vitmamine E gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

vitmamine E gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 18:02

bij ons op stal zijn er de laatste tijd enkele gevallen van vitamine E gebrek gecontstateerd.
de paarden worden 3x per dag gevoerd en tussendoor kuilgras.
omdat de mensen op stal best fanatiek aan het trainen zijn wordt er sportbrok gevoerd zodat het paard extra vitamines en mineralen binnenkrijgt.
wat is de oorzaak van dit vitamine E gebrek en hoe is dit te verhelpen.
de paarden waarbij dit gebrek is geconstateerd kregen een aantal vitamineshots.

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:48

Ik weet dat het slecht warmstappen en het uitstappen bijdraagt aan een vitamine E gebrek.

Hier (http://www.swiss.nl/HTML/productcode_42.html) staan een aantal dingen over vitamine E bij mensen...vitamine E is bij paarden hetzelfde voor zover ik weet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:09

XoNo schreef:
Hier (http://www.swiss.nl/HTML/productcode_42.html) staan een aantal dingen over vitamine E bij mensen...vitamine E is bij paarden hetzelfde voor zover ik weet.


Vitamine E is vitamine E. Het is een belangrijke vitamine die bijdraagt aan de de doorbloeding van de spieren, o.a de afvoer van afvalstoffen.

Mijn haflinger heeft er een tijdje geleden ook last gehad van een tekort aan vitamine E. Hij had een ontzettende stijve achterhand (kon er nog geen volte mee draaien). Een dierenarts/voedingsdeskundige heeft ernaar gekeken en constateerde een tekort aan vitamine E. Ik had geen enkel idee waardoor hij hieraan kwam....hij kreeg elke dag behoorlijk(voor een haflinger) basisbrok en kruidenreformmuesli.
Maar alleen vitamine E erbij voeren was bij hem niet afdoende. Hij heeft een tijdje op rust gestaan (in de wei) en heeft nog een algemene pijnstiller gekregen van "onze" dierenarts(hem hebben we erbij geroepen toen de extra vitamines niet aansloegen). Hij had geen enkel idee wat hij had of hoe het was gekomen, maar raadde me wel aan om met de Vitamine E die ik bijvoerde mee door te gaan. (Vitamine E wordt ook bijna niet opgeslagen in het lichaam)
Daarna ben ik rustig aan weer begonnen en heb langzaam het werk weer opgebouwd.
Ik denk zelf dat het is gekomen door een combinatie van te weinig krachtvoer en te harde training gevolgd door een dag rust....nu probeer ik dat dus koste wat kost te voorkomen. Lange warming-up, cooling down, dekentje op, de dag na een harde training zeker rijden en krachtvoer aangepast aan de arbeid. En hij heeft het sindsdien niet meer gehad.......

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:08

Vitamine E

Je moet Vitamine E eigenlijk altijd in samenhang met Selenium zien, zonder selenium werkt vitamine E niet en omgekeerd. Vitamine E en selenium kunnen een belangrijke rol bij de bescherming tegen spierbeschadiging, stijfheid en kreupelheid spelen. Vitamine E beschermt in combinatie met Selenium de celmembranen, voorkomt spierdystrofie, verhoogt de zuurstofuitwisseling in het bloed en bevorderd het herstel na intensieve inspanningen.
Het is algemeen bekend dat vitamine E een positieve invloed op het spierweefsel heeft. Spierpijn, kramp en spierontstekingen zijn soms terug te voeren op vitamine E gebrek. Vermoeidheid is in feite zuurstofgebrek in de lichaamscellen. Vitamine E bevordert de cellulaire zuurstofwisseling in het hart-, ademhalings- en spierweefsel, en kan dus ook op gebied van uithoudingsvermogen (uitstel vermoeidheid) betekenis hebben.
Om vitamine E volledig tot zijn recht te laten komen moet ervoor gezorgd worden dat er voldoende Selenium beschikbaar, wetenschappers nemen aan dat de verhouding ongeveer 1 mcg (microgram) selenium tegen 8 IE (Internationale Eenheid) vitamine E moet zijn.
Vaak zit er in de gangbare voeders wel voldoende vitamine E, maar dan te weinig selenium. Vitamine e bindt zich met diverse stoffen om diverse processen te reguleren. Selenium is in dit verhaal de bindstof. Je zou ook kunnen zeggen dat wanneer er niet voldoende selenium beschikbaar is, niet de totale aanwezige hoeveelheid vitamine E kan functioneren, maar ook omgekeerd.

Vitamine E kan wel door het lichaam worden opgeslagen, namelijk in de lichaamsvetten. Echter een sportpaard heeft wel veel spieren, en maar weinig vetten, en heeft dus ook maar een geringe voorraad vitamine E.

Ik ben er geen voorstander van om bij een gebrek even een “shot” vitamines te geven en zodra de klinische verschijnselen voorbij zijn weer in het oude voederpatroon te vervallen. Mijn advies is; zoek naar een passend krachtvoer met voldoende vitamine E - EN – selenium in de juiste verhouding. Dat is veel duurzamer en voorkomt problemen.

