HELP: hoeveel voer voor een drachtige merrie???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snowywhite

Berichten: 85
Geregistreerd: 13-02-04

HELP: hoeveel voer voor een drachtige merrie???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 12:08

Ik ben hier niet zo in thuis, maar laatst vroeg een meisje op stal hoeveel ze een merrie nou moest geven die binnenkort gaat bevallen. Ik heb zelf geen flauw idee. Kan iemand ons helpen?

Hoeveel hooi en hoeveel aan brokken.

We hoorden namelijk dat hoe meer brokken je een drachtige merrie geeft, hoe moeilijker de bevalling zou worden, omdat het veulen dan ook behoorlijk zwaar gaat worden.

Is dat waar?

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:13

Waar ik zelf op stal sta. Die merrie is net bevallen, maar die kreeg voor de bevalling 2 x 1 1/2 kilo brok. En gewoon veel hooi. Ik weet niet of dit goed is hoor, weet er zelf verder ook niets van af!

flettie

Berichten: 8654
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: HELP: hoeveel voer voor een drachtige merrie???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:47

Dat hangt sterk af van wat je merrie zelf nodig heeft.
Die van mij is bijna 10 maand drachtig en krijgt op dit moment onbeperkt hooi, 2 uur weidegang (zijn aan het opbouwen) en 0.5 kg merriebrok en 1.0-1.25 kg Tinkerbrok (zeg maar basisbrok). Daar doet zij het op dit moment uitstekend op.

Gewoon goed kijken naar de merrie. Als ze goed in d'r vel zit blijf dan voeren wat je nu voert. Valt ze in voer dan meer.

Snowywhite

Berichten: 85
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:13

Ok, ze zit goed in de vel, mooi rond buikkie dus daar is niks mis mee. Maar ze zeiden namelijk hoe meer je voert hoe zwaarder een bevalling is, is dat ook zo?

ijsklontje

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: in mijn hutje op de hei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:13

als je je merrie (trouwens elk dier) vlak voor de bevalling (zeg laatste 2 weken) heel veel voer geeft, groeit je veulen inderdaad harder en wordt daardoor groter. Dus vanaf 2 weken voor de bevalling niet veel meer gaan voeren, anders kan de bevalling moeilijker verlopen door een groot veulen. Daarna langzaam naar behoefte van de merrie meer gaan voeren in verband met de melkproductie.
Hooi kun je onbeperkt voeren. Geef de dagen rond de verwachte bevalling wat lichtverteerbaar voer. slobber bijvoorbeeld. Bevallen met een volle maag is geen pretje voor de merrie. Denk er ook aan regelmatig kleine beetjes te voeren, omdat de maag minder kan uitzetten door het veulen.

veel succes met de bevalling en plezier met het veulen

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:57

Die van mij kreeg vorig jaar zeker 3 a 4 kilo merriebrok per dag en onbeperkt hoooi.
Het verschilt per paard. Als ze er goed uit ziet, doe je het goed.
Ze zal wel meer nodig hebben aan het einde van de zwangerschap, dus goed opletten!
Met een zogend veulen straks, heeft ze ook meer nodig dan normaal.

sterkte!