Eindelijk de gebruiksaanwijzing gevonden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Eindelijk de gebruiksaanwijzing gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 08:31

En dat werd tijd na 1,5 jaar gekloot. Ik weet niet of sommige het nog herinneren maar ik heb hier een tijd terug een stukkie geschreven over een paard dat ik rijdt en dat ik me afvroeg of er ook paarden bestonden die gewoon nooit zadelmak te krijgen waren. Of eigenlijk was ie wel zadelmak, maar ik had hem totaal niet onder controle. Hij deed gewoon whatever ie zelf wou en als ik daar wat op tegen had dan gaf ie me een rodeo waar je U tegen zegt. Langzaam maar zeker begon ie me steeds meer in de tang te krijgen. Ik kon hem immer nooit straffen want op het moment dat ie een rodeo inzette moest je alle zijlen bijzetten om in het zadel te blijven. Tegen de tijd dat de 4 voeten weer aan de grond stonden was het natuurlijk al te laat om te straffen. Kortom het paard had geleerd dat ie met mij rond kon rijden ipv andersom. Hoe meer ik probeerde hem aan te pakken, hoe harder hij begon terug te vechten. En geloof me, dit paard kan bokken Het is een rasechte athleet, hij kan vanuit een galop in 1 keer tot stilstand komen, recht omhoog gaan en een 180 graden draai maken. Hij was absoluut niet bang, mankeerde lichamelijk helemaal niets, maar wat ik ook probeerde ik kon hem niet aan. Ik heb een aantal trainers benaderd die er vriendelijk voor bedankte en nadat ik met hem in het hek was beland na een steiger partij kreeg ik zelfs de bibbers in m'n benen. Ik was het zo zat, er moest echt iets gebeuren. En dat is deze week gebeurt haha! Deze week is zijn boot camp ingegaan. Ik had mezelf als doel gesteld dat tegen het eind van deze week dat paard door mij berijdbaar moet zijn en dat ik de controle moet hebben. Zou het na deze week nog niet beter zijn dat zou ik opgeven. Het is het namelijk niet waard om je nek te wagen terwijl er zoveel leuke andere paarden in de wereld zijn. Ik heb een cowboy gebeld, een echte ruige die je niet graag op je fijne paarden wil zetten. Hij beweerde dat ie op ieder paard stapt, maakt niet uit hoe gek. Hij heeft hem opgezadeld in een roping zadel met back cinch (hoezo, we willen het lot tarten Vork ) een dun snaffeltje en een tie down. Hij begon in de roundpen, maar sprong er na 5 minuten al op en ging naar de arena. Nou mij paard heeft het geweten hoor, die vent was hem continue te snel af. Iedere keer als mijn paard probeerde hem eraf te werken liet hem rondspinnen om zijn as, al schoppend (en dat gind echt niet zachtzinnig) met een paar flinke wielsporen. Mijn paard moest continue zijn aandacht erbij houden, deed ie dat niet dat moest ie heel hard achteruit lopen (waarbij ie niet zuinig in z'n mond gerost werd....). Na 15 minuten al, stapte, draafde en galopeerde hij met mijn paard aan een lange teugel door de baan. God en dat is mij in 1,5 jaar nog niet gelukt Conclusie: paard lijdt aan verwend vrouwepaard syndroom Haha! Toen zijn we een stap verder gegaan. Ik op een merrie en hij op mijn paard op buitenrit. Mijn paard moest zij aan zij met de merrie lopen aan lange teugel zonder gezeik (hij is dan wel ruin, maar dat weet ie zelf nog niet *LOL* ). In het begin wou ie zijn strot opentrekken om te brullen, maar onmiddelijk werd ie er weer even hardhandig aan herinnert werd wie ook alweer de baas was. De rest van de buitenrit liep ie probleemloos zij aan zij met de merrie aan een lange teugel. Toen terug in de bak en ik erop. Ik moest hem op de zelfde manier aan pakken en continue hem te snel af zijn. Hij probeerde 1 keer te bokken maar ik had eindelijk eens het lef om hem behoorlijk ruig aan te pakken en binnen 5 minuten galopeerde ook ik rond de baan (in een mega groot westernzadel, in een spijkerbroek, geen cap.. Bloos En dat terwijl ik hem normaal gesproken in crosshelm en bodyprotector rijdt haha).
De rest van de week heb ik iedere dag 2 uur per dag op hem gereden en werkelijk de crap uit hem gereden. Twee dagen na de cowboy hem had gereden heeft ie me nog lopen testen maar ik heb hem continue heel hard afgestraft voor zijn bullshit en heel erg beloond voor zijn goede werk. Het is nu vrijdag, dag 5 van zijn bootcamp en ik heb een paard dat 100% onder controle is(voor zover dat kan met een levend dier), ik kan hem overal rijden waar ik wil, in de gang die ik wil en ik kan hem langs de merrie wei rijden aan een lange teugel. En het mooiste: hij is nog steeds heel lief en aanhankelijk in de omgang en nog steeds heel trots onder het zadel. Hij heeft nu goed begrepen wat zijn plaats is en heeft het geaccepteerd. Hij beseft nu dat het veel leuker is om mee te werken want dan mag ie leuke dingen doen zoals buitenritten en hij krijgt veel beloningen (ipv 3 uur vechten in een arena). Ik ben zo blij, ik moet zeggen, ik ben nog nooit zo hard tegen een paard geweest, maar hij is het type paard dat dat wel kan hebben kennelijk. Als je dit bij een volbloed zou doen zou je het paard compleet over de zeik jagen. Mijn paard is meer van : "Okee okee, rustig maar, wist niet dat je boos werd! Ik doe het al hoor!" Ik was eerst nog even bang dat ie het vertrouwen in de ruiterhand kwijt zou zijn na al dat geros in z''n mond. Maar zelfs dat was niet het geval. Oh en hij zit zooooo lekker, dat beest kan zo goed bewegen, zucht.. Hij heeft een enorme galopade die zit echt geweldig. Wel een hoop werk aan de winkel om daar een werkbare galop van te maken, maar dat komt wel.