Binnen het assortiment van fyto horse (zie banner) is Fyto Gold (met o.a. 250mg vit. E /kg) of Fyto Parade (200mg vit E/kg) geschikt voor paarden met een tekort aan vitamine E. Dit zijn voeders die probleemloos blijvend gevoerd kunnen worden. Toevoeging van supplementen met vitamine E en selenium is naast deze voeders overbodig.

Succes!

Fyto Horse,
August Offenberg

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:17

Pavo verkoopt ook goede Vit-E supplementen. E-plus meende ik dat het heet.
Een tekort merk je vrij snel, je paard word stijf, en wil lastig los worden tijdens de warming up.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:26

Hmm, zou Andrew zijn vermoeidheidsverschijnselen en slechte looplust daar misschien mee te maken hebben? Hij krijgt een kleine halve schep pavo 1 per dag bijgevoerd als hij werkt, naast ongeveer anderhalve schep stibro. Hij is niet dik (weinig vet) en sinds we meer met hem doen, en langer rijden weinig looplustig. Na een dagje alleen in de wei gaat het vaak wat beter... Wat zou ik eigenlijk moeten voeren als hij zo'n 6 dagen per week gereden wordt, ongeveer 3/4 tot 2 uur per dag?

's ochtends staat hij wel vaak te stoeien met zijn weidegenoot. Zou hij daar misschien al zijn energie al verspillen?

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:41

hoihoi,

toen mijn paard in september naar de veearts ging voor zijn spoor, heeft de veearts wat bloed getokken. hij vond het paard duf uit zijn ogen kijken. na enige dagen kwam hij met het resultaat van het bloedonderzoek: mijn paard heeft een hevige verzuring aan zijn spieren als gevolg van vitamine e en selenium gebrek. hoe goed ik ook mijn warming-up en cooling-down deed de verzuring ging niet weg. mijn paard liep al geruime tijd met een geknepen kont en bewoog niet lekker, hij was sloom, futloos, stond altijd als een dooie in de paddock en op stal en had gewoon moeite met bewegen. nu moet ik elke week een vitamine E spuit geven (maximaal 3 maanden) en daarna overgaan op sportbrok of het vitamine E + selenium supplement van Pavo gaan bijvoeren. te veel vitamine E via de spuiten wordt namelijk niet meer door het lichaam opgenomen en wat je er van voren in doet komt er van achter net zo hard weer it vertelde de veearts daarom raadt hij mij de supplementen aan. ik ben nu een aantal maanden op weg en het resutaat is verbluffend. hij beweegt vrij en bokt zelfs als hij buiten met vriendjes staat.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:07

als ik dit zo lees, dan denk ik dat ik het toch maar eens zou moeten proberen met die supplementen, en mijn sportbrok opvoeren...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:45

Ik weet inmiddels dat een werkend paard tussen de 2000 en 2500 mg Vitamine e per dag nodig heeft, en ga mijn paard in ieder geval bijvoeren. 2 leeftijdgenootjes van hem, waarmee hij in de opfok heeft gestaan, hebben ook beide een vitamine e gebrek. Nog niet erg ofzo, ze hebben preventief laten testen, maar ik kan donderop zeggen dat ook mijn paard het heeft. Ze krijgen treurniet prestatiebrok gevoerd, waar in principe ook extra vitamine e en selenium in moet zitten. Ik heb ze gemaild met de vraag wat de ingrediƫnten zijn van dat voer, en aan de hand daarvan ga ik het product Hypower van NAF bijvoeren. Daar zit 19,5 ie per kg in. Aan de hand van de informatie van treurniet kan ik kijken hoeveel Hypower ik per dag bij moet/kan voeren. Zo weet ik in ieder geval dat ik dalijk geen paard met vitamine e gebrek krijg. Pas echter wel op, een paard mag niet meer dan 5000 mg per dag aan vitamine e binnen krijgen, anders vergiftig je je paard.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:27

Je kunt je natuurlijk afvragen of het vitamine E tekort ontstaat door teweinig vitamine E inname, of door een verkeerde trainingsopbouw?!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:06

Speelt ook zeker een rol...zowel in- als uitstappen is erg belangrijk. Maar bij ons komen er steeds meer gevallen van vitamine e gebrek kijken en het lijkt me sterk dat die allemaal verkeerd gereden worden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:53

Het lijkt me sowieso sterk dat er in een keer heel veel paarden op een stal staan met een vitamine E gebrek. Zeker omdat veel voeders tegenwoordig een hoge dosis vit. E bevatten. Daarnaast is vit. E niet een vitamine waar je snel een gebrek aan hebt.

Hoe hebben "ze" een vitamine E gebrek geconstateerd??????? Ben ik erg benieuwd naar *LOL*

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 22:32

dat kan je laten testen door een dierenarts..

