paard draait zich om?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
crina
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-03

paard draait zich om?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 09:43

hallo iedereen,

Ik heb een vraagje,
Ik heb nu sinds een maand of 4 weer mijn paardje terug.
In de tijd dat ik hem ''kwijt'' was is er heel wat met het beesje gebeurd.
Mijn paardje is erg dominant, De eerste paar keer dat ik heb gereden mocht ik mijn benen absoluut niet aanleggen. naar een paar dagen accepteerde ze eidelijk mijn been.
Maar nu het gaat over het algemeen aardig goed, ze begint lekker rustig te worden en ik kan al wat meer vragen.
Maar als ik op de linkerhand rij in de galop, en dan hmm aan de kant van de A kom, waarbij ons in de bak daar achter nog een stukje is om met wedstrijden los te rijden, draait mijn paardje haar hoofd erin en dan zitten we duz in 1x op de rechterhand.

Ik ga dan zo gauw het gebeurd linksom, want daar waren we gebleven.
Maar ze blijft het doen en ik kan haar niet tegen houden.

Volgens mijn instructeur moet ik goed mijn buiten teugel en binnen been eraan houden. Dat doe ik,maar mijn paardje schiet elke keer op het zelfde punt hup de rechterhand op.

Volgens mij doet ze het ergewoon om, maar ik weet niet hoe ik haar nu aan moet pakken.
Mijn paardje was toen ik haar kreeg erg bang, en heb nu eigenlijk al zoveel gewonnen dat ik ook niets wil forceren.

Ik hoop dat iemand van jullie een suggestie heeft, want het is sonde als het te lang duurt , want dan heeft mijn paardje mij in de poccet in plaats van anders om.

groetjes carina

al vast bedankt.

je moet niet te veel willen, geduld brengt je erg ver.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:51

Als ik het goed begrijp draait ze naar buiten weg. Je kan dan proberen met een kort ( springzeweepje) de buitenschouder in bedwang te houden. Dus het zweepje als je voelt dat ze om wil draaien tegen de schouder aan van de kant die ze opdraait. Als ze daar doorheen loopt een klein tikje. Waarschijnlijk kan je haar nog niet goed genoeg begrenzen en heb je hulp nodig van zo een zweepje


Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:52

Je weet waar ze het gaat doen, dus flink aan het werk zetten zodat ze helemaal geen tijd heeft voor die grappen. Kleine circels, overgangen, tempowisselingen etc etc.

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:45

Probeer eens net voor dat punt inderdaad een redelijk kleine volte in te zetten, houdt haar aan het werk zodat ze niet eens naar rechts kan denken!
Ze laat jou op deze manier zien waar jij wat steekjes laat vallen in je begrenzing!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:52

Ik ga met bovenstaande reacties mee. Verder is het heel belangrijk om haar als het ware (als het lukt) terug te draaien, dus als je op de linkerhand rijdt, en ze rechtsom gaat, haar linksom terug te draaien.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:48

zeker doen wat richtje zegt! en aan de longe (eventueel met een helper bij de hand) doet ze het daar?

crina
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 20:49

nee aan de longe doet ze het niet.
Maar inderdaad terug draaien waar ik gebleven was deed ik al wel. Maar verder gaat het de ene keer nu wel goed en de andere niet. duz we blijven oefenen.
In iedergeval bedankt dat jullie antwoord hebben gegeven.

je moet niet te veel willen, geduld brengt je erg ver.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:42

Hé cool. Baduh is dus niet de enige met dit "geweldige" trucje. Hij heeft een voorkeur voor de rechterhand, en als ik linksom in galop niet goed stelling vraag en heel duidelijk laat merken dat ik ook op die hand wens te blijven dendert ie op het laatste moment vanuit een volte de andere kant op. Dan zit ie dus in verkeerde galop, en dat vindt ie eng. Dus gaat ie bokkerig rennen. Boos! Zucht. Maar duidelijk aangeven wat je wilt, goed begrenzen met zowel je handen als je zit en het komt best goed. Baduh flikt het niet meer in elk geval.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:21

bubbels schreef:
Hé cool. Baduh is dus niet de enige met dit "geweldige" trucje.


Nee hoor Haha! Sjaak was ook een grote liefhebber van dit trucje. ik kwam het eerste jaar nooit verder dan de B op de linkerhand.

Hoe ik het precies het opgelost weet ik niet meer, maar als je weet op welk punt hij zich omdraaid kun je het altijd voor zijn.
Zorg maar dat je op dat moment zijn aandacht weer opnieuw opvraagd door een oefening te doen. evnetueel wt binnenstelling opvragen en ontspannen op het moment dat je paard rustig doorloopt.

Wacht niet af, dan ben je altijd te laat.


fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:31

Sam heeft het ook een poosje gedaan, je moet erg snel en handig zijn om hem telkens voor te blijven. Bij ons heeft een kennis die jonge paarden zadelmak maakt hem een paar weekjes doorgepakt en daarna zijn we onder zijn leiding met een thiedeman-teugel weer gaan rijden en nu gaat het weer heel erg goed. Sam stak zijn hoofd in de lucht en nam het bit tussen de tanden en weg was hij, met een thiedeman kan hij zijn hoofd niet de lucht in doen, en zodra hij netjes in de hand loopt werkt hij niet meer. Bij ons werkt dit erg goed, maar zoals gezegt, we hebben het met begeleiding gedaan! (voor foto's van thiedeman zie: [ITP] Samsam gaat weer zo fijn!!

Shiloh

Berichten: 19776
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 09:46

Idd dus wat iedereen hier boven zegt.... Ik snap dus dat je zegt dat je haar weer terug op de linkerhand zet, maar doe je het ook linksom (dus richting de kant van het hek) en niet rechtsom, als je dat doet, dan geef je haar haar zin, dus hoe dan ook, linksom weer omdraaien!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:59

Shiloh schreef:
Idd dus wat iedereen hier boven zegt.... Ik snap dus dat je zegt dat je haar weer terug op de linkerhand zet, maar doe je het ook linksom (dus richting de kant van het hek) en niet rechtsom, als je dat doet, dan geef je haar haar zin, dus hoe dan ook, linksom weer omdraaien!


Goed, dit zei ik dus ook altijd (zie ook mijn eerdere reactie), maar nu had ik vandaag les met Regina en moest ik haar dus de "verkeerde" kant op draaien. Ze werd namelijk zo vreselijk dwars, dat het niet te doen was om haar weer terug te draaien. Ze gooide haar kop in de lucht en weigerde verder rechtsom te gaan, draaide linksom of stond stil.
Toen moest ik dus wel linksom gaan en haar zo vooruit trappen, dat ze weer even wist wie de baas was, weer op m'n been reageerde en zich op mij concentreerde (ipv op het omdraaien) En het heeft geholpen, want na twee keer liep ze weer netjes rechtsom (ook op de volte), zonder dat het constant een gevecht was.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers