Hoefijzers: wel/niet noodzakelijk? Hellup!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Hoefijzers: wel/niet noodzakelijk? Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 19:31

Hoi,

Ik heb even een vraagje. De IJslander die ik nu bijrijd staat momenteel op ijzers. Nu vroegen wij ons af of zij ook zonder ijzers door het leven zou kunnen gaan?
Ik weet dat dit kan, en dat je voorzichtig aan moet doen ivm de gevoeligheid van de straal en het verharden van de hoeven. Maar wie kan mij er meer over vertellen eventueel?

Heb jij je paard op ijzers staan & hoe vaak komt bij jullie de smid langs voor vervanging van de ijzers. Om de 6/8/10/12 of meer weken?

Een hele waslijst, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen om hier duidelijkheid in te geven.

Alvast bedankt.

Groetjes Myke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:39

Ik heb mijn oude pony altijd zonder ijzers gereden ging prima, maar Rydar sleet zijn voeten flink af dus die moest op ijzers het ligt er net aan hoe sterk de hoeven zijn.. Porbeer het eens een maandje...

Ry krijgt 1x per 3 maanden nieuwe ijzers trouwens

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:00

Met mijn haflinger is het zo. Ik rijd heel veel buiten, daarom heeft hij zowieso ijzers en aan zijn achterbenen heeft hij een afwijking wat je bij heel veel paarden ziet, 'het naar binnen draaien van de achtervoeten bij het lopen', dus dan zou de hoef aan de ene kant meer slijten dan aan de andere kant.

In de regel worden ijzers om de 8 weken vervangen, maar als ik in de winter bijv. ietwat minder rijdt dan kom ik er ook wel eens langer mee uit. In de zomer als ik veel rijdt loop ik tegen een ander probleem aan. Door het vele rijden slijten de ijzers veel sneller en moeten zijn voeten weer sneller beslagen worden en zodoende voer ik ook wel eens biotine bij, zodat zijn voeten goed bijgroeien. Als zijn ijzers wel eens na 6 weken los zitten, laat ik door de hoefsmid de ijzers met nieuwe nagels vastzetten en een aantal weken later nieuwe ijzers eronder slaan Haha! .

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30623
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:06

Ik heb mijn pony op ijzers, want ze groeien niet hard die hoeven.
Maar probeer het idd tijdelijk zonder ijzers, dan weet je het snel genoeg.
Mijn pony krijgt eens in de 3 maanden ijzers.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:16

Banje staat ook op ijzers..... ook omdat we veel buitenrijden... maar als het land dalijk open is gaat ze op "blote voeten".....

Ik wil er graag een vraag aan toevoegen:

Zijn er misschien ijzers van een metaal of iets anders die niet zo glad zijn? Banjer loopt te glibberen en uit te glijden bij het leven... en zonder ijzers slijten haar hoefjes dus weer te veel...

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:10

Grappa heeft nu voor het eerst ijzers onder. Zijn hoeven slijten te veel af. Hoe lang ze er onder blijven zitten is afhankelijk van hoe snel zijn voeten groeien en hoe ze zitten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:06

altijd oznder ijzers gereden. Alleen de 3-jarige die ik nog moet inrijden staat al 2 jaar op ijzers (corrigerend beslag, laatste jaar gewoon beslag om de hoef toch mooi te houden). Straks gaat deze ook zonder ijzers door het leven.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:17

Mijn vorige pony stond ook op ijzers. Als ze er een verloren had dat sleet die hoef wel snel af, dus het was echt nodig. Het paard dat ik nu heb staat normaal alleen van voor op ijzers omdat ze er van achter niet tegenkan, maar nu heb ik haar zonder ijzers staan omdat ik niet veel rijd. De hoefijzers werden meestal zo om de acht tot tien weken vervangen.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:25

Mijn paarden stonden allebei op ijzers, omdat ' het zo hoorde' Verward

Ik heb de ijzers nadat versleten waren er niet meer onder gehad en ze lopen nu zolang ik ze heb (7 en 4 jaar) zonder ijzers. De oude merrie heb ik wel op schoenen staan buiten, want door haar hoefbevangenheid loopt ze met de zolen teveel op de grond en doen de kiezels etc te veel pijn.

Hoeven moet je de tijd geven om uit te harden, verder voer ik dagelijks biotine-plus bij.
Ik houd de hoeven zelf bij (vijlen) en 1 per 4 maanden kontroleert de smid of ze nog recht staan en eventueel recht te zetten.
Mijn paarden hebben geen brokkelhoeven, bijna geen scheuren (af en toe een kleintje) en lopen niet gevoelig op blote voeten. Haha!
Hierbij een foto van de Old Mac's schoenen, due nu al 2 jaar oud zijn en nog steeds niet versleten.

Afbeelding

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:59

Ik hou eigenlijk helemaal niet van ijzers dus als het ff kan wil ik zonder. Onze shet staat dan ook niet op ijzers, ze loopt zo'n 4x per week op de weg en dat gaat prima. Maar Rocco loopt elke dag op de weg, en z'n hoeven slijten dan ook flink. Als ik alleen stap op het asfalt/klinkers, lukt het met alleen voor, als ik ook stukken draaf moet hij ook achter, maar ik heb hem nu al een jaar op alleen voor staan, gaat op zich goed.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:32

Blote voeten is altijd beter, een paard is immers zonder geboren.

Wegens slijtage zijn we ijzers gaan gebruiken.
Gelukkig staat de wetenschap niet stil en zijn ze voortdurend in onderzoek naar alternatieven.

Een daarvan zijn de hoefschoenen die SM laat zien.

Onlangs op de Equitana heb ik veel meer alternatieve 'ijzers' gezien en heb ik een praatje gemaakt met een verkoper van groene harde kunstof ijzers. Ben er wel enthousiast over en zou het wel eens willen proberen als mijn fjord voor de kar gaat.

Ik heb vorig jaar de ijzers eraf gehaald het heeft een tijdje geduurd maar hij gaat steeds minder gevoeliger lopen.

www.equestrian-essentials.ltd.uk
www.hippoflex.de

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:37

Mijn paard loopt nu bijna drie jaar (zolang ik hem heb) zonders ijzers. No problem. Ook buiten op het asfalt niet. Bijna nooit een scheur erin en de hoefsmid is weinig nodig. Nu heeft hij keiharde hoeven en ik weet ook wel dat niet ieder paard dat heeft. Er bestaan enkele andere manieren van hoefbekappen waarbij geen ijzers nodig zijn (natural balance en strasser). Natuurlijk is het voor een paard dat lang op ijzers heeft gestaan meestal niet zo dat hij dan zonder ijzers 1-2-3 geweldig (lees ongevoelig op alle ondergronden loopt) loopt, maar dit kan je opvangen met hoefschoenen. Op deze site staat daar informatie over in het nederlands:
http://come.to/veldman