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:59

pareltje schreef:
dat kan je laten testen door een dierenarts..


dat had ik begrepen, maar ik wilde graag weten welke test ze uitvoeren

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 22:59

kzal t navragen voor je

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:02

pareltje schreef:
kzal t navragen voor je


thanx ben benieuwd

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:50

Bloedtest, daarin de hoeveelheid vit E bepalen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:42

Maar als vitamine E in je vetmassa wordt opgeslagenhoe kun je dan aan het bloedbeeld het gehalte aan vitamine E zien????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:09

Misschien off-topic, maar ik ben 2 dagen geleden met Pavo E-plus begonnen. Ik constateerde ook dat mijn paard moe leek en ik kan niet goed zien of het spierpijn is of zo. Hoe zie je dat eigenlijk?

Ik dacht, laat ik het eens proberen. De volgende dag al een vrolijke, snelle en veel bewegelijkere jonge blom geworden. Zou hij zich nu ineens beter voelen? Kan dit na 2 dagen al? Ben benieuwt of er ook anderen zijn die dit zo snel hebben ervaren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:01

sjakie schreef:
Maar als vitamine E in je vetmassa wordt opgeslagenhoe kun je dan aan het bloedbeeld het gehalte aan vitamine E zien????

Is net hetzelfde als ijzertekort bv. een deel is in gebruik in het lichaam. Het wordt opgenomen, komt in de darm en van daaruit in het bloed. Vanuit het bloed wordt de vit E aangesproken door de weefsels. Er hoort dus een bepaalde hoeveelheid in het bloed te circuleren, anders krijgt het lichaam problemen. Die hoeveelheid in het bloed kan je bepalen en van daaruit kan je zeggen dat er een tekort in het lichaam is. Vit E is vetoplosbaar maar dat wil niet zeggen dat het gestapeld wordt in vetweefsel. Algemeen kan je zeggen dat het een anti-oxidant is en heel belangrijk voor weefselherstel en het gezond houden van de celwand.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:53

Zannekin schreef:
Vit E is vetoplosbaar maar dat wil niet zeggen dat het gestapeld wordt in vetweefsel. Algemeen kan je zeggen dat het een anti-oxidant is en heel belangrijk voor weefselherstel en het gezond houden van de celwand.


Maar een goed getraind paard heeft na arbeid minder last van celbeschadiging dan een ongetraind paard.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 13:00

Ja, inderdaad. Spiercellen worden beschadigd als er verzuring optreedt. Dat heeft dan weer alles met training te maken.
Verzuring en celschade ondervindt je zelf als spierpijn na een overmoedige training. Een getraind iemand zal voor dezelfde hoeveelheid arbeid minder last krijgen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 16:12

Vitamine E wordt wel gestapeld in lever en vetweefsel. En hoeft daarom niet perse iedere dag opgenomen te worden, mits er eerst een voorraad kan worden aangelegd.
De behoefte van een paard aan vit E ligt op 1 mg per kg lichaamsgewicht. Wanneer er regelmatig zware arbeid verricht wordt dan zou dit op 2 mg per kg lichaamsgewicht liggen. Bij renpaarden wordt zelfs wel naar 4 mg gegaan.

Meestal bij een vit E tekort is er ook sprake van een te laag selenium gehalte.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:01

Jantien schreef:
Vitamine E wordt wel gestapeld in lever en vetweefsel. En hoeft daarom niet perse iedere dag opgenomen te worden, mits er eerst een voorraad kan worden aangelegd.


Niet helemaal correct (speciaal nog een keer opgezocht):

"The body does not store vitamin E as well as it does the other fat-soluble vitamins. In fact, plasma and liver vitamin E concentrations fall to pre-supplemented values within three to seven weeks, respectively, after supplementation is stopped."

en als antwoord op de vraag hoe men nu uit een bloedwaarde kan afleiden of er geen tekorten zijn:

"Vitamin E is found in most body tissues; there are no major storage sites although reproductive organs, pituitary and adrenal glands have particularly high concentrations. It is transported in the bloodstream by low-density lipoproteins and, although the amount in transport varies with the time of recent food absorption, it is a reasonably good indicator of status."

Met selenium supplementatie moet men heel voorzichtig zijn. Dat wordt al vlug toxisch bij overdoseren. Aangeraden wordt een supplement te zoeken dat geen selenium bevat aangezien selenium meestal voldoende aanwezig is bij volwassen dieren in het dieet. In Gent supplementeert men zuiver vit E, gewoon van de apotheek.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:18

Ja Zannekin, ik had ook steeds begrepen dat het lichaam juist GEEN vitamine E kan opslaan. Anders zou je m.i. ook niet zo gauw een tekort krijgen.
Als je je aan de aanbevolen dosering houdt zal het niet zo gauw fout gaan lijkt me.
Overigens wordt het wel aanbevolen om het in combinatie met selenium en magnesium te geven. Naar ik heb begrepen is dat nodig omdat de vitamine E anders niet goed kan worden opgenomen door het lichaam?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, GrapeshotBot, Laarvv, Plonspony, SentiBot en 26 bezoekers