Lekkere streekgerechten ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Lekkere streekgerechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 00:53

Wat is nou typisch voor jouw streek wat heel erg lekker of bijzonder of vies of whatever is?
Bij mij de Zeeuwse bolus, lekker zoet maar ook niet té, eh boterbabbelaars, vind ik niet lekker houd niet echt van boter, verder nog zeeuws speculaas, chocolade haaientanden (errug lekker). Er zullen er nog wel meer zijn, maar daar kan ik nu niet op komen.
Van andere streken vind ik vooral de Bosche bollen lekker en Vegtenaartjes ofzo, dat is met een knapperig boven en onderlaag, en ertussen een soort créme ofzo? Heerlijk, ik ga er bijna van kwijlen als ik die dingen krijg.


Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 10:54

Jeetje, dat zou ik voor Eindhoven echt niet weten. Maar ja, ik ben dan ook maar een import-Eindhovenaar Lachen Trouwens, ook bij mijn ouders thuis zou ik het niet weten. Waar ik wel op kan komen zijn Weesper moppen, uit Weesp. Die zijn erg lekker Vingers aflikken

Bolussen vind ik trouwens echt erg lekker! Vroeger gingen mijn oma's samen in een huisje in Zeeland om daar een weekje te gaan wandelen. Mijn moeder bracht ze dan vaak weg en nam dan verse bolussen mee naar huis. Dat was echt feest! Ik heb nog steeds een afspraak met een vriend van me staan (die uit Zeeland komt) dat we ze een keertje zelf gaan maken. Schijnt vrij makkelijk te zijn. Het plannen van een date is in ieder geval moeilijker Haha!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:22

mm voor oirschot zou ik het ook echt niet weten. ik zou alleen wel is een keertje hete bliksem willen eten. bij ingrid op bokt in zevenaar eten ze dat wel eens. heb een keer de kans gehad om mee te eten maar dat ging nietomdat het dan zo enorm laat werd met de trein. maar daar zou ik weleens een recept van willen

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:09

he yvonne dan moet je snel maar weer eens een keer langskomen.
hete bliksem is echt zo lekker he jammie smullen is dat.

Love the life that you live, live the life that you love

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:28

Vonneke, in dit topic staat het recept voor hete bliksem. Helemaal onderdaan.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:06

Ik heb geen idee voor Utrecht ...
Heb wel eens ergens Utrechtse spritsen gehaald, maar voor mij was het gewone sprits. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:52

Suikerbrood is volgens mij iets typisch Fries, ik weet iig dat als de family uit Zeist hier komt, ze bijna altijd wel een stukje meenemen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 18:59

Vlaaien! Haha! En nonnenvotten en er is vast nog veel meer lekkers maar daar kom ik even niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:26

Bij echte streekgerechten van Overijssel kom ik toch uit bij de kruudmoes en de balkenbrij en daar moet je toch wel echt voor in de stemming zijn (:r)

De Zweedse "kanelbullar" halen het dus echt niet bij een authentieke Zeeuwse bolus Vingers aflikken (en dan met name die van bakkerij LaBruyere uit Domburg Knipoog )

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:51

Lange soesters uit Soest. Hebben mijn opa en oma altijd!
En hier in Zevenaar hadden we vroeger de Zevernaarder bol, maar ik weet niet of die nog bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 00:43

Iets typisch uit Utrecht is vockingworst!
Kijk maar of je dat kunt halen ergens, hier ligt het gewoon bij c1000! Erg lekker met mosterd of augurk Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:13

Poffert, is een soort warme cake in tulbandvorm en eet je met suiker en (gemolten) boter Vork

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:47

broeder, of jan in de zak in nh!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:14

Uh, irish-lady, wat is het? Ik heb op school gezeten in NH, maar heb werkelijk geen flauw idee wat het is...

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

_Lucifer_

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:23

Het brabantse worstenbroodje natuurlijk, vooral in de winter.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:24

De échte moerkapelse kralingen mjammie!!
Ik kwam er trouwens ook achter dat ze niet in het hele land eierkoeken kennen Verward

:evaw:

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:13

Over eierkoeken gesproken... Heeft iemand hier een goed receptje voor?
Thx

(er staan er wel op internet enzo, maar heb ze liever van iemand die het zelf ook al geprobeerd heeft --> ben ik er zekerder van dat ze ook te eten zijn Knipoog)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:19

Katrien schreef:
Vlaaien! Haha! En nonnenvotten en er is vast nog veel meer lekkers maar daar kom ik even niet op.


Die zijn idd erg lekker! Vooral met nieuwjaar en dan heel veel poedersuiker (dit is geen censuur! Haha!) erop...

Van de vlaai vind ik kruisbessen met schuim wel het allerlekkerst eigenlijk...of kersen..of rijste of....Haha! Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 15:27

Zep schreef:
Bij echte streekgerechten van Overijssel kom ik toch uit bij de kruudmoes en de balkenbrij en daar moet je toch wel echt voor in de stemming zijn (:r)

De Zweedse "kanelbullar" halen het dus echt niet bij een authentieke Zeeuwse bolus Vingers aflikken (en dan met name die van bakkerij LaBruyere uit Domburg Knipoog )


Volgens heet kruudmoes bij ons karmelkse pap of jus.
Met melk dus en bruine bonen en worst en kervel en het is RANZIG. Misselijk
Bij die lucht moet ik altijd aan mijn hele oude overgrootmoeder denken die altijd in haar eentje zat te moeken in haar keukentje.
Alles moest bewaard worden.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:29

Wij hebben hier in Friesland Ús memkes (onze moeders in Fries), dat zijn munt en dropsnoepjes in de vorm van kleine koetjes. Echt onwijs lekker Vingers aflikken

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 00:59

Vlaai idd! Verder dacht ik dat boerenmoos (boerenkool) en Zoar Vleis (Zuur vlees) ook echt gerechten zijn die hier uit de streek veel voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:36

Sypheron schreef:
Vlaai idd! Verder dacht ik dat boerenmoos (boerenkool) en Zoar Vleis (Zuur vlees) ook echt gerechten zijn die hier uit de streek veel voorkomen.

Oja Soer Vleisj natuurlijk! Enne hoofdkaas? Of huidvlees?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:17

Wat dachten jullie van limburgse Nonnevotte !! Lachen

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:16

peperkoek kennen sommige mensen ook niet.
suikerbrood ken ik wel Vingers aflikken en balkenbrei ook Misselijk

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:20

Zep schreef:
Bij echte streekgerechten van Overijssel kom ik toch uit bij de kruudmoes en de balkenbrij en daar moet je toch wel echt voor in de stemming zijn (:r)


Dat is zooo smerig, alleen de lucht al, daar ga ik al van over mijn nek!

Hier heb je loosdrechtse turf, maar of dat een streekgerecht of iets is..............geen idee Verward

Maar wel heel lekker, soort van taart Vork


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 85 bezoekers