het alsnog kunnen over brengen.. maarja donderdag komen ze opnieuw langs en hoop ik dat het voorbij is...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:23

kunnen eigelijk die dooie kippen het ook nog verspreiden, want ik woon vlakbij de rendac in son en daar worden al die kippen naar toe gebracht. Maar toch is hier nog geen vervoersverbod of zo, toch eigelijk wel raar, want hier komen net al die zieke kippen naar toe...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:54

Ik had een of ander verhaal gehoord dat het sterk overdereven was. Een man bij mij op stal had namelijk gebeld geloof ik.

Ik las net op een mailinglist dat het vervoersverbod voor stallen met hobby kippen is opgeheven, ik weet niet of het klopt, maar diegene had geloof ik gebeld.
WEetje wat helullig is...alleen voor hobby kippen! Maar hobbykippen lopen vaak buiten. Bij ons is een pluimveebedrijf, maar ik heb nog nooit een kip gezien, die zitten met zijn allen in een schuur maar komen nooit buiten...maarja...wij mogen dan nog steeds niet weg! :@

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 23:46


Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:12

je mag niet het erf af met je pony op een bedrijf met kippen, dus met 3 hobbykippen wel als ik mensen bij de vereniging moet geloven en die hadden gebelt.