Pff wat een overwinning weer haha! Ik moet zeggen dat ik niet snel onder de indruk ben van een wat lastig paard en het is ook niet zo dat ik veel te zachtaardig ben. Ik kan een paard behoorlijk achter de broek zitten als ze dat nodig hebben en ben echt niet snel onder de indruk van een bok of steigerpartij, maar dit paard....pff wat een smart ass zeg. Hij had me echt mooi in de tang Boos!

Maar goed, ik wou jullie dit even laten weten. Voor de gene die indertijd dat topic gevolgd hebben.

Een foto van mijn kanjer
Afbeelding

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:47

heey echt toppie zeg dat je hem nu wel aankan!!!nog veel suc-6 met ehm verder!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:50

Wow wat een verhaal *LOL*
Een cowboy...die heb je hier niet eens Haha!
Maar super joh dat jullie kennelijk over zijn grens zijn gegaan, hopenlijk is het nu gewoon klaar. Hij weet nu waar hij staat en jij weet beter hoe je hem aan moet pakken.
Heel veel succes verder!
Volgens mij zijn van die 'projecten' vaak de fijnste paarden om te rijden als je ze eenmaal zover hebt dat ze hun best doen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:59

Mooi paard hoor, zou fijn zijn als je hem nu echt voor je hebt gekregen!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 10:50

...ik wil ook zo'n cowboy..., nee hoor geintje, maar wel fijn dat je taken nu goed "verdeeld" hebt.
Veel plezier met hem!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:05

Eindelijk zit er dus een stijgende lijn in! Soms zijn er dus blijkbaar wat onorthodoxe methodes nodig.

Hoop dat het zo goed blijft gaan Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:37

Super!

Ik had eingelijk niet verwacht dat je nog een gek zou vinden die het aandurfde Bloos

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 13:17

Zo, ik had ook wel vaker je verhalven gelzen en echt niet dit verwacht! Ik vind het echt super dat het nu eindelijk gelukt is, na anderhalf jaar gekloot.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:14

Laat Monty het maar niet horen. Het klinkt alsof het hard nodig was dat dit paard gebroken werd, maar mijn methode is het niet.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:01

Alhoewel ik toe moet geven dat sommige paarden en wat hardere hand nodig hebben dan andere hoop ik voor jou dat dit paard erg vergevingsgezind is en je niet op een moment dat jij het het minst verwacht 'even terugpakt' .

Verder lopen hier ook van die cowboys rond hoor, maar eigenlijk wil het 'westerngebeuren' juist van dit imago af.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:17

hey super goed dat je nu eindelijk de baas bent over je paard
Nog veel succes mee hem.

Ps het is een mooi paard

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 23:28

Sjuimpje schreef:
Super!

Ik had eigenlijk niet verwacht dat je nog een gek zou vinden die het aandurfde Bloos


Ik eigenlijk ook niet! Maar deze vent was waarschijnlijk levensmoe ofzo Haha! Ik stond met m'n bek vol tanden toen ie er na 5 minuten roundpen work al opsprong! Hij schijnt ook bulls enzo te rijden (in de rodeo) dus voor hem was mijn paard waarschijnlijk een peuleschilletje *LOL*

Verder allemaal bedankt voor de reacties! Ik hoop nu idd dat het goed blijft gaan. In ieder geval ben ik nu absoluut niet bang meer om hem flink aan te pakken en ik heb wat truukjes gekregen hoe ik hem goed onder controle kan krijgen als ie weer gaat etteren. We hebben afgesproken dat als ie weer dwars ligt, ik een belletje moet geven en dan komt ie hem weer rijden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:30

mooi nieuws hoor! Knap dat jullie er door gekomen zijn *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:36

Super gefeliciteerd, ook ik had niet verwacht dat je zo idioot kon vinden. Maar gelukkig wel dus. Zo zie je maar weer, dat Monty zijn methode ook niet altijd werkt, en sommige paarden echt gebroken moeten worden.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 22:23

Wauw, geloof het of niet, maar hij is nog steeds superbraaf! Bijna eng gewoon haha! Als ik voel dat ie een beetje te fris wordt dan hoef ik alleen nog maar "eh eh" te zegggen en hij is alweer bij de les! Doordat ik voel dat ik zoveel controle heb, ben ik absoluut niet meer bang op hem en rijd ik hem nu ook veel zelfverzekender. Geez, ik had die vent een jaar eerder moeten laten komen haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:41

Ik kan me voorstellen dat je na 1,5 jaar vechten en etteren hier heel blij mee bent. Blij dat je iemand tegen kwam die levensmoe was ofzo.
Veel suc6 verder zou ik zeggen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:45

Klinkt goed Pril....en de methode Monty werkt duidelijk niet op alle paarden....

