wat vind je van deze stelling??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

wat vind je van deze stelling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 16:19

Paardrijden doe je met je verstand.

Wat vind je van deze stelling, ben je het er mee eens of niet en waarom?


max_gekje

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: z'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 16:33

oioi
Ik ben het daar wel mee eens, ik bedoel je springt er niet even op en hobbeldt maarwat, je moet toch VERSTANDIG met je paard omgaan en denken wat op dat moment goed voor hem is, wat je moet doen om hem ontspannener te krijgen........? En stel je paard doet raar onder het rijden danmoet je dat toch verstandig oplossen en dus na gaan denken wat hem er toe kan leiden dat hij die reactie geeft. Ik bedoel je moet je paard gewoon met verstand verzorgen en rijden.

check; www.equidore.tk p.s Max is de allerbeste!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 16:47

*volcano* schreef:
Paardrijden doe je met je verstand.

Wat vind je van deze stelling, ben je het er mee eens of niet en waarom?


Als "aanvulling" vind ik het wel mooi als je Gevoel toevoegd :

Paardrijden doe je met je verstand en met gevoel...... Schijnheilig

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

max_gekje

Berichten: 52
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: z'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:44

Ik ben het helemaal met je eens les_fjal

check; www.equidore.tk p.s Max is de allerbeste!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:10

Ik vind dat gevoel belangrijker is als verstand. Tuurlijk moet je wel nadenken als je aan het rijden bent, maar je kan nog zo slim zijn, als je geen gevoel hebt voor paardrijden kom je nooit echt ver.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:20

Rocco, wat versta je dan onder gevoel?
Ik ben het er wel mee eens dat je paard rijdt met je verstand. Dat gaat zeker op voor mensen die niet beschikken over een groot talent. Door goed je gezond verstand te gebruiken en hard te werken kun je het ver schoppen in de paardensport.
De echte talenten [dat zijner maar weinig] rijden met gevoel. Dat is ook meteen de reden dat een echt talent niet altijd kan overbrengen waar hij/zij mee bezig is. Zij doen dingen van nature al goed dus hebben ze over bepaalde problemen nooit hoeven nadenken. Grote trainers zijn niet per definitie goede sporters geweest [bijv. Guus Hidding]

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:03

Aangezien het je op kracht niet lukt... moet ik het er mee eens zijn Knipoog

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:24

Omgaan met een paard doe ik met verstand, maar als ik na ga denken tijdens het rijden gaat het alleen maar fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:31

Volgens mij doe je paardrijden toch echt op gevoel hoor. En ik ben echt geen talent...... Lachen

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:39

Paardrijden doet iedereen met zijn verstand Lachen.Voor je een cirkel gaat doen dan denk je toch , oja nu ga ik cirkel doen zien dat hij/zij niet stilvalt , stelling vragen (nu maar een stom voorbeeld).Je moet eerst denken wat je gaat doen voor je met je gevoel kan rijden.En ja omgaan met een paard doe je met verstand...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:41

Je leert het met verstand en dat gaat als het goed is geleidelijk over in voelen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:42

peeky schreef:
Je leert het met verstand en dat gaat als het goed is geleidelijk over in voelen.


Precies!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 21:13

ik denk toch echt met verstand
van de week een verzorgster, spuit ze het paard waar ze net s'avond mee heeft gereden (staat ook zonder dek altijd) helemaal af, dan ben je toch niet helemaal lekker, denk eens na midden in de winter s; avonds en dan ik het nog best wel fris, als je nadenkt weet je dat je dat niet doet en zo ken ik meer voorbeelden

niets is onmogelijk voor hen die willen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:13

hmm ik moet toch echt leren voelen eer ik mijn verstand aan het werk kan zetten. Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:25

Rijden doe je op gevoel, maar een paard kopen, verzorgen en onderhouden doe je op je verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:49

lars schreef:
ik denk toch echt met verstand
van de week een verzorgster, spuit ze het paard waar ze net s'avond mee heeft gereden (staat ook zonder dek altijd) helemaal af, dan ben je toch niet helemaal lekker, denk eens na midden in de winter s; avonds en dan ik het nog best wel fris, als je nadenkt weet je dat je dat niet doet en zo ken ik meer voorbeelden


Het ging toch over paardRIJDEN???? Verward

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:50

Picasso"]
[quote="lars schreef:
ik denk toch echt met verstand
van de week een verzorgster, spuit ze het paard waar ze net s'avond mee heeft gereden (staat ook zonder dek altijd) helemaal af, dan ben je toch niet helemaal lekker, denk eens na midden in de winter s; avonds en dan ik het nog best wel fris, als je nadenkt weet je dat je dat niet doet en zo ken ik meer voorbeelden


Het ging toch over paardRIJDEN???? Verward
[/quote]

Da's waar, toch even mijn mening: ik had de verzorgster in kwestie haar nek omgedraaid. (Tenzij het paard daarna het solarium in is gegaan natuurlijk)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 00:11

Ik ben het helemaal eens met de stelling eigenlijk. Veel mensen gaan gewoon 'maar wat rijden', maar de meesten denken er niet bij na waaróm ze bepaalde dingen doen.
Natuurlijk speelt gevoel ook een rol, voor talenten zelfs een grote rol, maar de meesten, willen ze een beetje verder komen, moeten het toch echt met het verstand doen.
Je rijd nooit zomaar een volte, dat doe je met een doel, maar veel mensen rijden een volte zonder daar bij na te denken. Wat wil je bereiken met die volte?
Je moet met rijden ook goed nadenken en er zijn maar weinig die dat doen. Niet dat je ze dat moet kwalijk nemen, de meesten doen het ook gewoon recreatief. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, paardrijden is eigenlijk heel logisch je moet alleen wel nadenken voordat je die logica zult begrijpen. En ik plaats deze stelling omdat ik het net heb begrepen en ik begrijp steeds meer. Ik heb van zoveel mensen les gehad, (heb sinds kort een nieuwe (geweldige!!!) instrukteur) maar wat die probeerden te bereiken weet ik niet, ik heb nu pas echt het gevoel dat ik weer vooruit ga en mn paard steeds weer beter leer kennen, terwijl ik dacht dat ik haar allang wel kon, dat ik alles wel wist. Maar tussen rijden en rijden kan zo'n groot verschil zitten. Scheve mond
En daarmee wil ik dus zeggen, paardrijden doe je wel degelijk met je verstand. Je moet je paard begrijpen en maar weinig die dat van nature' kunnen dus daar zul je je in moeten verdiepen, dan pas kun je echt gaan rijden, want als je je paard niet begrijpt, wat denk je dan te bereiken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:33

Ik denk dat ook het talent met zijn of haar verstand rijd, maar dit niet zozeer in de gaten heeft. Om je paard goed te kunnen trainen moet je begrijpen hoe hij in elkaar steekt, zowel lichamelijk als psychisch. Je moet hem kunnen "lezen" ahw.

De meeste mensen hebben een te groot bord voor hun kop hangen om hun eigen fouten en problemen te kunnen analyseren en die komen dus nooit een stap verder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, DotBot, Iris_Casper, janneke584, Marjo84, Whizz en 36 bezoekers