Hou je ons op de hoogte? Wat zei de cowboy trouwens over hem? Vond hij het een lastig paard?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:14

Het leukste is het inderdaad nog als ze zeggen dat het een lieverdje was *LOL*

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:34

Klinkt goed Pril, nu maar zien dat je er uitkrijgt wat er in zit (letterlijk en figuurlijk).

Excuses voor mijn "niet-wetendheid" (zit niet zo in het western-gebeuren), maar waar had die cowboy hem nou mee opgezadeld?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:06

Fijn te horen dat het nu wat beter gaat! Het is nooit fijn om een paard hard aan te moeten pakken (dat willen we allemaal niet), soms is het helaas even nodig om wat zaken duidelijk te stellen.

In dit geval denk ik echter niet dat het paard "gebroken" is zoals sommigen hier zeggen. Een gebroken paard heeft geen uitstraling meer, laat het allemaal maar over zich heen komen, vindt niks meer leuk, en gaat niet af en toe weer even testen of je er nog bij bent...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:19

Mooi dat het nu goed gaat, pas wel op voor een uitprobeerfase als alles al lang goed gaat..
Maar blij te horen dat je nek het in ieder geval overleefd heeft! (kan me de vorige berichtjes nog herinneren...)

Veel plzier met de aankomende buitenritten!!! *LOL*

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 06:00

Tjee, echt veel reacties! Leuk dat er zoveel mensen reageren! Ik zal dan nog maar even vertellen hoe het vandaag ging. Vandaag heb ik hem meegenomen naar een andere stal met een binnenbak om daar te rijden. Iets meer dan een week geleden was ik daar ook geweest (voor het "bootcamp") en toen had ie zich weer stierlijk lopen misdragen. Alleen maar brullen en in een showdraf aan de longe rondscheren. Ook had ie me er toen bijna afgekregen in de binnenbak en kon ik absoluut niet met andere paarden in de buurt/in zicht rijden. Vandaag dus weer naar die stal. Die cowboy had me geleerd dat ik echt helemaal geen enkele ondeugendheid mocht toestaan, hoe klein ook. Hij moest continue zijn aandacht bij houden. Nou, hij heeft zich werkelijk keurig gedragen! Ik heb maar een paar keer kleine correcties hoeven maken en dat was dan vooral omdat ie een brul naar een ander paard wou geven. Alleen mijn stem was al genoeg om hem onmiddelijk weer bij de les te krijgen! Ik heb hem maar 10 minuten gelongeerd (normaal moest ik altijd minstens een half uur longeren zodat zijn tong door het zand ging en nog was ie daana zo klierig als de pest). Ik heb hem warm gestapt buiten op het veld aan een lange teugel NAAST een paard dat ie nog nooit eerder had gezien! Voor zijn bootcamp had ie me er al lang en breed afgegooid en was ie op de paard gesprongen haha! Nu keek ie er niet eens naar! In de binnenbak samen met een ander paard gereden. Het enige ondeugende wat ie afentoe deed was dat ie ging showen en in een zweefdraf ging lopen. Daarbij krulde ie zich van voren heel erg op dus had ik geen controle meer. Maar hij liet zich er toch weer uitrijden en ik kreeg vrij snel het neusje er weer uit. In de galop heeft ie 1 keer een soort bok proberen te geven maar ik heb hem onmiddelijk voorwaarts geschopt en toen ging het goed. Er is een hoop werk aan de winkel met z'n galop. Hij heeft zo'n enorme galopsprong, echt in slowmotion met een mooi knietje erin. Zit op zich wel comfortabel maar hij valt enorm uit elkaar in galop. Zijn draf is wel al heel goed aan het worden. Ik zal binnenkort even iemand strikken om foto's te maken.

Rocamor- hij was opgezadeld in een ropingzadel, dat is een zwaar westernzadel dat gebruikt wordt om kalfen/jonge stieren mee te vangen met een lasso. Het zadel heeft naast de gewone singel ook een tweede singel die om de flank heen gaat. Dit voorkomt dat het zadel "kiept" vanachteren als er een kalf aan de horn trekt. Die tweede singel moet wel met een touwtje aan de eerste singel vast, want anders kan ie te ver naar achteren schieten en dan krijg je "special effects" Haha! De reden dat die cowboy dit zadel gebruite was omdat het heel zwaar is en omdat ie er veel houvast in heeft.

Bedankt voor de reacties allemaal! Lovers